Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-05, 11:57   #826
Meadows
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 31
Då har jag kört fast första gången redan efter 3 veckor ca. Militärpressen föga överraskande. 32.5 kilo klarade jag bara 1 set på och sen failade jag set 2 fjärde rep. Körde klart mina set på 30 kg istället efter det. Känns som att min form är extremt dålig, har lätt att få lite lutning på stången antagligen pga skillnaden i styrka i mina armar. Sedan är det galet svårt för mig att låta bli att svanks på vikter jag tycker är tunga. Försöker spänna röven som jag läst att man ska men då blir det
Ju fan svårare att koncentrera sig på att försöka få upp stångfan. Tips!?
Meadows är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 13:52   #827
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Träna mage, deloada. Helst statiska magövningar.
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 13:55   #828
Daniel123
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Meadows Visa inlägg
Då har jag kört fast första gången redan efter 3 veckor ca. Militärpressen föga överraskande. 32.5 kilo klarade jag bara 1 set på och sen failade jag set 2 fjärde rep. Körde klart mina set på 30 kg istället efter det. Känns som att min form är extremt dålig, har lätt att få lite lutning på stången antagligen pga skillnaden i styrka i mina armar. Sedan är det galet svårt för mig att låta bli att svanks på vikter jag tycker är tunga. Försöker spänna röven som jag läst att man ska men då blir det
Ju fan svårare att koncentrera sig på att försöka få upp stångfan. Tips!?
Ett rejält buktryck motverkar svankning.
Daniel123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 20:12   #829
energi
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 209
Hur är det möjligt att jag tycker att första setet är det svåraste. Sist klarade jag 4 reps på overheadpress på första setet men på andra och tredje setet klarade jag 5 gånger. Jör med 40kg.
energi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 20:13   #830
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av energi Visa inlägg
Hur är det möjligt att jag tycker att första setet är det svåraste. Sist klarade jag 4 reps på overheadpress på första setet men på andra och tredje setet klarade jag 5 gånger. Jör med 40kg.
Värm upp mer med stegrande vikter. Om du ska köra på 40 kg värm upp 10 reps med stång. Sen typ 5 reps på 30 och 35.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 20:25   #831
energi
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 209
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Värm upp mer med stegrande vikter. Om du ska köra på 40 kg värm upp 10 reps med stång. Sen typ 5 reps på 30 och 35.
Ok, ska testa. I vilken ordning borde man faila på övningarna? Jag vet att det är inviduellt, men säg gärna ett exempel.
energi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 21:38   #832
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Militärpress känns som man failar först på.

Jag rekommenderar att stegra 5:or, Typ om man har arbetsvikt på 40 kg. Så kan man köra:
20x5
27x5
32x5
40x5x5
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-06, 09:34   #833
oRRelito
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 54
Jag har gått från att köra 40kg i böj 3x8 till igår körde jag 85kg 5x5. Stångfan har ju t.o.m börjat böja sig! Det är riktigt tungt men vikten går upp =)
Jag är däremot rädd för att faila i böjen. Jag tränar alltid med en polare som står och passar bakom. Hur hjälper man bäst personen som kör böj ifall han inte orkar mer? Tar man under armarna, runt midjan, drar i stången eller något helt annat?
oRRelito är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-06, 15:44   #834
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Citat:
Ursprungligen postat av oRRelito Visa inlägg
Jag har gått från att köra 40kg i böj 3x8 till igår körde jag 85kg 5x5. Stångfan har ju t.o.m börjat böja sig! Det är riktigt tungt men vikten går upp =)
Jag är däremot rädd för att faila i böjen. Jag tränar alltid med en polare som står och passar bakom. Hur hjälper man bäst personen som kör böj ifall han inte orkar mer? Tar man under armarna, runt midjan, drar i stången eller något helt annat?
Man tar tag i bröstkorgen och hjälper till upp, annars om din polare suger kan du slänga stången bakåt om det inte är känsligt golv. Det är inte så svårt som man kan tro. Men att ta i bröstkorgen känns bäst.
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-06, 19:56   #835
RAUBEZ
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Borås
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Du får ont i låren av mycket knäböj...

Ont hur? I musklerna eller i knäleden? Träningsvärk eller dålig värk?
träningsvärk kan man ju pressa igenom, det är en skön smärta

men här brukade det hugga till ordentligt i musklerna. Gick ner från 5x5 160kg benböj till bara 140kg igår och det gick bra, antar att jag får arbeta mig upp långsamt tillbaka till samma vikt om jag ska klara av det varje pass. :/
RAUBEZ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 15:16   #836
Hymer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 120
Ohh verkar som ett spännande schema som kan gynna min SW. Tänkte bara jag är en såndär som verkligen älskar att vara länge på gymmet och köra många övningar tills jag är helt slut. Kan jag fortfarande slänga in lite eget eller ska jag följa detta strikt?
Hymer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 15:48   #837
Ponitus
Registered User
 
Ponituss avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 088
Citat:
Ursprungligen postat av Hymer Visa inlägg
Ohh verkar som ett spännande schema som kan gynna min SW. Tänkte bara jag är en såndär som verkligen älskar att vara länge på gymmet och köra många övningar tills jag är helt slut. Kan jag fortfarande slänga in lite eget eller ska jag följa detta strikt?
Ska du köra Stronglifts 5x5 så kan du ju inte direkt ändra på det - då är det ju inte samma program längre.

Och det tar rätt lång tid, varje pass. Inte till en början, men sen när det börjar bli tungt så krävs längre vila i mellan seten.
__________________
Ponitus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 19:12   #838
ost
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 32
PB i samtliga övningar idag Motivationen ökar tusenfaldigt när man får se resultat

böj 5x5 92kg
bänk 5x5 72kg
rodd 5x5 62kg
ost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 21:57   #839
Acekorv
Registered User
 
Acekorvs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 113
Älskar Stronglifts!

Jag vill varmt rekommendera Stronglifts 5x5! Om man följer det som man ska så blir det bra. Har funkat mycket bra för mig.
Just nu kör jag 5x5 125kgböj , 140 mark (1x5), 95 i Bänkpress.
Gör 27st Chins med en kroppsvikt på 93 kg (190 cm), har inte räknat hur många dips jag gör.
Jag började med mycket låg vikt mest för att få in bra teknik men också för att jag var svag. Jag tror på stronglifts som ett mycket bra sätt att få upp volym samt styrka iaf i början. Nu har jag börjat discotränat lite. Stor skillnad att kunna göra 11or med 38kg hantlar t.ex. jämfört med förut knappt 30 som jag gjorde. Började i våras. Det enda jag la till i programmet var Chins på mark dagen och dips på Bänkdagen.

Kör hårt men ta det lugnt i början och ha tålamod!
Acekorv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-07, 22:30   #840
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv Visa inlägg
Jag vill varmt rekommendera Stronglifts 5x5! Om man följer det som man ska så blir det bra. Har funkat mycket bra för mig.
Just nu kör jag 5x5 125kgböj , 140 mark (1x5), 95 i Bänkpress.
Gör 27st Chins med en kroppsvikt på 93 kg (190 cm), har inte räknat hur många dips jag gör.
Jag började med mycket låg vikt mest för att få in bra teknik men också för att jag var svag. Jag tror på stronglifts som ett mycket bra sätt att få upp volym samt styrka iaf i början. Nu har jag börjat discotränat lite. Stor skillnad att kunna göra 11or med 38kg hantlar t.ex. jämfört med förut knappt 30 som jag gjorde. Började i våras. Det enda jag la till i programmet var Chins på mark dagen och dips på Bänkdagen.

Kör hårt men ta det lugnt i början och ha tålamod!
Grymt, alltid lika kul att läsa sådant här.

Vilka vikter startade du på, vilka var dina PB:n innan?
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)