Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-12-12, 13:05   #1
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
En juridisk fråga

Emma och Börje var gifta i mångaår och hade ett hus de köpt tilsammans. De skiljer sig och Emma flyttar till en hyresbostad som kostar 7000/mån. Börje bor kvar och avkortar lånet till en viss del vilket Emma inte gör. Huset blir satt till försäljning och de får ett anbud på 2,3milj vilket Börje inte godkänner men Emma gör det så huset blir inte sålt. Tiden går och nästa anbud flera mån senare går på 2,15 milj och huset blir sålt. Nu kräver Börje pengar av Emma, 23 000, för att han betalat på lånet vilket hon inte har pga att hon var tvungen att flytta. Jag har ingen aning hur detta skall skötas juridiskt sett. Emma har förlorat en bra slant om man tar i beaktande att hon var tvungen att bo på hyra länge för att 2,3milj inte dög åt börje och slutsumman blev ju betydligt mindre än 2,3 milj.
Här går knappast moralen och lagen hand i hand misstänker jag men ni kanske vet bättre?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 13:10   #2
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Jag håller med dig gällande ditt "hand i hand" påstående.

Tror ingen annan här kommer hävda att moral och juridik går att kopplas ihop på ett så enkelt sätt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 13:16   #3
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Om de tar det till domstol tror jag att Börje skulle få rätt, men tycker Börje verkar riktigt dragen i skit, så som han beter sig.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 13:16   #4
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Skedde ingen bodelning när ni skiljde er?

Edit: Emma och Börje*

Senast redigerad av PureWhey den 2019-12-12 klockan 13:17.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 13:17   #5
egge
Det var en gång en tråd-master!
 
egges avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: E4 Norr
Inlägg: 952
Så som frågan är ställd utgår jag ifrån att det inte har gjorts en bodelning. Mitt tips då är att ansöka om en bodelningsförättare som sköter helheten. Om jag tolkar in mer än det du skriver i ditt inlägg verkar det finnas en hög risk att det blir smutsigt och att någon kommer känna sig missnöjd oavsett hur det löses annars.

Disclaimer: Jag är ingen jurist och tipset kommer efter en minuts läsande på Lawline.
https://lawline.se/answers/maste-vi-...er-skilsmassan
__________________
Tacka vet jag konstruktivt livsknarkande. - Doctor Snuggles

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 14:23   #6
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag är inte inblandade men det kallas väl bodelning. Emma är min vän men har endå koll på situationen gått till. Jag antar att om man har ett gemensamt lån så har det knappast nån betydelse hur det gått till med hyror osv. Själv sade jag åt henne att skita i det. Därför tänkte jag fråga här för att om fallet är förlorat så är det onödigt att ta hjälp, det slutar med att man betalar 50 000 med juristen inräknad.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-12, 18:04   #7
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Jag tror att båda har rätt. Börje har en regressfordran mot Emma men ska också ersätta henne för tiden han själv disponerat huset.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)