Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-10-08, 19:35   #61
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Crosstrainer som uppvärmning.

Bänkpress.

20x20
15x40
10x50
8x70
8x70
7x75
5x80
8x70
8x70
12x50

Lutande hantelpressar ca75grader dvs nästan upprätt.

22kg
8rep 5set


Dipps! här brann det i huvudet,dipps är helt fel övning efter bänkpress och hantelpressar man skall det grisas och drivas till förändring av kropp så får man lida.

8rep 5set

Pecmaskin

75kg
8rep 4set

Shrugs
40kg hantel i varje hand

8rep 4set fullständigt bedrövligt utförande men någon måste ju flytta på dom där hantlarna någon gång ibland.


Utfallsteg med 25kg viktskiva i varje hand 10 steg i varje riktning.

Skönt att låta benen få vila lite dom har fått lida rejält en tid,skall bli intressant att se vad benen kan åstadkomma i löpspåret på söndag efter en hel veckas vila från riktig träning.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 20:29   #62
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
45 minuter simning lugnt och fint gör underverk för hela kroppen.

Nytt Pb i kroppsvikt den rör sig åt rätt håll skall bli skönt när vikten hamnat på vettig nivå så man slipper gå runt och känna sig sliten hela tiden. 86.2kg.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 09:28   #63
soldatfysik
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Ort: Sverige
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
45 minuter simning lugnt och fint gör underverk för hela kroppen.

Nytt Pb i kroppsvikt den rör sig åt rätt håll skall bli skönt när vikten hamnat på vettig nivå så man slipper gå runt och känna sig sliten hela tiden. 86.2kg.
Skönt med simning, att det ska vara så svårt att komma iväg för en annan.. shit, då väger jag 2 kg mer än dig! hur långt ner skulle du gå i kroppsvikt?
soldatfysik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 10:37   #64
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av soldatfysik Visa inlägg
Skönt med simning, att det ska vara så svårt att komma iväg för en annan.. shit, då väger jag 2 kg mer än dig! hur långt ner skulle du gå i kroppsvikt?
Tränar i simhallen så det har blivit en skapligt naturlig del av vardagen att ta sig till platsen i fråga efter jobbet människan är ju ett vanedjur
Inte riktigt säker på vart jag skall dra gränsen faktiskt ursprungligen hade jag tänkt 85kg, men då varje kilo gör rätt stor skillnad i spegeln vilket är ganska kul att se även om det inte är målet, och att det har gått så pass lätt hittills har fått mig att fundera på att försöka nå 80kg innan jag lägger mig på balans tror detta skulle göra underverk för min ork och fart vid löpning,det skulle även ge en bra marginal för överätning dagar då jag känner mig lite sliten av träning och skulle ge fördelar i vissa kroppsviktsövningar då det blir mindre bråkigt att få till meningsfulla mängder med repetitioner.

Som det pannbens fascist jag är så har detta med matdisciplin ihop med motion blivit en kul del av livet där det bara förhöjer lidandet till nya nivåer.

Vägde 93kilo som mest, när jag lade ursprungsmålet på 85kg tycktes det som ett bra mål och en utmaning nu är jag nästan där och behöver mer utmaning,det bästa är att jag inte märkt av någon förlust av styrka bortsett från att uthålligheten blir sämre än vanligt när man käkar lunch vid 11 och fortfarande inte har ätit när man börjar träna mellan 6 och halv 7..

Nästan lite trist att man inte tog en förebild,känner knappt igen mitt ansikte i spegeln längre.

Skall även vänta med att göra 100-200-300 utmaningen tills jag är riktigt nedkörd vid målvikt Syftet med detta? Att sedan äta ordentligt och vara lite snäll mot kroppen någon vecka och sedan göra om den med en energifylld kropp och se hur stor skillnad det blir.

Senast redigerad av micke81 den 2015-10-10 klockan 10:40.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 19:19   #65
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Dagens vardagsmotion raska promenader i kängor,distans bedöms som ca 15km baserat på tröttheten i fötterna.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-10, 20:57   #66
soldatfysik
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Ort: Sverige
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Tränar i simhallen så det har blivit en skapligt naturlig del av vardagen att ta sig till platsen i fråga efter jobbet människan är ju ett vanedjur
Inte riktigt säker på vart jag skall dra gränsen faktiskt ursprungligen hade jag tänkt 85kg, men då varje kilo gör rätt stor skillnad i spegeln vilket är ganska kul att se även om det inte är målet, och att det har gått så pass lätt hittills har fått mig att fundera på att försöka nå 80kg innan jag lägger mig på balans tror detta skulle göra underverk för min ork och fart vid löpning,det skulle även ge en bra marginal för överätning dagar då jag känner mig lite sliten av träning och skulle ge fördelar i vissa kroppsviktsövningar då det blir mindre bråkigt att få till meningsfulla mängder med repetitioner.

Som det pannbens fascist jag är så har detta med matdisciplin ihop med motion blivit en kul del av livet där det bara förhöjer lidandet till nya nivåer.

Vägde 93kilo som mest, när jag lade ursprungsmålet på 85kg tycktes det som ett bra mål och en utmaning nu är jag nästan där och behöver mer utmaning,det bästa är att jag inte märkt av någon förlust av styrka bortsett från att uthålligheten blir sämre än vanligt när man käkar lunch vid 11 och fortfarande inte har ätit när man börjar träna mellan 6 och halv 7..

Nästan lite trist att man inte tog en förebild,känner knappt igen mitt ansikte i spegeln längre.

Skall även vänta med att göra 100-200-300 utmaningen tills jag är riktigt nedkörd vid målvikt Syftet med detta? Att sedan äta ordentligt och vara lite snäll mot kroppen någon vecka och sedan göra om den med en energifylld kropp och se hur stor skillnad det blir.
OK! Ja det är intressant med kroppsvikt i relation till prestation, framförallt när man satsar på en så allsidig fysik som vi gör. Det blir på något sätt "kompromissa så optimalt som möjligt", hyfsat tung för att vara tillräckligt stark och hyfsat lätt för att kunna utföra uthållighetsaktiviteter så bra som möjligt. Jag har väl haft en sorts peak vid en kroppsvikt på ca 84 kg, men jag vill tro att jag borde kunna ligga strax över det men ändå ha bra tryck på milen och orka löpa långt.
soldatfysik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-11, 17:39   #67
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av soldatfysik Visa inlägg
OK! Ja det är intressant med kroppsvikt i relation till prestation, framförallt när man satsar på en så allsidig fysik som vi gör. Det blir på något sätt "kompromissa så optimalt som möjligt", hyfsat tung för att vara tillräckligt stark och hyfsat lätt för att kunna utföra uthållighetsaktiviteter så bra som möjligt. Jag har väl haft en sorts peak vid en kroppsvikt på ca 84 kg, men jag vill tro att jag borde kunna ligga strax över det men ändå ha bra tryck på milen och orka löpa långt.
Jo detta är knepigt,och du ligger ju helt klart en bra bit före i din utveckling så jag kan nog krypa ned lite längre i kroppsvikt för att kunna bygga vidare effektivt och spara lite på leder och fötter vid löpning.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-11, 17:51   #68
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Dagens löpning.

1varv runt Löt och Råstasjön tiden ett nytt PB på distansen bedömd till 4.5km blev 24.48. sprang vidare med en lättare spurt till en punkt som bedömts till 5km med hjälp av Eniro ingen raketforskning. tid för detta 27.28 detta får mig att starkt ifrågasätta mätningen av Ursviks 5km spår.
Kändes som att det var skapligt bra fart under fötterna,höll ett tempo klart över samtalstempo. Djup andning men inte snabb eller flåsig andning,korta sträckor ökades tempot och uppför några kortare backar och andningen blev genast lätt flåsig och snabb,20meter på plan mark eller lägre tempo är allt som krävs för att återfå en djup och disciplinerad andning.

Frågan är om detta är ett bra tempo att hålla och att man bör satsa på längre distans i detta tempo? Eller om man skall försöka pressa sig längre sträckor i det flåsiga tempot som en form av fartlek? eller köra på i det flåsiga tempot ända in i kaklet vilket vore ren njutning ur pannbensstärkande synpunkt ? Benen känns ju inte direkt slut vid mål men det är uppenbart att smalbenen får en del stryk. Mycket att fundera på hårt tempo kan ju bli mycket utmanande nu när det inte längre är särskilt varmt ute.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-11, 18:28   #69
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Tillägg: övningen nedan i 20sekunder fick bli belöningen för min lugna löpning.

micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-12, 19:30   #70
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Dagens Ryggmotion.

Uppvärmning en stund på crosstrainer

Latsdrag några lätta uppvärmningset därefter

5set 10 rep 75kg.
1set 3rep 95kg. vet inte riktigt hur det gick till att gunga ned till lårlåset.
1set 8rep 75kg


Finnen
10kg viktskiva 12rep 4set

Stångrodd några värmningset därefter

60kg 10rep 3set

70kg 5 gungiga rep

60kg 8rep

50kg 10rep

pullups 2set 4rep

Reardeltoid maskinen

40kg 10rep 4 set.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-16, 19:14   #71
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Onsdag,Benpass.
Uppvärmning motioncykel på en aning onödigt hög belastning.

Knäböj,stegade upp till 75kg
blev
7rep 5set
därefter 9rep 1set 70kg.
Tekniken sög åsneorgan. Skjuter höften åt höger och när jag tänker på att rätta till detta så misslyckas jag med att hålla bra ordning på ryggen hela vägen.

Lårcurl på annan maskin än vanligt 73kg 10rep 6set

Benspark 95kg 10rep 5 set

Lite situps med 10kg viktskiva bakom huvudet därefter 10kg på bröstet följt av 5kg bakom huvud och sist 5kg på bröstet. Inga storslagna antal.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-16, 19:22   #72
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Torsdag Bänkpress.
Uppvärmning,Rodd.

Bänkpress
20x20kg

15x40

12x60

9x70
9x70
9x70
3x80
8x70
20x40

Fokus på teknik och utförande de 3seten på 70 kan ha vart 75 minns inte säkert.

Militärpressar
35kg 8rep 3 set
30kg8rep 2set
Armar och axlar var redan slut.

Dipps kroppsvikt
10rep 5set

Sidolyft med hantel
14kg 10rep 4set

lyft med 20kg viktskiva framför kroppen
12rep 3set.

Viktminskningen känns helt klart i kroppen reptåligheten är inte helt lysande men tror inte jag förlorat någon större del av maxstyrkan. skall bli skönt med löpning i helgen,någon form av intervall.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 20:51   #73
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Intervallöpning.

4.4km runt sjöarna på skapligt platt mark. 3 minuter långsamt tempo 2 minuter högt tempo
Syfte: på sikt skapa förutsättningar för mer fart i fötterna över längre distans

Tid för genomförande 25.50 dvs 1.02 långsammare gämfört med vanlig löpning i ett jämnt bra tempo.

Det här var riktigt kul att få flyga fram på pigga ben lite längre sträckor och sedan ha skapligt med tid på sig för att lugna ner puls och andning i lugnt fint tempo, dock drogs en lärdom här,Detta kommer jag inte göra om i mörker det är fullständigt livsfarligt att försöka se sekunderna på klockan när man är helt slut och endast har en taskig parkbelysning som ljuskälla i hög fart,hittade ett antal små gropar vid dessa moment klart obehagligt. Ljusare tid på dygnet nästa gång så skall nog detta gå bra.


Siktar på svårare tidsintervall nästa gång 3 minuter forcerat tempo och 2 minuter jogg,om detta visar sig fungera väl så blir försök 3 en variant med 3 minuter jogg följt av 2 minuter forcerat tempo men två varv istället dvs nära 9km om detta är genomförbart skall bli mycket spännande att se och en mer spännande är hur mycket detta kan kapa på tiderna på längre sikt.

Vid hemkomst utfördes
3chins
6armhäv
3chins
6armhäv
3chins
6armhäv
3chins
6armhäv
3chins
6armhäv

Följt av en belöning i form av 30sekunder pannbenstärkning på mjuk fin trasmatta när tiderna blir respektabla i denna gren så byts trasmattan ut mot den fina vardagsrumsparketten istället. om denna visar sig allt för komfortabel så finns möjligheten att nyttja marmorgolvet i trapphuset alternativt betonggolvet i garaget


Kul förövrigt att springa runt 2 sjöar och distansen mellan dessa på kortare tid än sambon går runt 1 sjö

Senast redigerad av micke81 den 2015-10-17 klockan 21:00.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 21:01   #74
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Ser framemot att springa längre distanser men känns dumt att gå för långt på första försöket när man gjort en förändring från att springa jämnt tempo.

Och vill springa mycket mycket längre men bäst att vara försiktig,det går ju åtminstone åt rätt håll!
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-18, 07:42   #75
soldatfysik
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Ort: Sverige
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Tillägg: övningen nedan i 20sekunder fick bli belöningen för min lugna löpning.

Tämligen intressant övning!
soldatfysik är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)