Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-02, 09:14   #31
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vilken var en av King Grubs senaste ?

Varför skulle konditionsträningen gå sämre men anaerob styrketräningen inte påverkas ? Grejen med konditionsträningen är att få kroppen att trycka ut mer syre i kroppen. I ketios så finns inget glukos tillgängligt och alltså blir det ingen mjölksyra under träningen.....eller....?
Enligt Gudiol, Så är kolhydrater det bästa både för styrke&konditionsträning.
Verkar dock som det är allra "bäst" för kondition.


Här är Grubs artikel jag syftar på, https://www.styrkelabbet.se/kolhydrater/

Där skrivs ingenting om att kolhydrater skulle vara bättre vid styrketräning.

Prova på sig själv,Valfrihet.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-02, 17:14   #32
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Ketios ger ingen valfrihet. Det är en kost som kräver att man följer den absolut.
Enda valmöjligheten är hur mycket fett man vill äta och vilket fett man ska äta.
Jag vill heller kunna ha full frihet och välja själv vad jag ska äta.

Vi lever 2019. Hur klimatsmart är det att äta en fettbaserad kost ?
Vad ska jag äta för att kunna leva resurssnålt och klimatsmart ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-02, 19:14   #33
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
I ketios så finns inget glukos tillgängligt och alltså blir det ingen mjölksyra under träningen.....eller....?
Det här är helt fel. Du behöver inte äta kolhydrater för att ha glukos i musklerna.

https://www.facebook.com/themuscleph...4901587633250/
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-02, 19:30   #34
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Det här är helt fel. Du behöver inte äta kolhydrater för att ha glukos i musklerna.

https://www.facebook.com/themuscleph...4901587633250/
Var får de glykogenet ifrån.Det är inte små mängder heller. Räknar jag rätt är 140 mmol, ca 25 gram muskelglykogen i varje kg muskel.
Jag trodde att det krävdes en rejäl kolhydratladdning för att komma upp i de mängderna. Kan man ha 25 gram glykogen / kg muskel utan att äta kolhydrater förstår jag att en ketogen kost är perfekt för styrketräning.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-02, 21:27   #35
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Var får de glykogenet ifrån.Det är inte små mängder heller. Räknar jag rätt är 140 mmol, ca 25 gram muskelglykogen i varje kg muskel.
Jag trodde att det krävdes en rejäl kolhydratladdning för att komma upp i de mängderna. Kan man ha 25 gram glykogen / kg muskel utan att äta kolhydrater förstår jag att en ketogen kost är perfekt för styrketräning.
Kanske från de ~82gram kolhydraterna de åt? Samt gluconeogenesis (skapandet av socker från protein).
Trodde det var 7-12gram glukos per kilo muskel?

Försökte hitta ett räkneexempel och detta täcker ju iaf din fråga rätt bra.

https://completehumanperformance.com...-post-lifting/
Citat:
Back to weight training- if you think about the total time under tension of even a SERIOUS lifting workout, you’d be lucky if you spent ten total minutes actively contracting over a 1.5 hour workout. Given the maximum rate of energy production by most trained humans over a 10 second period is around 2700 watts (data from olympic athletes- track cyclists, who can often squat over 500 pounds), or 2300 calories per hour, even the strongest, most powerful individuals would be hard pressed to burn more than about 350 calories in a hard weight training session. Which puts most of us mere mortals at maybe half that. Muscular failure is more a function of temporary ATP/CP depletion, which means the contractile proteins can no longer maintain the ion gradient needed to force contraction and maintain muscle control. This can happen long before glycogen stores are even remotely tapped into.

Yes, a lot of assumptions were made here (and I’m sure you could argue plus or minus 10-25% for ANY of these numbers), but this hopefully puts it a bit in perspective- ~200 calories of glycogen is about 50 grams of carbohydrates, and given the body can synthesize around 15-20 grams of glycogen per hour, and is doing so during the workout from any food remaining in the gut, unless you haven’t eaten in 12 hours you really only need ~30 additional grams of carbohydrates post workout, of which the body will use about 15-20 per hour to top off your stores.

So you can skip the MASSIVE post workout feedings- a post workout shake with 20-30 grams of glucose and 5-10 grams of protein is more than adequate to replenish stores and halt catabolism, and a real meal within 2-3 hours should be plenty to begin the repair and adaptation process.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-02, 23:12   #36
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Ketios ger ingen valfrihet. Det är en kost som kräver att man följer den absolut.
Enda valmöjligheten är hur mycket fett man vill äta och vilket fett man ska äta.
Jag vill heller kunna ha full frihet och välja själv vad jag ska äta.

Vi lever 2019. Hur klimatsmart är det att äta en fettbaserad kost ?
Vad ska jag äta för att kunna leva resurssnålt och klimatsmart ?
Mjo okej då, Men det är ett val om man vill skippa carbs eller inte. Och det verkar ikke göra någon skillnad på prestation, vilket vi pratade om.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-03, 12:27   #37
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg

Vi lever 2019. Hur klimatsmart är det att äta en fettbaserad kost ?
Vad ska jag äta för att kunna leva resurssnålt och klimatsmart ?
Hur stor skillnad tror du det är om alla äter som nu respektive en vegansk kost? Tror det skulle göra nån halvprocent i skillnad på utsläppen. I USA skulle skillnaden bli 1% vet jag. Sen vore det vettigaste för att lösa klimatfrågan att använda kor för att göra ökenområden bördiga igen. Djur är en naturlig del av jordens kretslopp där det trampar in gödsel i marken.
Här är en förespråkare för detta.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-03, 17:25   #38
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Tänkte inte lösa klimatfrågan på global nivå. Då behöver vi första påverka transporterna och den tunga industrin i de största länderna.

Jag tänkte mer vad vi som enskilda personer kan välja. För mig är en blandkost och djurhållning i lantbruket självklart. Så vad är klimatsmartast ? Det är inte lätt att odla feta grödor i Sverige men smör kan vi göra m h a kor som betar.

Vad ska vi mata djuren med för att få så fett kött som möjligt ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-03, 20:59   #39
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Tänkte inte lösa klimatfrågan på global nivå. Då behöver vi första påverka transporterna och den tunga industrin i de största länderna.

Jag tänkte mer vad vi som enskilda personer kan välja. För mig är en blandkost och djurhållning i lantbruket självklart. Så vad är klimatsmartast ? Det är inte lätt att odla feta grödor i Sverige men smör kan vi göra m h a kor som betar.

Vad ska vi mata djuren med för att få så fett kött som möjligt ?
High fructose corn syrup, majs och sojafoder. Fast det fettet vill man helst inte äta. Bäst att inte mata kossorna alls utan låta dem beta gräs, det är bra för den biologiska mångfalden också.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 17:58   #40
Garlegi
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Hur stor skillnad tror du det är om alla äter som nu respektive en vegansk kost? Tror det skulle göra nån halvprocent i skillnad på utsläppen. I USA skulle skillnaden bli 1% vet jag.
Enligt Frédérik Leroy så skulle minskningen för USA bli 2-6%:

https://beeflambnz.com/news-views/re...onference-2019

Två artiklar om kost och växthusgaser:

https://www.downtoearth.org.in/blog/...missions-49341

https://www.fcrn.org.uk/research-lib...-and-vegans-uk
Garlegi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 07:15   #41
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Garlegi Visa inlägg
Enligt Frédérik Leroy så skulle minskningen för USA bli 2-6%:

https://beeflambnz.com/news-views/re...onference-2019
Över 3.8% är omöjligt då köttproduktionen endast är 3.8% av sektorns 9%.

https://www.epa.gov/ghgemissions/sou...ns#agriculture

Shawn Baker har på sin Instagram tagit upp siffror om 1%. I vilket fall så är det inte så att det gör någon förändring, även om det kunde vara 6%. Det är lite som att köra in i väggen i 99km/h än i 100km/h. Den enda vettiga lösningen är att öka mängden bunden koldioxid till marken genom ökade gräsytor samt förbud mot att bespruta stora områden(besprutningsgiftet dödar växtens egen antibiotika och rötterna är supersmå på besprutade grödor). Byt ut all majs och veteproduktion i "western" USA till gräsbetande marker som de såg ut när det var fullt av Buffalos där så kommer den ytan självt binda all Co2 utsläpp som USA gör varje år.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 18:07   #42
Garlegi
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Över 3.8% är omöjligt då köttproduktionen endast är 3.8% av sektorns 9%.

https://www.epa.gov/ghgemissions/sou...ns#agriculture

Shawn Baker har på sin Instagram tagit upp siffror om 1%. I vilket fall så är det inte så att det gör någon förändring, även om det kunde vara 6%. Det är lite som att köra in i väggen i 99km/h än i 100km/h. Den enda vettiga lösningen är att öka mängden bunden koldioxid till marken genom ökade gräsytor samt förbud mot att bespruta stora områden(besprutningsgiftet dödar växtens egen antibiotika och rötterna är supersmå på besprutade grödor). Byt ut all majs och veteproduktion i "western" USA till gräsbetande marker som de såg ut när det var fullt av Buffalos där så kommer den ytan självt binda all Co2 utsläpp som USA gör varje år.
Gräsbetat nötkött är kanske inte så bra för miljön.

https://www.carbonbrief.org/grass-fe...climate-change

https://www.svd.se/spelar-ingen-stor...eller-spannmal
Garlegi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 21:06   #43
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av Garlegi Visa inlägg
Sagt av personen bakom den första rapporten

"I knew that animal farming was cruel, and I knew it was making us unhealthy, but I did not know that it was destroying our planet. I started reading more about the environmental effects of animal farming and, by the end of the following day, I had decided to give up meat, eggs and dairy.
Becoming vegan is, I am now convinced, the best thing any individual can do to help our environment. Animal farming is inflicting damage on a scale that simply cannot be allowed to continue. For example, it is a major contributor to climate change, emitting more greenhouse gases than all the cars, planes and ships in the world put together. "

Märk här hur hon inte heller hade koll på de felaktiga rapporterna att köttindustrin skulle släppa ut mer co2 är hela transportsektorn. Något FN baserade ut för några år sedan baserat på en rapport som sedan fick dras tillbaka pga oräkneliga fel.

Den andra länken är en opinionsartikel i svd. Vet inget om vilka andra rapporter de baserat sin undersökning på.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)