Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-18, 10:56   #391
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Yes. Var fick du tag på bilden förresten, fi.se yes men mer då?

Jag förstår inte riktigt y-axeln, hur i perkele kan skuldkvot vara så hög för så många? "totalt bolån/bruttoinkomst" står det, ok låt oss räkna helt galet säg 50 mille på 30k, 5e7 / (12 * 3e4) = 138, jomen det låter absolut rimligt att så många gula prickar ligger över 200, ok... Nej men, vad pågår där? De flesta torde ligga en bra bit under 50 i skuldkvot, n'est-ce pas?
https://www.fi.se/sv/finansiell-stab...stora-skulder/

Den dyker upp efter en liten stund, antar att de ritar upp en SVG som innehåller en hel del datapunkter..


Om du har en bruttolön på 20 000, så får du låna upp till (20 000x12) x 4,5 = 1 080 000 utan att du får procentuellt påslag på amorteringen.

Du får fram din skuldkvot genom (1 000 000 / 240 000) x 100 = ~417)
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 10:58   #392
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Svårt att se att du ska ha nån nytta av detta, förutom sovsäcken.

Jag menar snöre och nål/tråd när solklart ett liggunderlag och skithuspapper är viktigare. Spaden är ju till för att gräva en skitgrop.

Du får nog tänka om lite om du ändå ska ha nån nytta av väskan.
Har du något mer tips på vad man ska tänka på? Du är ju lite mer rustik så är idel i öra.
__________________
Med vänliga hälsningar,
Brofessorn, tredje högst EQ på Kolozzeum och 8.37 på snygghetsskalan
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 12:13   #393
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Varför tror du det borde ligga under 50?

Varenda tjomme har ju använt bostadsbankomaten, tyvärr oftast inte för att fullt ut rusta upp bostadens standard utan mycket har spillt över på privatkonsumtion, vilket är riktigt hjärndött
Ett par bekanta till mig bor på långt ut på landet och äger ett hus. Det är knökfullt med apparater. Hushållsmaskiner, flipperspel, diverse dyra möbler. Ser ut som en heminredningstidning, plus 1000 prylar då. Huset är stort men känns trångt tak vare allt skräp de köper. De har i princip en köksmaskin för varje maträtt som finns.

Hur de inte kan inse sitt eget onödiga köpbeteende är ofattbart för mig. Jag förlorar hellre pengar i en börskrasch än att köpa på mig så mycket skräp. De odlar mycket själva också (på en köksträdgård-nivå, inte som riktiga bönder) och ser sig som miljömedvetna. Jo tjena, tillverkningen av chipsmaskinen och transporten från Kina och hit? Och behöva ta bilen så fort man tar ett kliv utanför dörren? Så mycket förnekelse och drömmande...

Var tvungen att få ur mig det där
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 13:05   #394
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Angående lysa.se som länkades här. Någon som kan se något negativt med dom om man nu jämför att välja index fonder + räntor själv vs lysa? Jag ser ju att dom alltid kommer välja bättre fonder än vad jag klarar av för en lång positiv utveckling.

Dom tar ju såklart ut en avgift men den är inte speciellt hög. Skulle kanske få en höjning på 0.1-0.2% om jag flytta mina pengar dit från indexfonderna.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 13:37   #395
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Ett par bekanta till mig bor på långt ut på landet och äger ett hus. Det är knökfullt med apparater. Hushållsmaskiner, flipperspel, diverse dyra möbler. Ser ut som en heminredningstidning, plus 1000 prylar då. Huset är stort men känns trångt tak vare allt skräp de köper. De har i princip en köksmaskin för varje maträtt som finns.

Hur de inte kan inse sitt eget onödiga köpbeteende är ofattbart för mig. Jag förlorar hellre pengar i en börskrasch än att köpa på mig så mycket skräp. De odlar mycket själva också (på en köksträdgård-nivå, inte som riktiga bönder) och ser sig som miljömedvetna. Jo tjena, tillverkningen av chipsmaskinen och transporten från Kina och hit? Och behöva ta bilen så fort man tar ett kliv utanför dörren? Så mycket förnekelse och drömmande...

Var tvungen att få ur mig det där
Älskar hyckleriet..
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 15:20   #396
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 409
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Varför tror du det borde ligga under 50?

Varenda tjomme har ju använt bostadsbankomaten, tyvärr oftast inte för att fullt ut rusta upp bostadens standard utan mycket har spillt över på privatkonsumtion, vilket är riktigt hjärndött
Yada yada, jag veeet, varför den borde ligga under 50 följer av mitt räkneexempel, inte visste väl jag att man skulle multiplicera med 100, vilket ju är onödigt.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 15:22   #397
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 409
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Om du har en bruttolön på 20 000, så får du låna upp till (20 000x12) x 4,5 = 1 080 000 utan att du får procentuellt påslag på amorteringen.)
Gaaah kom igen, vad skrev jag från första början... Anyway tack för förklaringarna.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 17:06   #398
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Gaaah kom igen, vad skrev jag från första början... Anyway tack för förklaringarna.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-18, 19:19   #399
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Angående lysa.se som länkades här. Någon som kan se något negativt med dom om man nu jämför att välja index fonder + räntor själv vs lysa? Jag ser ju att dom alltid kommer välja bättre fonder än vad jag klarar av för en lång positiv utveckling.

Dom tar ju såklart ut en avgift men den är inte speciellt hög. Skulle kanske få en höjning på 0.1-0.2% om jag flytta mina pengar dit från indexfonderna.
De har haft vd:n två gånger på sin kanal. Titta båda så är du mer insatt. 1 för ett år sedan och en nyligen som jag länkade nyligen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?

Senast redigerad av Agitator den 2019-11-18 klockan 19:27.
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 19:54   #400
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Har du något mer tips på vad man ska tänka på? Du är ju lite mer rustik så är idel i öra.
3 sekunder hopp
3 minuter luft
3 timmar skydd
3 dagar vatten

Alltså vatten är mindre viktigt än skydd.


Detta är en stridspackning.




Att inte bli nerkyld eller överhettad är viktigt.

Köket är av modell 08. Med gas och sprit som värmekälla.



Maten är av modell mjukkonserv. Den är helt fantastiskt. Man värmer den i en påse man häller i vatten väntar i 10 minuter. Vips så har du varm mat utan eld.

En dagsranson är 3500-4600 kalorier i en förpackning. Innehåller frukost, middag och kvällsmat samt lite till.

Senast redigerad av Starke75an den 2019-11-19 klockan 20:03.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 20:05   #401
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Så värmer man maten. Och gott är det också.

https://youtu.be/ivDv7YotfFg

Med stridspackning och dagsransoner så kommer man långt.

Själv har jag en spade och skithuspapper i stridsselen. Används just när det trycker på.


Var just 5 nätter på ett skjutfält utan tillgång till rinnande vatten, toalett och lagad mat.

Senast redigerad av Starke75an den 2019-11-19 klockan 20:13.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 21:49   #402
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Angående lysa.se som länkades här. Någon som kan se något negativt med dom om man nu jämför att välja index fonder + räntor själv vs lysa? Jag ser ju att dom alltid kommer välja bättre fonder än vad jag klarar av för en lång positiv utveckling.

Dom tar ju såklart ut en avgift men den är inte speciellt hög. Skulle kanske få en höjning på 0.1-0.2% om jag flytta mina pengar dit från indexfonderna.
Exemplet visar ju att de väljer sämre fonder och lägger till en avgift för det?
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 10:39   #403
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Exemplet visar ju att de väljer sämre fonder och lägger till en avgift för det?
Vilket exempel?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 11:50   #404
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Vilket exempel?
Var visst i andra tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av FoolsGold Visa inlägg
Vad skulle vara fördelen mot en global indexfond? Vad jag kan se är detta ett dyrare alternativ med sämre avkastning.
Baserat på 5 års historik: (Tar gärna längre historik men hittar inte bra data att jämföra.)

Lysa
Avkastning: 72,63% (Utifrån 100% aktier i deras simulerade exempelhistorik vilket är mest fördelaktigt i jämförelsen).
Avgift: 0,391%

Länsförsäkringar Gloabl indexnära
Avkastning: 87,76%
Avgift: 0,22%

DNB Global Indeks
Avkastning: 87,16%
Avgift: 0,24%
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-21, 15:49   #405
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Jo hade jag lagt in alla pengar i apple så hade jag haft 144% avkastning senaste 5 åren. Men fungerar väl inte riktigt att tänka så.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)