Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2007-06-18, 17:27   #16
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Det känns som att det säkert fungerar utmärkt om man har möjlighet att träna på morgonen/förmiddagen, men jag skulle nog ha svårt att kunna jobba ordentligt under dagen om jag bara fick inta 20 % av mitt totala energiintag innan kl.20 på kvällen. Hur sover man efter att ha kalasat i sig 80 % av sitt energibehov strax innan läggdags?

Det fungerar bäst vid träning eftermiddag/kväll och perosnligen sover jag alldeles utmärkt. Individuellt hur sömnen påverkas vid matintag strax innan, till stor del beroende på invant måltidsmöster.
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 17:55   #17
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Ett mål äts innan träning, följt av 1-2 stora mål efter träningen.

Låter som en kompromis. En kompromis mellan att få i sig tillräckligt med energi och bara äta ett mål mat per dygn.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 20:47   #18
Philippp
real grek
 
Philippps avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: STHLM
Inlägg: 621
någon som kan svara på min fråga? typ grandmaster?
Philippp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 21:17   #19
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av Philippp Visa inlägg
någon som kan svara på min fråga? typ grandmaster?


www.leangains.blogspot.com

nedersta inlägget.
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-18, 22:45   #20
paddanboy
Registered User
 
paddanboys avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 1 229
Tycker dessa saker är en av de mest intressanta inom kost och näring, i synnerhet då man själv i perioder varit ytterst näringstimande med kanske 9 mål på en dag. Vidare har man sett andra som ätit lite hur som helst och lyckas, i somliga fall bättre.

Men när vi pratar om periodisk fasta, så kommer även det att bli svårplanerat. Vad händer om man blir bjuden på fika vid fastetid? Eller andra situationer... det blir på så sätt, precis som flertalet mål kan bli svårt att time:a och planera.

Senare, har jag lite frågor. Jag kan tänka mig att människan långt långt bak i tiden kom i perioder med periodisk fasta, många timmar till någon vecka kanske. Ena dagen lyckas man inte fälla det där djuret som allas magar väntar på, så det kanske först blir två dagar efter då man storäter med stort antal kalorier. Med detta scenario, blir det lite svårt att se hur man kan förlora fett och samtidigt öka muskler, fett har ju historiskt och idag av kroppen varit en bra lagringsråvara vid tider av fasta som då kan användas som energi som resurs. Studien som tidigare åberopas involverade personer som INTE styrketränade med kaloribalans/överskott? Jag förstår inte varför vanliga människor skulle öka i muskler och minska i fett vid skrovmål en gång per dag. Är det inte vid skrovmålen fett ska lagras in? Dagens människor i de flesta fall behöver ju inte ens muskler(inte fett för den delen heller), hur kommer det sig då att de ökar i muskler utan någon särskild anledning?

Hela konceptet och filosofin sätter sig en aning emot kalorifilosofin IN=UT, eller gör det det?
paddanboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 04:28   #21
Englund
Registered User
 
Englunds avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 728
Citat:
Ursprungligen postat av paddanboy Visa inlägg
Hela konceptet och filosofin sätter sig en aning emot kalorifilosofin IN=UT, eller gör det det?
På vilket sätt menar du då?
Englund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 06:04   #22
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Jag ser ingen motsättning där. Det är fortfarande kalorier in mot kalorier ut.

Hela konceptet bygger mer på att styra över hormonsvaren till att bygga muskelmassa.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 11:00   #23
Slimfit
Registered User
 
Slimfits avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 410
Säg att man hoppar över frukosten men sedan äter en lätt lunch vid 12:00 för att sedan äta sitt pre-training meal och efter träningen äta tills kvoten är fylld; sabbar man då hela upplägget med lunchen?

Är det just att fastan blir avbruten eller spelar mängden kalorier man avbrter fastan med också in? Skulle utan problem kunna skippa frukosten men någon slags lunch måste jag nog (socialt problem mer än praktiskt här).
__________________
-------------------------------
Nam et ipsa scienta potestas est
Slimfit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-19, 20:30   #24
maRRtin
Registered User
 
maRRtins avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: J-town baby
Inlägg: 1 215
Det här är onekligen intressant och man kanske skulle göra ett försök lite längre fram.

Får se om det passar med relativt hög volym konditionsträning på schemat också. Det borde ju funka att klämma i sig den mesta energi efter ett löppass också för maximal glykogeninlagring, frågan är bara om man får i sig tillräckligt.
maRRtin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 16:12   #25
Zatra
Registered User
 
Zatras avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 49
hmm... Har en kompis som ibland endast äter en gång om dagen, och då äter han vanligtivs jättemycket!

Han har ökat grymt på gymmet, betydligt bättre än mig som försöker äta 6 gånger om dagen.
__________________
No gain without pain
Zatra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 21:14   #26
paddanboy
Registered User
 
paddanboys avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 1 229
Ett liknande upplägg skulle vara kanon för tänderna också...

Men vad får man inta under fastetiden egentligen, vatten enbart? Vore det inte intressant i sammanhanget att inta EsaPro 1-3 ggr under fasteperioden?

Protein kan ju inte lagras, så efter kanske 7-10 timmar vid stort intag av mat + långsamt protein, så finns inget protein kvar för kroppen att bruka?

Eller andra tankar, vitaminer eller andra kapslar? Finns ju en del naturliga testobosters som är rätt intressanta idag, Eiselt har nyligen tagit fram Hardcore Strategies, i USA finns fler märken. Men att inta kapslar genrellt under fasttetiden?

Jag är mycket intresserad av upplägget i alla fall.
paddanboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 21:27   #27
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av paddanboy Visa inlägg
Protein kan ju inte lagras, så efter kanske 7-10 timmar vid stort intag av mat + långsamt protein, så finns inget protein kvar för kroppen att bruka?
Citat:
The rate of amino acid absorption from protein is quite slow (~ 5 to 8 g/h).
International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152

Äter du ditt dagsintag av protein i ett mål, kan du själv räkna ut, att upptaget tar rätt lång tid.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 21:31   #28
Ulf A Big
Registered User
 
Ulf A Bigs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Kramfors
Inlägg: 1 489
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152

Äter du ditt dagsintag av protein i ett mål, kan du själv räkna ut, att upptaget tar rätt lång tid.
Bara en tanke som slog mig. Det borde vara onödigt att äta mer än 200 gr protein per dygn oavsett kroppsvikt...
__________________
Ulf A Big är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 21:37   #29
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Japp. Dessutom blir upptaget ännu långsammare när proteinkällan ingår som en del av en komplett måltid. Samma artikel fortsätter:

Citat:
As protein absorption of real foods is approximately 1 to 4 g/h, and fat is absorbed at approximately 14 to 18 g/h, the need for adequate glucose to prevent muscle gluconeogenesis and hence preserve lean muscle is important and further supports the need for a minimum carbohydrate intake, especially for active people. A carbohydrate intake of 120 to 150 g/d could be suficient with active people consuming > 150 g/d from a large variety of cereals, whole grains, fresh fruit, and vegetables. Little data exists on the comprehensive metabolic effects of large amounts of dietary protein in the order of 300 to 400 g/d. Intakes of this magnitude would result in some degree of prolonged hyperaminoacidemia, hyperammonemia, hyperinsulinemia, and hyperglucagonemia, and some conversion to fat, but the metabolic and physiological consequences of such states are currently unknown.

There is a dearth of practical data on actual protein absorption rates measured in g/h or g · h · kg . The practical implications for understanding this information is exemplified by a novice bodybuilder who may consume 250
to 400 g of whey protein isolate on a daily basis, in the belief that it will promote greater skeletal muscle anabolism, a debatable point at best.

The major fate of dietary amino acids in the Western diet appears to be gluconeogenesis and has been recently estimated to account for up to 60% of endogenous glucose production, while others estimate 47 to 60%. In one study a relatively high protein diet, (1.87 ± 0.26 g · kg · d ), was shown to elevate gluconeogenesis by 40%.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-20, 21:41   #30
Ulf A Big
Registered User
 
Ulf A Bigs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Kramfors
Inlägg: 1 489
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Japp. Dessutom blir upptaget ännu långsammare när proteinkällan ingår som en del av en komplett måltid. Samma artikel fortsätter:
Intressant! Tack för den
__________________
Ulf A Big är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)