Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-25, 13:39   #1636
Bjern
Registered User
 
Bjerns avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 965
Att jag aldrig kikat in här förut! Vilken guldgruva, keep it up!

Måste fråga vad det är för smaskig sås du har till laxen?
__________________
Atdevonline.com - Skriverier om ny forskning jag tycker är intressant
Bjern är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-26, 08:29   #1637
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
We are one bro . Har också experimenterat en del med ingefära i kosten på sistone, efter att ha läst en del studier på området. Blir mestadels färsk ingefära i maten och ibland pulver tillsammans med te. Upplever framförallt den termiska effekten och en ökad mental klarhet.

Senast redigerad av maqan den 2012-08-26 klockan 08:30.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-26, 09:09   #1638
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Angående MCT/kokosolja är kaffe med kokosolja nog den sjukaste energidrycken som finns.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-26, 10:47   #1639
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Bjern Visa inlägg
Att jag aldrig kikat in här förut! Vilken guldgruva, keep it up! Måste fråga vad det är för smaskig sås du har till laxen?
Äh, jag skriver inte särskilt mycket vettigt. Fråga nån som faktiskt vet, jag kan ingenting. Svamlar mest.
Det är faktiskt ingen sås till laxen, det är saften från den rostade vitlöken och laxen som svettats! Saftigt ändå!

Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
We are one bro . Har också experimenterat en del med ingefära i kosten på sistone, efter att ha läst en del studier på området. Blir mestadels färsk ingefära i maten och ibland pulver tillsammans med te. Upplever framförallt den termiska effekten och en ökad mental klarhet.
Haha! Slutar aldrig förvåna mig hur lika vi är! Jag upplever också en svagt stimmande och termogen effekt (speciellt av ingefära i mat) men jag tror det är en synergistisk effekt av att jag dricker det med grönt té

Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
Angående MCT/kokosolja är kaffe med kokosolja nog den sjukaste energidrycken som finns.
Ja, det är gött med kaffe plus kokosmjölk! Men jag börjar tröttna då jag helst dricker kaffe svart faktiskt
Men det var värt att testa för framtida klienter!

Rehab
kv: 79.2 kg

Latsdrag
20x15
25x15

Kabelrodd
6x12
6x12

Reverse woodchop
1,5x15
3x12

Stå på balansboll (ffs.)
2x120s

Prone hip hyperextensions
6x10s iso/sida

Glutbrygga
6x10s iso/sida

Quattro staggioni
3x15 bak
3x12 ut
3x15 fram
3x15 in

Baksida axlar m. utåtrotationer
2x15
2x12

Armhävningar på bosuboll
12

Kommentar: Fyfan vad pinsamt
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-26, 21:28   #1640
Jode
Registered User
 
Jodes avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Lund
Inlägg: 565
Äter en hel del ingefära och brukar ibland ta en skiva och tugga på. Oftast hackar jag upp en hög och blandar med färsk chili och strör över maten.

Påsar/pulver med ingefärete köper jag i kina/thaibutiker, vet inte om de är samma kvalitè som typ twinings osv?

Ett annat tipps är att hacka upp en bit i mindre bitar och sen pressa den i en vitlökspress.
Om du steker/wookar ingefäran med vitlök och lime så brukar det dölja den något bittra smak som vissa är känsliga mot.

Efter en magoperation i Bangkok så tryckte läkarna i mig ingefära innan jag fick börja med fast föda.
Jode är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 16:27   #1641
tigerofsweden
Fitness4Life
 
tigerofswedens avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Lomma
Inlägg: 6 865
Att läsa den här journalen känns lite som att gå in i en life-butik
tigerofsweden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-27, 19:25   #1642
maqan
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 179
Har verkligen fått upp ögonen för växter och dess potentiellt positiva effekter på kroppen efter att jag i sommar har gjort ett projekt inom fytokemi i en forskargrupp här i Lund. Review-artikeln som du länkade var ny för mig, tack för den!
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 15:20   #1643
Östbergspojken
Registered User
 
Östbergspojkens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: kramfors
Inlägg: 1 201
Tjena rassk, Har du läst någonting om Yerba mate? http://sv.wikipedia.org/wiki/Mate

lite småspännande tycker jag, kolla om du har tid. Skulle vara roligt om du provade det. Jag köpte det själv på en utländsk butik som te, Vilket var riktigt gott. byte ut mitt kaffe i en vecka mot detta och måste säga att koffeineffekten känns bättre från denna produkt. Din journal håller grym kvalitet btw! du borde börja blogga!
__________________
PB med svångrem: 150böj, 120 bänk, 200 mark.
Östbergspojken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 18:29   #1644
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
Äter en hel del ingefära och brukar ibland ta en skiva och tugga på. Oftast hackar jag upp en hög och blandar med färsk chili och strör över maten. Påsar/pulver med ingefärete köper jag i kina/thaibutiker, vet inte om de är samma kvalitè som typ twinings osv? Ett annat tipps är att hacka upp en bit i mindre bitar och sen pressa den i en vitlökspress.
Om du steker/wookar ingefäran med vitlök och lime så brukar det dölja den något bittra smak som vissa är känsliga mot. Efter en magoperation i Bangkok så tryckte läkarna i mig ingefära innan jag fick börja med fast föda.
Riktig bra tips med vitlökspressen! Ingefärateérna som köpes i asiatiska butiker tror jag håller högre klass i och med innehållet. Teér innehåller ju knappt 2-5% ingefära medans ett från asien kan vara 100% ingefära. Men man får väl kolla rätt noggrant på innehållsförteckning (som alltid). Anektotiskt så är det ju väldigt många som använder ingefära för mag/tarm-problem med goda resultat!

Citat:
Ursprungligen postat av tigerofsweden Visa inlägg
Att läsa den här journalen känns lite som att gå in i en life-butik
Men gud, kunde du inte sparkat mig på pungen istället för den förolämpningen? Om det är något jag avskyr så är det life-anställda post-menopausala kärringar som pratar om "fettförbrännande" kosttillskott med nattmössan ända ner till anklarna. Jag försöker i alla fall hålla mig i verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
Har verkligen fått upp ögonen för växter och dess potentiellt positiva effekter på kroppen efter att jag i sommar har gjort ett projekt inom fytokemi i en forskargrupp här i Lund. Review-artikeln som du länkade var ny för mig, tack för den!
Intressant! Får man ta del av det när det är färdigt? Den reviewen är utmärkt! Sammanfattande och heltäckande på samma gång

Citat:
Ursprungligen postat av Östbergspojken Visa inlägg
Tjena rassk, Har du läst någonting om Yerba mate? http://sv.wikipedia.org/wiki/Mate

lite småspännande tycker jag, kolla om du har tid. Skulle vara roligt om du provade det. Jag köpte det själv på en utländsk butik som te, Vilket var riktigt gott. byte ut mitt kaffe i en vecka mot detta och måste säga att koffeineffekten känns bättre från denna produkt. Din journal håller grym kvalitet btw! du borde börja blogga!
Ja, jag har väl pillat lite med det men funnit det relativt ovärt i förhållande till te och kaffe (ekonomiskt sett). Jag har dock aldrig testat dricka det utan bara i kosttillskottsform. Förutom den stimmande effekten och förmåndliga fördelningen av xhantiner verkar den ha en positiv effekt på magsmältningen vilket faktiskt har varit mitt huvudfokus den senaste tiden. Verkar dessutom enligt nyare studier ha gynnsam effekt på glukoshanteringen (1) precis som cassia-kanel men det är ju osäkert om det är relevant för någon annan än nedsatt insulinproduktion/känslighet eller problem med blodfetterna (typ-ii diabetespatienter eller hypertensiva patienter) (2,3). Jag ser ju dock ingen nackdel med det eftersom det besitter de vanliga positiva kvalitererna av växtpreparat: antibakteriellt, antiinflammatoriskt, antioxidantrikt och anticarcinogent (4). De andra studierna som visar att det motverkar fettinlagring (5), stimulerar mättnad (6) anti-fetmautveckling (7) och underlättar viktnedgång är alla gjorda i labbmiljö (in vitro) eller på gnagare. Dessutom inhiberar det lipas (enzymet som bryter ner fett i tarmsystemet) och missgynnar absorbtionen av fett (8). Du förlorar nog inget på det om du tycker om det iaf. Men som med allt: lagom är bäst

1. Influence of the traditional Brazilian drink Ilex paraguariensis tea on glucose homeostasis.
2. Mate tea (Ilex paraguariensis) improves glycemic and lipid profiles of type 2 diabetes and pre-diabetes individuals: a pilot study.
3. Consumption of yerba mate ( Ilex paraguariensis ) improves serum lipid parameters in healthy dyslipidemic subjects and provides an additional LDL-cholesterol reduction in individuals on statin therapy.
4. Yerba Mate Tea (Ilex paraguariensis): a comprehensive review on chemistry, health implications, and technological considerations.
5. Phenolic compounds from maté (Ilex paraguariensis) inhibit adipogenesis in 3T3-L1 preadipocytes.
6. Mate tea (Ilex paraguariensis) promotes satiety and body weight lowering in mice: involvement of glucagon-like peptide-1.
7. Antiobesity effects of yerba maté extract (Ilex paraguariensis) in high-fat diet-induced obese mice.
8. Natural inhibitors of pancreatic lipase as new players in obesity treatment.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 20:43   #1645
tigerofsweden
Fitness4Life
 
tigerofswedens avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Lomma
Inlägg: 6 865


Nä det var en dålig (elak) liknelse. Du verkar grymt påläst RassK, synd du inte skriver mer, alt. bloggar som någon skrev.
tigerofsweden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 08:01   #1646
PatJack
Registered User
 
PatJacks avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 670
Citat:
Ursprungligen postat av tigerofsweden Visa inlägg


Nä det var en dålig (elak) liknelse. Du verkar grymt påläst RassK, synd du inte skriver mer, alt. bloggar som någon skrev.
+1 Ja du borde ha en egen sida alt blog! Kanske börja skriva för body?
__________________
Min Träningsjournal!

Kolla in mig på Instagram!

Min YouTube kanal!
PatJack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-31, 20:53   #1647
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Gelatin is teh shiet?

http://www.thehealthyhomeeconomist.c...-in-your-diet/
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-01, 08:00   #1648
Nano-Sekund
Registered User
 
Nano-Sekunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Piteå
Inlägg: 5 136
Måste säga att du har en grymt detaljerad & intressant journal. Verkligen kul med personer som bjuder till & är seriösa men ändå verkar ha en bra distans till träningen !

Tråkigt med så lång rehab - enormt starkt att ändå kunna se möjligheter !!

Keep up !!
__________________
Träningsjournal
Blogg-4klövern
Youtube kanal
Facebook
Instagram - @olaenberg / @4klovern
Nano-Sekund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-02, 11:58   #1649
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av tigerofsweden Visa inlägg

Nä det var en dålig (elak) liknelse. Du verkar grymt påläst RassK, synd du inte skriver mer, alt. bloggar som någon skrev.
Jag skojade bara. Jag älskar Life! (jag skojade inte alls, jag tycker de borde brännas ner).

Citat:
Ursprungligen postat av PatJack Visa inlägg
+1 Ja du borde ha en egen sida alt blog! Kanske börja skriva för body?
Alla riktigt pålästa människor tycker nog mest att jag är dum i huvudet. Jag är bara en simpel lekman!

Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Jag har varit inne på det här innan med glycin (huvudbeståndsdelen av gelatin) som leverbuffert (1,2,3) och även som inhiberande neurotransmittor (4). Större doser används ju t.ex. för patienter med schizofreni, uppmärksamhetsstörningar, manodepression, adrenal fatigue, huntingtons, parkinsons m.m. Anekdotiskt så får det en att helt enkelt slappna av och sova bättre (5). Problemet med fritt glycin är väl att man kan ta för mycket och må illa/bli väldigt trött. Lär fungera jävligt bra stackat med n-methyl asparginsyra nu när jag tänker på det. Jag tror inte det är särskilt relevant om man har en proteinrik kost men annars är jag inne på att ändra kosten och få så mycket som möjligt från vanliga livsmedel (kollagen/hud/brosk) som hon beskriver i artikeln. I övrigt har den hypoglykemiska effekter (6) men jag ser inte skillnaden mellan isolerad glycinsupplementering och att bara äta protein. Sen påverkar det kreatin fördelningen genom att öka fosfokreatininlagringen i hjärnan men det är antagligen mest relevant i depresseiontillstånd (7). Kan ju ta upp för de som är intresserade att kreatin har positiva effekter på depressionbehandling (hos kvinnor iaf) enligt den senaste forskningen (8).

1. Glycine accelerates recovery from alcohol-induced liver injury
2. Dietary glycine blunts liver injury after bile duct ligation in rats
3. Effects of glycine on plasma and liver tissue changes of TNF-a,
ET-1 and nitric oxide contents in rats with obstructive jaundice

4. Recent development in NMDA receptors
5. Glycine ingestion improves subjective sleep quality in human volunteers, correlating with polysomnographic changes
6. The metabolic response to ingested glycine
7. Oral glycine administration increases brain glycine/creatine ratios in men: a proton magnetic resonance spectroscopy study
8. A Randomized, Double-Blind Placebo-Controlled Trial of Oral Creatine Monohydrate Augmentation for Enhanced Response to a Selective Serotonin Reuptake Inhibitor in Women With Major Depressive Disorder

Fyfan nu orkar jag inte skriva mer. Men kul att du tog upp det!

Citat:
Ursprungligen postat av Nano-Sekund Visa inlägg
Måste säga att du har en grymt detaljerad & intressant journal. Verkligen kul med personer som bjuder till & är seriösa men ändå verkar ha en bra distans till träningen!
Tråkigt med så lång rehab - enormt starkt att ändå kunna se möjligheter! Keep up!
Kul att du tittar in Nano! Det skrivs inte så himla mycket om träning här längre (som inte är rehab/sjukgymnastinriktat iaf). Blivit mer insnöad på alternativkost/medicin med ett vetenskapligt perpektiv i dagsläget. Men va fan, nån måste ju dra det lasset!
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-02, 17:04   #1650
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
vs vs vs

Nu har jag smakat igenom alla jävla sorters kokosmjölk (till mina proteinrisalamalta) som går att köpa i välsorterade affärer i vårat kalla avlånga land. ICA står sig fortfarande i topp med mild kokossmak, lätt löslighet men ändå gräddig textur. Den "extra krämiga" (UHT) skiten går inte alls.
På tal om kokosmjölk så slängde jag ihop en review på mct-tillämpning för min egen skull:

Nördigt: MCT (medium chain triglycerides/medellånga fettsyror) definieras som fettsyrorna mellan 6 och 12 kolenheter (kapronsyra, kaprylsyra, kaprinsyra och laurinsyra) och används i första hand inom medicinen för att behandla fettmalabsorbtion, leversjukdomar och lymfdränagesjukdomar eftersom de inte kräver galla för att spjälkas eller transporteras i lymfan (som längre fettsyror). Ofta utvinns de ur det torkade köttet från en kokosnöt och destilleras till en s.k. MCT-olja.

Hur hjälper det mig? Som en kronisk dietare har MCT eller livsmedel rika på mct ett par förmånliga effekter.

1. Stimulerar ökad mättnad (så man äter mindre) (2, 10, 11)
2. Stimulerar termogenes (så man bränner mer kcal) (3, 6, 7, 9)
3. Stimulerar fettoxidation (tveksamt hur relevant men det kan påverka proteinmetabolismen positivt vid underskott (4, 5, 6, 8))
4. Lättspjälkat och snabbt användbart som energi (fungerar lite som glukos minus bieffekterna (4))
5. Kan bibehålla eller till och med stimulera djupare ketos (4, 6)
6. Över lag hjälp vid viktnedgång och motverkar fettinlagring (12, 13)


Praktiskt:
Helt enkelt så har de många av de positiva effekterna av fett och glukos och mindre av de negativa.
På tal om mängden MCT i kokosprodukter så är det många (icke insatta) som ifrågasätter kokosmjölkens innehåll av laurinsyra (12:0) och speciellt lättkokosmjölken. Precis som misstankarna gick så är det just laurinsyran som ryker när man avfettar kokosmjölken. Annars är det ~10g av ~17g fett/100g som är laurinsyra och nödrig som jag är har jag gjort en tabell på vilka livsmedel som genererar mest MCT/kr. Hör och häpna:

Ännu mer praktiskt: pris och laurinsyra per vikt
1. Kokosflingor (50kr/kg) och 28g/100g
2. Kokosmjölk (35kr/kg) 10g/100g
3. Kokosfett (150kr/kg) 46g/100g
4. MCT-olja (300kr/kg) 85g/100g

Kokosflingor: Billiga, högt innehåll av laurinsyra, goda, enkla att använda och lagra plus mer mättande än de andra alternativen.
Kokosmjölk: Billigt, användbart i matlagning, gott som fan.
Kokosfett: Inte billigt, användbart till matlagning men annars få användningsområden, avsaknad av mikronutrienter pga renodlingsprocess.
MCT-olja: Inga mikronutrienter, endast renodlade 6:0-12:0 fettsyror, endast användbart i väldigt specifika situationer, inte gott.

Slutsats:
Köp fet kokosmjölk/kokosflingor/flakes och använd dem på ett smart sätt i din matlagning/kost alternativt använd kokosolja i div. matlagning. Enjoy leanness.

1. Jämförelse näringsprofil kokosmjölk vs. lättkokosmjölk
2. Medium-chain triglycerides are advantageous in promoting weight loss although not beneficial to exercise performance
3. Physiological effects of medium-chain triglycerides: potential agents in the prevention of obesity
4. Cellular and physiological effects of medium-chain triglycerides.
5. Greater rise in fat oxidation with medium-chain triglyceride consumption relative to long-chain triglyceride is associated with lower initial body weight and greater loss of subcutaneous adipose tissue
6. Medium chain fatty acid metabolism and energy expenditure: obesity treatment implications
7. Medium-chain triglycerides increase energy expenditure and decrease adiposity in overweight men
8. Enhancement of muscle mitochondrial oxidative capacity and alterations in insulin action are lipid species dependent: potent tissue-specific effects of medium-chain fatty acids
9. Weight-loss diet that includes consumption of medium-chain triacylglycerol oil leads to a greater rate of weight and fat mass loss than does olive oil
10. Influence of the dietary intake of medium chain triglycerides on body composition, energy expenditure and satiety: a systematic review
11. Effects of dietary medium-chain triglyceride on weight loss and insulin sensitivity in a group of moderately overweight free-living type 2 diabetic Chinese subjects
12. Medium- and long-chain fatty acid triacylglycerol reduce body fat and serum triglyceride in overweight and hypertriglyceridemic subjects
13. Effect of dietary medium- and long-chain triacylglycerols (MLCT) on accumulation of body fat in healthy humans
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)