Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-21, 01:57   #1
padman
Registered User
 
padmans avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 92
roddmaskinen (concept 2)

nån som också regelbundet kör roddmaskin mer än bara för uppvärmning här? de flesta pa min gym håller bara på i 5min minst och som bara värmer upp
Vore kul att höra lite hur långt och fort ni ror så att man har något att jämföra med.
Själv så gjorde jag mitt bästa pass idag, ca.10000m på 39:45 med motstånd 8.
:P

längd: 192cm
vikt: 79kg
padman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 16:17   #2
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av padman Visa inlägg
nån som också regelbundet kör roddmaskin mer än bara för uppvärmning här? de flesta pa min gym håller bara på i 5min minst och som bara värmer upp
Vore kul att höra lite hur långt och fort ni ror så att man har något att jämföra med.
Själv så gjorde jag mitt bästa pass idag, ca.10000m på 39:45 med motstånd 8.
:P

längd: 192cm
vikt: 79kg
Kör själv mycket Concept II - inte bara som uppvärming, utan ofta som komplement efter mina pass såsom uthållighets träning. Vill du ha bra tips på pass för C2 kolla denna sidan: http://www.crossfitendurance.com/

Själv har jag inte gjort 10 000m ännu, ligger på tider på 20 min rätt exakt på 5000 meter med maxmotstånd. Men skall nog sänka motståndet lite och öka frekvensen!

Måste testa 10 000m snart och med motstånd 8 så jag har lite att jobba emot

Det är verligen ingen mer än jag som kör mer än uppvärming på C2 på mitt gym. Älskade detta passet jag hittade på CFE hemsidan:

Citat:
45 sec on, 45 sec off, 1:30 on, 1:30 off, 3 min on, 3 min off, 6 min on, 6 min off, 3min on, 3 min off, 1:30 on, 1:30 off, 45 sec on
Min längd: 190cm, vikt 103kg
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 16:26   #3
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Vart ändrar man motstånd?

är det stora vredet på sidan av fläkten eller vad det nu är?
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 16:28   #4
johan karlberg
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 106
jo jag antar det, för på de jag sett finns inget annat att justera, dock tycker jag inte att det märks någon skillnad?
johan karlberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 16:50   #5
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Det märks stor skillnad om du ändrar det vredet - kolla riktigt noga så ser man faktiskt att den är uppmärkt från 1-10!

Ja, det är det som du ser till höger om "fläkten" från sittande position alltså...
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 17:14   #6
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Det märks stor skillnad om du ändrar det vredet - kolla riktigt noga så ser man faktiskt att den är uppmärkt från 1-10!

Ja, det är det som du ser till höger om "fläkten" från sittande position alltså...
jag har bara testat maskinen en gång på 10an naturligtvis

Trodde vredet var till för att få svalka
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 17:16   #7
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Vilket motstånd man har är totalt oväsentligt. Det är hastigheten som avgör hur ansträngande det är.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 17:18   #8
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Vilket motstånd man har är totalt oväsentligt. Det är hastigheten som avgör.
vilken hastighet ska man ha?

såg något om 33-34 vet inte vad siffran stod för, men det blev 1000m på 4 min sen 1000m igen på 4min.

Gick mycket lättare efter första vändan att köra, antar det är en viss fördel att börja med uppvärmning?
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 17:25   #9
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
vilken hastighet ska man ha?

såg något om 33-34 vet inte vad siffran stod för, men det blev 1000m på 4 min sen 1000m igen på 4min.

Gick mycket lättare efter första vändan att köra, antar det är en viss fördel att börja med uppvärmning?

Roddmaskinen fungerar som en cykel. Det är ju ingen som frågar en cyklist vilken växel han haft, man frågar bara efter vilken hastighet han haft. Av tradition pratar man om tid/500 meter inom rodd. Ju lägre värde desto snabbare ror man alltså. Vilken fart man sedan håller avgörs givetvis av hur bra kondition man har. Har man hyfsat flås bör man kunna köra på 2 min/500m vilket ger 40 min för 10000 meter. Den distans man tävlar i inom rodd är endast 2000 meter. Alla andra varianter är inofficiella.

33-34 du såg är spm, eller helt enkelt drag per minut (Sculls per Minut). Det är viktigt att man inte har för högt tempo som nybörjare eftersom det är svårt att få hög verkningsgrad; man slarvar lätt med dragen helt enkelt. Testa att ligga lite lägre och dra hårdare istället.

När det gäller motstånd är 3-5 det som passar de allra första överlägset bäst och även världseliten använder det "motståndet". Det är bara i sprint på 500 meter som det är vanligare att använda tyngre motstånd.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 17:31   #10
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Jag hatar den korta edittiden.

Sista stycket skulle vara:
"är det gäller motstånd är 3-5 det som passar de allra flesta överlägset bäst och även världseliten använder det "motståndet". Det är bara i sprint på 500 meter som det är vanligare att använda tyngre motstånd.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 17:33   #11
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Roddmaskinen fungerar som en cykel. Det är ju ingen som frågar en cyklist vilken växel han haft, man frågar bara efter vilken hastighet han haft. Av tradition pratar man om tid/500 meter inom rodd. Ju lägre värde desto snabbare ror man alltså. Vilken fart man sedan håller avgörs givetvis av hur bra kondition man har. Har man hyfsat flås bör man kunna köra på 2 min/500m vilket ger 40 min för 10000 meter. Den distans man tävlar i inom rodd är endast 2000 meter. Alla andra varianter är inofficiella.

33-34 du såg är spm, eller helt enkelt drag per minut (Sculls per Minut). Det är viktigt att man inte har för högt tempo som nybörjare eftersom det är svårt att få hög verkningsgrad; man slarvar lätt med dragen helt enkelt. Testa att ligga lite lägre och dra hårdare istället.

När det gäller motstånd är 3-5 det som passar de allra första överlägset bäst och även världseliten använder det "motståndet". Det är bara i sprint på 500 meter som det är vanligare att använda tyngre motstånd.
aha ok!

Tyckte dragen kändes bra faktiskt, snarare att pumpen fick en rejäl chock av att köra något som åtminstånde liknade konditionsträning. Meningen är att utöka till 20min rodd en gång i veckan på lunchen.

Kan det vara någon nytta för en SLare som vill gå ner 3-4 kg men ändå behålla styrkan?
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 17:37   #12
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Enligt King Grub finns det studier som visar att vid konditionsutövande för överkroppens muskler (främst axlar, armar) så tar dessa muskelsystem den mesta energin från protein och inte från fett. Därför kanske inte rodd är helt optimalt för en SL-tränande. Sök på kolo så hittar du mer om detta.

Känns det här med opti kanske lite väl, så är ju rodd väldans bra för konditionen och det är ju aldrig fel. Däremot kan man ju få bättre konditon och även öka energiförbrukningen likaväl med en cykel eller trappmaskin.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 17:48   #13
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Tja, opti är väl bra men 20min ska nog inte vara hela världen.

Rodden är rolig och därför känns det troligare att jag kommer köra den, men kanske byter något pass ibland mot cykel.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 17:56   #14
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Tja, opti är väl bra men 20min ska nog inte vara hela världen.

Rodden är rolig och därför känns det troligare att jag kommer köra den, men kanske byter något pass ibland mot cykel.
Bra val!
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 19:30   #15
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jag hatar den korta edittiden.

Sista stycket skulle vara:
"är det gäller motstånd är 3-5 det som passar de allra flesta överlägset bäst och även världseliten använder det "motståndet". Det är bara i sprint på 500 meter som det är vanligare att använda tyngre motstånd.
Jag har förstått det så oxå - dock har jag kört med högsta motstånd då jag kör rätt mycket intervall på C2.

Brukar ligga på 33 i snitt på 2000/5000 meter - vilket borde vara rätt ok för någons om vill bygga uthållighet?

Jag har bara av bekvämlighet satt den på max då jag är pulsnörd och alltid loggar mina pulsintervaller och sen analyserar dem. Sen har jag kollat distansen förstås för att veta mitt pass men främst kollar jag vad jag snittar på 500m.

Bra förklaring annars, älskar C2!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)