Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-12-21, 20:26   #16
Nelo322
Winners never quit!
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 173
kul att någon mer än jag kör det som träning.
Har kört 5000m på 18.24, 500m på 1.30.8
Har även kört ett maraton, dvs 42195 m... tog drygt 3 h, tog det väldigt lugnt i början eftersom att jag aldrig utsatt kroppen för något liknande.

Till vardags är jag kanotist med bland annat SM-guld på k1 200m iår, men använder ofta roddmaskinen som komplement på vinter och för att bygga upp konditionen på våren.
Nelo322 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 21:55   #17
padman
Registered User
 
padmans avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 92
tja, jag har slagit mitt rekord idag. 10000m på 38:01 nivå 8.
drack massor med kaffe + "rage" innan så det gick bättre.
och kom ihåg att svett i ögonen är jobbigt. ska fixa svett band till nästa gång.
padman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 22:03   #18
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Du behöver inte nämna "nivån". Den är fullständigt irrelevant.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 22:14   #19
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Du behöver inte nämna "nivån". Den är fullständigt irrelevant.
Tack för klargörandet, trott själv ibland att det spelar roll!

Det är bara i maxningar på 500m som man testar med maxbelastning va???
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 22:40   #20
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Tack för klargörandet, trott själv ibland att det spelar roll!

Det är bara i maxningar på 500m som man testar med maxbelastning va???
Folk brukar förstå det lättare om man applicerar det på cykling. Vilken växel man har spelar liksom ingen roll, det är kraften du utvecklar som avgör, vilket i sin tur ger en viss fart. Liknelsen haltar lite eftersom på en cykel kan du egentligen inte göra så mycket mer än att trampa snabbare. I roddmaskinen kan du alltid dra hårdare utan att öka antal drag och oavsett vilken "nivå" belastningen står på (ja, förutom vissa extrema fall). Men skitsamma, jämför med cyklande igen. Det är få gånger man använder sig av högsta växeln och det är ju tex när man spurtar. Så i maxningar på 500m är det vanligare med högre belastning, men även då kan man faktiskt ta lite mindre och prestera bättre eftersom man får bättre genomdrag i hela rörelsen.

Tanken med denna "spak" från början är att roddmaskinen (som från början är en simulator av en riktig "roddbåt") ska kunna ge samma känsla i draget som roddaren upplever i sin egna riktiga båt. Hade inte det syftet funnits kunde man ha skippat spaken och egentligen lagt den fast i mitten.

Jag ser allt för ofta män köra upp spaken på max (givetvis, jag är ju man!) och sen har de usel teknik och för högt spm. Lägg belastningen på 4 istället, jobba som fan på att hitta rätt teknik och få rätt flyt.

Men visst, ur ett konditionsträningsperspektiv är ju detta teknikonanerande oväsentligt, pulsen går ju upp i vilket fall som helst. Men ska man ro med stil så är det snyggare att ha lite lägre belastning och lära sig dra effektivt IMHO.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 22:51   #21
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Folk brukar förstå det lättare om man applicerar det på cykling. Vilken växel man har spelar liksom ingen roll, det är kraften du utvecklar som avgör, vilket i sin tur ger en viss fart. Liknelsen haltar lite eftersom på en cykel kan du egentligen inte göra så mycket mer än att trampa snabbare. I roddmaskinen kan du alltid dra hårdare utan att öka antal drag och oavsett vilken "nivå" belastningen står på (ja, förutom vissa extrema fall). Men skitsamma, jämför med cyklande igen. Det är få gånger man använder sig av högsta växeln och det är ju tex när man spurtar. Så i maxningar på 500m är det vanligare med högre belastning, men även då kan man faktiskt ta lite mindre och prestera bättre eftersom man får bättre genomdrag i hela rörelsen.

Tanken med denna "spak" från början är att roddmaskinen (som från början är en simulator av en riktig "roddbåt") ska kunna ge samma känsla i draget som roddaren upplever i sin egna riktiga båt. Hade inte det syftet funnits kunde man ha skippat spaken och egentligen lagt den fast i mitten.

Jag ser allt för ofta män köra upp spaken på max (givetvis, jag är ju man!) och sen har de usel teknik och för högt spm. Lägg belastningen på 4 istället, jobba som fan på att hitta rätt teknik och få rätt flyt.

Men visst, ur ett konditionsträningsperspektiv är ju detta teknikonanerande oväsentligt, pulsen går ju upp i vilket fall som helst. Men ska man ro med stil så är det snyggare att ha lite lägre belastning och lära sig dra effektivt IMHO.
Tack ännu en gång för ett mycket bra inlägg och förklarande!

Sliter varje gång med att hitta en bra teknik, tror mig nu har hittat någon som känner någon som är roddare - hoppas jag kan få lite tips! Fördelen med mitt gym är att jag har alla slags bakgrunder som tränar där!

Ännu en gång, tackar!!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 23:22   #22
padman
Registered User
 
padmans avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 92
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Folk brukar förstå det lättare om man applicerar det på cykling. Vilken växel man har spelar liksom ingen roll, det är kraften du utvecklar som avgör, vilket i sin tur ger en viss fart. Liknelsen haltar lite eftersom på en cykel kan du egentligen inte göra så mycket mer än att trampa snabbare. I roddmaskinen kan du alltid dra hårdare utan att öka antal drag och oavsett vilken "nivå" belastningen står på (ja, förutom vissa extrema fall). Men skitsamma, jämför med cyklande igen. Det är få gånger man använder sig av högsta växeln och det är ju tex när man spurtar. Så i maxningar på 500m är det vanligare med högre belastning, men även då kan man faktiskt ta lite mindre och prestera bättre eftersom man får bättre genomdrag i hela rörelsen.

Tanken med denna "spak" från början är att roddmaskinen (som från början är en simulator av en riktig "roddbåt") ska kunna ge samma känsla i draget som roddaren upplever i sin egna riktiga båt. Hade inte det syftet funnits kunde man ha skippat spaken och egentligen lagt den fast i mitten.

Jag ser allt för ofta män köra upp spaken på max (givetvis, jag är ju man!) och sen har de usel teknik och för högt spm. Lägg belastningen på 4 istället, jobba som fan på att hitta rätt teknik och få rätt flyt.

Men visst, ur ett konditionsträningsperspektiv är ju detta teknikonanerande oväsentligt, pulsen går ju upp i vilket fall som helst. Men ska man ro med stil så är det snyggare att ha lite lägre belastning och lära sig dra effektivt IMHO.
tack
padman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-27, 08:16   #23
Mambo
Registered User
 
Mambos avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 339
MasterChief eller annan,

inom cykling talar en del om optimal kadens och man brukar rekommendera nybörjare att sikta på 90-100 tramptag per minut. Dels sägs det vara skonsamt för knän, dels så sägs det vara effektivt. Finns det nåt liknande för rodd?

Jag tänkte börja ro lite och undrar också om det är nåt speciellt man ska tänka på rent tekniskt eller är det bara att prova sig fram?
Mambo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-27, 09:11   #24
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
I cykel krävs det en del övning att få ett bra rundtramp och kunna utnyttja en kadens på 90-100. Det är inte den heliga graalen men tydligen så är vår verkningsgrad en aning högre med den frekvensen. Men det finns många cyklister som inte ligger på så högt rpm och ändå tillhör världseliten så förmodligen är det som vanligt; väldigt mycket som spelar in och ett enkelt svar finns inte.

Inom rodd så brukar man prata om ca 30-35 på 2000 meter.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-27, 09:33   #25
Ignatius72
Gubbe
 
Ignatius72s avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Hörby
Inlägg: 5 290
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jag ser allt för ofta män köra upp spaken på max (givetvis, jag är ju man!) och sen har de usel teknik och för högt spm. Lägg belastningen på 4 istället, jobba som fan på att hitta rätt teknik och få rätt flyt.

jag har nog aldrig sett en tjej sätta spaken på 10:an, däremot gör alla killar det. Intressant. Bra förklaringar förövrigt, det är nästan ingen som har fattat tricket med spaken. jag brukar själv ligga på mellan 3-5. Fast det är klart, när jag blir stark så ska jag ha den på 10:an
__________________
En gubbdjävels bekännelser

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-27, 09:39   #26
Mambo
Registered User
 
Mambos avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 339
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
I cykel krävs det en del övning att få ett bra rundtramp och kunna utnyttja en kadens på 90-100. Det är inte den heliga graalen men tydligen så är vår verkningsgrad en aning högre med den frekvensen. Men det finns många cyklister som inte ligger på så högt rpm och ändå tillhör världseliten så förmodligen är det som vanligt; väldigt mycket som spelar in och ett enkelt svar finns inte.

Inom rodd så brukar man prata om ca 30-35 på 2000 meter.
Ja det varierar ju kraftigt. En klubbkompis letade rätt på sina mest effektiva kadenser mha watt-mätare. Om jag minns rätt var detta maximum sen beroende av sittställningen, som ju påverkar luftmotståndet...det blir rätt komplext. För tränings skull tror jag det ör bra att variera kadensen ibland.

Jag tänkte mest om det fanns nån liknande tumregel för rodd, eftersom jag inte har nån aning. Då siktar jag på 30-35.
Mambo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-27, 10:31   #27
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 068
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
jag har nog aldrig sett en tjej sätta spaken på 10:an, däremot gör alla killar det. Intressant. Bra förklaringar förövrigt, det är nästan ingen som har fattat tricket med spaken. jag brukar själv ligga på mellan 3-5. Fast det är klart, när jag blir stark så ska jag ha den på 10:an

Ja, tjejer tenderar istället att ställa den på "1:an" (jag är ju tjej!).

Citat:
Ursprungligen postat av Mambo Visa inlägg
Ja det varierar ju kraftigt. En klubbkompis letade rätt på sina mest effektiva kadenser mha watt-mätare. Om jag minns rätt var detta maximum sen beroende av sittställningen, som ju påverkar luftmotståndet...det blir rätt komplext. För tränings skull tror jag det ör bra att variera kadensen ibland.

Jag tänkte mest om det fanns nån liknande tumregel för rodd, eftersom jag inte har nån aning. Då siktar jag på 30-35.
Sök upp Concepts hemsida så hittar du detaljerade förklaringar på teknik och även videos. Där hittar du även en hel del träningstips (som säger precis samma sak som jag mässat om ovan).
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-27, 10:54   #28
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
För att försvara oss som inte ror på annat än tian.
Har jag på lägre nivå känns det som att jag "luftror", handtaget bara fladdrar omkring och inget händer. Det krävs lite motstånd för att få till ett bra drag samt en skön känsla i rörelsen. Det motsätter iof inget av det som sagts tidigare, bara en förklaring.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-27, 10:56   #29
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
För att försvara oss som inte ror på annat än tian.
Har jag på lägre nivå känns det som att jag "luftror", handtaget bara fladdrar omkring och inget händer. Det krävs lite motstånd för att få till ett bra drag samt en skön känsla i rörelsen.
Sen tror jag att du är lite starkare än de vanliga roddanvändarna, så det blir liksom naturligt.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-27, 10:58   #30
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Sen tror jag att du är lite starkare än de vanliga roddanvändarna, så det blir liksom naturligt.
Kanske. Men jag är ju å andra sidan starkare än cyklisterna också
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)