Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-26, 00:18   #1
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Släktforskning

Det här med att släktforska, hur går det till egentligen?
Är det svårt? Vad kostar det? Tar det lång tid? Roligt?

Hur kommer man igång?

Berätta era upplevelser!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 14:30   #2
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Jag släktforskade ett par månader för några år sedan och det var grymt kul men kanske inte det mest produktiva man kan ägna fritiden åt. Kom till 1750 och jag tror att familjen lyckats röra sig ett par kilometer sedan dess. Jag gick aldrig framåt (för mycket jobb p.g.a. PUL) utan följde bara mina anfäder bakåt och antecknade deras syskon.

Rent praktiskt går det till så att du använder en digital tjänst som fotograferat av svenska kyrkböcker och publicerat dem på nätet. Jag började ursprungligen med SVAR (de s.k. mormonfilmerna) men tyckte att Arkiv Digital var något bättre med sina färgbilder. Dessa arkiven brukar finnas tillgängliga på ditt lokala bibliotek men kostar annars upp mot 1300 om året och är väl egentligen den enda kostnaden om du inte vill begära ut nyare uppgifter (t.ex. bouppteckning) från myndigheter. Idag finns ju även Ancestry men vet inte alls hur det fungerar.

Husförhörslängden är i princip din viktigaste kyrkbok och består av ett dubbeluppslag för varje bostad där prästen antecknat samtliga individer samt information om dem. Det är födelse, död, vigsel, värvning, flytt, personlig kommentar, etc. Innehållet varierar en del beroende på vad prästen tycker är viktigt och en del präster verkar se det som en utmaning att skriva sämre än läkare.

När du väl har ett namn och datum så kan du gå vidare till mer specifika källor såsom prästens dödbok där du hittar info om när personen begravdes och hur personen dog. Böckernas period varierar beroende på samhällets storlek men säg att husförhörslängden varar 5-10 år, sedan har prästen skaffat en ny bok och då gäller det att hitta den och leta upp bostadsadressen där för att fortsätta följa familjen.

Bildexempel på husförhörslängd och mer specifika källor:





P.g.a. PUL och att kyrkböcker sträcker sig över flera år så fanns det inget för mig efter 1900 eller däromkring. Så när jag började så frågade jag släktingar, tittade på Ratsit och stämde av med Sveriges Dödbok samt Sveriges Befolkning. Det var tillräckligt för att jag skulle kunna ta mig förbi 1900-spärren och börja använda de avfotograferade kyrkböckerna.

Den viktigaste lärdomen så här i efterhand är att jag skulle ha lagt upp ett bättre system för källor. Jag har ganska många referenser men t.ex. "Visby AI:8 s15" ger inte så mycket om jag snabbt vill kontrollera något nu. Önskar att jag tagit fler screenshots så att det vore lättare att verifiera något i efterhand. Detsamma gäller dödsorsak och namn som ibland kan vara lätt att läsa fel. En mjukvara för att hålla koll på allt är a och o.

En annan tråkig sak är att jag huvudsakligen har en lista på namn, orter och årtal men väldigt lite information om personerna. Förvisso naturligt att försöka ta sig så långt bak som möjligt och hitta någon intressant person men det tar ändå bort lite av poängen med att släktforska. Det vore nog vettigt att tidigt vända vid, säg, 1900 och gå framåt för att sedan ta kontakt med levande släktingar och höra om de släktforskat. Varför sitta och göra om någon annans arbete när du kan lägga tiden på att gräva ner dig om personernas liv istället?

Rekommenderar även att du läser på om Disbyt där släktforskare gått samman för att skapa en gemensam databas. Tror att du själv måste bidra för att få åtkomst och det är ju sekundärkällor men borde vara guld värt. Själv så har jag tyvärr aldrig använt det.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 14:36   #3
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Sedan bör du naturligtvis vara införstådd med att bara för att prästen skrivit något så är det inte sant. Räcker med att din pappa kanske inte är din biologiska pappa och då faller hela släktträdet utan att du har en aning om det.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 17:31   #4
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Släktforskning är ballt! En släkting lyckades spåra oss tillbaka till 1500-talet (dvs innan kyrkböckerna infördes!) sen tog det tydligen stopp. Han la ner ett otroligt arbete, han är uppåt 90 nu och ägnade en stor del av sin pension till detta, av eget intresse och som tidsfördriv.

Ballt är att det också finns yrken nedskrivna också.
Riktigt brokig skara, om jag läser lite snabbt i papperna så; arbetare i strumpfabrik, läkare, klockare, löjtnant, bonde, landshövding, cirkusfolk, advokater, handskmakare, handlare, skådespelare, piga, ingenjör, brukspatron, kronofogde, pastor mm

Finns tom ganska noggrant beskrivet kring vissa personers livshistorier från 1700- och 1800-talet.

Lyckas inte hitta i papperna vad han använda sig av utöver kyrkböcker, men de använda kyrkböckerna var i huvudsak tydligen:
  • Födelse- och dopbok
  • Vigselbok
  • Död- och begravningsbok
  • Husförhörsbok
  • Utflyttningsbok
  • Inflyttningsbok
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2018-06-26 klockan 17:36.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 18:16   #5
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Det verkar krävas en rejäl insats för att släktforska. Jag hade hoppats att programmen man använder skulle göra grovjobbet åt en. Men det är intressant att höra hur det går till!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 18:36   #6
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Några har hållit på i min släkt, förutom kyrkböckerna,
Det är bra att fråga de äldsta som lever om allt först, fråga allt och spela in dem, skriv sedan av det de säger på inspelningen exakt ord för ord, nästan ljud för ljud och du vill vara noga. Om du skall göra något slags reportage. Papperen kommer finnas kvar om inte ljudfilerna. Så gör man då om det skall ut på radio eller nåt så att man kan klippa fint. Det är jobbigt men jobb är jobbigt. Ja, en dag finns inte chansen mer längre. Intervjua grannar och bekanta till de äldre lika så. Res till platser där de bott, fråga alla äldre om allt återigen.
Akvarellkonstnären från Värmland, Lars Lerin har spenderat år med att spela in gamla människor som inte lever längre, sedan skrev han böcker och känslor hamnade i målningarna. Vissa går i gång på sånt.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 18:39   #7
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Gå igenom alla gamla fotoalbum förstås, fråga om alla bilder och fråga fler personer ofta har folk fel om bilder om det inte är exakt deras släktingar på dem.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 19:06   #8
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Vi har till namn och födelse år till början av 1600 talet på min mammas sida. Sen finns det ner 1300 på en gren som kommer in på 1800 talet.

Har en fd president med i släktträdet, samt några andra framstående personer.

I byn som mamma kom finns en bok där allt finns nerskrivet. Den skrevs på 80-90talet av min morfars bror. Tog flera år att leta upp allt.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 19:23   #9
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Numera är det ju så lätt att fota och filma likaså, så finns nåt att fota, t ex andras fotografier, gårdar människor eller vad som helst som kan vara av intresse. Tittar man bara på gmaps runt om så kan man se hur saker ändras bara på 10 år, nu.

Ett sidospår, det pågår forfarande någon slags rivningshysteri skulle jag nästan säga. En gammal bruksbyggnad som stått i någorlunda skick i över 100 år skall av någon slags moderniseringsstress absolut bort, en plog som fastnade i åkern för 80 år sedan åker på sopen...
Klart samhället och bygd skall fungera men det är inte alltid motiven.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 19:33   #10
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Numera är det ju så lätt att fota och filma likaså, så finns nåt att fota, t ex andras fotografier, gårdar människor eller vad som helst som kan vara av intresse. Tittar man bara på gmaps runt om så kan man se hur saker ändras bara på 10 år, nu.

Ett sidospår, det pågår forfarande någon slags rivningshysteri skulle jag nästan säga. En gammal bruksbyggnad som stått i någorlunda skick i över 100 år skall av någon slags moderniseringsstress absolut bort, en plog som fastnade i åkern för 80 år sedan åker på sopen...
Klart samhället och bygd skall fungera men det är inte alltid motiven.
Tycker Norra Djurgårdsstaden är ett ganska bra exempel på hur det borde gå till (med en brasklapp att jag inte är sjukt insatt så kan ju finnas mycket skit där också). Fina tegelbyggnader sparas och interiören skyddas, gamla skräpbyggnader och gasklockor som egentligen bara är plåtpaneler "kasseras".

Exempelvis Klätterverket som renoverar en byggnad där kommer behålla en hel del av gamla rör, en ikonisk klocka, mätinstrument osv just för att "värna" lite om historian där.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-26, 20:05   #11
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Min farbror har skrapat lite på ytan på min svenska sida. Den första i min släkt som hade mitt efternamn var son till en oäkting som togs om hand av en herrgårdsfamilj och då fick denna familjs namn. Som längst tillbaka känner jag till ett par stackare från 1600-talet. Statare hela högen.

På morsans sida kommer jag från karelska finnar precis på gränsen mellan Finland och Ryssland. Finns en hel bok om dessa människor med tiotusentals namn som nån släktforskare sammanställt. Ett och annat prydligt exempel på incest förekommer också. Det senaste på 1900-talet.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 19:45   #12
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Missade detta när ämnet var på tapeten men tydligen har riksdagen beslutat om att ta bort avgiften för Riksarkivet. Bästa beslutet denna mandatperioden. Det innebär fri tillgång till samtliga kyrkoarkiv och dessutom transkriberade folkräkningar från 1860 till 1930 via nätet. De har även transkriberat delar av bouppteckningar.

https://riksarkivet.se/Nyhetsarkiv?item=113111
https://sok.riksarkivet.se/digitala-forskarsalen
https://sok.riksarkivet.se/kyrkoarkiv
https://sok.riksarkivet.se/bouppteckningar

Tog tillfället i akt att börja om och enbart fokusera på svärdssidan. Efter några timmar i helgen så var jag åtta generationer bak till 1720-talet där kyrkböcker saknas efter en brand.

Grävde även lite i Disbyt och såg att det kostar 180 kr om året samt att vem som helst kan göra provslagningar (guest/guest) i deras 38 miljoner poster för att se om deras familjemedlem är med. Verkar som att man klickar in på ett namn och får samtliga registrerade uppgifter om den personen vilket troligtvis är så nära ett färdigt släktträd man kan komma.

Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-10, 16:56   #13
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 171
Har namn och personnummer, kan jag ta reda på karln/kvinnans barn? Om ja, var?
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-10, 17:16   #14
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Har namn och personnummer, kan jag ta reda på karln/kvinnans barn? Om ja, var?
Borde väl skatteverket ha koll på? Ring & fråga?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-01-10, 17:49   #15
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Bara en massa alkoholister ju. Vill inte veta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)