Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-02-04, 23:33   #1501
feedhurley
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 46
Jag undrar hur det kommer sig att upplägget är så att militärpress och bänkpress ligger på olika dagar då båda använder triceps till stor del.
Marklyft och stångrodd tränar båda ryggen till stor del och borde då naturligt tränas samma pass.
Bör inte triceps och rygg bli starkare av att köra fler övningar samma dag än att vänta 1 dag innan man går på nästa övning?
Alltså
Pass A: Knäböj, Bänkpress, Militärpress
Pass B: Knäböj, Stångrodd, Marklyft


En annan fråga jag har är varför det rekommenderas att göra knäböjen under 90 grader, det känns som att under 90 grader avtar benen mer sin styrka för att övergå i hängande över knäna. Att det möjligtvis är så att knäböj i tävlingsutförande går till på det viset betyder inte nödvändigtvis att det är bättre träning.

Senast redigerad av feedhurley den 2012-02-04 klockan 23:36.
feedhurley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 00:34   #1502
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av feedhurley Visa inlägg
Jag undrar hur det kommer sig att upplägget är så att militärpress och bänkpress ligger på olika dagar då båda använder triceps till stor del.
Marklyft och stångrodd tränar båda ryggen till stor del och borde då naturligt tränas samma pass.
Bör inte triceps och rygg bli starkare av att köra fler övningar samma dag än att vänta 1 dag innan man går på nästa övning?
Alltså
Pass A: Knäböj, Bänkpress, Militärpress
Pass B: Knäböj, Stångrodd, Marklyft
Det är tänkt som ett helkroppspass (mer eller mindre i alla fall) och inte en splitt
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 01:37   #1503
givduL
Registered User
 
givduLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Kristianstad
Inlägg: 127
Citat:
Ursprungligen postat av feedhurley Visa inlägg
Jag undrar hur det kommer sig att upplägget är så att militärpress och bänkpress ligger på olika dagar då båda använder triceps till stor del.
Marklyft och stångrodd tränar båda ryggen till stor del och borde då naturligt tränas samma pass.
Bör inte triceps och rygg bli starkare av att köra fler övningar samma dag än att vänta 1 dag innan man går på nästa övning?
Alltså
Pass A: Knäböj, Bänkpress, Militärpress
Pass B: Knäböj, Stångrodd, Marklyft

En annan fråga jag har är varför det rekommenderas att göra knäböjen under 90 grader, det känns som att under 90 grader avtar benen mer sin styrka för att övergå i hängande över knäna. Att det möjligtvis är så att knäböj i tävlingsutförande går till på det viset betyder inte nödvändigtvis att det är bättre träning.
Att köra både bänkpress och militärpress samma pass=fail av flera anledningar.
1. Precis som du säger används triceps mycket i båda och den övningen du kör sist kommer bli mycket lidande. Jämför inte detta med när du tränar 8or/10or och går ner i vikt på seten eftersom du blir tröttare. Du ska köra tunga FEMMOR med samma vikt på alla seten.
2. Det kommer bli för hög volym på tex triceps på passet vilket kommer att resultera i ett överstimulerat nervsystem och stagnation. Du kommer inte bli stark lika snabbt.
3. Precis som ovanstående skriver är det tänkt lite som ett helkroppspass och om du ska bli stark snabbt kommer tex. triceps ironiskt nog för FÅ träningspass om du nu skulle göra som du säger. Analogt gäller naturligtvis även för ryggen.

Angående att du alltid ska böja så att höftleden är under knäleden är inte alls bara för att det krävs för att det ska vara en godkänd böj i powerlifting utan även för att du ska ha friska knän och inte skada dig. Ja, gör du bara 45 graders böjar så kommer du bara bli stark i framsida lår och du kommer få en obalans i låren=skaderisk=fail.
Ju längre ner du böjer, desto mer aktiveras höft erektorerna, tex. hamstrings/gluteus, vilket är absolut nödvändigt. Eftersom du endast tränar knäböj för benen är det viktigt att du gör den korrekt så att det blir en balanserad övning.
__________________
PB:: Böj: 127,5 kg 3x5, Bänk: 120 kg 1x1, Rodd: 82,5 kg 5x5, Press: 70 kg 3x5, Marklyft: 220 kg 1x1, Ryck: 50 kg (newbie)

Senast redigerad av givduL den 2012-02-05 klockan 01:39.
givduL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 15:08   #1504
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Ändrar man i upplägget så tappar det poängen som just är att triceps ska aktiveras varje pass, likaså ryggen o.s.v. Det är det som gör det så bra. Annars splittar man kroppen på 3-4pass/vecka vilket resulterar i att du kör varje musklegrupp EN gång/vecka. Här tränar du varje muskelgrupp TRE gånger per vecka vilket ger betydligt bättre resultat för mig och även de flesta jag känner som har testat detta upplägg.

Ni som är skeptiska. Ge det 1månad, börja på en vikt som du med marginal klarar 5*5 på, sen är det bara att öka pass efter pass. Om du efter 1månad inte är nöjd med resultaten kan du gå tillbaka till ditt vanliga upplägg och då har du iaf fått 1månads variation. Men de flesta som testar detta kommer nå en helt ny nivå i sin träning, det kan jag garantera!
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 16:30   #1505
EkarN
Registered User
 
EkarNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Highgarden
Inlägg: 6 702
Tjoala grymma ökningar
__________________
"I'm going to sit on my ass until I get ass cancer" - Robbaz

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 22:01   #1506
WOLFENSTEIN
Registered User
 
WOLFENSTEINs avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 55
Question

Nu har det ju gått en månad sedan man läste igenom upplägget ordentligt....
Hur är det sagt med setvila?

I vanliga fall försöker jag bara hämta andan mellan set'en, 30-45sek sen kör jag igen.
Men i pressen börjar det närma sig att jag inte klarar 5x5 längre så idag vart det närmare 2 minters vila mellan tre och fyra och kanske 3 minuter + lite vatten före det sista. Fortfarande kosher? Det viktiga är att få upp vikten inte att tempot hålls upp eller hur?!
WOLFENSTEIN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 22:06   #1507
Crocker
Registered BAWS!
 
Crockers avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Ort: Lulle
Inlägg: 5 555
Yes, kör när du känner dig redo. 1 minut räcker nog i början tills +5 minuter när det blir tungt.
__________________
Fet men svag.
Crocker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 22:11   #1508
willtjam
pilltjam
 
willtjams avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Gammal göteborgare
Inlägg: 2 585
Upp med vikten, inte pulsen!
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 22:14   #1509
Ponitus
Registered User
 
Ponituss avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 088
Citat:
Ursprungligen postat av WOLFENSTEIN Visa inlägg
Det viktiga är att få upp vikten inte att tempot hålls upp eller hur?!
Precis.
Enligt mitt tycke då.
__________________
Ponitus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 22:15   #1510
WOLFENSTEIN
Registered User
 
WOLFENSTEINs avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker Visa inlägg
Yes, kör när du känner dig redo. 1 minut räcker nog i början tills +5 minuter när det blir tungt.
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
Upp med vikten, inte pulsen!
Tack!
Jag ska fan upp i iaf 45kg innan jag får min första bom.
WOLFENSTEIN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 10:14   #1511
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av WOLFENSTEIN Visa inlägg
I vanliga fall försöker jag bara hämta andan mellan set'en, 30-45sek sen kör jag igen.
Men i pressen börjar det närma sig att jag inte klarar 5x5 längre så idag vart det närmare 2 minters vila mellan tre och fyra och kanske 3 minuter + lite vatten före det sista. Fortfarande kosher? Det viktiga är att få upp vikten inte att tempot hålls upp eller hur?!
Börja vila längre redan i början så får du dels jämnare intervall och dels blir de första femmorna inte lika slitiga. Om man ska ha kortare intervall på något/några set så är det snarare i slutet om man är säker på att få upp vikten t ex efter en sänkning av belastningen kan man köra kort vila inför de två sista.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 13:01   #1512
givduL
Registered User
 
givduLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Kristianstad
Inlägg: 127
Vad menar du med sänkning av belastningen? Det ska vara samma vikt på alla 5 seten.
__________________
PB:: Böj: 127,5 kg 3x5, Bänk: 120 kg 1x1, Rodd: 82,5 kg 5x5, Press: 70 kg 3x5, Marklyft: 220 kg 1x1, Ryck: 50 kg (newbie)
givduL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 14:17   #1513
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av givduL Visa inlägg
Vad menar du med sänkning av belastningen? Det ska vara samma vikt på alla 5 seten.
När du sänker belastningen pga att det tagit stopp.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 17:18   #1514
givduL
Registered User
 
givduLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Kristianstad
Inlägg: 127
Deload menar du..
__________________
PB:: Böj: 127,5 kg 3x5, Bänk: 120 kg 1x1, Rodd: 82,5 kg 5x5, Press: 70 kg 3x5, Marklyft: 220 kg 1x1, Ryck: 50 kg (newbie)
givduL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 17:33   #1515
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av givduL Visa inlägg
Deload menar du..
Ja så heter det på engelska.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)