Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-29, 07:14   #1
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Planen för sluta jobba

Har ni nån seriöst plan på att minska/sluta jobba före pension?

Vilken åldrar har ni som mål och hur pass bra är utfallet av erat upplägg?

Mitt mål är att minska ner lönearbetet vid 55 och sen får vi se.

Helt klar kan jag idag minska ner, men då faller sparandet till 0 och avsättningar till pension minskar.

Bor på landet, så boendekostnad är för mig låg.

Senast redigerad av Starke75an den 2019-11-29 klockan 07:24.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-29, 07:29   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag bor dyrt och har endast en medelmåttig lön så jag är fast i ekorrhjulet ett tag till.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-29, 08:23   #3
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
japp, stannar kvar i smeten i ca 3 år till.
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-29, 08:47   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Har tänkt spara i lågriskfonder någon gång, om jag har flyt kan det leda till pension vid typ 50 eller 60.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-29, 09:03   #5
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Min plan är mer att hitta en tjänst som jag kan automatisera i excel eller dylikt men som ingen får veta om.

Sen jobbar jag till 69 och bara chillaxar i alla år.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-29, 09:03   #6
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Jag är inte ett dugg sugen på att sluta jobba, jag kör gärna till 67
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-29, 09:04   #7
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag förstår inte att folk har så mycket emot att jobba om det nu inte är nåt skitjobb.Må-fre 8-16 är ju tex rena lyxen. Lediga helger och semestrar och kanske även möjlughet att jobba halvtid eller nåt. Jag förstår om man lyckas dra ihop så mycket man har råd att resa men om det blir så att man tränar 2 h på morgonen och rullar tummar resten av dagen så nej. Menade inget illa verätta hur ni tänker
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-29, 09:06   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Jag förstår inte att folk har så mycket emot att jobba om det nu inte är nåt skitjobb.Må-fre 8-16 är ju tex rena lyxen. Lediga helger och semestrar och kanske även möjlughet att jobba halvtid eller nåt. Jag förstår om man lyckas dra ihop så mycket man har råd att resa men om det blir så att man tränar 2 h på morgonen och rullar tummar resten av dagen så nej. Menade inget illa verätta hur ni tänker
Det sociala livet kan man få via föreningar samt enstaka vänner man skrapat ihop under livet. Att hitta på meningsfulla hobbyprojekt ska inte vara något problem.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-29, 09:08   #9
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Jag jobbar 75% nu och har inte tänkt utöka det ifall jag inte blir tvingad efter sista ungen fyllt 7.

Målet är att byta yrke till något som gör mig lycklig om 10-15 år. Men kommer nog jobba tills jag dör.

Är för rastlös och jag kommer tillslut inte ha mer att göra som jag vill. Då kan jag lika gärna hjälpa andra med något jag tycker om
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-29, 09:55   #10
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Yup, haft det sedan 2006-ish då jag hade den goda smaken att skaffa mig ett högavlönat jobb. Valde mellan två strategier:

1. Lägga mitt sparande i solida bolag, gärna med god utdelning. H&M, Axfood, Equinor (fd. Statoil), Investor, stabila amerikanska utdelare osv. Behålla huslånet och endast amortera enligt bankens plan. Alltså en strategi med risken medel+medel.

2. Amortera stenhårt för att så snabbt som möjligt bli skuldfri. Använda en del av sparpengarna på diverse "case". Papper i uran, zink, guld, silver osv. Hävstångsinstrument och juniorbolag. Detta blir en strategi hög+låg.

Resonerade som följer:
Väljer jag 1. kommer jag bli "rik", men detta inträffar ganska sent i livet. Stort månadssparande tack vare hög lön, återinvesterade utdelningar och bolag som "tuffar på". Väljer jag 2. finns visserligen risken att det inte blir någon rikedom men sitter ändå i en bostad betald och jag har chans att bli "rik" tidigt i livet.

Jag valde strategi 2. Väldigt svängigt och satt ibland med silverwarranter värda dryga miljonen. Klarade föga oväntat inte att dra mig ur på toppen men det blev ändå en slant till slut. Investerade i ett zinkbolag som blev uppköpt, hoppade på ett annat case som inte gick fullt så bra.

Idag är huset betalt, det finns en slant på banken investerade i några intressanta bolag. Strategin skiftar nu över till 1. och allt nysparande går in i fonder och bolag med tanken att ändå hinna bygga upp en fin gubbportfölj innan det är dags att dra sig tillbaka. Ändå ganska nöjd med mina val - man måste exponera sig för risk för att kunna vinna stort. Kommer förmodligen inte jobba speciellt mycket efter 50.

Senast redigerad av Ladugårdsdörr den 2019-11-29 klockan 09:57.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-29, 10:54   #11
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Idag är huset betalt, det finns en slant på banken investerade i några intressanta bolag. Strategin skiftar nu över till 1. och allt nysparande går in i fonder och bolag med tanken att ändå hinna bygga upp en fin gubbportfölj innan det är dags att dra sig tillbaka. Ändå ganska nöjd med mina val - man måste exponera sig för risk för att kunna vinna stort. Kommer förmodligen inte jobba speciellt mycket efter 50.
Imponerande planering och beslutsamhet, närmar mig 50 och har ett rel högavlönat jobb men ekonomin är i botten. Precis köpt hus med massiva lån plus att allt behöver renoveras, i stort sätt noll sparat dessutom. Skulle gärna sluta jobba idag men det blir nog slava på till 65-67 år
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-29, 11:20   #12
Pintan
Guest
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 815
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Har ni nån seriöst plan på att minska/sluta jobba före pension?

Vilken åldrar har ni som mål och hur pass bra är utfallet av erat upplägg?

Mitt mål är att minska ner lönearbetet vid 55 och sen får vi se.

Helt klar kan jag idag minska ner, men då faller sparandet till 0 och avsättningar till pension minskar.

Bor på landet, så boendekostnad är för mig låg.
Ja. Eller planen är väl snarare att ha såpass mycket pengar att jag inte behöver jobba för att få in pengar. Alldeles för rastlös för att vara pensionär. Kunna starta upp några företag, resa några månader per år etc.

Gillar egentligen mitt arbete och att jobba men gillar inte känslan av att vara tvungen sas.

Innan 40. Är 25 nu och har redan en hög lön. Allt annat lika kan jag om 10 år sluta jobba. Om karriären fortsätter som hittills lär det bli tidigare.

Mitt upplägg är att jag i dagsläget sparar i breda indexfonder globalt med liten viktning mot Sverige samt lite ädelmetaller.

Allteftersom det närmar sig vikta över mot stabila utdelningsaktier. Ej tillräckligt påläst i dagsläget för att investera i enstaka bolag.

Har även en likvid buffert som kommer behållas om/ när jag får den där klockrena affärsidén för att ha möjlighet att säga upp jobb och bosom utan förbehåll.
Pintan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-29, 11:37   #13
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Imponerande planering och beslutsamhet, närmar mig 50 och har ett rel högavlönat jobb men ekonomin är i botten. Precis köpt hus med massiva lån plus att allt behöver renoveras, i stort sätt noll sparat dessutom. Skulle gärna sluta jobba idag men det blir nog slava på till 65-67 år
40+ och ödmjuk vill jag snarare hävda att det handlar om tur och tillfälligheter. Uppväxt, rätt budskap vid rätt tidpunkt osv.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-29, 11:51   #14
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Jag är inställd på att jobba till minst 70 års ålder. Om det räcker. Pensionsåldern då är garanterat över 70 år.

Det är 25 år dit och det går fort. 25 år bakåt i tiden känns som i förrgår. Planen är också målmedvetet sparande och, mycket viktigt, att i god tid innan se över mina kostnader. Det är inte inkomsten man blir rik på, det är de låga utgifterna. Har aldrig varit så rik som när jag bodde hemma i pojkrummet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-29, 12:00   #15
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Börjat spara från och med när jag börjat jobba. Satsar på att ha några mille man kan leva gott på kring 50-55. Om jag vill fortsätta jobba därefter gör jag det.

Är än bara 27 så det skall nog gå bra. Egen inkomst tillsammans med familjepengar kommer nog gå vägen för att få en fin buffert.

Det viktigaste just nu är att försöka hitta ett jobb som är kul att gå till på morgonen.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)