Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-08, 09:46   #1
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
30+ med pojkkropp "Gör mitt bästa".

Nu bestämmer jag mig för att starta min dagbok här
Ska göra minst en uppdatering varje vecka, även om jag inte släpat mig iväg till gymmet.
Min pojkkropp är nästan helt fri från hårväxt och har inga synliga muskler.
Väger 83KG på 193CM.

Mina Stats från -19 Alltså nuvarande uppskattade 1RM inte all time PB.

Marklyft: 1 x 160 & 2 x 150
Bänk: 1 x 102.5 & 2 x 92.5
Böj: 1 x 87,5 & 5 x 80
Press: 1 x 47,5 & 3 x 40

Jag har sällan samma dagsform som tidigare pass så jag upplever samma vikter väldigt olika på olika pass det bidrar till att jag har väldigt svårt att följa riktiga program där jag vissa pass knappt blir trött men på andra pass inte orkar genomföra övningarna alls.

Jag tränar styrkelyftsinriktat på en atletklubb men har ingen aktuell tävlingslicens. Har tränar här i drygt ett åt och lärt mig mer än vad jag gjorde under 10 års kompisträning med disco-gym och fotboll.

Jag har inga egentliga målvikter som jag kämpar mot men jag har en liten ide om att jag ska vara starkare än alla som väger mindre än mig men som är längre (dvs personer som har ännu sämre förutsättningar i en sport där mycket handlar om att ha praktiska vinklar och korta lyftvägar )

Min senaste PB-total i LS är 389 KG och att nå 400+ innan 2019 tar slut borde inte vara omöjligt tycker jag.

Den här dagboken ska även innehålla en del prat om kost då det är något som berör mitt liv väldigt mycket.

Om jag trivs på det här fina forumet så finns det även möjlighet att dagboken får inslag av psykologi och andra mer bloggrelaterade inslag
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 11:46   #2
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Första Uppdateringen:
Vecka 10 blev det 3 pass.
Total volym:
Bänk 11,36 ton
Böj 1,85 ton
Mark 5 ton
Lats 4,7 ton
Press 1,6 ton

Utöver det körde jag Pinnbänk, Chins och Dips.

Tror att jag lider av lite "löparknä" får ont på utsidan av knäskålarna alltså inte i knäet utan mellan knäskålen och huden när jag kör böj, därför jag har så låg volym där normalt så brukar mark och böj ligga runt 5 ton vardera / vecka.

Nöjd med bänkvolymen målet var att ligga på över 10 ton
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-18, 15:38   #3
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Uppdatering 2.
Har sedan senaste skrivandet vägt mig varje morgon med förhoppningen om att se något mönster pga vad jag ätit. Hittills har jag inte märkt något men det behövs nog betydligt längre tid innan jag märker något.

Vecka 11 orkade jag bara två pass så volymen blev ganska låg, endast bänk och dess assistansövningar lyckades jag hålla måttet på.
Hamnade strax över 11,5 ton i bänkpressen.

Pga knäont testade jag benspark den här veckan istället för böj och den sög fint i musklerna, för marken blev ersättningen skivstångsrodd, samt några hantelövningar som skulle ge viss aktivering i ryggen, bland annat körde jag "bakvända flyes".

Hade väldigt svårt att känna någon ryggaktivering vid skivstångsrodd, den tog nästan bara i armarna tyvärr, ska försöka finslipa tekniken och se om det blir bättre.

Om det känns bättre i knäna idag ska jag köra lite lätta mark för att få lite ryggvolym
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 09:54   #4
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Uppdaterar med gårdagens pass för att knäna kändes okej igår så körde faktiskt både vanlig böj och frontböj.

Aktuell morgonvikt var 84,6 kg såg "pluffsig" ut i spegeln (kände mig tjock).

Skriver bara själva arbetsseten.

Bänkpress:
10 set x 10 totalt 5,75 ton

Press:
4 set x 15 totalt 1.2 ton

Sidolyft:
3 set x 15 totalt 140 kg

Pushdowns:
5 set x 15 totalt 820 kg

Latsdrag:
4 set x 10 totalt 2,1 ton

Knäböj:
4 set x 5 totalt 1,52 ton

Frontböj:
2 set x 3 totalt 420 kg
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 11:25   #5
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Tips om att mäta progression: det är inte fel att fokusera på totalvolym, men för att inte lura dig själv så måste du då även logga hur lång tid du lägger på resp. övning varje vecka. Alltså noggrannare än "2 pass".. gärna typ 5 minuters noggrannhet.

Det kan tyckas självklart att man är påväg framåt om totalvolymen ökar, men man kan hålla på under lång tid och tro att man bli starkare (för att totalvolymen ökar), fast man eg. bara tillbringar mer och mer tid med en viss övning. Dessutom så sägs det ju att marginalnyttan minskar kraftigt för varje utfört set så 10 set bänk under samma pass kanske inte är den bästa investeringen. (Isåfall bättre att köra hälften snedbänk eller nåt)

Bättre iaf att logga exempelvis "bänk: 3.56 ton per timme". Alternativt (som de flesta gör), istället loggar vilken vikt du har på stången vid ett givet repsantal (och kör lika många set varje pass). Men visst, det kräver ju att du får ordning på dina känslosvängningar om du ska kunna följa ett sådan sorts program.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 12:06   #6
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Tips
Tack för input Har tidigare följt lite olika program som alla byggt på att köra 5-6 set och 1-3 reps runt 80-95% av 1RM.

När jag tränade på det viset blev jag starkare i mina maxlyft men kroppen blev inte större utan upplevdes som mindre (magrare).
Det jag gör nu är att försöka träna för att aktivera fler % av musklerna och hoppas att det ska göra att jag blir bredare och klarar av att även lagra mer fett i kroppen på köpet

Det är ett experiment för att ta reda på varför min kropp och mitt psyke beter sig så annorlunda mot alla andra människors. Och vad jag kan göra för att det ska bli ändring på det jag tycker är "fel".
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-19, 13:52   #7
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Tack för input Har tidigare följt lite olika program som alla byggt på att köra 5-6 set och 1-3 reps runt 80-95% av 1RM.

När jag tränade på det viset blev jag starkare i mina maxlyft men kroppen blev inte större utan upplevdes som mindre (magrare).
Det jag gör nu är att försöka träna för att aktivera fler % av musklerna och hoppas att det ska göra att jag blir bredare och klarar av att även lagra mer fett i kroppen på köpet

Det är ett experiment för att ta reda på varför min kropp och mitt psyke beter sig så annorlunda mot alla andra människors. Och vad jag kan göra för att det ska bli ändring på det jag tycker är "fel".
Jag sa väl inget om att du måste köra låga repsantal.. nej behåll fokus på att köra ca 8-12 reps om ditt mål är ökad muskelvolym. Jag ville bara få fram att det är viktigt att lyckas öka den vikt du klarar av det repsantalet på, så att du inte bara ökar totalvolymen mha fler antal set per pass eller fler antal pass per vecka.

Sedan: du kommer inte att "klara av att lagra mer fett på kroppen" när du lägger på dig muskler.. snarare tvärtom skulle jag tro. Och jag förstår fortfarande inte varför man skulle vilja det.. men det är nog, som du själv är inne på, ditt psyke som spökar där.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-20, 09:39   #8
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Jag sa väl inget...
Oh, missförstod dig sorry
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-25, 12:58   #9
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Uppdatering för vecka 12.

Total bänkvolym blev 17.5 ton.
Fortsatta knäproblem från både böj och mark, får försöka köra på fjädervikter den här veckan
Andra övningar där bland, benspark, latsdrag och press fungerade samtliga bra.

Däremot skivstångsrodd, facepulls och omvända flyes var helt meningslösa, när vikten var låg nog för att utförandet skulle bli korrekt så fanns ingen märkbar kontakt med ryggen. Dock tog dom fint i armmusklerna även om det inte var målet.

Kommer fortsätta den här långsamma ökningen även denna vecka och lägga mycket fokus på att försöka hitta kontakten med musklerna i ryggen, någon stans borde dom sitta

Har inget bra program för Böj och mark, känns som att alla program alltid handlar om att öka vikterna så fort som möjligt helst varje vecka. Försöker hitta något mer långsiktigt, utan framgång just nu tyvärr.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 09:50   #10
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Gör en liten uppdatering för att inte glömma det
Torsdagens pass var inte speciellt roligt, pga tidigare nämna maghjul som lektes med i måndags så var min 10x10 bänk väldigt ansträngande.
Krävdes en enorm ansträngning för att lyckas brygga alls och kom inte upp i närheten av samma höjd jag brukar ha vilket i sin tur resulterade i att jag var betydligt svagare än normalt. Istället för att vara 2 reps från fail i varje set (som jag programmerat för) så hade jag svårt att klara mina tior alls.
Kanske borde lägga in lite Plattbänk som träning ibland så att jag lär mig hantera vikter där också.

Note till mig själv: Om du ska köra en konstig magträning gör inte det tre dagar innan nästa bänkpass!
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-09, 12:54   #11
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Med nytt bänk-pb i bagaget lämnar jag JE 10x10 för den här gången.
Innan jag påbörjar ett nytt program för att hämta 2.5Kg till så blir det lite diskoträning några pass.
Kanske kör 5x5 ett par veckor så jag blir van att hantera vikterna runt 80% igen
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 08:59   #12
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Uppdatering för Vecka 15:
Efter måndagens Bänk-PB har jag kört två pass med fokus på 5x5 i bänkpress, ska försöka köra den här bänkvolymen tills jag når ett tak där 5x5 blir för svårt.

Vad det gäller assistansövningarna så kör jag på lägra vikter tills jag får en bra pump
Böjen fortsätter att kännas skum så jag tänker fortsätta att envisas med flugvikterna där

I måndags så prövade jag Sumomark för första gången på länge och det kändes bättre än jag mindes det.
körde några tior på kroppsvikten och både ländryggen och knäna samspelade helt okej Blir nog mer sånt den här veckan!

Pass 1.
Bänkpress:
40Kg x 15
50Kg x 10
60Kg x 10
70Kg x 5
80Kg x 5
80Kg x 5
80Kg x 5
80Kg x 5
80Kg x 5
85Kg x 4 *test
60Kg x 8
60Kg x 8

*Tot 5.05 ton

Facepulls
15Kg x 10

Triceps Pushdowns
15Kg x 25
15Kg x 15
15Kg x 12
15Kg x 15
*körde varje set tills jag fick hård pump

Latsdrag:
50Kg x 12
50Kg x 11
50Kg x 10
50Kg x 10
50Kg x 12

Press:
40Kg x 5
40Kg x 5
40Kg x 5
45Kg x 3
45Kg x 3

Pass 2:
Bänkpress:
40Kg x 10
50Kg x 10
60Kg x 10
70Kg x 5
82.5Kg x 5
82.5Kg x 5
82.5Kg x 5
82.5Kg x 5
82.5Kg x 5

*Tot 3.91 ton

Knäböj:
40Kg x 10
60Kg x 10
80Kg x 5
80Kg x 5
80Kg x 5
80Kg x 5*målet var att köra 5x5 men knäna kexade så mycket att jag avslutade med lite benspark istället.

Benspark:
30Kg x10
30Kg x10

Senast redigerad av Stan Carley den 2019-04-15 klockan 09:00.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-16, 08:28   #13
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Oväntat PB bara för att jag kände mig stark!

Planen var att köra Lätt böj, lätt mark och bänk 5x5 på 85Kg
Knäna kändes jättebra, ryggen var starkare än på länge och bänken flög upp!

Knäböj:
50Kg x 10
50Kg x 10
70Kg x 5
90Kg x 2
90Kg x 2
90Kg x 3
90Kg x 5
100Kg x 3
100Kg x 3
110Kg x 2
110Kg x 2
110Kg x 2
*Kommentar: Äntligen kändes mina knän okej! Det här påminner om innan det började göra ont, inte varit i närheten av dom här vikterna sen i höstas!

Marklyft:
50Kg x 10
80Kg x 5
110Kg x 5
140Kg x 3
140Kg x 3
140Kg x 3
140Kg x 3
*Kommentar: Slutade för att jag inte finns förstöra händerna för mycket Även den här övningen är på gång, hoppas knäna håller!

Bänkpress:
40Kg x 10
50Kg x 10
60Kg x 10
70Kg x 5
80Kg x 5
85Kg x 5
85Kg x 5
85Kg x 5
85Kg x 5
85Kg x 5

100Kg x 1
107,5Kg x 1*PB
110Kg x 1*PB


*Kommentar: Målet var att köra 5x5 på 85Kg men efter det så kändes det som att nu är det en vecka från mitt senaste PB, det borde finnas en gummibandseffekt att nyttja och det stämde verkligen!
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 08:37   #14
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Tja bloggen
Den förbannade påskhelgen var ingen höjdare för mina gains.
Sista passet var på skärtorsdagen sen åkte jag bort och var utan träning fram tills ikväll.

I torsdags vägde jag mig på gymmet 84.1 hade behövt ligga högre eftersom jag vet att påskbordet är väldigt magert.
Körde invägning idag på morgonen och har åkt ner till 82.8
Inget enormt ras men känns ändå väldigt onödigt, såna problem man får när allt man äter är kyckling, ägg och fisk i 5 dagar.

Försökte öka kalorierna med smågodis och Monster, utan dom hade jag nog varit nere på sub 82.

Ska försöka köra en mini bulk den här helgen för att väga upp för den förra, kanske kan återgå till normalstadiet och känna mig som en människa inför nästa vecka.

I det sista passet förra veckan körde jag min Bänkpress 5x5 på 87.5Kg
Egentligen ska jag försöka köra på 90Kg idag för att hålla progressionen men med rådande kroppsvikt så känns det som att jag lika gärna kan gå ner en nivå istället och köra mina 5x5 på typ 82.5Kg och börja stega uppåt på nytt.

Är väldigt sugen på att börja med ett nytt block av Bänkpress Boogie men väntar nog med det till måndag tror jag.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 08:03   #15
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Firade den nya månaden med ett nytt bänk-PB
Stegade upp med femmor till 90Kg
60, 70, 75, 80, 85, 90
Sen ettor på
95, 100, 105, 110 och avslutade med en etta på 112.5Kg

Testade att köra lite "excentriskt" bänk på 120Kg för att känna hur tungt det är och det kändes inte övermänskligt tungt

Blev lite lätt Böj och Mark samt Press och Latsdrag.

Kroppsvikten står nästan helt still + - 2Kg beroende på dag men genomsnittet är 84,2Kg och verkar inte gå att ändra oavsett hur jag försöker äta
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)