Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-09, 07:19   #91
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Mellan tummen och pekfingret behöver vi ca 1 gram mjölkprotein för att komplettera 2 gram havreprotein. Med avseende på lysin och svavelaminosyrorna. Alltså 2 dl mjölk till 100 gram havregryn.


Någon får gärna justera mina siffror.
kompletteras det med ägg också?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 07:21   #92
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
För övrigt är det i praktiken rätt svårt att få i sig 7-10 g kolhydrater / kg kroppsvikt (som jag själv ofta siktar på) och hålla proteinet under 2 g / kg kroppsvikt. Pasta t ex innehåller 13 g protein / 100 g.
Här kommer ris in. Sammansättningen av aminosyror i ris är mycket bättre än i vete, som har ett stort underskott av lysin.
Med ris får vi mer kolhydrater och mindre protein men av bättre sammansättning och lättar att komplettera med t e x linser och bönor.
I andra vågskålen ligger att många rissorter har i undersökningar innehållit mögelgiftet aflatoxin, vilket kanske gör att man inte enbart ska äta ris
http://www.slv.se/upload/dokument/ra...oxiner_ris.pdf


Majs innehåller ännu mindre protein för högenergiförbrukare men majs är också uselt på tryptofan (för dem som intresserar sig för serotonin ).
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.

Senast redigerad av Sverker den 2013-03-09 klockan 07:23.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 07:53   #93
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
kompletteras det med ägg också?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Ägg är också ett fullvärdigt protein.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 07:54   #94
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
Ägg är också ett fullvärdigt protein.
ja hur mkt ägg behövs för att komplettera 100g havregryn?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 08:08   #95
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Du behöver inte komplettera upp vegetabiliska proteiner om du inte bara äter vegetabiliska proteiner.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 08:11   #96
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
ja hur mkt ägg behövs för att komplettera 100g havregryn?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
http://www.proteinkvalitet.se/

Ägg har alltså ett lite lägre överskott på lysin än mjölk, så lite mer äggprotein krävs för att komplettera upp havregryn.

Men i praktiken är det inget man behöver bry sig om ifall man äter t.ex. 1 ägg och sen havregryn till, oavsett mängd. Det blir bra hur man än gör; allt protein behöver inte kompletteras upp och alla mål behöver inte bestå av fullvärdigt protein.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 09:42   #97
RykteT
Registered User
 
RykteTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 6 120
Citat:
Ursprungligen postat av RykteT Visa inlägg
Runt 3 g/kgkv = för mycket; runt 2 g/kgkv är för lite? Om jag lägger mig mellan 150-210 är det alltså bra (2.0-3.0 g/kgkv)?
Bump
__________________
Följ min Form: Längd: 184 cm Startvikt: 62.6 kg Nuvarande vikt: 85.5 kg
Följ även min resa ur ätstörningen till muskelbyggare i min journal Här
RykteT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 10:38   #98
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Absolut.

Kvarg innan läggdags är förmodligen rätt onödigt för någon som redan äter en högproteinkost.
Och räknas 2gr/kg kroppsvikt som högproteinkost i detta sammanhang?

Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
För övrigt är det i praktiken rätt svårt att få i sig 7-10 g kolhydrater / kg kroppsvikt (som jag själv ofta siktar på) och hålla proteinet under 2 g / kg kroppsvikt. Pasta t ex innehåller 13 g protein / 100 g.
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Om man äter 400 gr så blir det 65 gr kväve dvs 386 gr protein som kroppen måste kissa ut. Det här innebär en kraftig belastning på lever och njurar som antagligen förkortar livet väsentligt om det får fortgå under lång tid.
Finns det något belägg till att det skulle kunna förkorta livet att ligga högt på protein? Nu togs det upp en väldigt hög siffra här, men säg mer kolo normala siffror som 250 gram?
Jag upplever det svårt att hålla mig till 2gr/kg kroppsvikt och kommer rätt ofta men inte alltid upp i runt 250-260 gram vilket blir lite över 3gr/kg kroppsvikt för mig. Kanske helt onödigt, men är det skadligt? Har ju varit trådar tidigare om att kroppen vänjer sig och likande.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 10:42   #99
RykteT
Registered User
 
RykteTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 6 120
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Finns det något belägg till att det skulle kunna förkorta livet att ligga högt på protein? Nu togs det upp en väldigt hög siffra här, men säg mer kolo normala siffror som 250 gram?
Jag upplever det svårt att hålla mig till 2gr/kg kroppsvikt och kommer rätt ofta men inte alltid upp i runt 250-260 gram vilket blir lite över 3gr/kg kroppsvikt för mig. Kanske helt onödigt, men är det skadligt? Har ju varit trådar tidigare om att kroppen vänjer sig och likande.
+1
Tilläggsfråga på detta är också: Vad är mest fördelaktigt för att bygga muskler; 2 g/kg kroppsvikt eller 3 g/kg kroppsvikt?
__________________
Följ min Form: Längd: 184 cm Startvikt: 62.6 kg Nuvarande vikt: 85.5 kg
Följ även min resa ur ätstörningen till muskelbyggare i min journal Här
RykteT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 10:48   #100
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Det finns inga studier som säger att mer än 1,7 g/kg kv ger mer muskler. Men överlag så innebär mer protein mer muskler, så chansen finns att mer protein än så ger lite mer muskler.

2 g/kg kv är betydligt mer än vad som kan klassas som högproteindiet. Till och med 1,5 g/kg kv är dubbelt så mycket som rekommenderas för icke-tränande.

3 g/kg kv är väldigt onödigt av förståeliga skäl. Dessutom måste man äta mindre kolhydrater som i sin tur mest troligt försämrar prestationen något. Anders The Peak var inne på att riktigt höga nivåer (4 g/kg kv) sliter mycket på kroppen; särskilt njurar och lever.

Om man vill vara frisk och leva länge är troligen ett mycket högt proteinintag (säg 3 g/kg kv och uppåt livet ut) inte bra alls. Men även lägre nivåer är troligen inte optimalt alls.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 10:51   #101
RykteT
Registered User
 
RykteTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 6 120
Begt: Tack!
__________________
Följ min Form: Längd: 184 cm Startvikt: 62.6 kg Nuvarande vikt: 85.5 kg
Följ även min resa ur ätstörningen till muskelbyggare i min journal Här
RykteT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 10:54   #102
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Här kommer ris in. Sammansättningen av aminosyror i ris är mycket bättre än i vete, som har ett stort underskott av lysin.
Med ris får vi mer kolhydrater och mindre protein men av bättre sammansättning och lättar att komplettera med t e x linser och bönor.
I andra vågskålen ligger att många rissorter har i undersökningar innehållit mögelgiftet aflatoxin, vilket kanske gör att man inte enbart ska äta ris
http://www.slv.se/upload/dokument/ra...oxiner_ris.pdf


Majs innehåller ännu mindre protein för högenergiförbrukare men majs är också uselt på tryptofan (för dem som intresserar sig för serotonin ).
Så sant, jag har varit inne på ris själv tidigare.

Och ja, aflatoxin är ett problem onekligen och en anledning till att jag slutade att äta ris i stora mängder.

Svårt ska det va. En annan vettig kolhydratskälla är ju potatis och den innehåller dessutom inte så mycket protein, men å andra sidan får man äta ohemula mängder för att få upp kalorierna.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 11:00   #103
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Och räknas 2gr/kg kroppsvikt som högproteinkost i detta sammanhang?
Ja.

Citat:
Finns det något belägg till att det skulle kunna förkorta livet att ligga högt på protein? Nu togs det upp en väldigt hög siffra här, men säg mer kolo normala siffror som 250 gram?
Indirekta om man är på det humöret och extrapolerar. Protein ökar oxidativ stress och metionin är den aminosyran i protein som förefaller huvudsakligen stå för ökningen av oxidativ stress av proteinintag t ex, och oxidativ stress är kopplat till mycken sjukdom och åldrande. Angående njurar finns inga som helst bevis för skadlighet hos en frisk person. Om något kan mer protein förbättra njurfunktion (till en gräns någonstans), eftersom att en högproteinkost tenderar att sänka blodtrycket.

Citat:
Jag upplever det svårt att hålla mig till 2gr/kg kroppsvikt och kommer rätt ofta men inte alltid upp i runt 250-260 gram vilket blir lite över 3gr/kg kroppsvikt för mig. Kanske helt onödigt, men är det skadligt? Har ju varit trådar tidigare om att kroppen vänjer sig och likande.
Jag med och säkert många andra. Anledningen är som jag upplever det, delvis att kolhydratskällor som sagt innehåller en hel del protein när man räknar ihop det. 7-800 g pasta blir liksom 90+ gram protein per dag. Lägg till fullvärdigt protein på det i ett par måltider och du hamnar rätt högt.

Senast redigerad av tjing den 2013-03-09 klockan 11:04.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 11:03   #104
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Ni får dricka mer juice och äta mer kräm
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 11:05   #105
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Förutom sockret så var den en .... bra idé.

Kläm gärna fram fler tankar på alternativa kolhydratskällor.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)