Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-03-14, 10:50   #1021
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Förresten är det en sak till jag funderat över, men drar mig lite för då jag blivit rätt trött på folk som enligt mig spammar forumet med en för mig främlingsfientlig agenda.

Men jag satt och tittade lite på 2016 och 2017 års budget tillsammans med en polare, och vi hängde upp oss lite på hur saker presenteras. Jag har hela tiden tänkt att fliken migration presenterar alla direkta kostnader kopplade till migration. Och sen att pga befolkningsökningen av migration medför den även indirekta kostnader för t.ex skola, vård och rättväsende.

2016
http://www.regeringen.se/artiklar/20...016-i-siffror/

Utgiftsområde 8: Migration presenteras vara ca 50 miljarder. Detta har jag antagit är summan av migrationens direkta kostnader, allt som tydligt och direkt går att koppla till migration.

Dock finns även t.ex Utgiftsområde 13: jämställdhet och nyanlända invandrares etablering. Ca 22 miljarder totalt. Jag kan sedan läsa "Nyanlända invandrares etablering 20 674 693", alltså nästan 20.7 miljarder, som jag kan läsa det som har direkt med migration att göra men vad jag kan se inte redovisas under migration.
Så om jag förstår detta rätt så finns det direkta kostnader kopplade till migration 2016 som uppgår till 72 miljarder, snarare än 50.

2017
http://www.regeringen.se/artiklar/20...till-kommuner/

Tittar man på 2017 års planerade budget närmare på fliken utgiftsområde 25, allmänna bidrag till kommuner, ser man 7 miljarder "Stöd med anledning av flyktingsituationen". Som inte redovisas under migration. Detta blir rimligt antar jag eftersom migrationen i stort verkar hanteras på kommunal och inte statlig nivå. Men jag känner ändå, utefter det jag vet eller tror mig veta, att denna kostnad likväl är väldigt relevant för direktkostnader till följd av migration och det känns för mig konstigt att inte redovisa den där. Å andra sidan är det ju ett bidrag till kommuner också, uppenbarligen, så det är ju inte fel. Eller det blir väl snarare, givetvis kartlägger de budgeten som de gör. Däremot har jag tidigare stirrat mig blind på just migration, och jag undrar hur många andra som bara tittat där sas.

Jag kanske är helt dum och helt ute och cyklar med detta, och har någon bättre koll på budgetar och siffror så upplys mig gärna. Men jag tycker detta känns lite konstigt. Jag frågar mig hur många fler rätt direkta kostnader som bokförs över andra områden.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.

Senast redigerad av BelowAverage den 2017-03-14 klockan 10:52.
BelowAverage är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-14, 10:53   #1022
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Så om jag förstår dig rätt menar du att politikernas makt borde begränsas, och begränsas genom att minska skatteintäkter?
I så fall tänker jag mig att även om politikerna får mindre pengar de kan "slösa bort" så kan de likförbannat slösa bort dem, oavsett mängd.
För mig (om jag förstår dig rätt) så låter det mer som att du är emot skatter, än politikers makt eller (brist på) kontroll av politikerna.
Ja? Det är givetvis bättre att de har mindre pengar att röra sig med eftersom de inte är kapabla att hantera dom. Dessutom ju mindre pengar de har desto mindre "reträttposter" etc skapas åt avdankade politiker som då "slipper" konkurrera med kompetenta personer.
Macroman är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-14, 10:55   #1023
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Ja? Det är givetvis bättre att de har mindre pengar att röra sig med eftersom de inte är kapabla att hantera dom. Dessutom ju mindre pengar de har desto mindre "reträttposter" etc skapas åt avdankade politiker som då "slipper" konkurrera med kompetenta personer.
Men vem ska hantera statens pengar då? Någon måste ju planera budget, och som det ser ut med representativ demokrati så måste väl ändå någon väljas att representera folket?
Vill du ha folkomröstningar om allt eller hur menar du att man kan lösa det? "bort med politikerna så kan Sverige styra sig självt"? Men någonstans ska ju beslut fattas?
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-14, 10:56   #1024
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Val i Holland - imorgon 15/3. Verkar vara riktigt jämnt skägg, sista mätningen skiljde det en stol mellan de två största partierna. Skulle tippa på att morgondagens valresultat påverkar i sin tur franska valet i april/maj.
Det är möjligt.

Jag har en ganska ogrundad uppfattning om att Vilda Skjärten är mer vettig än Le Pen/Trump/PiS. Men det är kanske fel.

Jag förstår att han är emot EU i någon utsträckning men jag är rätt säker på att den uppfattningen kommer från invandringskritik. EU måste börja lyssna på den kritiken eller se till att återvändandeavtal finns på plats med alla länder där migranterna tar sig till EU ifrån. Annars faller hela projektet. Om man inte kan komma överens om sakfrågorna, se istället till att de är oviktiga genom att lösa problemet.
Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Nä, Le Pen kan inte vinna en andra valomgång i Frankrike. Macron/En Marché kommer ta hem det. Även om Le Pen har flest väljare i första omgången är i princip alla andra emot henne vilket gör att i en duell (valomgång två) torskar hon.

https://en.wikipedia.org/wiki/Opinio...election,_2017
Det där svänger oerhört fort, tyvärr. Lita mer på bettingmarknaden än opinionsundersökningarna.
Gerdler är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-14, 11:28   #1025
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Det är möjligt.

Jag har en ganska ogrundad uppfattning om att Vilda Skjärten är mer vettig än Le Pen/Trump/PiS. Men det är kanske fel.

Jag förstår att han är emot EU i någon utsträckning men jag är rätt säker på att den uppfattningen kommer från invandringskritik. EU måste börja lyssna på den kritiken eller se till att återvändandeavtal finns på plats med alla länder där migranterna tar sig till EU ifrån. Annars faller hela projektet. Om man inte kan komma överens om sakfrågorna, se istället till att de är oviktiga genom att lösa problemet.

Det där svänger oerhört fort, tyvärr. Lita mer på bettingmarknaden än opinionsundersökningarna.

Jadå, jag menar mest att även om Le Pen är oerhört populär är hon mer ogillad än omtyckt - och då blir det svårt att vinna val. Ta SD i Sverige som jämförelse. Vi leker med tanken att vi hade samma valsystem som Frankrike och att SD skulle ha 30% av rösterna och därmed vara största parti i valomgång 1.

Tror du SD skulle vinna en heads up mot ett mittenparti då? Knappast.
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-14, 12:27   #1026
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Men vem ska hantera statens pengar då? Någon måste ju planera budget, och som det ser ut med representativ demokrati så måste väl ändå någon väljas att representera folket?
Vill du ha folkomröstningar om allt eller hur menar du att man kan lösa det? "bort med politikerna så kan Sverige styra sig självt"? Men någonstans ska ju beslut fattas?
Jag har givetvis inte sagt att de ska bort helt utan att staten ska krympas. Många myndigheter kan tas bort helt och slås samman tex. En liten stat istf en gigantisk stat helt enkelt.
Macroman är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-14, 15:43   #1027
mytimecouldbeyou
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 37
Turerna kring den allt mer ifrågasatta demokratiminister och tidigare barnprogramledaren fortsätter

Citat:
Bah Kuhnke kallas till KU-förhör efter uttalande om IS-återvändare

– Säpo har ju sagt att den våldsbejakande islamismen är det största terrorhotet mot Sverige och i synnerhet pekat på hotet som återvändande IS-krigare innebär. Och då är det mycket viktigt att ansvarig minister tar frågorna på allvar, är väl påläst och driver en aktiv linje.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ba...is-atervandare

Citat:
– Det var plågsamt att se intervjun med den ansvarige ministern i Agenda i söndags.
Ett tjärvt och synnerligen bistert uppvaknande, som torde väcka oro trots de tre starka kvoteringsfaktorerna hon besitter.


-
Och i andra nyheter - nattvandringar stoppas med omdelbar verkan pga otrygghet (orsakad av "ungdomsgäng").
Citat:
– Man har skjutit fyrverkeripjäser, det sägs att det ska ha smällts någon hemmagjord smällare eller bomb
riktat mot en av ledarnas bostad.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6651466

-
Och herr Springare
Citat:
2016 dömdes 68 personer i Kalmar tingsrätt till fängelse i 1 år eller mer. 60% av dessa var utländska medborgare eller hade kommit till Sverige de senaste åren.
https://www.facebook.com/peter.sprin...08628818906439
Av den återstående andelen får det väl förmodas att det återfinns ett antal andra generationens invandrare också.

Senast redigerad av mytimecouldbeyou den 2017-03-14 klockan 15:52.
mytimecouldbeyou är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-14, 20:07   #1028
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Den senaste tiden har en lång rad dödsskjutningar chockat Sverige.
Nu extrainkallar statsminister Stefan Löfven sitt säkerhetspolitiska råd.

– Den organiserade brottsligheten måste knäckas, säger han till TT.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/sa...-blodiga-daden


Löfven och Socialdemokraterna försöker iaf visa upp en aktiv och strängare sida, om det sedan blir något av det får vi se
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-14, 20:11   #1029
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Barometern har gjort det BRÅ ej gjort, dock enbart i Kalmar:

http://www.barometern.se/kalmar/ande...kussion-borja/

"Förra gången visade granskningen, som byggde på domar från åren 1993–1995, att 17 procent av de som dömts var utländska medborgare eller personer som nyligen kommit till Sverige. Motsvarande siffra för 2016 är 29,5 procent."

Tino skriver med:

https://www.facebook.com/tino.sanand...54449867118231

"Barometern är först med att bryta de senaste årens tabu mot att rapportera statistik om invandrares brott. Genom att redovisa gärningsmännens bakgrund bryter Småländska pionjärer mark som ingen journalist i Stockholm vågat beträda.

Barometern uppdaterar en kartläggning av samtliga domar i Kalmarområdet som tidningen gjorde 1993-1995, innan frågan blev tabu."
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-14, 20:55   #1030
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Roat mig med att slappna av till något annat än kolo och grottade lite i "tunnelbanan". Jösses vad ofta ordningsvakterna får prata på engelska och hanterar folk som inte kan svenska. Källa; serien tunnelbanan.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-14, 20:59   #1031
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Vill ni ha något att bita i om hur ni upplever samhället, er målsättning samt livsåskådning?

Vinter är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-14, 21:38   #1032
ApexProcyon
Biggus Dickus
 
ApexProcyons avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 368
Vacker video vars budskap alla människor borde kunna skriva under.
__________________
Citat:
Man skall inte glädja sig i onödan.
ApexProcyon är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-15, 09:18   #1033
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av ApexProcyon Visa inlägg
Vacker video vars budskap alla människor borde kunna skriva under.
Skriver om Europas uppvaknande, tar bara med folk från norra delen. GG.

Ser ut som valfri "Sverige vaknar"-yt-klipp från en 12åring med identitetskris från nordfront.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-15, 10:09   #1034
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
En minst sagt ovanlig röst i det mediala landskapet - Aaron Flam. Han sågar SvT och SR vid fotknölarna. Här är ett klipp med alla hans uttalanden från Publicistklubben.




Den vanliga disclaimern: Jag sympatiserar inte med Aarons åsikter politiskt. Men jag tycker det är uppfriskande med åsiktsmångfald.
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad  
Gammal 2017-03-15, 13:39   #1035
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Apropå slöseri med skattebetalarnas medel;

http://www.expressen.se/gt/skrytboke...ner/?social=fb

Citat:
Nu har Göteborgs stad gett sig in i bokbranschen.
Trafikkontorets bok om Götaälvbrons historia kostar skattebetalarna 1,4 miljoner.
Och för varje såld bok till handeln har göteborgarna subventionerat priset med 1250 kronor.
– Vem har sagt att det ska gå ihop?, säger författaren Lage Rosengren - som själv kom med bokidén och vars tjänster ensamt kostat skattebetalarna över en miljon kronor.
Samtidigt har kommunen redan häromåret dokumenterat samma bro. Till en betydligt lägre kostnad.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)