Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2014-01-08, 10:47   #34546
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Visst finns det bättre exempel. Och visst har du rätt i din observation. Tog bara en bild som jag hittade snabbt och som kunde illustrera saken.


Är operationer mot några regler?
Doping är mot regler och TRT kan användas som ursäkt för eller för att dölja annan doping.

Om man blir allvarligt skadad av sin idrott så, ja, då kanske man ska överväga framtiden, men inte av samma skäl.
TRT är inte mot några regler heller, så länge man får tillåtelse. Att det kan missbrukas, eller att det inte är tillräcklig hård koll, eller att man tillåter för höga nivåer, är en regleringsfråga. Det finns inget principiellt fel på att ta något som återställer hormonbalansen om det endokrina systemet är skadat. Det är samma sak som att reparera vilken annan del av kroppen som helst. Var man drar gränsen för fusk är ganska godtyckligt ändå. Faktum är att det är lättare att fuska om man INTE tar TRT eftersom man blir mindre kollad.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2014-01-08 klockan 10:50.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 11:03   #34547
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
TRT är inte mot några regler heller, så länge man får tillåtelse. Att det kan missbrukas, eller att det inte är tillräcklig hård koll, eller att man tillåter för höga nivåer, är en regleringsfråga.
Förutsatt att idrottaren söker en TUE och får den godkänd.

TUE = Therapeutic Use Exemption
Citat:
Therapeutic Use Exemptions
Athletes may have illnesses or conditions that require them to take particular medications.
If the medication an athlete is required to take to treat an illness or condition happens to fall under the Prohibited List, a Therapeutic Use Exemption (TUE) may give that athlete the authorization to take the needed medicine.
This section provides information about the TUE process and is intended for athletes, members of Therapeutic Use Exemption Committees (TUECs) or for anyone involved or interested in this area of anti-doping.
The purpose of the International Standard for Therapeutic Use Exemptions (ISTUE) is to ensure that the process of granting TUEs is harmonized across sports and countries.
The current ISTUE is available in the Download Center to the right. Previous versions of the ISTUE can be found under Archives in the menu to the right.
Citat:
Who grants TUEs?
Under the World Anti-Doping Code, WADA has issued an International Standard for TUEs. The standard states that all International Federations (IFs) and National Anti-Doping Organizations (NADOs) must have a process in place whereby athletes with documented medical conditions can request a TUE, and have such request appropriately dealt with by a panel of independent physicians called a Therapeutic Use Exemption Committee (TUEC).
IFs and NADOs, through their TUECs, are then responsible for granting or declining such applications.
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Det finns inget principiellt fel på att ta något som återställer hormonbalansen om det endokrina systemet är skadat. Det är samma sak som att reparera vilken annan del av kroppen som helst.
Då förutsätter du att det endokrina systemet är skadat. Låga T-nivåer kan man få av hög träningsdos bl.a. och i ett sånt fall kan det åtgärdas genom att minska på träningen. Men om en ordentlig utredning har gjorts så vet man troligen vari problemet består.

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Var man drar gränsen för fusk är ganska godtyckligt ändå.
Godtyckligt? En idrott brukar styras av en organisation som har regler. Bryter man mot dem kan det kallas fusk.

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Faktum är att det är lättare att fuska om man INTE tar TRT eftersom man blir mindre kollad.
Hur menar du nu? Skulle de göra fler dopingkontroller på idrottare som undergår TRT-behandling än på idrottare som inte gör det?
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 11:16   #34548
strikt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Sverige
Inlägg: 700
Är det inte så att de som ansöker om trt gör tester tills de prickar in en låg testonivå?

Visar upp det resultatet och sedan tränar med trt så mycket de bara kan och sedan ser till att nivåerna är godkända innan fight. Eller har jag missförstått den här trt hysterin fel?
strikt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 11:18   #34549
strikt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Sverige
Inlägg: 700
Teddy Riner, har ju bra storlek för tungvikten iaf.

Folk verkar gnälla på att hans motstånd i hw är för dåligt och att Teddy inte skulle klara sig tekniskt ifall han inte var i hw.

Kommentarer på det Krampus?
strikt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 12:17   #34550
Krampus
Jag kan en rolig historia.....
 
Krampuss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Kwontario
Inlägg: 10 486
Citat:
Ursprungligen postat av strikt Visa inlägg
Teddy Riner, har ju bra storlek för tungvikten iaf.

Folk verkar gnälla på att hans motstånd i hw är för dåligt och att Teddy inte skulle klara sig tekniskt ifall han inte var i hw.

Kommentarer på det Krampus?
Teknik vs athleticism debatteras även här som i mma, men jag tycker det är ointressant. Hw är hw. Killen är 25år och har en karriär där man kan räkna hans förlorade matcher på en hand de senaste sex åren. Killen har tre EM-guld, fem VM-guld och ett OS-guld. Han är fullständigt outstandning i sin viktklass.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Jag gillar Krampus. Kraftfullt, men ändå lite halvbögigt.
Krampus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 12:44   #34551
Krampus
Jag kan en rolig historia.....
 
Krampuss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Kwontario
Inlägg: 10 486
Om ni har frågor om judo så svarar jag gärna, men vi kanske ska ta det i den avdöende grappling-tråden? Jag har två nära kompisar som är i landslaget och det har faktiskt aldrig gått bättre för svensk judo än vad det gör just nu. Min kompis är rankad nr 12 i världen i -100kg. Både han och hans bror (-81kg) kämpar för att komma med till Rio OS 2016. Jag brukar träna med dessa börder när de är i Skåne och det är väl ungefär på gränsen att jag klarar att hålla mig ifrån sjukhus.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Osten80 Visa inlägg
Jag gillar Krampus. Kraftfullt, men ändå lite halvbögigt.
Krampus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 13:24   #34552
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Tips från Master Ken till Anderson Silva...



too soon?
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 15:52   #34553
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Å, nej, multiquotes. Fak dat.

Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Förutsatt att idrottaren söker en TUE och får den godkänd.

TUE = Therapeutic Use Exemption


Då förutsätter du att det endokrina systemet är skadat. Låga T-nivåer kan man få av hög träningsdos bl.a. och i ett sånt fall kan det åtgärdas genom att minska på träningen. Men om en ordentlig utredning har gjorts så vet man troligen vari problemet består.


Godtyckligt? En idrott brukar styras av en organisation som har regler. Bryter man mot dem kan det kallas fusk.


Hur menar du nu? Skulle de göra fler dopingkontroller på idrottare som undergår TRT-behandling än på idrottare som inte gör det?
1. Ja, som "om de får tillåtelse" betyder.
2. Eh, ja?
3. Godtyckligt som i hur man sluter sig till vad som räknas som fusk.
4. Ja. UFC själva gör regelbundna slumpmässiga (?) kontroller på TRT-brukare då de är i träningsläger. Det är i vanliga fall väldigt ovanligt att fighters blir testade på andra tillfällen än vid matchtid.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 15:56   #34554
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av strikt Visa inlägg
Är det inte så att de som ansöker om trt gör tester tills de prickar in en låg testonivå?

Visar upp det resultatet och sedan tränar med trt så mycket de bara kan och sedan ser till att nivåerna är godkända innan fight. Eller har jag missförstått den här trt hysterin fel?
Nu målar du nog upp en ordentlig nidbild. Det är förstås möjligt om man har en skrupelfri läkare, men man får nog anta att det finns något slags koll bland komissionerna. De blir som jag nämnde ovan sedan testade regelbundet av UFC (vilket iof innebär ett jävighetsproblem).
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 17:51   #34555
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Alla glory 13 fights finns att se här om någon är intresserad:
http://www.gloryworldseries.com/en/videos
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 20:54   #34556
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Om man mår så dåligt att man behöver medicinera med hormoner så kanske man inte ska hålla på med professionell idrott?
Nja, håller inte med. Har man en legitim anledning för att behöva medicineras så är det väl klart att man ska få göra det.

Frågan är hur man tävlar som en elitatlet i 17 år om man har brist på testosteron? Om hans endokrina system inte har krashat i efterhand, pga av slag mot huvudet, doping osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Syns inte särskilt mycket där. Annat ljus och han är mer deffad, som lika gärna kan vara bättre diet.
Har du tittat på hans matcher?

Ganska uppenbart att han lagt på sig många kilon ren massa och blivit av med fett. Bilder är sällan bra att jämföra med.

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
[....] Faktum är att det är lättare att fuska om man INTE tar TRT eftersom man blir mindre kollad.
Detta är faktist en bra poäng. Alla vet att MMA inte har ett riktigt antidopingsystem, så varför vill man riskera stämpla sig som "dopare" och dra till sig extra mycket uppmärksamhet när det egentligen är helt fritt fram att ta preparat på egen hand? Men fighters och deras team är sällan raketforskare, så gud vet hur de tänker.

Citat:
Folk verkar gnälla på att hans motstånd i hw är för dåligt och att Teddy inte skulle klara sig tekniskt ifall han inte var i hw.
Detta gäller nog i många sporter med viktklasser. Tungviktsdivionen är helt klart den sämsta i MMA, så många där hade nog fått det svårare om de flyttat ned en viktklass. Cain tror jag inte hade varit lika dominant i 205 t ex, även om han är exceptionellt bra. Han har enligt mig bara två riktigt imponerande vinster, JDS. Lesnar, O'brien, Kongo, Mir, Carwin, Silva osv.. not imprezzed.

Senast redigerad av cero den 2014-01-08 klockan 21:04.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-08, 23:33   #34557
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
Får nästan lite Karelinvibbar av Teddybjörnen.
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 01:27   #34558
eiri
Registered User
 
eiris avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Falun
Inlägg: 883
skitsamma om de är rena eller ej, ingen som har reagerat på GSP's HGH gut?

Senast redigerad av eiri den 2014-01-09 klockan 01:32.
eiri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 03:16   #34559
Kinbote
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 117
Citat:
Ursprungligen postat av eiri Visa inlägg
skitsamma om de är rena eller ej, ingen som har reagerat på GSP's HGH gut?
Nej, jag tycker inte att han har någon HGH-mage. En person som tränar så pass mycket som GSP har ett stort energiintag, är man då realtivt deffad kan de lätt se lite "roligt" ut med magsäcken full av mat.
Titta gärna på hans Weigh-ins så kan du se hur hans mage ser ut med mindre mat i systemet.
Kinbote är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-09, 06:46   #34560
cero
Registered User
 
ceros avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 956
Citat:
Ursprungligen postat av Kinbote Visa inlägg
Nej, jag tycker inte att han har någon HGH-mage. En person som tränar så pass mycket som GSP har ett stort energiintag, är man då realtivt deffad kan de lätt se lite "roligt" ut med magsäcken full av mat.
Titta gärna på hans Weigh-ins så kan du se hur hans mage ser ut med mindre mat i systemet.
Nja, han är den enda jag har sett i MMA med en sådan mage. På invägningarna är han ju sjukligt uttorkad, då är det väl inte så konstigt att man ser mager ut?

Sen är det väl insulin som skapar ballongmagar?

Men att enbart gå på hur en mage ser ut är ju lite krydd, men inlägget du citerade var ju skrivet lite med glimten i ögat så I ain't even mad osv.

Senast redigerad av cero den 2014-01-09 klockan 06:47.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)