Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2012-02-06, 17:36   #1516
givduL
Registered User
 
givduLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Kristianstad
Inlägg: 127
Avlastning heter deload på engelska ja
__________________
PB:: Böj: 127,5 kg 3x5, Bänk: 120 kg 1x1, Rodd: 82,5 kg 5x5, Press: 70 kg 3x5, Marklyft: 220 kg 1x1, Ryck: 50 kg (newbie)
givduL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 23:02   #1517
tjoala
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av EkarN Visa inlägg
Tjoala grymma ökningar
Tack! Synd att det inte går lika snabbt nu
tjoala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 17:37   #1518
WOLFENSTEIN
Registered User
 
WOLFENSTEINs avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av givduL Visa inlägg
Avlastning heter deload på engelska ja
Nu är det ju ingen språktråd men avlastning heter verkligen inte deload på engelska. Deload är inte ens ett riktigt engelskt ord utan gymslang.

Avlastning är något helt annat, z_bumbi uttryckte sig på korrekt svenska och hade dessutom den korrekta engelska översättningen klar för sig.
WOLFENSTEIN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 18:32   #1519
givduL
Registered User
 
givduLs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Kristianstad
Inlägg: 127
Vadå korrekt engelsk översättning, du skrev ju precis "Deload är inte ens ett riktigt engelskt ord utan gymslang."
__________________
PB:: Böj: 127,5 kg 3x5, Bänk: 120 kg 1x1, Rodd: 82,5 kg 5x5, Press: 70 kg 3x5, Marklyft: 220 kg 1x1, Ryck: 50 kg (newbie)
givduL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 20:56   #1520
WOLFENSTEIN
Registered User
 
WOLFENSTEINs avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 55
^Jag illustrerar genom quotes:
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
När du sänker belastningen pga att det tagit stopp.
Citat:
Ursprungligen postat av givduL Visa inlägg
Deload menar du..
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Ja så heter det på engelska.
Rätt

Citat:
Ursprungligen postat av givduL Visa inlägg
Avlastning heter deload på engelska ja
Fel
(varför la du ens denna kommentar om du inte ansåg att han var fel ute?)


Om du är av annan åsikt får du skicka ett PM med ordet "deload" i valfritt online-lexikon av dignitet eller ge exempel på när ordet används i ett icke träningsrelaterat sammanhang. Gott så?
WOLFENSTEIN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 14:13   #1521
Svampfest
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 29
Har tränat sedan mitten av september nu och tycker att jag har fått dåliga resultat (utseendemässigt då) Tror ni att SL5x5 är något för mig? Känns för mig som lite övningar och läst att få reps med många set inte ger maximal muskelvolym, sedan läste jag på http://stronglifts.com/stronglifts-5...ining-program/ där de säger att SL5x5 är typ det bästa som finns för att bygga muskelmassa och styrka?

Är 17 år, 187cm lång och väger ca 87kg och har så pass med underhudsfett att man ej ser magrutorna. Kommer jag att minska i underhudsfett och öka i muskelvolym(tycker att jag ökat ganska snabbt i styrka med mitt schema som är ungefär 3-4övningar per muskelgrupp och 8-12reps x3(4set på vissa muskelgrupper) 4 gånger i veckan. (Börjat med 5ggr i veckan för 2 veckor sedan dock)

Senast redigerad av Svampfest den 2012-02-08 klockan 14:19.
Svampfest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 15:16   #1522
Dribinho
Registered User
 
Dribinhos avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 210
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest Visa inlägg
Har tränat sedan mitten av september nu och tycker att jag har fått dåliga resultat (utseendemässigt då) Tror ni att SL5x5 är något för mig? Känns för mig som lite övningar och läst att få reps med många set inte ger maximal muskelvolym, sedan läste jag på http://stronglifts.com/stronglifts-5...ining-program/ där de säger att SL5x5 är typ det bästa som finns för att bygga muskelmassa och styrka?

Är 17 år, 187cm lång och väger ca 87kg och har så pass med underhudsfett att man ej ser magrutorna. Kommer jag att minska i underhudsfett och öka i muskelvolym(tycker att jag ökat ganska snabbt i styrka med mitt schema som är ungefär 3-4övningar per muskelgrupp och 8-12reps x3(4set på vissa muskelgrupper) 4 gånger i veckan. (Börjat med 5ggr i veckan för 2 veckor sedan dock)
Det är ett bra program punkt slut. Troligtvis inte det bästa för maximal muskelutveckling, men ett mycket effektivt "Nybörjarprogram" för att bygga styrka/teknik i basövningarna.

Med nybörjare menas inte nödvändigtvis hur länge du har tränat, snarare hur stark du är i förhållande till din kroppsvikt i basövningarna (med god form/teknik på alla övningar givetvis).

Om ditt nuvarande max på 5 reps är under 100 kg på knäböj, under 120kg på marklyft och under 85kg på bänkpress (siffrorna löst baserade på din vikt) ska du definitivt prova programmet för att bygga upp en bättre grundstyrka. När du väl böjjer uppemot 120-130kg kan du byta till ett mer "Muskeltillväxt" inriktat schema. Ingen mening att pumpa biceps en massa om man fortfarande lyfter flugvikter.
Är du starkare än vad jag angav ovan har du dock nog fortfarande en hel del relativt smärtfria "nybörjarökningar" framför dig med tanke på att du fortfarande är ung och växer, vilket innebär att du definitivt kan ha god nytta av programmet.

Mina 2 cents...
Dribinho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 15:23   #1523
Svampfest
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 29
Citat:
Ursprungligen postat av Dribinho Visa inlägg
Det är ett bra program punkt slut. Troligtvis inte det bästa för maximal muskelutveckling, men ett mycket effektivt "Nybörjarprogram" för att bygga styrka/teknik i basövningarna.

Med nybörjare menas inte nödvändigtvis hur länge du har tränat, snarare hur stark du är i förhållande till din kroppsvikt i basövningarna (med god form/teknik på alla övningar givetvis).

Om ditt nuvarande max på 5 reps är under 100 kg på knäböj, under 120kg på marklyft och under 85kg på bänkpress (siffrorna löst baserade på din vikt) ska du definitivt prova programmet för att bygga upp en bättre grundstyrka. När du väl böjjer uppemot 120-130kg kan du byta till ett mer "Muskeltillväxt" inriktat schema. Ingen mening att pumpa biceps en massa om man fortfarande lyfter flugvikter.
Är du starkare än vad jag angav ovan har du dock nog fortfarande en hel del relativt smärtfria "nybörjarökningar" framför dig med tanke på att du fortfarande är ung och växer, vilket innebär att du definitivt kan ha god nytta av programmet.

Mina 2 cents...
Okej. Kan ju vara värt att ge det en chans! Men jag hade tänkt börja deffa nu i mars, är det ett bra träningsschema ändå?

Så man kör alltså bara 5reps, 5 set så jävla tungt man bara kan per muskelgrupp? Låter enkelt, me like
Svampfest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 15:51   #1524
Dribinho
Registered User
 
Dribinhos avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 210
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest Visa inlägg
Okej. Kan ju vara värt att ge det en chans! Men jag hade tänkt börja deffa nu i mars, är det ett bra träningsschema ändå?

Så man kör alltså bara 5reps, 5 set så jävla tungt man bara kan per muskelgrupp? Låter enkelt, me like
Om du ska deffa rejält är det troligtvis inte optimalt då det snabbt blir tunga vikter som ska böjjas 3ggr i veckan. Poängen med programmet är att äta mycket och ligga på kaloriplus för att du ska orka höja vikten 3ggr i veckan.
Dribinho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 23:26   #1525
pizzapie
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 39
Hur länge ska man vila mellan alla övningar. läser jag på deras hemsida står det att allt detta kommer ta 1 timme. Men kan inte få ihop det i mitt huvud?!
pizzapie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 09:02   #1526
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av pizzapie Visa inlägg
Hur länge ska man vila mellan alla övningar. läser jag på deras hemsida står det att allt detta kommer ta 1 timme. Men kan inte få ihop det i mitt huvud?!
Exempel på det ena passet:
Knäböj: 4-5 uppvärmningsset + 5 arbetsset = 8-9 vilor.
Bänkpress: 4-5 uppvärmningsset + 5 arbetsset = 8-9 vilor.
Skivstångsrodd: 4-5 uppvärmningsset + 5 arbetsset = 8-9 vilor.

+ vila mellan övningarna, två stycken.

Totalt har du alltså 27-30 set som ska göras och 26-29 vilor. Dessutom tillkommer stretching. Säg att ett set tar en minut att genomföra, då tar själva seten 27-30 min. I början kan du (enligt Mehdi) skippa vilan mellan uppvärmningsseten utan bara lasta på nästa vikt. Det innebär att du får totalt kanske 15 vilor som i början kanske behöver vara 1 minut var. 30 + 15 = Totalt uppe i 45 min. + kanske 15 min för att lasta vikter, gå mellan olika övningar, uppvärmning och stretching. Totalt ca 1 timme.

När det blir tungt senare så får du dock räkna med att det kommer att ta längre tid. Då kan du behöva upp till 5 minuters vila mellan seten och kanske någon minut mellan uppvärmningsseten. Då får du räkna med 30 (arbetsset) + 15 (vila mellan uppvärmningar) + 12*5 (vila i arbetsseten) + 15 (uppvärmning och stretching osv) = Totalt ca två timmar.

Så det beror på hur länge du har kört och hur tungt det har hunnit bli. Räkna inte med att hinna hela passet på en timme när du är uppe och kör med riktigt tunga vikter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.

Senast redigerad av Kalliban den 2012-02-09 klockan 09:03.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 09:05   #1527
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av pizzapie Visa inlägg
Hur länge ska man vila mellan alla övningar. läser jag på deras hemsida står det att allt detta kommer ta 1 timme. Men kan inte få ihop det i mitt huvud?!
Ta den vila du behöver. Kör när du är redo. Kan vara allt från 1 minut till 5 minuter. När det börjar bli riktigt tungt, så kommer längre vila behövas (3-5 minuter).

Edit; Nu tänker jag på vilan mellan varje reps.

Mellan dom olika övningarna så behöver vilan inte vara speciellt lång, men kör som du vill. Blir du riktigt andfådd av kanske knäböjj, så vila nån minut innan du ger dig på nästa övning
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2012-02-09 klockan 09:06.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 11:00   #1528
jurgenkock
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 12
Om mig
190cm
85kg

Jag e ingen färsking precis, började träna seriöst på gym för lite drygt 4år sen, men mitt problem har varit att jag kört ett tag sen tröttnat o prioriterat andra grejer... längsta perioden i streck jag tränat är 7 månader, sen blev de 2-3månader borta i princip räknar inte enstaka träningspass här o där.

Mina personliga bästa är 130kg marklyft, 75kg bänkpress, 35kg hantlarna i hantelpress, tror jag.. har aldrig ritkgit lagt fokus på det där innan.

Nu har jag lite drygt tränat i 5månader i streck o känner mig starkare än någonsin, just de att man sakta men säkert bygger tror jag har gjort mig mkt starkare än förr. Sen så tränade jag mkt isolationsövningar förr, ibland t.o.m 6-8 olika övningar när jag körde t.ex. körde ett bröstpass :P. Har fått lite nytt perspektiv på träningen, och bara en sån sak som att jag nu älskar squats som jag typ aldrig körde innan...

Start-Mål
Nedan ser ni till vänster den vikt jag startade med, kände inte för o lalla med för låga vikter eftersom jag redan hade en OK grundstyrka och kilona till höger är vad mitt mål var o nå inom 2 månader, dvs idag om 3veckor.

Squat = 37.5kg = 97.5kg
Bänkpress = 55kg = 85kg
Barbell Row = 55kg = 85kg
Militärpress = 30kg = 60kg
Deadlift = 75kg = 135kg

Just nu vecka 5:
Squats 70kg(failure 8reps)
Bänkpress 70kg (failure 7reps)
Barbellrow 70kg (failure 10reps)
Militärpress 35kg (failure 6reps)
Marklyft 110kg (inte failure här)

Jag har faktiskt remixat träningen lite för jag inte riktigt tror på 5reps för att uppnå den muskelutveckling jag vill ha (rent utseendemässigt).. Jag kör 2sista seten till failure på samtliga övningar förutom marklyft. På marklyften kör jag typ 2/3sets, 1set på träningsvikt är inte min grej känner jag.

Vad tror ni om mina mål? Dessutom spelar jag innebandy match i korpen varannan helg o simmar varannan helg, vad tänker ni rent spontant.. Överträning med så mycket failure o mina helgaktiviteter? Jag kommer bara köra 5x5 stronglifts i 3 veckor till, sen omstrukturera och ta med mig de bästa från denna typen av träning och kombinera med det bästa från min träning förr.

Hade varit nice med lite feedback!
jurgenkock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 11:55   #1529
Kalliban
Registered User
 
Kallibans avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 741
Citat:
Ursprungligen postat av jurgenkock Visa inlägg
Om mig
190cm
85kg

Jag e ingen färsking precis, började träna seriöst på gym för lite drygt 4år sen, men mitt problem har varit att jag kört ett tag sen tröttnat o prioriterat andra grejer... längsta perioden i streck jag tränat är 7 månader, sen blev de 2-3månader borta i princip räknar inte enstaka träningspass här o där.

Mina personliga bästa är 130kg marklyft, 75kg bänkpress, 35kg hantlarna i hantelpress, tror jag.. har aldrig ritkgit lagt fokus på det där innan.

Nu har jag lite drygt tränat i 5månader i streck o känner mig starkare än någonsin, just de att man sakta men säkert bygger tror jag har gjort mig mkt starkare än förr. Sen så tränade jag mkt isolationsövningar förr, ibland t.o.m 6-8 olika övningar när jag körde t.ex. körde ett bröstpass :P. Har fått lite nytt perspektiv på träningen, och bara en sån sak som att jag nu älskar squats som jag typ aldrig körde innan...

Start-Mål
Nedan ser ni till vänster den vikt jag startade med, kände inte för o lalla med för låga vikter eftersom jag redan hade en OK grundstyrka och kilona till höger är vad mitt mål var o nå inom 2 månader, dvs idag om 3veckor.

Squat = 37.5kg = 97.5kg
Bänkpress = 55kg = 85kg
Barbell Row = 55kg = 85kg
Militärpress = 30kg = 60kg
Deadlift = 75kg = 135kg

Just nu vecka 5:
Squats 70kg(failure 8reps)
Bänkpress 70kg (failure 7reps)
Barbellrow 70kg (failure 10reps)
Militärpress 35kg (failure 6reps)
Marklyft 110kg (inte failure här)

Jag har faktiskt remixat träningen lite för jag inte riktigt tror på 5reps för att uppnå den muskelutveckling jag vill ha (rent utseendemässigt).. Jag kör 2sista seten till failure på samtliga övningar förutom marklyft. På marklyften kör jag typ 2/3sets, 1set på träningsvikt är inte min grej känner jag.

Vad tror ni om mina mål? Dessutom spelar jag innebandy match i korpen varannan helg o simmar varannan helg, vad tänker ni rent spontant.. Överträning med så mycket failure o mina helgaktiviteter? Jag kommer bara köra 5x5 stronglifts i 3 veckor till, sen omstrukturera och ta med mig de bästa från denna typen av träning och kombinera med det bästa från min träning förr.

Hade varit nice med lite feedback!
Du kör ju inte 5x5 stronglifts idag...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jim Wendler
I've found a direct correlation between being awesome and the uninhibited consumption of grilled cheese.
Kalliban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 12:14   #1530
jurgenkock
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av Kalliban Visa inlägg
Du kör ju inte 5x5 stronglifts idag...
Nja, tanken är 5x5 stronglifts och det kommer antagligen bli 5x5 snart då jag antagligen börjar nå plattåer. Jag har samma träningsfilosofi som Mohammed Ali engång hade, jag stannar inte på 5reps bara för det står i en rapport att jag ska göra det. I only count when it hurts and i always push myself to the maximum. =)
jurgenkock är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)