Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-09-04, 13:15   #706
Prez
Registered User
 
Prezs avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 194
Hur länge kan man öka?

Tjena,

Jag har nu kört SL 5x5 i en månad och under denna månad har jag lyckats öka bänkpressen med 20 kg (från 47,5 kg till 67,5 kg). Än har jag inte stött på failure vilket är väldigt skönt och jag tränar med vikter jag aldrig gjort tidigare.

Min fråga är - generellt - hur länge kan man fortsätta lägga på vikter utan att köra fast. Anledningen jag frågar detta är att jag ofta får höra att folk kommer till en platå, fastnar mellan 60-70 kg och det tar lite tid innan de kan börja öka igen.
__________________
» Stronglifts 5x5 träningsschema för utskrift - Finns i PDF & Excel
Prez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 13:29   #707
exnm
Snygg på fyllan
 
exnms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 776
Lägg på så länge du kan.
Jag har kört lika länge som du och har heller inte kommit till fail i någon övning än men är rätt säker på att det blir denne vecka (vecka 6).

Sen är det bara deload som gäller för att komma över platån

Tack för 5x5 bladet förresten (om det är du som skrev ihop det), både jag och min polare har skrivit ut det och har med till varje pass
__________________
Journal! Deffmode ON
98 kg - 95 kg - 90 kg - 85 kg - 80 kg
exnm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 13:58   #708
Prez
Registered User
 
Prezs avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 194
Citat:
Ursprungligen postat av exnm Visa inlägg
Tack för 5x5 bladet förresten (om det är du som skrev ihop det), både jag och min polare har skrivit ut det och har med till varje pass
Kul att höra
__________________
» Stronglifts 5x5 träningsschema för utskrift - Finns i PDF & Excel
Prez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 18:25   #709
Meadows
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 31
Har suttit och kollat igenom pdf och många sidor i denna tråden nu för att det låter intressant att få sjyssta förändringar i styrka. Men, min satsning på gymmet är främst för att få en snyggare kropp. Nu förstår jag att man såklart blir finare oavsett träningsschema bara man tränar typ och att det är personligt etc. Men om mitt mål är att komma i så bra form som möjligt inför sommaren "12 är detta då ett vettigt val eller bör jag snarare satsa på en tresplit som man också läst mycket om?
Meadows är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 20:21   #710
Ponitus
Registered User
 
Ponituss avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 088
Citat:
Ursprungligen postat av Meadows Visa inlägg
Har suttit och kollat igenom pdf och många sidor i denna tråden nu för att det låter intressant att få sjyssta förändringar i styrka. Men, min satsning på gymmet är främst för att få en snyggare kropp. Nu förstår jag att man såklart blir finare oavsett träningsschema bara man tränar typ och att det är personligt etc. Men om mitt mål är att komma i så bra form som möjligt inför sommaren "12 är detta då ett vettigt val eller bör jag snarare satsa på en tresplit som man också läst mycket om?
Jag antar att din definition utav en fin "snygg kropp" är lågt bf%?
Då skulle jag nästan säga att kosten är viktigare än vilket träningsschema du väljer.
Men Stronglifts är ett trevligt program. Testa det och se ifall det känns bra. Annars kan du ju knåpa ihop en 3-split och köra efter den.
__________________
Ponitus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 20:37   #711
Nilleboy
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 20
Kommer främst att träna själv och mitt gym har ingen bur så funderar på att byta ut böjen mot marklyft för att kunna ge gärnet utan risk att fastna under stången Fick idén efter att ha läst (http://www.brewpalace.com/TheHolmes/...eInterview.htm), intervju med Pavel Tsatsouline.

Från Artikeln; "Pavel: The deadlift is the working class answer to the squat. The squat is a wonderful exercise, but it’s like a clean and jerk. You just don’t go out and learn to squat on your own. People complain about their blown out knees and their hurt backs. The proper squatting form that involves keeping your shins vertical, keeping the normal curve in the spine, not letting the knees bow in, keeping the whole body under tension, etc., it’s something that takes a lot of time to learn.

Most squatters don’t have the slightest clue how to carry the bar on their backs. It kills their wrists and it kills their shoulders. So the squat is a great exercise, but just like you don’t learn how to do gymnastics by yourself, you don’t learn how to squat without expert hands-on instruction. It can take years to learn. Besides, it requires a power rack and a spotter. Rephrase that, it requires a competent spotter.

With the deadlift on the other hand, you can drop the bar if you want to. You don’t need a spotter or a power rack. It’s also a much more natural movement. In our ontogenesis or development, there’s a reflex for the deadlift; it’s just extending your body. It’s very quick and easy to learn and it’s a skill you use everyday. Plus, you work more muscle groups. You work your shoulder girdle, your traps, your biceps, your forearms and your grip. Also, for athletes from sports where hypertrophy in the legs is not recommended, the deadlift is a great exercise. UFC champ Ken Shamrock is among the smart combat athletes who chose the dead over the squat."

Stämmer precis in på mig då jag redan har svårt att hitta byxor med vettig ratio röv-midja.

1. Vad är era spontana åsikter? 2. Hur gör jag på pass B, kör både mark 5x5 och sen efter axelpressen ytterligare 1x5 på tyngre vikt?

Senast redigerad av Nilleboy den 2011-09-04 klockan 20:42.
Nilleboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 21:04   #712
Meadows
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 31
Citat:
Ursprungligen postat av Ponitus Visa inlägg
Jag antar att din definition utav en fin "snygg kropp" är lågt bf%?
Då skulle jag nästan säga att kosten är viktigare än vilket träningsschema du väljer.
Men Stronglifts är ett trevligt program. Testa det och se ifall det känns bra. Annars kan du ju knåpa ihop en 3-split och köra efter den.
Nja, inte bara. Vill ju få lite muskler så att man inte bara ser spinkig ut på låg bf.
Meadows är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 14:45   #713
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Är väl ungefär som att köra armhävningar istället för bänkpress?
Nja, inte riktigt. Belastningen blir inte likadan, det är som att säga att chins är dåligt. Dessutom är schemat inte uppbyggt för att bygga muskler.
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 16:04   #714
rosu
Registered User
 
rosus avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 69
Jag och träningskompisarna har precis fått upp ögonen för SL 5x5 och hade tänkte ge det ett försök i nån månad. Min fråga är om man orkar öka frekvensen på träning till:

Dag1: Pass A
Dag2: Pass B
Dag3: vila
Dag4: Pass A
Dag5: Vila

Och sedan börja om fast med b två gånger på dag 6? Skulle ni orka detta eller behöver man verkligen två-tre dagar innan man börjar köra igen?
__________________
Träningsjournal
rosu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 16:11   #715
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av rosu Visa inlägg
Jag och träningskompisarna har precis fått upp ögonen för SL 5x5 och hade tänkte ge det ett försök i nån månad. Min fråga är om man orkar öka frekvensen på träning till:

Dag1: Pass A
Dag2: Pass B
Dag3: vila
Dag4: Pass A
Dag5: Vila

Och sedan börja om fast med b två gånger på dag 6? Skulle ni orka detta eller behöver man verkligen två-tre dagar innan man börjar köra igen?
Det låter inte helt opti om man säger så, men testa på och utvärdera. Du dör nog inte av det om man säger så

Får jag fråga varför du skulle köra Pass B två gånger på dag 6? Låter inte helt sunt.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 16:37   #716
rosu
Registered User
 
rosus avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 69
Okej, kanske ska slänga in två vilodagar istället. Får nog testa och se helt enkelt om man pallar det. Menade alltså att man kör B,A,vila,B istället för A,B,vila,A om du förstår bättre? Precis som SL5x5 gör varje vecka. Tar bara och minskar vilodagarna.
__________________
Träningsjournal
rosu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 18:54   #717
Nilleboy
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 20
Om du börjar på låga vikter vilket är rekommenderat så är det nog inget problem de första veckorna iaf. När det väl tar stopp och du inte klarar att öka vikten i något pass så kan det väl vara läge att fundera på om du gör bäst i att förlänga återhämtningen eller minska intensiteten genom att minska antalet set.
Nilleboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 15:16   #718
karlingen
Registered User
 
karlingens avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 1 612
Tränar ni kondition samtidigt?
Känns som att om jag hade haft bättre kondition så hade jag kunnat lyfta ännu tyngre.. Bara jag som känner så?
Blir så grymt andfådd mellan setten..
__________________
-
Tung Spotify spellista på gymmet
karlingen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 15:18   #719
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Citat:
Ursprungligen postat av karlingen Visa inlägg
Tränar ni kondition samtidigt?
Känns som att om jag hade haft bättre kondition så hade jag kunnat lyfta ännu tyngre.. Bara jag som känner så?
Blir så grymt andfådd mellan setten..
Spelar fotboll 2 träningar + match i veckan.

Det suger rätt hårt med knäböjen med detta program.
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-07, 15:46   #720
Ronn
Duck and Cover!
 
Ronns avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Stocktown
Inlägg: 1 828
Blir också väldigt anfådd vid böj och mark, det är normalt stora muskler som får jobba.

Jag presterar dock helt klart mycket sämre i böjjen dagar efter jag kört mountanbike.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shaguaa
Hur du gör din kropp mer bekväm, Skynda dig, gå, Tycker du det, man?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)