Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-10-24, 19:58   #901
desperado
Registered User
 
desperados avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 101
Eftersom jag har en jävligt jobbig senknuta på handleden så är jag så illa tvungen att byta ut bänkpressen och axelpressen mot något som inte belastar handlederna lika mycket. Är det möjligt utan att pajja programmet helt? Enligt mehdi går det ju inte men vad tror ni?

Problemet med hantlar är ju viktökningen med 2.5 kg varje gång, kommer ju bli 5 kg istället, men kanske om man kör 2 dagar på samma vikt innan man höjer? Idéer??
desperado är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 20:25   #902
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
Citat:
Ursprungligen postat av desperado Visa inlägg
Eftersom jag har en jävligt jobbig senknuta på handleden så är jag så illa tvungen att byta ut bänkpressen och axelpressen mot något som inte belastar handlederna lika mycket. Är det möjligt utan att pajja programmet helt? Enligt mehdi går det ju inte men vad tror ni?

Problemet med hantlar är ju viktökningen med 2.5 kg varje gång, kommer ju bli 5 kg istället, men kanske om man kör 2 dagar på samma vikt innan man höjer? Idéer??
Kan du bara inte använda såna här?
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 21:11   #903
desperado
Registered User
 
desperados avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
Kan du bara inte använda såna här?
Använder ett vanligt handledsskydd som man virar runt handleden men får ont ändå. Var säljer dom handskarna på bilden?
desperado är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 21:21   #904
JimmyF
Registered User
 
JimmyFs avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Bynn
Inlägg: 262
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker Visa inlägg
Att bulka på låga vikter känns dumt, det är som att äta extra mycket mat utan att träna i tron att man ska bli stor.
Varför ska du ha överskott när du knappt tränar?
Knappt tränar är väl att ta i, tycker dagens pass kändes rätt lagom.
Så du tycker inte att det är någon idé att bulka om man inte tar ut sig totalt?
Min tanke är ju att man kommer komma längre innan man fastnar, om man äter ordentligt redan från början.
JimmyF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 06:46   #905
Ronn
Duck and Cover!
 
Ronns avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Stocktown
Inlägg: 1 828
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyF Visa inlägg
Knappt tränar är väl att ta i, tycker dagens pass kändes rätt lagom.
Så du tycker inte att det är någon idé att bulka om man inte tar ut sig totalt?
Min tanke är ju att man kommer komma längre innan man fastnar, om man äter ordentligt redan från början.
Jamen bulka då varför frågar du ens?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shaguaa
Hur du gör din kropp mer bekväm, Skynda dig, gå, Tycker du det, man?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 08:45   #906
Meadows
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 31
Har kört fast lite med stångrodden, svårt att få till tekniken tror jag. Klarar inte så tunga vikter (ligger runt 45kg nu) och får ibland ont i ryggen vilket jag tycker känns lite obehagligt eftersom man inte vill få ryggproblem redan. Har sett att chins/pullups varit en del i tidigare varianter av SL 5x5 och funderar på om man kanske kan byta ut stångrodd mot pullups? Klarar visserligen bara ~4-5 stycken i ett sträck men det borde ju förbättras efter hand. För övrigt är det ju också mycket roligare att köra pullups, är det en vettig tanke eller bara dumt?
Meadows är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 08:54   #907
exnm
Snygg på fyllan
 
exnms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 776
Var i ryggen får du ont?
__________________
Journal! Deffmode ON
98 kg - 95 kg - 90 kg - 85 kg - 80 kg
exnm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 09:49   #908
JimmyF
Registered User
 
JimmyFs avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Bynn
Inlägg: 262
Citat:
Ursprungligen postat av Ronn Visa inlägg
Jamen bulka då varför frågar du ens?
Jag undrade bara hur ni med lite mer erfarenhet om programmet gör, inget att brusa upp över.
Men ska sänka intaget något och höja några hundra kcal i veckan.
JimmyF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 09:59   #909
hnric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 48
Citat:
Ursprungligen postat av Meadows Visa inlägg
Har kört fast lite med stångrodden, svårt att få till tekniken tror jag. Klarar inte så tunga vikter (ligger runt 45kg nu) och får ibland ont i ryggen vilket jag tycker känns lite obehagligt eftersom man inte vill få ryggproblem redan. Har sett att chins/pullups varit en del i tidigare varianter av SL 5x5 och funderar på om man kanske kan byta ut stångrodd mot pullups? Klarar visserligen bara ~4-5 stycken i ett sträck men det borde ju förbättras efter hand. För övrigt är det ju också mycket roligare att köra pullups, är det en vettig tanke eller bara dumt?
Tyckte också jag hade lite känningar i ryggen/ryggslutet i stångrodd, men kollade över position och utförande och efter det har känts bättre.
Märkte att jag av någon anledningning hade stången ganska långt ut i från benen vilket lade rätt mycket onödig belastning på ryggslutet. Funkade bra för mig att tänka mer marklyft än omvänd bänkpress.

Kör chins på pass A och pullups på pass B utöver de vanliga övningarna och det fungerar bra. Klen rygg så har inte gått direkt framåt med pullupsen, men har börjat hänga på vikter på chinsen och dom går uppåt i varje fall.

Senast redigerad av hnric den 2011-10-25 klockan 10:02. Anledning: add
hnric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 14:54   #910
kryddare
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 9
Någon som har ngn idé om det går bra att kobinera detta med Leangains/IM
kryddare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 16:41   #911
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av desperado Visa inlägg
Eftersom jag har en jävligt jobbig senknuta på handleden så är jag så illa tvungen att byta ut bänkpressen och axelpressen mot något som inte belastar handlederna lika mycket. Är det möjligt utan att pajja programmet helt? Enligt mehdi går det ju inte men vad tror ni?

Problemet med hantlar är ju viktökningen med 2.5 kg varje gång, kommer ju bli 5 kg istället, men kanske om man kör 2 dagar på samma vikt innan man höjer? Idéer??
Om du måste byta ut bänk och axelpressar pga skada så skulle jag vara försiktig med att öka så snabbt i nya övningar men det finns ju inget som säger att du måste köra hantelövningarna ens i närheten av hur du kör resten av övningarna så kör på ett sätt som gör att skadan blir bättre.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 22:55   #912
desperado
Registered User
 
desperados avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Om du måste byta ut bänk och axelpressar pga skada så skulle jag vara försiktig med att öka så snabbt i nya övningar men det finns ju inget som säger att du måste köra hantelövningarna ens i närheten av hur du kör resten av övningarna så kör på ett sätt som gör att skadan blir bättre.
Okej men är inte en av tankarna med sl5x5 att man ska öka i alla övningar i samma takt. Man ska ju exempelvis lägga på 5 kg per gång i marklyft för att inte släpa efter jämfört med knäböj..
desperado är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 23:27   #913
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Då är kanske inte SL 5x5 rätt schema för dig just nu.
Kör något annat schema tills du faktiskt kan träna utifrån det schemat handlar om. Onödigt att skada sig ytterligare, eller hur?
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-29, 00:28   #914
rosu
Registered User
 
rosus avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 69
Kan inget annat än att rekommendera detta schema! Jag kommer köra det som komplement till högreps perioder framöver då det verkligen fungerade på mig.

Efter att min axel hoppade ur led, bröt nyckelbenet på motsatt sida under våren samt inte tränat mer än enstaka gånger under sommaren så har jag sedan i början på september kört 5x5 för att återfå styrkan. Har tex ökat i marklyft från 100kg 5x3 -> 145 kg 3x5.
Före


Efter
__________________
Träningsjournal
rosu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-30, 20:55   #915
TheBigBlueberry
Registered User
 
TheBigBlueberrys avatar
 
Reg.datum: Sep 2010
Ort: Västerås
Inlägg: 276
Tjena, har ont i vänstra knäet, inte hela tiden utan när jag anstränger den mer än normalt, t.ex knäböj som jag kör enligt stronglifts (3 ggr i veckan). Och det känns som att jag är utsliten eller nått, alltså under knäskålen där övre felen av benet tar kontakt med undra delen av benet (jag suger på att förklara), det är iaf där friktionen sker, där "axeln" är. Jag har inte ont i den högra och har aldrig haft, vad ska jag göra? Är vila svaret eller kör jag fel? Jag har fått en genomgång på friskis om hur man ska göra och gör godkända väldigt breda squats, men jag droppar ganska snabbt alltså går ner i squaten snabbt sen lyfter jag aningen långsamare. Jag tycker också att det gör "lite" ont när jag står upp och har helt raka ben och står helt still, känns också som att det sliter. Just pga detta så har jag skitit i knäböj i 5 dagar och har blivit öm om vänstra knät idag, känns också när jag reser mig att det sliter.
__________________

Grippers:130
BF3: MeatballSwede

Senast redigerad av TheBigBlueberry den 2011-10-30 klockan 20:56.
TheBigBlueberry är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)