Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-08-02, 10:08   #1
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Livsmedel som är lätta att göra från grunden & BILLIGT

Hej på er,

Jag har nyligen slutat köpa majonnäs. Denna förändring, efter en livstid av majonnäsköpande, kommer efter att jag en dag testade att göra egen majonnäs. Jävligt enkelt och kanske för en fjärdedel av priset det kostar att göra det på egen hand.

Jag har även börjat göra egna inläggningar, marmelader och sylter. Om man har tillgång till växter att göra detta av (odlar själv, plockar ute) så blir det snorbilligt. Men om man ska köpa lingon att koka sylt på så blir priset ungefär detsamma, kanske dyrare. Vi är inga marmeladälskare så jag brukar koka marmelad på 1kg rabarber per år och 500g krusbär. Detta blir 1l respektive 5dl och räcker både till oss och att ge bort småburkar till hippiekompisar som uppskattar sånt. Spar inte så ruskigt mycket pengar på just marmelad enbart men på sylt och smörgåsgurka och allt sånt blir det kanske en tusenlapp över året.

Enkla matbröd, som tortillas, naan, hamburgerbröd, pizzadeg, pajdegar. Snorenkelt att göra själv och mycket billigare än att köpa. Mycket godare dessutom!

Sist av allt, kanske lite offtopic egentligen, men det här med att köpa färska örter. Lurendrejeri! Köper ni frön för 50kr så får ni ex. färsk basilika för motsvarande 2-3000kr på den påsen. Koriander, som man bara kan skörda en gång, gör inte lika stor skillnad men ändå hundratals kronor billigare per kilo skördad ört.

Vilka livsmedel har ni tips på att man ska sluta köpa som hel- eller halvfabrikat? Både för att det är så lätt, blir så gott och kostar så lite?
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-03, 15:01   #2
Lucipha
Registered User
 
Luciphas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 1 503
Bra tråd. Jag har inget att tillföra än, men lurkar och väntar på fler bra idéer
__________________
Sporadisk träningsdagbok 2002 - 2024

I don’t have to agree with you to like you or respect you – Anthony Bourdain
Lucipha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-03, 15:41   #3
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Ang just basilika så funkar den bra som krukväxt. Så släng inte om ni köpt en färsk.Hade min i över tre år och den blev redigt stor. Växer fort men tål inte uttorkning.
Sen ställde jag ut den och så fick den löss.

Gräslök, timjan och rosmarin funka ochså bra att plantera om.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-10, 08:58   #4
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 188
Det är väl att göra egen raggarmässig bira. Bara gjort en batch för amatörer men tror jag hamnade på 4kr flaskan eller något sånt med en grundutrustning för 5-600kr.
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-11, 08:58   #5
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Min leverpastej:
500g lever
600g märgben
120g bacon
Lök salt peppar timjan

In med benen i ugnen så märgen smälter
Stek bacon
Stek lever och lök i baconfettet
Gröp ur märgbenen
Mixa allt i en matberedare, lägg över i form och låt stelna i kylskåpet. Voila
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-11, 09:03   #6
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119


Senast redigerad av dmoller den 2022-08-11 klockan 09:05.
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-11, 10:40   #7
Prsson
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 86
Ser magiskt gott ut!
Prsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-15, 16:11   #8
Kryss
Fortfarande ofyndig
 
Krysss avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Sollentuna
Inlägg: 504
Kul med ny tråd i matforumet!

Müsli är något jag började göra under studietiden för jag tyckte dom i butiken var så förbaskat tråkiga. Alternativt är det någon flashig förpackning och dom tar sinnes betalt för att dom petat ner tre hasselnötter.

Görs enkelt med sina favoritgryner (t.ex. havre/råg), några fröer som pumpa/sesam och nötter av något slag. Gott att smaksätta med honung som blandas i lite vatten samt kardemumma. 150c i ugn i 40-45min.

Är standardfrukost hemma.
Kryss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-08-17, 12:52   #9
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Snubblade och testade på ett Tahinirecept. Är kanske inte det billigaste att breda på mackan men enkelt att tilllaga och gott.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-15, 06:49   #10
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av dmoller Visa inlägg
Min leverpastej:
500g lever
600g märgben
120g bacon
Lök salt peppar timjan

In med benen i ugnen så märgen smälter
Stek bacon
Stek lever och lök i baconfettet
Gröp ur märgbenen
Mixa allt i en matberedare, lägg över i form och låt stelna i kylskåpet. Voila
Testat detta nu. Jävlarimig vad gott det var! Bytte ut timjan mot salvia, eftersom jag älskar salvia. Tack för tipset

Citat:
Ursprungligen postat av Kryss Visa inlägg
Kul med ny tråd i matforumet!

Müsli är något jag började göra under studietiden för jag tyckte dom i butiken var så förbaskat tråkiga. Alternativt är det någon flashig förpackning och dom tar sinnes betalt för att dom petat ner tre hasselnötter.

Görs enkelt med sina favoritgryner (t.ex. havre/råg), några fröer som pumpa/sesam och nötter av något slag. Gott att smaksätta med honung som blandas i lite vatten samt kardemumma. 150c i ugn i 40-45min.

Är standardfrukost hemma.
Testat även detta! Går ju att få en riktigt fin lyxmusli som hade kostat multum på Ica till ganska bra pris. Extra gott att steka lite efter ugnsbakningen i smör
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-09-15, 12:42   #11
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Måste säga att det här med brödbak har revolutionerat mitt liv.
Äter nybakt till frukost nästan varje dag, förutom när jag inte är sugen. Har ojästa frallor i frysen som jag lägger upp i kylen dagen innan, när jag vaknar är de färdigjästa. Tjopp in i ugnen, nybakt bröd. Vill jag har skivor med rostbröd så har jag sådant färdigbakat och infruset, riktigt gott och näringsrikt, långjäst surdegsbröd för ca 12kr limpan.

Det jag sparat mest pengar på är nog den hemmagjorda majonnäsen (sambon äter kopiösa mängder majjo) men brödet är nog det som lyft livskvaliteten mest för min del.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-01, 18:46   #12
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Måste säga att det här med brödbak har revolutionerat mitt liv.
Äter nybakt till frukost nästan varje dag, förutom när jag inte är sugen. Har ojästa frallor i frysen som jag lägger upp i kylen dagen innan, när jag vaknar är de färdigjästa. Tjopp in i ugnen, nybakt bröd. Vill jag har skivor med rostbröd så har jag sådant färdigbakat och infruset, riktigt gott och näringsrikt, långjäst surdegsbröd för ca 12kr limpan.
Har du något recept på både frallor och andra matbröd som du skrev om tidigare så som naan som du kan ha i frysen?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)