Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-18, 18:18   #1
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Tips på bra extrajobb/bisyssla

Vi står med husköpstankar och beroende lite på hur mycket hybris vi har, så kommer vi att hamna i en situation med lite eller mycket dyrare boendekostnad än vad vi har idag (nybyggd hyresrätt i Göteborg).

Ett sätt att buffra den disponibla pengen efter alla fasta avgifter är att ha någon form av extrajobb eller bisyssla. De extra pengarna kan man ju också ha för att amortera snabbare. Vi arbetar båda heltid och ligger strax över medellönen i Sverige (men sämre om man jämför oss med våra respektive "demografiska grupper").

Som exempel har jag tänkt på att man kan vara god man. Det krävs en utbildning som kostar ett par-tre tusen, och man får en klumpsumma pengar i slutet/början av varje år, vilket ger ungefär en tusenlapp extra i månaden i snitt, lite beroende på.

Vad har ni för bra förslag? Kraven är väl att det inte kräver fasta arbetstider som krockar med ordinarie arbetstider och att det är relativt flexibelt.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 18:20   #2
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Jobbar du dagtid?
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 18:21   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Jobbar du dagtid?
Yes. Generellt är det dagtid och vardagar, men jag kommer ha en del kvällspass också. Börjar ny tjänst om en vecka där jag kommer ha en del 12-21-pass och liknande, men ju mer etablerad jag blir desto mer dagtid kommer jag kunna arbeta. Har möjlighet att välja mitt schema själv, till viss del.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 18:22   #4
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
1) Telefonintervjuare. Ja, jag vet, jag har brett ut mig i tråd efter tråd om hur horribelt det är, men faktum kvarstår: Med avseende på flexibilitet gällande arbetstider är det svårslaget. Och det horribla blir inte så horribelt om man bara avverkar ett par pass i veckan.

2) Flyttkarl. Jag har jobbat som det två gånger, båda gångerna var det ojämna tider där man blev inringd när man behövdes. Dock var det rätt stor risk att man inte fick jobba när man ville.

3) Dörrvakt. Har fått för mig att du har både muskler och social kompetens och det verkar vara rätt lätt att få jobb.

Annars tänker jag att du kan starta eget? Med ditt träningsintresse, din utbildning och din skrivförmåga är jag rätt säker på att du kan få lite extraknäck här och där. Kan du ha ett eget företag som fysioterapeut eller är det typ förbjudet att ha det när man är anställd som det på ett annat ställe?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 18:23   #5
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Nu kanske det inte är några klockrena jobbannonser för dig, men du kan säkert få lite inspiration om vad som kan finnas.

https://jobb.blocket.se/lediga-jobb-....hemifr%C3%A5n
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 18:28   #6
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Samla pantburkar. De dubblerade nyligen vinsten på aluminiumburkar. Ka-tjing! 🤑
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 18:30   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
1) Telefonintervjuare. Ja, jag vet, jag har brett ut mig i tråd efter tråd om hur horribelt det är, men faktum kvarstår: Med avseende på flexibilitet gällande arbetstider är det svårslaget. Och det horribla blir inte så horribelt om man bara avverkar ett par pass i veckan.

2) Flyttkarl. Jag har jobbat som det två gånger, båda gångerna var det ojämna tider där man blev inringd när man behövdes. Dock var det rätt stor risk att man inte fick jobba när man ville.

3) Dörrvakt. Har fått för mig att du har både muskler och social kompetens och det verkar vara rätt lätt att få jobb.

Annars tänker jag att du kan starta eget? Med ditt träningsintresse, din utbildning och din skrivförmåga är jag rätt säker på att du kan få lite extraknäck här och där. Kan du ha ett eget företag som fysioterapeut eller är det typ förbjudet att ha det när man är anställd som det på ett annat ställe?
Bra förslag!

1. Det negativa med telefonförsäljning (eller -intervjuare) är väl att det oftast är provisionsbaserat, eller? Jag pallar inte ha ett extrajobb där jag kan jobba en hel kväll och inte tjäna något om jag inte säljer något. En fast timlön är bättre även om det kanske ger mindre kosing än att jobba på provision.

2. Flyttkarl kanske kunde vara något. Om man kan begränsa det till helgerna och att man får bra betalt för jobbet vore det perfekt. Jag är grym på att flytta och hjälper alltid alla andra när de ska flytta.

3. Det har jag men jag tycker att krogmiljön är toxisk. Kanske inte orimligt om man jobbar på lugnare ställen och inte behöver jobba till 05.

Man KAN starta eget, men det är väldigt mycket konstiga regler för fysioterapeuter. Har man en anställning som fysio är det få arbetsgivare som godkänner egen verksamhet, eftersom det räknas som en konkurrerande verksamhet. Ska man ha landstingsavtal (alltså att det kostar patienter 100 kr per besök och inte fullpris som ligger nånstans runt 700-900 kr) måste man arbeta med det på heltid och det är mycket krav på lokal, dokumentation och liknande.

Man kan jobba privat-privat så att säga, och ta fullpris dock. Det har jag redan tänkt på, och i huset finns det ett litet hus på gården som hade fungerat bra som kontor och enkel mottagning.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 18:33   #8
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag har ju redan Styrkelabbet men det är ju mer en grej för att det är kul.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 18:38   #9
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Köra Uber kanske?

Du får inte vara ren timanställd i tex min bransch då? Utbilda dig till ergonom också så hade du kunnat ta styckuppdrag.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 18:39   #10
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Bra förslag!

1. Det negativa med telefonförsäljning (eller -intervjuare) är väl att det oftast är provisionsbaserat, eller? Jag pallar inte ha ett extrajobb där jag kan jobba en hel kväll och inte tjäna något om jag inte säljer något. En fast timlön är bättre även om det kanske ger mindre kosing än att jobba på provision.

2. Flyttkarl kanske kunde vara något. Om man kan begränsa det till helgerna och att man får bra betalt för jobbet vore det perfekt. Jag är grym på att flytta och hjälper alltid alla andra när de ska flytta.

3. Det har jag men jag tycker att krogmiljön är toxisk. Kanske inte orimligt om man jobbar på lugnare ställen och inte behöver jobba till 05.

Man KAN starta eget, men det är väldigt mycket konstiga regler för fysioterapeuter. Har man en anställning som fysio är det få arbetsgivare som godkänner egen verksamhet, eftersom det räknas som en konkurrerande verksamhet. Ska man ha landstingsavtal (alltså att det kostar patienter 100 kr per besök och inte fullpris som ligger nånstans runt 700-900 kr) måste man arbeta med det på heltid och det är mycket krav på lokal, dokumentation och liknande.

Man kan jobba privat-privat så att säga, och ta fullpris dock. Det har jag redan tänkt på, och i huset finns det ett litet hus på gården som hade fungerat bra som kontor och enkel mottagning.
1) Nej, man brukar få timlön som telefonintevjuare! Dock en låg sådan, nu har vi ju rent tekniskt inte "minimilön" i Sverige, men telefonintervjuare brukar få "skitjobbslön". Det kan dock bli extra hög lön på kvällar och helger.

Säg att man får ut 100 kr/tim efter skatt, att de kör med 4-timmarspass och att du jobbar 2 kvällar i veckan så blir det ju ändå drygt 3000 i månaden.

2) Flyttkarlar jobbar ofta på helgerna! Folk vill ofta inte flytta på arbetstid, antar jag.

Jag gillade det jobbet, faktiskt; det innebär rätt mycket åkande till andra ställen, så det blir en lagom balans av att lyfta tungt och att vila i bilen, och det är socialt.

Edit: På vissa telefonintervjuarjobb kan man jobba hemifrån, man får ett headset och ringer från sin egen dator.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2019-08-18 klockan 18:42.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 18:40   #11
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Annars timanställd på lager. Jag vet att tex ICA Kungälv/Rollsbo fryslager har enormt mycket timmisar och de ska tydligen tjäna riktigt bra.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 18:41   #12
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Bra förslag!

1. Det negativa med telefonförsäljning (eller -intervjuare) är väl att det oftast är provisionsbaserat, eller? Jag pallar inte ha ett extrajobb där jag kan jobba en hel kväll och inte tjäna något om jag inte säljer något. En fast timlön är bättre även om det kanske ger mindre kosing än att jobba på provision.

2. Flyttkarl kanske kunde vara något. Om man kan begränsa det till helgerna och att man får bra betalt för jobbet vore det perfekt. Jag är grym på att flytta och hjälper alltid alla andra när de ska flytta.

3. Det har jag men jag tycker att krogmiljön är toxisk. Kanske inte orimligt om man jobbar på lugnare ställen och inte behöver jobba till 05.

Man KAN starta eget, men det är väldigt mycket konstiga regler för fysioterapeuter. Har man en anställning som fysio är det få arbetsgivare som godkänner egen verksamhet, eftersom det räknas som en konkurrerande verksamhet. Ska man ha landstingsavtal (alltså att det kostar patienter 100 kr per besök och inte fullpris som ligger nånstans runt 700-900 kr) måste man arbeta med det på heltid och det är mycket krav på lokal, dokumentation och liknande.

Man kan jobba privat-privat så att säga, och ta fullpris dock. Det har jag redan tänkt på, och i huset finns det ett litet hus på gården som hade fungerat bra som kontor och enkel mottagning.
Nu vet jag att fysioterapeuter hatar det men..... massage?
Lätt extraknäck på kvällarna med en större marknad som är beredd att betala för sig jämfört med rehabpatienter.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 18:43   #13
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Annars timanställd på lager. Jag vet att tex ICA Kungälv/Rollsbo fryslager har enormt mycket timmisar och de ska tydligen tjäna riktigt bra.
+ 1. Timanställning på lager, där man tar tider med bra OB, är en guldgruva.

Annars, om du bor i Göteborg, är hamnen givet. Ganska enkelt att få jobb där, och man blir som ny ofta erbjuden arbetspasspass som syftar till att komplettera de som arbetar dagtid. Kollektivavtalet i hamnen är inte heller att leka med.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 18:43   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Nu vet jag att fysioterapeuter hatar det men..... massage?
Lätt extraknäck på kvällarna med en större marknad som är beredd att betala för sig jämfört med rehabpatienter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-18, 18:56   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Förresten, finns det någon viss summa du vill tjäna extra varje månad? Kan vara enklare att leta jobb med en sådan i åtanke!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)