Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-19, 06:47   #1
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Hur mycket muskelmassa tappar man på en månad semester?

Har ingen möjlighet att träna styrka men däremot kommer jag att promenera en hel del. Försöka få upp konditionen. Kommer ha tillgång till bra och proteinrik mat. Kan nog få i mig minst 100g kvalitétsprotein varje dag utan problem. Tar inte med mig något pulver.

Går det att säga på ett ungefär hur mycket muskelmassa som kommer gå förlorad?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 07:40   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Troligen blir det bara gissningar.

Ifall du tränat fem pass i veckan i tio års tid och är 99,9% framme vid ditt genetiska max så lär du tappa massor ifall du inte underhållstränar.

Ifall du är på mer av amatörnivå och inte alls är i närheten av ditt max så lär du tappa mycket mindre.

Det lär vara omöjligt att veta var på den skalan du befinner dig.

Men är du inte en väloljad racerbil som är optimerad för muskelmassa, så är risken troligen inte jättestor att du tappar enormt mycket. Ifall du känner dig extra nojig kan du ju köra nåt pass med lite armhävningar, pullups, utfall och liknande för att trigga musklerna att inte atrofera.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 08:37   #3
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Har ingen möjlighet att träna styrka men däremot kommer jag att promenera en hel del. Försöka få upp konditionen. Kommer ha tillgång till bra och proteinrik mat. Kan nog få i mig minst 100g kvalitétsprotein varje dag utan problem. Tar inte med mig något pulver.

Går det att säga på ett ungefär hur mycket muskelmassa som kommer gå förlorad?
Det går säkert om du först läser den artikel på styrkelabbet så går igenom ämnet..

https://www.styrkelabbet.se/hur-lite...halla-styrkan/
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 08:38   #4
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Vågar inte svara på den riktiga frågan om muskelmassa men min erfarenhet är att man tappar lite styrka som går snabbt att få tillbaka. Det tror jag är sant för i princip alla som behöver ställa den frågan (en rutinerad elitbodybuilder har nog koll ändå, tror jag).

Men semester är kul och man kan träna väldigt bra under semestern även utan gym. Vad sägs om att sätta lite mål inom rörlighet och kondition, och kanske kroppsviktsövningar? Rörlighet och kondition kommer att ge bättre resultat för din styrketräning också.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 10:43   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Grub har pratat om detta förut, du kan spara all muskelmassa rentav om du har möjlighet att underhålla musklerna med annan träning som armhävningar, chins, simning osv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 11:21   #6
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Var tusan hittar man ett ställe på jorden där man inte KAN träna styrka?
Sen att man inte vill prioritera det på sin semester är ju en helt annat sak..
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 11:24   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Var tusan hittar man ett ställe på jorden där man inte KAN träna styrka?
Sen att man inte vill prioritera det på sin semester är ju en helt annat sak..
En antigravitationskammare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 11:50   #8
Blaine
Barnmorska
 
Blaines avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 333
Om du har en viss kreativ förmåga och 20-30+ minuter över kan du utan svårighet klämma in kroppsviktövningar som åtminstone underhåller dina muskler. Ett resistensband kan hjälpa likaså. Finns massor av tips på övningar om man letar lite.
Blaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-19, 12:50   #9
Animalisk
Registered User
 
Animalisks avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Västerås
Inlägg: 1 265
Smile

Tror inte du kommer tappa någon mängd muskelmassa som du sen inte kommer kunna få tillbaka men jag vet ju
inte hur din kropp ser ut och i vilken form du är samt under hur lång tid du tränat.

Lite styrka lär du tappa om du går och slappar i en månad men styrkan är lättare att få tillbaks än muskelmassa.
Jag undrar också vart du ska någonstans där du inte kan styrketräna?

Fängelset? Månen? En sandfylld ö?

Du kan ju köra knäböj med en tyngd som du håller mot bröstet för benen sen chins/dips om du
klarar av de övningarna (jag gör det inte) armhävningar och plankan.

Ang proteinintaget, medans du inte tränar så är det nog bra att få i sig mer än 100g per dag, detta
beror iof på din kroppsvikt, väger du 50 kg är det riktigt bra väger du plus 100kg är det nog dåligt.

Men om du bestämt dig för att skippa styrketräningen medans du är på semester
så skippa den, känn ingen press över eventuellt förlorade gains, din värld kommer inte gå under jag lovar

Med det önskar jag dig en skön semester.
__________________
En Gammal Journal
Jag är inte bara viktig, jag är överviktig!
If you are training to failure, you are training to fail. Dr. Terry Todd
Animalisk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 07:53   #10
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Som många är inne på, lite underhållsträning bör man ju kunna få in i form av armhävningar osv. Även om du är väldigt vältränad så är ju armhävningar bättre än ingen träning och för många verkar det ju kunna vara bättre än man ofta tror

Låt någon polare eller microvågsugn eller dyl vara vikt och kör lite böj/Goblet när andan faller på.

Är väl typ mark osv som är svårt att hitta bra ersättning till men det bör ju gå att få till lite chins eller rodd med något föremål och därmed ändå hålla massan kvar.

Sen är en annan fråga om man absolut itne vill och bara vill släppa alla tankar på måsten vilket nog är en väldigt vettig tanke men äter du bara ok så blir det nog inga jättemängder.
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 08:43   #11
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Om du inte tycker styrketräning är SÅ roligt och ser den här månaden som ett mentalt break från allt som har med det att göra så skulle jag släppa alla "hur mycket kommer jag att tappa?"-tankar och bara sikta på att ha det gött. Det finns någon gammal tumregel vars vetenskapliga bakgrund jag har noll koll på som säger att det tar två gånger frånvarotiden för att bygga upp den styrka man förlorar under ett break.

Hade jag varit du så hade jag dock kroppsviktstränat. Är man på semester har man ju hur mycket tid som helst och det kan nästan bli lite kul att behöva vara lite uppfinningsrik och träna på ett annorlunda sätt. När jag var i Australien under ett halvår så letade jag upp lekparker och körde armhävningar, rodd(hänga i stege som går parallellt med backen), dips, chins och crunches. Ett tag var vi lite mer stationära på en fruktfarm och tillverkade en bänkpress m.h.a. en vanlig bänk, en axel till en vagn och två bildäck. Använde även ett bilbatteri fäst i ett rep för att kunna köra tricepsextensions och bicepscurls.

På Fijiöarna fanns det inga lekparker men det gick åtminstone att köra chins m.h.a. trädgrenar samt givetvis armhävningar och magträning. Tror även att dips gick att lösa m.h.a. staket.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 08:47   #12
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Om du inte tycker styrketräning är SÅ roligt och ser den här månaden som ett mentalt break från allt som har med det att göra så skulle jag släppa alla "hur mycket kommer jag att tappa?"-tankar och bara sikta på att ha det gött. Det finns någon gammal tumregel vars vetenskapliga bakgrund jag har noll koll på som säger att det tar två gånger frånvarotiden för att bygga upp den styrka man förlorar under ett break.
Är det inte tvärtom? Dvs att det tar halva tiden att bygga upp.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 08:59   #13
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Är det inte tvärtom? Dvs att det tar halva tiden att bygga upp.
Så kanske det är! Jag minns fan inte och jag minns heller inte hur väl underbyggd den sanningen är
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 13:10   #14
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Är det inte tvärtom? Dvs att det tar halva tiden att bygga upp.
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Så kanske det är! Jag minns fan inte och jag minns heller inte hur väl underbyggd den sanningen är
Man pratar väl om att det tar ca halva tiden att bygga upp det man en gång haft. Dvs, tog det 10 månader att bygga X muskler/styrka så när du har tappat de musklerna/styrkan så tar det endast 5 månader att få tillbaka de. Isåfall har det inget att göra med hur långt uppehåll man gjorde.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 18:19   #15
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Går det att säga på ett ungefär hur mycket muskelmassa som kommer gå förlorad?
Nä. Men försök köra lite kroppsövningar så tappar du nog nästintill ingenting om du äter ordentligt.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)