Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-02, 13:31   #76
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av tobnotch Visa inlägg
Märkte idag att det är mer när jag väl kommit upp och sträcker ut höften som det gör ont. Hela vägen upp är väl inget vidare, men när man precis kommit upp och kommer till utgångsläge så gör det nästan som ondast.
Någon som vet vad det kan bero på?
Jag har lite samma problem innan jag är ordentligt uppvärmd. Tror att det är iliotibial band som går över trochantern(benet på lårbenet som känns på"utsidan av höften". När man kommer upp vid rakt tror jag den dras över trochantern och då gör det ont.

Ordentlig uppvärmning brukar funka för mig.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 13:32   #77
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Jag tänkte köra 4 ggr i veckan. Någon som har ett förslag på vad man skulle kunna ersätta knäböj med en gång i veckan? Gärna någon rolig övning som tar mycket överkropp.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 15:05   #78
sudden21
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 105
Om man börjar undra över 4 pass i veckan och olika övningar att köra istället för benböj och hur många set curls man kan köra osv är det fortfarande Stronglifts 5x5 då?

Det framgår ganska tydligt vad som ska köras och när.

Detta är inte riktat till någon och alla, i all välmening
/sudden
sudden21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 15:08   #79
Henke84
Registered User
 
Henke84s avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 196
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Jag tänkte köra 4 ggr i veckan. Någon som har ett förslag på vad man skulle kunna ersätta knäböj med en gång i veckan? Gärna någon rolig övning som tar mycket överkropp.
Jag tänkte precis så med, kände att 3 ggr var för lite. så nu kör jag 5x5 fast mark å böj en dag, sen resterande 4 övningar den andra dagen, får man köra hela kroppen 2 ggr per vecka.
Henke84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 16:00   #80
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av sudden21 Visa inlägg
Om man börjar undra över 4 pass i veckan och olika övningar att köra istället för benböj och hur många set curls man kan köra osv är det fortfarande Stronglifts 5x5 då?

Det framgår ganska tydligt vad som ska köras och när.

Detta är inte riktat till någon och alla, i all välmening
/sudden
Samtidigt är det ju ganska fyrkantigt att tro att man måste köra exakt likadant som programmet för att nå sina mål. Jag tycker grunden för programmet är fokus på basövningar samt progression. Sen om man istället vill köra 4 dagar i veckan och på ett av dessa pass byta ut böj mot något tycker jag inte man har övergett programmet.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 16:29   #81
sudden21
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 105
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Samtidigt är det ju ganska fyrkantigt att tro att man måste köra exakt likadant som programmet för att nå sina mål. Jag tycker grunden för programmet är fokus på basövningar samt progression. Sen om man istället vill köra 4 dagar i veckan och på ett av dessa pass byta ut böj mot något tycker jag inte man har övergett programmet.
Det må vara fyrkantigt, men om man för att nå sina mål måste lägga till träningsdagar och byta ut övningar är frågan om det är Stronglifts eller ett random gymschema som random gymsnubbe hittat på själv.

Jag säger inte att det är fel att göra så för att nå sina mål, men tycker att man frångått ursprunget för mycket för att det ska kallas just Stronglift 5x5, som tråden är ämnad för.

/sudden
sudden21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 16:37   #82
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Jag tror det bästa är ifall man kör programmet 1 elller 2 gånger, sedan gör småjusteringar där man tror sig behöva det. Kör nån vända till och åter igen justerar där det kan behövas. Strunt samma om det i slutändan ser helt annorlunda ut, så länge man trivs och gör framsteg med programmet.

edith* Följ dessa råd och ni kan döpa programmet till tnt5*5balle
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mary Anne Radmacher
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!

Senast redigerad av tntballe den 2011-07-02 klockan 16:38.
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 16:43   #83
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av sudden21 Visa inlägg
Det må vara fyrkantigt, men om man för att nå sina mål måste lägga till träningsdagar och byta ut övningar är frågan om det är Stronglifts eller ett random gymschema som random gymsnubbe hittat på själv.

Jag säger inte att det är fel att göra så för att nå sina mål, men tycker att man frångått ursprunget för mycket för att det ska kallas just Stronglift 5x5, som tråden är ämnad för.

/sudden
Isåfall är ju hela tråden helt meningslös om man inte kan diskutera varianter av programmet. Står ju klart och tydligt vilka övningar man ska köra.

Jag tycker fortfarande att det är SL 5x5 om man kör 4 dagar istället för 3 och vill gärna ha tips på en övning man kan lägga till på ett av dessa pass istället för böj då böj 4 dagar i evckan blir lite tjatigt.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 16:46   #84
Henke84
Registered User
 
Henke84s avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 196
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Isåfall är ju hela tråden helt meningslös om man inte kan diskutera varianter av programmet. Står ju klart och tydligt vilka övningar man ska köra.

Jag tycker fortfarande att det är SL 5x5 om man kör 4 dagar istället för 3 och vill gärna ha tips på en övning man kan lägga till på ett av dessa pass istället för böj då böj 4 dagar i evckan blir lite tjatigt.
pullups skulle jag rekommendera isåfall.
Henke84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 16:47   #85
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Isåfall är ju hela tråden helt meningslös om man inte kan diskutera varianter av programmet. Står ju klart och tydligt vilka övningar man ska köra.

Jag tycker fortfarande att det är SL 5x5 om man kör 4 dagar istället för 3 och vill gärna ha tips på en övning man kan lägga till på ett av dessa pass istället för böj då böj 4 dagar i evckan blir lite tjatigt.
Variera böjen istället, varannan frontböj t.ex.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mary Anne Radmacher
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 18:55   #86
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Fattar inte att man tvunget måste in och meka om programmet.

När ni är uppe och kör på riktigt jädra tunga vikter, det är tyngre än ni någonsin haft på stången, och detta ska ni köra fem set med fem reps och sedan ska ni orka öka på detta som tidigare var det tyngsta någonsin på onsdagen, och sen igen på fredagen.

För att orka göra detta så länge som möjligt är vilan mellan de tre passen jädrigt skön att ha. Vilan är till för att ni få så optimala förutsättningar som möjligt att fortsätta snabbt öka vikterna.
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-02, 19:35   #87
Manji
Registered User
 
Manjis avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 221
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Fattar inte att man tvunget måste in och meka om programmet.

När ni är uppe och kör på riktigt jädra tunga vikter, det är tyngre än ni någonsin haft på stången, och detta ska ni köra fem set med fem reps och sedan ska ni orka öka på detta som tidigare var det tyngsta någonsin på onsdagen, och sen igen på fredagen.

För att orka göra detta så länge som möjligt är vilan mellan de tre passen jädrigt skön att ha. Vilan är till för att ni få så optimala förutsättningar som möjligt att fortsätta snabbt öka vikterna.
+1

Denna tråd är om detta träningsupplägg och inget annat. Vill ni diskutera andra scheman så gör det någon annanstans, tyvm.
Manji är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 10:51   #88
jimmyboy
Avocado maki
 
jimmyboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 930
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Fattar inte att man tvunget måste in och meka om programmet.

När ni är uppe och kör på riktigt jädra tunga vikter, det är tyngre än ni någonsin haft på stången, och detta ska ni köra fem set med fem reps och sedan ska ni orka öka på detta som tidigare var det tyngsta någonsin på onsdagen, och sen igen på fredagen.

För att orka göra detta så länge som möjligt är vilan mellan de tre passen jädrigt skön att ha. Vilan är till för att ni få så optimala förutsättningar som möjligt att fortsätta snabbt öka vikterna.
Detta sägs hela tiden när denna fråga kommer upp och kommer väl fortsätta sägas. Läs Mehdis PDF-bok, helt klart läsvärd! Men i början så går det helt okej att lägga på extra, har själv gjort det i form av lite discoträning och skojs, men kände att nu när man kom upp lite högre så orkar man bara inte det. Köra en 5x5 på 105 kg böj, sedan göra 5x140 mark och visserligen är pressarna ganska lätta, men om du är en vanlig människa så orkar du inte köra massvis med fler övningar gör du mot förmodan det så blir nästa pass ett helvette.

@Snubben som ville köra fyra dagar: Om du nu tvunget ska splitta upp det fyra dagar så kör en basövning per dag (böj, bänk, marklyft, press). Du kan köra 5x5 då men det är verkligen inte ett Strongliftsschema så jaa...och om du vill få ut det mesta ur programet så låt det vara som det är, om något lägg till chins/dips och kanske lite curls på någon av dagarna


Edit: Ja, det är ganska generaliserat, vissa tål mer stryk av andra och bla bla, men get my point.
__________________
Yet another 93:a - Min träningsjournal

Mark: 170 kg/200 kg - Böj: 160 kg/160 kg - Bänk: 110 kg/120 kg
@Kroppsvikt: 96 kg/80 kg

Senast redigerad av jimmyboy den 2011-07-03 klockan 10:53.
jimmyboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 12:22   #89
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
A take on SL 5x5

Läste PDF'n och jag hade lite svårt för " THIS IZ TEH SHIZNIT" stilen, så jag hoppade rätt på upplägget ist.

Jag gillar att träna, så jag la till en dag så det blev 2 pass med mark i veckan.
Detta medförde även att jag fick böja 4ggr i veckan, dock hjälpte detta oerhört mycket för både styrkan och tekniken.

Jag gillade mitt upplägg bättre. Mer mark och 1 extra träninsdag
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-03, 12:34   #90
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro Visa inlägg
Jag tänkte köra 4 ggr i veckan. Någon som har ett förslag på vad man skulle kunna ersätta knäböj med en gång i veckan? Gärna någon rolig övning som tar mycket överkropp.
Den här förstår jag verkligen inte.
Du ska köra 5x5 och du vill utöka till fyra dagar i veckan. So far so good.

Men varför i hela friden ska du ta bort knäböjen om du faktiskt kan köra den?
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)