Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-15, 07:57   #31
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det gör väl inte sådana jätteskillnader eftersom det är gener och hormoner som avgör resultaten, inte gram hit eller dit av vad man äter. Det är det lilla extra. Det är vad man är född med eller vad man injicerar som avgör muskeltillväxten, inte 55 gram protein istället för 40 till lunch.
Nu förstår jag inte heller mekanismerna bakom det här.. men från den "avancerade protein"-artikeln från styrkelabbet som du har författat, så finns ju följande med bland slutsatserna: "Det totala proteinintaget är den enskilt viktigaste faktorn att tänka på, medan små detaljer som proteintajmning kring träningspass och fördelning av proteinintaget över dagen kan ge ytterligare, men mindre påtagliga, fördelar".

Det är ju väldigt generaliserat och stämmer beroende på definition, men jag får intrycket av att, även för folk med "normala gener", den avslutande delen "ytterligare, men mindre påtagliga, fördelar" innebär någonting helt annat för någon som äter 6 ggr per dag jämfört med någon som äter endast 1 gång per dag.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 08:02   #32
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Ett mål om dagen är ett udda extremexempel i sammanhanget och knappast något som är lämpligt för en kroppsbyggare. Däremot kanske det finns hälsovinster? Men maximal muskeltillväxt och maximal hälsa går sällan hand i hand. Anabolism är i sig inte kopplat till hälsa om man inte är förtvinad till att börja med.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 08:25   #33
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ett mål om dagen är ett udda extremexempel i sammanhanget och knappast något som är lämpligt för en kroppsbyggare. Däremot kanske det finns hälsovinster? Men maximal muskeltillväxt och maximal hälsa går sällan hand i hand. Anabolism är i sig inte kopplat till hälsa om man inte är förtvinad till att börja med.
Jo jag håller med om att det är ett extremexempel. Som jag skrev tidigare så tycker jag bara att mantrat, om målet är maximerad muskeltillväxt, att det totala proteinintaget är det absolut viktigaste alltid borde kompletteras med brasklappen "utspritt över det vakna dygnet som ett antal (gärna 5-6) normala måltider". Det är ju såklart så de flesta människor ändå lever, men när man ska försöka förstå sig på den forskning som rapporteras så går det inte att få ihop när det ofta låter som att man får 95% "verkningsgrad" även om man äter 150-200g protein på en sittning.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 08:41   #34
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Problemet är att antalet studier på styrketränande där de bara fått ett proteinintag per dygn och där man jämfört hur deras utveckling påverkas och skiljer sig från deltagare som delat upp sitt proteinintag lyser med sin frånvaro. Jag tänker inte skriva något som faktum i en artikel som är tänkt att motstå tidens tand baserat på spekulationer utan vetenskapligt underlag. Även om vi "vet" att så är fallet baserat på observationer av andra fysiologiska faktum.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-17, 21:16   #35
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Kassein då, Som man rekomenderas ta innan läggdags 60-70 g eller vad det nu är, För att upprätthålla proteinsyntesen hela natten. Om man tog en ännu större dos kassein bara då, Hade man kunnat upprätthålla det en hel dag isådanafall?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)