Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Vet du vem Oden är?
Ja. Hans kvaliteer kan leda oss in en bättre värld. 17 58.62%
Ja. Han är en promiskuös, självisk, och blodtörstig typ. 4 13.79%
Nej och jag bryr mig inte. 3 10.34%
Nej. Det är det ingen som gör. 5 17.24%
Antal röster: 29. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-15, 22:55   #16
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jag mindes fel. Det är i Snorres Gylfaginning som detta sker. Den första ger dem andning/liv. Den andra ger dem förstånd och rörelse och den tredje ger dem tal, hörsel och syn. Snorres material är ju dock väl att beakta inte en förstahandskälla.

I den äldre eddan skapar de världen från jätten Ymirs kropp och där står även beskrivet att hälften av de döda tas av Odin och hälften av Freja. Min personliga teori är att detta innebär att hälften bränns och hälften begravs intakta.
Jag kikade runt lite som hastigast nu, och i både den poetiska Eddan och Snorres Edda så är Oden medverkande till att blåsa liv i de första människorna.

Dock verkar det som att Oden får hjälp av Höner och Lodur i den poetiska Eddan. Men i Snorres Edda är det Vile och Ve som hjälper Oden med detta.

Såvitt jag förstått det så ska Vile och Ve vara Odens bröder. Höner och Lodur har jag dock ingen aning om varifrån de kan tänkas härstamma.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 22:57   #17
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Gällande uppdeladnet av de döda så av det historiker och arkeologer har kommit fram till gällande vikingarnas tro på livet efter är:

De som föll i strid fick komma till Asgård och Freja valde ut hälften av kämparna och Oden fick den andra halvan. (Ja Freja fick välja först.) Osäker på kvinnor som dog i barnsäng då någon påstod att även dem fick komma dit på liknande sätt som kvinnliga spartaner som dog i barnsäng fick en krigares begravning.

Flickor och kvinnor som dog utan att ha varit samman med en man, de vill säga oskuld kom till vanagudinnan Gefjonn (en del källor säger vana och en del säger att hon var asynja)

Dem som drunknade till havs hamnade hos havsguden och havsgudinnan Ägir och Ran. Att vara på gästabud hos dem kallades det.

Alla andra som dog av olyckshändelse, sjukdom eller ålderdom kom till Nifhel och där tvistar de lite om alla levde olyckligt eller om de flesta helt enkelt mådde gott och träffade släktingar. Däremot edsbrytare hamnade på Narstränderna även om de stupade i strid där de fick vara i en sal vävd av ormar med huvudet inåt så det konstant droppade svidande gift på dem.

Sen finns det ett omtvistat dödsrike till där alla som stupar under Ragnarök hamnar förutsatt att man hade ett gott hjärta och det var Gimle. Dock den sista tror många historiker att Snorre lade till som en motvikt till den kristna himlen under tiden som många ville behålla den gamla tron trots kristnandet. Dock källor visar att tidiga versioner av asatron så var inte ens efterlivet för evigt.
De som föll i strid fick väl komma till Valhalla där det var konstant party. Men Valhalla kanske kan anses ligga i Asgård?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 23:01   #18
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
De som föll i strid fick väl komma till Valhalla där det var konstant party. Men Valhalla kanske kan anses ligga i Asgård?
Valhalla och Folkvang är Odens respektive Frejas boningar och ligger i Asgård. Så det är bara namnen på deras borgar. Och bara på nätterna var det kalas för på dagen slogs de för att träna inför den slutgiltiga striden vid Ragnarök.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism

Senast redigerad av Wrenchgirl den 2020-01-15 klockan 23:03.
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 23:10   #19
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag kikade runt lite som hastigast nu, och i både den poetiska Eddan och Snorres Edda så är Oden medverkande till att blåsa liv i de första människorna.

Dock verkar det som att Oden får hjälp av Höner och Lodur i den poetiska Eddan. Men i Snorres Edda är det Vile och Ve som hjälper Oden med detta.

Såvitt jag förstått det så ska Vile och Ve vara Odens bröder. Höner och Lodur har jag dock ingen aning om varifrån de kan tänkas härstamma.
Ok så ibland blir det fel fast ändå rätt.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 23:31   #20
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Ok så ibland blir det fel fast ändå rätt.
Ja, typ. Det är en enda röra i alla de där Eddorna. Helt hopplöst att hålla ordning på saker och ting, eftersom det är så många grejer som skiljer sig mellan dem.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-15, 23:32   #21
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Valhalla och Folkvang är Odens respektive Frejas boningar och ligger i Asgård. Så det är bara namnen på deras borgar. Och bara på nätterna var det kalas för på dagen slogs de för att träna inför den slutgiltiga striden vid Ragnarök.
Jag tror det kanske ingick i deras syn på party att få slåss hela dagen också.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 08:20   #22
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Finns det folk som på allvar tillber de gamla asagudarna menar du, eller pratar du om att fornnordisk mytologi är poppis i Hollywood och liknande?
Jupp, det största icke-kristna trossamfundet på Island. På frammarsch i Norge, Sverige och Danmark. Betydligt vettigare än de tre stora ökenmytologierna.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 08:25   #23
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Snorre
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 09:15   #24
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Ja, han är den typiske fågelskådaren.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 16:51   #25
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Jag undrar hur Odin kommer beskrivas om 100 år.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 17:49   #26
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Jag undrar hur Odin kommer beskrivas om 100 år.
Jag gissar att det kommer vara förbjudet att beskriva honom och allt material där han förekommer lär vara censurerat eller förstört.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-16, 20:32   #27
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
O, den killen känner jag till.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)