Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2004-12-11, 10:24   #1
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Hinderbana FF1

Uppbyggnad på banan? Längd i tid?

Jag vet delmomenten men vill veta mer exakt hur hade de löst hela banan.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 10:49   #2
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Det var två parralella banor på scen. Man började nedanför scenen med ett balanshinder, efter det så kom häckar, under->över->under->över->under, ett kryphinder, irländska bordet, ett nät med rutor (typ däcklöpning), viktbärning (2*20+2*15 för tjejer, 2*25+2*20 för killar) efter det så började man om på häckarna. Man sprang således två varv. Tiderna för tjejerna låg mellan 1.52.7 (Anna B) och 2.46.6. För herrarna 1.41.9 till 2.23.3. Scenen var i mitt tycke lite för liten för två banor, det var väldigt tajt mellan banor och hinder.

//Jörgen
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 11:24   #3
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Aha. Det var ett liggande nät (Ladder-net, steg-nät på svenska kanske?), jag trodde det var ett klätternät.

Vanliga viktskivor som vikter att bära?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 11:47   #4
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Aha. Det var ett liggande nät (Ladder-net, steg-nät på svenska kanske?), jag trodde det var ett klätternät.

Vanliga viktskivor som vikter att bära?
Japp, liggande nät.
Viktskivor ja, gummiviikter, sådana med handtag i. Dom skulle först sättas på ett ställ och sen läggas i en upptejpad ruta (som inte var jättsstor). Man fick bara bära en vikt åt gången.

//Jörgen
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 17:31   #5
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Då får jag tacka för hjälpen, även om det hade varit roligare med ett klätternät.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 18:01   #6
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Skall du göra en hinderbana hemma? Får vi se en björn på en AF-scen snart?

//Jörgen
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-11, 19:25   #7
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen
Skall du göra en hinderbana hemma? Får vi se en björn på en AF-scen snart?

//Jörgen
Nja det är alltid kul att se vad man testar för något.

Jag kommer dock aldrig att stå på en af- eller byggarscen om jag kan hindra det själv.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-12, 01:15   #8
no1fitness
no1bootybuilder
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 6 911
Jag gillade hinderbanan även om det var kanske lite ont om plats. Nätet var bättre än däck tycker jag då man var tvungen att lyfta knäna mer och verkligen tänka på hindret.
Gillade också att vikterna hade handtag.
Att rutan att lägga vikterna i var lite liten gjorde ju att man fick koncentrera sig lite extra och lägga ner vikten och inte slänga den.
Tycker att det också var ett plus att banan var utan löpsträckor och fler hinder så den lever upp till namnet hinderbana...
__________________
NY HEMSIDA ! BTB Gym
no1fitness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-12, 08:57   #9
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Det som jag reagerade negativt på var den korta sträckan mellan irländska bordet och nätet som var efter. Fick man bra fart över bordet så fanns det en stor risk att man skulle landa på stålramen till näten. Det var en kille som tappade balansen och var nära att trilla med huvudet före in i ramen. Sen var ju banan så tajt att det inte fanns plats till mer än en funktionär per bana.
Men den var ju klart bättre än det skämtet till hinderbana som användes på SM.

//Jörgen
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 01:28   #10
no1fitness
no1bootybuilder
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 6 911
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen
Det som jag reagerade negativt på var den korta sträckan mellan irländska bordet och nätet som var efter. Fick man bra fart över bordet så fanns det en stor risk att man skulle landa på stålramen till näten. Det var en kille som tappade balansen och var nära att trilla med huvudet före in i ramen. Sen var ju banan så tajt att det inte fanns plats till mer än en funktionär per bana.
Men den var ju klart bättre än det skämtet till hinderbana som användes på SM.

//Jörgen
Håller med !
__________________
NY HEMSIDA ! BTB Gym
no1fitness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 07:08   #11
Action
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2002
Inlägg: 3 687
Det var en mycket bra hinderbana på Fitnessfestivalen. Aningen trångt som ni redan nämnt, men roliga och utslagsgivande hinder.

Om man nu ska klaga på något så var balanshindret i svåraste laget, något högt och lite väl smal bom att gå på. Det medförde att arrangören valde att endast ha balanshindret som första hinder. Nätet som man sprang igenom hade en metallram som kändes aningen farlig, speciellt i slutet om man skulle trillat mitt i nätet.

En hinderbana behöver dock ha mer klättring där överkroppens styrka får användas för att bli riktigt bra. En vägg, samt klätternät samt armgång saknades. Lägg in detta istället för häckarna så har man en ultimat hinderbana.

Det borde funnits 2st viktställ att hänga vikterna på istället för en ruta på ena sidan och viktställ på den andra.

För o rätta Jörgen så var ordningen följande: Balans, kryphinder, irländska bordet, nätet, häckar (över, under, över, under, över), 4st vikter a´12m, kryphinder, irländska, nätet, häckar, vikter!!
Action är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-13, 10:01   #12
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Varför lånar man inte fler grenar från andra verksamheter som redan har bra fystest?

Låna slangväskor av brandkåren så slipper man problemet med var man ska lägga vikterna t ex, då testas också styrkan i överkroppen. Det går självklart att fylla sponsorväskor med sandsäckar istället till önskad vikt, då ser man om det är bra väskor på samma gång.

Passar man på att låna några övningsdockor så blir det ett moment till med släpande som garanterat ger utslag.

Att dra släde lånat från Westside/strongman.

Osv.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-14, 04:25   #13
no1fitness
no1bootybuilder
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 6 911
Att låna tävlingsmoment från strongman har jag funderat på tidigare. Det skulle vara jättekul !
Typ atlasstenarna eller något...

Nej, men jag tycker det vore kanon om man tittar på andra sporter och kanske inför vissa moment i hinderbanan.
__________________
NY HEMSIDA ! BTB Gym
no1fitness är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-14, 08:35   #14
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av no1fitness
Att låna tävlingsmoment från strongman har jag funderat på tidigare. Det skulle vara jättekul !
Typ atlasstenarna eller något...
Snart kanske jag t o m betalar för att se af.

Atlasstenar är ju iofs inte en dum idé det heller, självklart får man anpassa vikten efter de som tävlar men mjukare föremål som ska lyftas upp på något är kanske smartare då skavsåren inte lär se så fina ut i symmetrironden.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-15, 02:19   #15
no1fitness
no1bootybuilder
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 6 911
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Snart kanske jag t o m betalar för att se af.

Atlasstenar är ju iofs inte en dum idé det heller, självklart får man anpassa vikten efter de som tävlar men mjukare föremål som ska lyftas upp på något är kanske smartare då skavsåren inte lär se så fina ut i symmetrironden.
Låter bra !

Finns flera grenar från Strongman som man kan låna till en hinderbana. Det vore kul med marklyft eller bänk maxning !
__________________
NY HEMSIDA ! BTB Gym
no1fitness är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)