Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-12-30, 00:18   #5866
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
När du deloadat två ggr.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-03, 17:58   #5867
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Jag har inte läst trådens 392 sidor (svaret på min fråga står säkert nån stans) men som relativ nnybörjare vad gäller styrketräning men som försökt läsa på lite så ställer jag mig frågan om det är vettigt att träna så ensidigt (få övningar) och så mycket fokus på pressövningar överkropp. Bör man inte köra lite dragövningar också för att få balans mellan överkroppens fram- och baksida?
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-03, 19:08   #5868
Ponitus
Registered User
 
Ponituss avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 088
I alternativ 2 så har du ju stångrodd mot bänken och chins mot militärpressarna.
__________________
Ponitus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-04, 09:49   #5869
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Jag har inte läst trådens 392 sidor (svaret på min fråga står säkert nån stans) men som relativ nnybörjare vad gäller styrketräning men som försökt läsa på lite så ställer jag mig frågan om det är vettigt att träna så ensidigt (få övningar) och så mycket fokus på pressövningar överkropp. Bör man inte köra lite dragövningar också för att få balans mellan överkroppens fram- och baksida?
Detta tycker jag är en bra fråga och jag tycker du ska titta på alternativ två. Jag förstår 1:ans enkelhet, men har själv alltid känt att det varit för basic.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-04, 21:40   #5870
juziy
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 28
Jag började träna i mars 2015. Höll på fram till mitten av Juli ungefär, sen tog semestern över och tillbaka till gymmet kom jag i princip aldrig. Nu är det nytt år och jag behöver röra på mig.

Jag var 100% nybörjare sist jag började och varierade en hel del bland dom olika sätten att träna, men körde främst SL eller SS. Tränade ju inte så länge och ökade därför inte så mycket i övningarna. Det jag undrar nu är om jag bör börja om helt från början så som jag gjorde sist? Då började jag med endast stång i böj, bänk och militär, samt 20 kilo i marklyft och latsdrag (som jag körde istället för rodden).
juziy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-14, 18:24   #5871
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Jag tänkte att om man vill lägga till en dragövning för axlarna och inte så mycket press så byter man ut bänkpress + militärpress mot snedbänk. Den är ju lite av ett mellanting av båda. Eller blir det fel att tänka så?
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-16, 19:34   #5872
revilo
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 158
Till er som säger att stronglifts inte passar er pga xyz, eller att det inte fungerar längre, funderar på att gå vidare med madcow men inte gillar den låga volymen etc etc..

De två viktigaste principerna från SL är imo 1 ett fåtal övningar är allt du behöver, och 2 progression är key.

Min lösning är att lägga upp en egen/moddad variant, med mkt inspiration från SL och madcow. Jag dunkar upp den kommande månadens pass (ABA-ABA) i excel, och planerar progressionen utifrån det som blir lagom utmanande i varje övning.

I mitt fall blir det långsam progression i bänkpress och militärpress, iaf jämfört med 2,5 kg per pass. Eftersom jag kommit längre i bänken än i alla andra övningar så kastar jag in lite specialpass med enreppare, negativa etc. Målet är ändå att sucessivt öka mina 5x5 eller 3x3. I marklyft kör jag helt linjär progression då jag fortfarande är i nybörjare där.

Detta tillåter mig att utvärdera progressionstakten månadsvis, mixtra med volym, intensitet osv på egen hand, samtidigt som grundprinciperna i stronglift/madcow följs. Du adderar lite komplexitet, vilket kanske är onödigt för den totala nybörjaren, men samtidigt får man ett extremt flexibelt upplägg som baseras på stommen från SL och kan följas i år istället för några månader.

Rekommenderar det varmt till er koloiter som spenderat en hel del tid i gymmet men ändå lockas av grundtankarna i stronglifts.
revilo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-18, 10:07   #5873
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Citat:
Ursprungligen postat av revilo Visa inlägg
Till er som säger att stronglifts inte passar er pga xyz, eller att det inte fungerar längre, funderar på att gå vidare med madcow men inte gillar den låga volymen etc etc..

De två viktigaste principerna från SL är imo 1 ett fåtal övningar är allt du behöver, och 2 progression är key.

Min lösning är att lägga upp en egen/moddad variant, med mkt inspiration från SL och madcow. Jag dunkar upp den kommande månadens pass (ABA-ABA) i excel, och planerar progressionen utifrån det som blir lagom utmanande i varje övning.

I mitt fall blir det långsam progression i bänkpress och militärpress, iaf jämfört med 2,5 kg per pass. Eftersom jag kommit längre i bänken än i alla andra övningar så kastar jag in lite specialpass med enreppare, negativa etc. Målet är ändå att sucessivt öka mina 5x5 eller 3x3. I marklyft kör jag helt linjär progression då jag fortfarande är i nybörjare där.

Detta tillåter mig att utvärdera progressionstakten månadsvis, mixtra med volym, intensitet osv på egen hand, samtidigt som grundprinciperna i stronglift/madcow följs. Du adderar lite komplexitet, vilket kanske är onödigt för den totala nybörjaren, men samtidigt får man ett extremt flexibelt upplägg som baseras på stommen från SL och kan följas i år istället för några månader.

Rekommenderar det varmt till er koloiter som spenderat en hel del tid i gymmet men ändå lockas av grundtankarna i stronglifts.
Jag skulle inte göra på det sättet som du gör. Jag hade hellre gått vidare med ett program med veckoperiodisering. T.ex. Texas Method.

Ju mer avancerad du blir, desto längre tid tar det att uppnå överbelastning/återhämtning/superkompensation. Som nybörjare tar det 2-3 dagar. Då kan ett program som SS eller SL5x5 vara lämpligt där progressionen sker med en ökning varje pass. I Texas Method så har man veckovis periodisering. Man fortsätter öka med 2,5 kilo fast en gång i veckan.
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-20, 15:05   #5874
revilo
Registered User
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 158
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Jag skulle inte göra på det sättet som du gör. Jag hade hellre gått vidare med ett program med veckoperiodisering. T.ex. Texas Method.

Ju mer avancerad du blir, desto längre tid tar det att uppnå överbelastning/återhämtning/superkompensation. Som nybörjare tar det 2-3 dagar. Då kan ett program som SS eller SL5x5 vara lämpligt där progressionen sker med en ökning varje pass. I Texas Method så har man veckovis periodisering. Man fortsätter öka med 2,5 kilo fast en gång i veckan.
Japp. För mig - som har kommit längre i bänken än i marklyft blir det alltså rimligt att köra veckoprogression i bänkpress och linjärt +2,5 kg/pass i marklyft.

Min poäng är att den som inte är total nybörjare kan komma på ett upplägg som är bättre anpassat efter sig själv, genom att utgå från stronglifts och madcow och sedan planera sin egen progression i de olika övningarna.
revilo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 10:07   #5875
mTOK
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 201
Jag har en fråga till er som ser er som nybörjare/noviser men kört detta program ett tag.

När började det bli tungt för er?

Jag är inne på min 8 vecka nu och har ökat varje vecka.
Idag ska jag köra knäböj 5x5 på 95kg och det finns stor risk att idag blir min första dag då jag inte klarar alla set.
mTOK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-04, 10:38   #5876
Nybba
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1
Jaha...

Min enda motion under de senaste 5 åren har varit sträckan mellan kylskåpet och soffan. Började släpa mig till gymmet i juni 2015. Hade inget vidare mål än att börja röra på mig egentligen och droppa några klas-göran (kgn).

Tror att min startvikt låg på ca 87-88kg, har droppat ner till 78kg enligt vågen igår på mina 179cm. Det är ju alltid roligt att.

Jag kan inte speciellt mycket om träning, utan har gått efter lite forum, youtube etc för att se teknik och utföranden av olika övningar. Har en snubbe på jobbet som tipsade mig om SL 5x5 och började testa detta för ca 3 veckor sen och har ökat i samtliga övningar men jag tror nu att jag gått in i den där klassiska "väggen".

Stats just nu på basövningarna:

Knäböj 120x5x5

Mark 155x5

Bänk 105x5x5

Stående rodd 100x5x5

(kör chins, dips, benspark, militärpress etc vissa pass)

Känner att jag börjar bli sliten och kanske behöver lite mer vila, alternativt ändra lite i upplägget ett tag. Jag tror även att jag är rätt obalanserad i styrkan.. Kan det vara vettigt att gå ner till 3x10 eller liknande? Eller ska jag helt enkelt fortsätta på 5x5 men kanske köra en delaoad?

Kom med lite härliga tips nu till denna söta lilla pojke!
Nybba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-04, 16:27   #5877
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Citat:
Ursprungligen postat av Nybba Visa inlägg

Stats just nu på basövningarna:

Knäböj 120x5x5

Mark 155x5

Bänk 105x5x5

Stående rodd 100x5x5

(kör chins, dips, benspark, militärpress etc vissa pass)

Känner att jag börjar bli sliten och kanske behöver lite mer vila, alternativt ändra lite i upplägget ett tag. Jag tror även att jag är rätt obalanserad i styrkan.. Kan det vara vettigt att gå ner till 3x10 eller liknande? Eller ska jag helt enkelt fortsätta på 5x5 men kanske köra en delaoad?

Kom med lite härliga tips nu till denna söta lilla pojke!
Det är meningen att du ska plocka av 10% och fortsätta öka med 2,5 kilo varje pass. Fortsätter du inte att öka så har du mjölkat ut programmet och du är inte nybörjare längre. Det är dags att byta till exempelvis texas method som är mer lämpligt för "intermediates".

Anledningen till att du känner dig sliten är för att dina vikter har blivit så pass höga att du behöver längre återhämtning. Texas method är perfekt att köra när man stagnerat på starting strength eller SL5x5.
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-04, 19:46   #5878
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Dessutom så om du ligger på de vikterna efter bara 3 veckor med SL5x5 så har du kanske också haft lite för tunga ingångsvikter.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-05, 20:03   #5879
BobaFett
Registered User
 
BobaFetts avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3 598
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Dessutom så om du ligger på de vikterna efter bara 3 veckor med SL5x5 så har du kanske också haft lite för tunga ingångsvikter.
Fast han har ju tränat sen sommaren 2015.
__________________
2:a plats Mens Physique Tyngre Classic
BobaFett är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-05, 21:06   #5880
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av BobaFett Visa inlägg
Fast han har ju tränat sen sommaren 2015.
Annan träning ja, vilket betyder att han antingen började med för tunga vikter (dvs han insåg inte hur pass stor skillnad det skulle bli jämfört med sin vanliga träning att plötsligt börja köra 5x5 på maxvikter som höjs varje pass) eller att han är för avancerad för att hoppa på ett nybörjarprogram precis som du var inne på (och jag tror som du).
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)