Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-07-08, 07:14   #106
Knowledge
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 142
bestämde mig för att testa konceptet lite på skoj för ett par dagar sedan, i kombination med en kompromiss till paleodiet (väljer att äta mejeriprodukter + potatis, pga praktiska skäl) intar hela dagens energibehov i en måltid på morgonen direkt efter cardion. tycker det är riktigt skönt att inte behöva planera en massa måltider i förväg utan enbart köra en brakmåltid och 'få det gjort' stort plus att kunna äta sig riktigt mätt också, några problem med hungerskänslor för resten av dagen har man heller inte haft, förvånansvärt nog!
Knowledge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-09, 23:26   #107
Cohen
Registered User
 
Cohens avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 414
Bumpar tråden lite med en frågeställning som jag ej tror behandlats tidigare;

Hur fungerar periodisk fasta för icke-styrketränande individer?

Vore intressant att veta om det sker någon nämnvärd omfördelning av kroppsmassa för dessa personer.

Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med periodisk fasta om man inte tränar?

Tacksam för svar!
Cohen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 09:09   #108
Fischer
Registered User
 
Fischers avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Sundsvall
Inlägg: 94
Jag har just startat på 2a dagen av periodisk fasta. Jag styrketränar ingenting just nu under sommaren utan ägnar mig helt åt promenade och löpning istället. Mitt mål är att gå ner i vikt så jag ska köra detta ett tag och se hur det funkar.

Känns bra iaf Rapport kommer senare.
Fischer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 09:35   #109
Jay-Z
Mr Assparade
 
Jay-Zs avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 11 125
Det rör på sig:

www.leangains.blogspot.com
__________________
Born in Jaktville, Broland.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 10:30   #110
dessbee
Registered User
 
dessbees avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 192
Citat:
Ursprungligen postat av Cohen Visa inlägg
Bumpar tråden lite med en frågeställning som jag ej tror behandlats tidigare;

Hur fungerar periodisk fasta för icke-styrketränande individer?

Vore intressant att veta om det sker någon nämnvärd omfördelning av kroppsmassa för dessa personer.

Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med periodisk fasta om man inte tränar?

Tacksam för svar!
Den primära fördelen ligger på det mentala planet. Man blir piggare och klarare i tankarna. En annan fördel med att äta färre gånger blir att man förstärker förmågan till att känna mättnad och kontrollera hunger, vilket leder till att man äter mindre. Sekundärt får man en viss omfördelning av kroppsmassa, men i grunden är det kaloriregeln som gäller. I bakgrunden ligger en hävstångseffekt med IF, men för att få utdelning krävs att man tränar.
dessbee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 10:33   #111
dessbee
Registered User
 
dessbees avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 192
Citat:
Ursprungligen postat av Knowledge Visa inlägg
bestämde mig för att testa konceptet lite på skoj för ett par dagar sedan, i kombination med en kompromiss till paleodiet (väljer att äta mejeriprodukter + potatis, pga praktiska skäl) intar hela dagens energibehov i en måltid på morgonen direkt efter cardion. tycker det är riktigt skönt att inte behöva planera en massa måltider i förväg utan enbart köra en brakmåltid och 'få det gjort' stort plus att kunna äta sig riktigt mätt också, några problem med hungerskänslor för resten av dagen har man heller inte haft, förvånansvärt nog!

Potatis är ett smart val... högt mättnadsindex
dessbee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 21:04   #112
Cohen
Registered User
 
Cohens avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 414
Citat:
Ursprungligen postat av dessbee Visa inlägg
Den primära fördelen ligger på det mentala planet. Man blir piggare och klarare i tankarna. En annan fördel med att äta färre gånger blir att man förstärker förmågan till att känna mättnad och kontrollera hunger, vilket leder till att man äter mindre. Sekundärt får man en viss omfördelning av kroppsmassa, men i grunden är det kaloriregeln som gäller. I bakgrunden ligger en hävstångseffekt med IF, men för att få utdelning krävs att man tränar.
Jo, håller med om det du skriver. Äter rent spontant ett stort mål om dagen och upplever detta som fördelaktigt på alla sätt och vis.

Ligger på ett moderat överskott och går sakta upp i vikt. Styrketränar inte, men rör mig hyfsat mycket i det vanliga livet. Tror du (eller någon annan) att den vikt jag lägger på mig kommer att födelas annorunda för att jag äter enligt pf-iden, jämfört med om jag hållt en mer konventionell kosthållning?

Frågan är väl egentligen mer av akademiskt än av praktiskt intresse, men det vore intressant att veta. Så kanske man kan känna sig lite spontan-opti iaf
Cohen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 22:47   #113
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av Cohen Visa inlägg
Jo, håller med om det du skriver. Äter rent spontant ett stort mål om dagen och upplever detta som fördelaktigt på alla sätt och vis.

Ligger på ett moderat överskott och går sakta upp i vikt. Styrketränar inte, men rör mig hyfsat mycket i det vanliga livet. Tror du (eller någon annan) att den vikt jag lägger på mig kommer att födelas annorunda för att jag äter enligt pf-iden, jämfört med om jag hållt en mer konventionell kosthållning?

Frågan är väl egentligen mer av akademiskt än av praktiskt intresse, men det vore intressant att veta. Så kanske man kan känna sig lite spontan-opti iaf

Enligt följande studie; ja.


Stote et al (2007) A controlled trial of reduced meal frequency without caloric restriction in healthy, normal-weight, middle-aged adults Am J Clin Nutr 2007; 85:981– 8.


ABSTRACT

Background: Although consumption of 3 meals/d is the most common
pattern of eating in industrialized countries, a scientific rationale
for this meal frequency with respect to optimal health is lacking.
A diet with less meal frequency can improve the health and extend
the lifespan of laboratory animals, but its effect on humans has never
been tested.
Objective: A pilot study was conducted to establish the effects of a
reduced-meal-frequency diet on health indicators in healthy,
normal-weight adults.
Design: The study was a randomized crossover design with two
8-wk treatment periods. During the treatment periods, subjects consumed
all of the calories needed for weight maintenance in either 3
meals/d or 1 meal/d.
Results: Subjects who completed the study maintained their body
weight within 2 kg of their initial weight throughout the 6-mo period.
There were no significant effects of meal frequency on heart rate,
body temperature, or most of the blood variables measured. However,
when consuming 1 meal/d, subjects had a significant increase
in hunger; a significant modification of body composition, including
reductions in fat mass
; significant increases in blood pressure and in
total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations; and a significant
decrease in concentrations of cortisol.
Conclusions: Normal-weight subjects are able to comply with a 1
meal/d diet. When meal frequency is decreased without a reduction
in overall calorie intake, modest changes occur in body composition,
some cardiovascular disease risk factors, and hematologic variables
.
Diurnal variations may affect outcomes.
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 11:11   #114
Jacky
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 912
Grandmaster - så IF sänker kortisolnivåerna? perfekt för folk som stressar för mycket?
Jacky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 14:14   #115
Ivar_Lo-J
Registered User
 
Ivar_Lo-Js avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: Örebro
Inlägg: 1 070
Citat:
Ursprungligen postat av Jacky Visa inlägg
Grandmaster - så IF sänker kortisolnivåerna? perfekt för folk som stressar för mycket?
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
significant increases in blood pressure and in
total, LDL-, and HDL-cholesterol concentrations; and a significant
decrease in concentrations of cortisol..
Medför tydligen även signifikant ökning av blodtrycket, enligt den studien, vilket kanske är mindre bra för de som stressar mycket, och då kanske redan har större risk för att ha ett förhöjt blodtryck.
Ivar_Lo-J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 20:27   #116
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av Jacky Visa inlägg
Grandmaster - så IF sänker kortisolnivåerna? perfekt för folk som stressar för mycket?

Perfekt vet jag inte, men som ovanstående postare påpekade stiger blodtrycket som en följd av den ökande ämnesomsättningen (i sin tur medierat via ökad utsöndring av katekolaminer).

Stress löser du inte med någon speciell kosthållning, utan genom rätt tankesätt.
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 22:10   #117
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Stress löser du inte med någon speciell kosthållning, utan genom rätt tankesätt.
Word.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 23:01   #118
BigForre
Registered User
 
BigForres avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 021
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Perfekt vet jag inte, men som ovanstående postare påpekade stiger blodtrycket som en följd av den ökande ämnesomsättningen (i sin tur medierat via ökad utsöndring av katekolaminer).

Stress löser du inte med någon speciell kosthållning, utan genom rätt tankesätt.
Haha, ja eller så kanske IF frigör lite tid som man kan lägga på lite personlig återhämtning, så kanske blodtrycket ligger kvar ...
BigForre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-12, 06:06   #119
Jacky
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 912
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Stress löser du inte med någon speciell kosthållning, utan genom rätt tankesätt.
Självklart är det tankarna som avgör tillståendet mest, men jag hade funderingar på om IF kunde gynna hjärnverksamheten genom att påverka hormoner etc. på något vis.

Känner man sig lugn i kroppen är det lättare att tänka klart och därmed också lägga strategier för tankesätt, skriva, samtala, läsa etc.

Meeeeen......nu vet jag hur det ligger till, tack.
Jacky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-12, 09:22   #120
Beefcake!
Registered User
 
Beefcake!s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Jacky Visa inlägg
Självklart är det tankarna som avgör tillståendet mest, men jag hade funderingar på om IF kunde gynna hjärnverksamheten genom att påverka hormoner etc. på något vis.

Känner man sig lugn i kroppen är det lättare att tänka klart och därmed också lägga strategier för tankesätt, skriva, samtala, läsa etc.

Meeeeen......nu vet jag hur det ligger till, tack.
Inte omedelbart relaterat till stress kanske, men IF har både vid studier utförda på möss och t.ex. på skolbarn som hoppar över frukost visat sig gynna kognitiva funktioner som t.ex. förmågan att utföra logiska sysslor (tänka klart alltså) samt stimulera till lättare inlärning genom att stärka vissa minnesfunktioner (dock även kanske påverka vissa, som t.ex. igenkänning negativt men i det stora hela mer positiva effekter än negativa).

I ett längre perspektiv har IF visat sig verka beskyddande för hjärncellerna och därmed motverka åldersrelaterad försämring av kognitiva funktioner, minska risken för att drabbas av stroke samt motverka sjukdomar som Alzheimers och Parkinsons.
__________________
This donut has purple in the middle, purple is a fruit.
Beefcake! är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)