Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-08, 16:27   #16
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Nu börjar du göra polemik av det här helt i onödan. T ex dissar du först design patterns men sen... ger du egna sådana.
Design patterns har man, menade att de flesta är halvt onödiga när det finns språkstöd.

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Det är sen inte ett problem du har att din trumslagarfunktion inte låter sig implementeras med Lisp i Java. Det är ett contreived exempel som du använder för att visa hur du inte kan skriva Lisp i Java.

Beroende på _exakt_ hur problemet som t ex kan lösas med dynamic dispatch i ett språk som har den feature:n ser ut, så kan man lösa det i alla språk som finns.
Japp, de flesta språk är Turingkompletta. Olika smidigt att göra olika saker. Varför koda i assembler när det finns C; varför koda i C++ när det finns Python; varför koda Python när det finns Lisp. (etc)

</rant>
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 16:30   #17
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Design patterns har man, menade att de flesta är halvt onödiga när det finns språkstöd.



Japp, de flesta språk är Turingkompletta. Olika smidigt att göra olika saker. Varför koda i assembler när det finns C; varför koda i C++ när det finns Python; varför koda Python när det finns Lisp. (etc)

</rant>
Så sant som det är sagt. Jag börjar gilla multidispatch nu men mest för att jag bara hört talas om det vagt vagt förut men den gången förstod jag inte. Det som står mig en smula är att Scala inte har det men jag antar att det handlar om att host-språket inte har det så att det skulle bli svårt att super-fit:a det. (Haha, jag sa!)
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 10:38   #18
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Dagens irritationsmoment. När man kommer i kontakt med användare som lämnar en bugrapport och säger "Ett felmeddelande kommer upp när jag gör X". Hur jäkla svårt är det att skriva vad meddelandet säger?

Mitt andra är att jag inte har installerat Hannah Montana Linux än:
http://hannahmontana.sourceforge.net/Site/Home.html
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 10:39   #19
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Dagens irritationsmoment. När man kommer i kontakt med användare som lämnar en bugrapport och säger "Ett felmeddelande kommer upp när jag gör X". Hur jäkla svårt är det att skriva vad meddelandet säger?

Mitt andra är att jag inte har installerat Hannah Montana Linux än:
http://hannahmontana.sourceforge.net/Site/Home.html
Jag säger det samma men höjer din med fallet där QA-människor gör detsamma.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 10:49   #20
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Jag säger det samma men höjer din med fallet där QA-människor gör detsamma.
Jag spelar ut s/QA/kinesiska kodare/ och synar.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 10:52   #21
jwzrd
Banned User
 
jwzrds avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Skamträsklidn
Inlägg: 22 303
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag spelar ut s/QA/kinesiska kodare/ och synar.
Jag lägger upp kåk med triss i tyska chefer och par i italienska utvecklare.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 10:53   #22
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Jag lägger upp kåk med triss i tyska chefer och par i italienska utvecklare.
Blandas med ett gäng indiska kodapor?
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 12:49   #23
Eiken
Registered User
 
Eikens avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 235
Studerar till Civ.Ing nu och programmerar en del på fritiden samt mycket i skolan. Har ett extrajobb som säljare men hade tänkt försökt få ett deltid/extrajobb som utvecklare istället eftersom det ser bättre ut i CV senare. Finns det någon hemsida som samlar IT-företag och liknande uppdelat på regioner så man vet vart man kanske ska vända sig? Har testat google utan någon större lycka.
Eiken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 08:46   #24
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Live-Android ute, http://live-android.googlepages.com. Testade det i VMWare Player precis. Känns snabbt. Men hur stänger man av program?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-22, 13:03   #25
jakke
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Kungsholmen
Inlägg: 3 009
Problem: Vill kunna göra strängmodiferingar m.m på (log)filer etc. som ska användas till rapporter mm. Det handlar både om plaintext och xml.
Vilket script-språk bör jag lära mig?
Såklart gör det inget om sciptspråket går att använda för mycket annat häftigt. Helst inte för hög tröskel för att komma igång med enklare saker.
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-22, 13:10   #26
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av jakke Visa inlägg
Problem: Vill kunna göra strängmodiferingar m.m på (log)filer etc. som ska användas till rapporter mm. Det handlar både om plaintext och xml.
Vilket script-språk bör jag lära mig?
Såklart gör det inget om sciptspråket går att använda för mycket annat häftigt. Helst inte för hög tröskel för att komma igång med enklare saker.
Vad är det för typ av loggar? Egenproducerade eller t.ex. IIS?

Om det är Windows vi pratar om så har Microsoft ett verktyg som heter LogParser som inte så många vet om men är väldigt kraftfullt. Ger dig möjlighet att via sql-liknande syntax hämta ut information ur logfiler, eventloggen etc.

Jag antar i och för sig att det är Linux och om du är Admin så är väl det oftast Perl som gäller, även om jag personligen föredrar Python.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-22, 13:29   #27
jakke
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Kungsholmen
Inlägg: 3 009
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Vad är det för typ av loggar? Egenproducerade eller t.ex. IIS?

Om det är Windows vi pratar om så har Microsoft ett verktyg som heter LogParser som inte så många vet om men är väldigt kraftfullt. Ger dig möjlighet att via sql-liknande syntax hämta ut information ur logfiler, eventloggen etc.

Jag antar i och för sig att det är Linux och om du är Admin så är väl det oftast Perl som gäller, även om jag personligen föredrar Python.
Det är stanardloggar och egenproducerade loggar. Loggar har tendenser att bli helt enorma och sök/ersätt är inte effektivt.

Nä jag är "utvecklare", dock involverad i baby-siting av ett nyligen deployat system som vårat företag byggt. Såklart är det Unix, men ska ändå kolla upp programmet du tipsade om.
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-22, 13:33   #28
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Ditt favoritspråk + dess bästa regexp-bibliotek borde väl duga? Borde inte vara svårt att bygga det du vill göra.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-22, 13:35   #29
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
awk om det är simpla grejer du inte behöver göra något avancerat med. Om du har HTML eller annan trasig XML rekommendar jag BeautifulSoup för Python.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-19, 09:02   #30
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Google Tech Talk: Lisp for High-Performance Transaction Processing



Dan Weinreb går igenom ITA Softwares senaste pryl, flygresereservationssystem. De har tidigare sitt flygresesökningssystem som varit i bruk länge. Det här är något sorts "regelbaserat expertsystem, men inte ett traditionellt expertsystem mer än att man måste vara en expert för att skriva det, och att det finns regler", som Dan beskriver det.

Han var tidigare medlem för kommitén som standardiserade Common Lisp på 90-talet vilket gör honom förbannat cool. Dessutom har han kommenterat en text jag skrivit (http://mikael.jansson.be/log/freezing-lisp-in-time), vilket också är rätt coolt med tanke på att jag är precis-lärt-sig-gå-ekvivalenten av en Lisp-programmerare. :-)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)