Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-07, 07:34   #1
EMN
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2017
Ort: Norrbotten
Inlägg: 7
Fasta eller ej?

Hej, jag är en man på 28 år, vikt 92.5 kg nu med runt 25% kroppsfett, på 182 cm.
Tränat styrke men inte på så seriös nivå.
Oavsett vill jag förlora fettet på kroppen tills jag är lean.

Senaste månaden har jag kollat mycket angående Snake Diet där man hyllar långvarig fasta. Enligt min tjej så tycker hon jag går på allt för lätt.
Jag har redan prövat fasta 3 dagar i rad och kände inget problem med det.
Nu senaste veckan vägde jag över 98 kg men har sedan börjat ligga kraftigt underskott med två dagar fasta och bland annat ett mål om dagen då mitt sug för mat ändå fortfarande varit på.

Saken är att den information jag fått fram är att fasta är muskel sparande, mer än vanliga deffen där man äter proteinrikt och underskott.

Men jag vet inte vilken information på nätet man alls kan lita på.

Vad anser ni? Jag känner att det fortfarande är många som föredrar deffa som vanligt med flera mål om dagen?

Någon med pålitlig studie (gärna på engelska) som kan bevisa för eller emot fasting ?

Anledningen till jag skulle välja fasting vore för jag känner att det är motiverande när man ser resultatet snabbare.
EMN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 07:57   #2
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Sorry, jag har ingen studie att bidra med, endast egen erfarenhet men om du inte tänkt ta fastan som en ny livsstil och gå in för periodisk fasta, 5:2 eller nåt liknande så tycker jag inte det är nån bra idé.
Jag har själv inte problem att hålla vikten nere, tvärtom. Testade i alla fall på att fasta i vintras bara för att pröva på. Med 4 dygns fasta och mindre kalorier dagen före och darna efter så var jag ändå snabbt tillbaka på utgångsvikt trots att jag inte överåt. Det var nog också väntat det skulle vara så för tycker alla artiklar och andras erfarenheter jag läst om har indikerat det samma.
Fasta som nån quickfix kommer nog bara lämna dig besviken då det är en permanent förändring som behövs.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 08:10   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Folk som påstår att fasta är muskelbesparande kan inte sätta saker i kontext.

Det stämmer att fasta minskar muskelnedbrytningen. Det gör att de tror att man bevarar mer muskelmassa om man fastar än om man äter, om än lite.

Så är inte fallet.

Muskeluppbyggnaden sjunker kraftigt om man fastar. Kommer det inte in någon föda utifrån, finns det bara en källa till nybildning av muskelprotein som kroppen kan använda: aminosyror från nedbrutet kroppseget protein. Det gör att muskelproteinbalansen aldrig kan bli positiv. Inte ens styrketräning kan göra att muskeluppbyggnaden blir större än muskelnedbrytningen vid total fasta.

Så nej, proteinbalansen blir mycket bättre om man äter än om fastar. Muskelnedbrytningen blir mindre om man fastar, men så även muskeluppbyggnaden. Och en stimulans av muskeluppbyggnaden är mycket viktigare än muskelnedbrytningen för muskelmassans storlek.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 08:38   #4
EMN
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2017
Ort: Norrbotten
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Sorry, jag har ingen studie att bidra med, endast egen erfarenhet men om du inte tänkt ta fastan som en ny livsstil och gå in för periodisk fasta, 5:2 eller nåt liknande så tycker jag inte det är nån bra idé.
Jag har själv inte problem att hålla vikten nere, tvärtom. Testade i alla fall på att fasta i vintras bara för att pröva på. Med 4 dygns fasta och mindre kalorier dagen före och darna efter så var jag ändå snabbt tillbaka på utgångsvikt trots att jag inte överåt. Det var nog också väntat det skulle vara så för tycker alla artiklar och andras erfarenheter jag läst om har indikerat det samma.
Fasta som nån quickfix kommer nog bara lämna dig besviken då det är en permanent förändring som behövs.
Det som jag alternativt funderat på åtminstone är då OMAD eller periodisk fasta. Det är så att senaste halvåret skippat frukost och första måltiden varit runt allt mellan klockan 12-14 och sedan oftast äter jag direkt efter jobbet vid klockan 18, så en slags periodisk fasta har jag redan levt med utan att direkt tänka på och har inte större problem med fortsätta så.

Det som jag framförallt tänkte med långvarig fasta var förutom att restriktera mat blir även snacks och socker, något som varit nog en av största problemet och dålig matvana där jag lyckas vräka i mig under en hel dag. Att då istället fokusera på äta varannan dag till exempel minskar även att jag på något sätt skulle överäta.

Även att viktnedgången blir snabbare vid sin tur mer motivation att fortsätta till sitt mål (antar jag) så känns just fasta som ett bra alternativ.
Att sedan fortsätta fasta kommer ju inte behövas.
Det mitt mål vore är att förlora så mycket fett som möjligt och gärna fort. För att sedan när jag är i form (kanske runt 75 kg med mina stats?) börja bygga på vanlig diet och där jag inte kommer hoppa till dålig kost.


Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Folk som påstår att fasta är muskelbesparande kan inte sätta saker i kontext.

Det stämmer att fasta minskar muskelnedbrytningen. Det gör att de tror att man bevarar mer muskelmassa om man fastar än om man äter, om än lite.

Så är inte fallet.

Muskeluppbyggnaden sjunker kraftigt om man fastar. Kommer det inte in någon föda utifrån, finns det bara en källa till nybildning av muskelprotein som kroppen kan använda: aminosyror från nedbrutet kroppseget protein. Det gör att muskelproteinbalansen aldrig kan bli positiv. Inte ens styrketräning kan göra att muskeluppbyggnaden blir större än muskelnedbrytningen vid total fasta.

Så nej, proteinbalansen blir mycket bättre om man äter än om fastar. Muskelnedbrytningen blir mindre om man fastar, men så även muskeluppbyggnaden. Och en stimulans av muskeluppbyggnaden är mycket viktigare än muskelnedbrytningen för muskelmassans storlek.
Men låt säga jag enbart nu fokuserar på förlora fett så snabbt som möjligt vore fasta t.ex 48-72 timmar åt gången helt okej? Eller blir det någon negativ effekt sedan när man nått sin målvikt och börjar ändra om sin diet till vanlig kost med mycket proteiner för bygga muskler?

Min tanke är att oavsett så kan jag väl inte göra en muskeluppbyggnad på underskott av kalorier? Har läst mig här för länge sedan att det möjligtvis går för vissa, men inte på sådant stort kaloriunderskott om man vill minska minst 1 kg per vecka i fett.

Däremot på fastan, på sina ätardagar även om det enbart vore 1000 kcal som kanske kunde vara runt 60g proteiner och 80g fett, vore alls idé till styrketräning eller skulle det helt enkelt inte byggas upp tillräckligt för den nedbrytning av muskler? (om man inte kör till failure). Skulle det anses mest enbart som onödig träning?
EMN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 09:38   #5
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av EMN Visa inlägg
Det som jag alternativt funderat på åtminstone är då OMAD eller periodisk fasta. Det är så att senaste halvåret skippat frukost och första måltiden varit runt allt mellan klockan 12-14 och sedan oftast äter jag direkt efter jobbet vid klockan 18, så en slags periodisk fasta har jag redan levt med utan att direkt tänka på och har inte större problem med fortsätta så.

Det som jag framförallt tänkte med långvarig fasta var förutom att restriktera mat blir även snacks och socker, något som varit nog en av största problemet och dålig matvana där jag lyckas vräka i mig under en hel dag. Att då istället fokusera på äta varannan dag till exempel minskar även att jag på något sätt skulle överäta.

Även att viktnedgången blir snabbare vid sin tur mer motivation att fortsätta till sitt mål (antar jag) så känns just fasta som ett bra alternativ.
Att sedan fortsätta fasta kommer ju inte behövas.
Det mitt mål vore är att förlora så mycket fett som möjligt och gärna fort. För att sedan när jag är i form (kanske runt 75 kg med mina stats?) börja bygga på vanlig diet och där jag inte kommer hoppa till dålig kost
.
Om det fungerar att skippa frukosten ser jag det som en enkel lösning. Körde det själv för några år sen och tyckte det fungera bra.
Du säger ju själv att snacks och socker är ett problem så jag skulle nog satsa allt krut på att få bort den delen, men inte genom att begränsa ätarfönstren ytterligare. Skulle säga det är den snabbaste vägen, inte bara till temporära resultat.

Sista fetstilta delen här gör mig rädd att din plan inte kommer fungera och du kommer bli besviken. Satsar du på att snabbt förlora vikt för att sedan kunna gå tillbaka till vardagen och bygga upp leant från nya vikten, kommer du få se att kilona kommer rusande tillbaka igen.
Tror inte det finns nån möjlighet för någon att gå snabbt ner i vikt för att sedan gå upp långsamt om de inte samtidigt gör permanenta omställningar i kosten.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 10:02   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Styrketräning är i princip lika muskeluppbyggande vid underskott som vid överskott. Det är det som gör att styrketräning förhindrar muskelförlust vid viktnedgång. Den kan dock inte vända katabolism till anabolism om man inte äter.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)