Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-06-23, 21:11   #1
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Cykling

Har lagt in ett cykelpass på riktig cykel en gång i veckan. Mellan 2-4 timmar i lugnt tempo kör jag nu. Frågan är: Hur länge efter ett avslutat pass ger positiva egenskaper för styrketräning. Dvs de positiva ämnena som frigörs, hur länge är de förhöjda?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 21:48   #2
Lipservice
Djup Trut
 
Lipservices avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 501
Finns det ingen tråd för cykling? Är fan säker på att jag sett en sådan, men hittar den inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Bra böjt men säg till din kompis/passare att lära sig passa på riktigt. Tänkte han curla upp vikten ifall du skulle faila?..
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
Lipservice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 21:59   #3
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89904
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 22:14   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det handlar nog bara om omedelbar övergång till nästa träningsform. Och det handlar inte om 2-4 timmar i lugnt tempo, utan det skall vara korta intensiva pass. Långa lågintensiva konditionspass har inga positiva effekter för muskeluppbyggnad.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-25, 19:31   #5
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Om man i slutet av cyklingen lägger in lite intervallträning, hur lång ska en intervall vara då och hur mycke % av sitt max måste man ligga på?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-25, 19:34   #6
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Kondition är en underskattad med viktig faktor för resultaten.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 10:47   #7
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Bumpedibump. Ser ut som att jag ska bli cykelbud i Stockholm över vintern! Behöver då investera i en cykel eftersom jag just nu bara äger en heldämpad crescent med 15k slag som står i Åre...

Singlespeed känns ju spontant som det klokaste. Blir eventuellt lite tungt här och där men värre är att stå och pilla med en hoppad kedja, trasig drivlina eller utslitna bromsklossar mitt i julrushen med minusgrader... tänker jag rätt då?

Vad ska man ha för vinterdäck i Stockholm? Grovmönstrade eller dubb? Får jag cykla med dubbdäck på Hornsgatan?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 10:53   #8
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Vad tror ni om den här?

https://www.bikester.se/fixie-inc-fl...it-870287.html
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 11:04   #9
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Singlespeed är inte samma sak som fixie. Om den inte är fixie på riktigt så kommer ett par halvdana fälgbromsar inte vara tokskoj på vintern.

Jag skulle köra en lätt cykel singelspeed(eller singelklinga fram och bakväxel) med skivbromsar. Dubbdäcksförbudet på hornsgatan gäller inte cyklister
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 11:27   #10
Blomkål
Registered User
 
Blomkåls avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Bumpedibump. Ser ut som att jag ska bli cykelbud i Stockholm över vintern! Behöver då investera i en cykel eftersom jag just nu bara äger en heldämpad crescent med 15k slag som står i Åre...

Singlespeed känns ju spontant som det klokaste. Blir eventuellt lite tungt här och där men värre är att stå och pilla med en hoppad kedja, trasig drivlina eller utslitna bromsklossar mitt i julrushen med minusgrader... tänker jag rätt då?

Vad ska man ha för vinterdäck i Stockholm? Grovmönstrade eller dubb? Får jag cykla med dubbdäck på Hornsgatan?
Vilket företag ska du jobba på? Är det ex. Ryska Posten skulle jag avvakta och sedan fråga de andra buden om de har något du kan få köpa. De kan guida dig bättre.

Skulle inte börja cykla fixed för första gången precis när du börjar jobba. Det är rätt speciellt och tar ett tag att lära sig cykla effektivt med. Om man däremot redan behärskar det är det helt klart den bästa budcykeln vintertid.

Dubbat tycker jag personligen att man klarar sig utan och såvitt jag har sett så kör de flesta buden utan också. Skulle väl eventuellt vara dubb på framdäcket när det är som värst.

Kolla fixedgear.se Facebook, hänger en hel del bud där.
Blomkål är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 11:43   #11
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Singlespeed är inte samma sak som fixie. Om den inte är fixie på riktigt så kommer ett par halvdana fälgbromsar inte vara tokskoj på vintern.

Jag skulle köra en lätt cykel singelspeed(eller singelklinga fram och bakväxel) med skivbromsar. Dubbdäcksförbudet på hornsgatan gäller inte cyklister
Är la bara att vända på bakhjulet på de flesta modeller för att göra den fixie?

Hur breda däck vill jag ha? Fegisen i mig säger 35mm men det blir nog svårt att hitta en singlespeed som levereras med det. Skulle vara om jag plockar ihop något helt eget... hur är det med stålhästen? 100% hipster eller finns det någon prestanda i dom?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 12:06   #12
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Stålhästen känns inte så prestanda. Kolla vad kollegorna kör med. Det känns ju sannolikt att de bör ha något slags avtal med någon butik med.

Är det torrt och fint föredrar jag fälgbromsar före billiga skivbromsar men billiga skivbromsar har fördelen att de funkar lika dåligt i snöblandat regn som i solsken.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 14:15   #13
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Var precis där och pratade med dom och fick veta att de står för en single speed med skivbroms. Älskar problem som löser sig själva tack för tipsen ändå
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-19, 16:00   #14
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Är la bara att vända på bakhjulet på de flesta modeller för att göra den fixie?

Hur breda däck vill jag ha? Fegisen i mig säger 35mm men det blir nog svårt att hitta en singlespeed som levereras med det. Skulle vara om jag plockar ihop något helt eget... hur är det med stålhästen? 100% hipster eller finns det någon prestanda i dom?
Finns väl två skolor, vissa menar att ju tunnare desto bättre (med motiveringen att man lättare skär igenom snön ner till isen eller asfalten där dubbarna tar) eller ju bredare desto bättre (med motiveringen att man får bättre grepp i snön och man slipper bry sig om "fastfrusna 'spåren' av is", likt spårvagnsrälsarna på gatan).

Har tom sett ett cykelbud som sket i dubbdäck på bakhjulet och bara körde på framhjulet.

Tycker personligen att breda däck med så mycket jävla dubb som det går är att föredra (typ schwalbe ice spiker pro) framför smala däck, men det är ju såklart till bekostnad på hastighet om det är en torr och varm vinter.

Jag tycker oavsett vad du väljer så ska du åtminstone ha dubbdäck på framhjulet, för det är jävligt tråkigt när framhjulet bara lägger sig ner :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)