Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-02-08, 14:52   #76
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
8/2

Sträcka: 4x4 min (2,5 min vila) samt 3,65 km upp- och nedjogg, totalt 7,7 km.
Tempo: 3:57 min/km (snitt)

Testade norska intervaller som jag blev tipsad om ovan. Kortade ned vilan eftersom jag hann bli lite för kall när vilan gick över 2 minuter. Gick överlag lättare än sist jag körde korta intervaller, även om det i vanlig ordning blev mentalt utmanande på sista svängen som ”bara” gick i 4 blankt. Att den också kändes lättast rent ”flåsmässigt” tyder på att jag får jobba vidare på att vrida ur det sista. Känns ändå som jag är på rätt väg och när jag väl fått några fler längre tröskelintervaller i kroppen så ska det nog bli hyfsat så småningom.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 10:10   #77
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
10/2

Sträcka: 9,3 km
Tid: 49:08
Tempo: 5:17 min/km

5:30-tempo kändes som 5-tempo och det säger väl det mesta. Kroppen kändes som cement. Nöjd ändå att jag fullföljde och inte avbröt och tog tunnelbanan hem (var nära ett par ggr).
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 13:27   #78
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Min egna och några andras erfarenhet säger att två min vila är fullt tillräckligt om man kör några tusingar. Jag körde länge med tre min vila eftersom att jag vid 4x4 min hade fått tips om att ha två-tre min vila och därefter, så klart, valde den högre siffran. Det som då skedde var att jag efter två min var mer eller mindre återställd, klockade på klockan och ba "åh vad skönt, en hel minut till!". Nu när jag jobbar på att bli mer obekväm och inte vila bara för att så har jag förstått att det var en onödig bonusminut.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-10, 14:05   #79
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Min egna och några andras erfarenhet säger att två min vila är fullt tillräckligt om man kör några tusingar. Jag körde länge med tre min vila eftersom att jag vid 4x4 min hade fått tips om att ha två-tre min vila och därefter, så klart, valde den högre siffran. Det som då skedde var att jag efter två min var mer eller mindre återställd, klockade på klockan och ba "åh vad skönt, en hel minut till!". Nu när jag jobbar på att bli mer obekväm och inte vila bara för att så har jag förstått att det var en onödig bonusminut.
Skriver under på det där. Efter 90 sek som jag vanligtvis vilar känner jag mig redo, så 2 min blir nog taket framöver.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-12, 17:04   #80
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
12/2

Sträcka: 22,4 km
Tid: 1:57:48
Tempo: 5:15 min/km

Längsta rundan hittills sen comebacken. Blev en sväng ut på Ekerö och tillbaka, väldigt trevlig miljö att springa i. Nöjd.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 16:47   #81
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
14/2

Sträcka: 4x2 km (120s vila) samt 4,13 km upp- och nedjogg, totalt 12,13 km
Tempo: 4:14 min/km (snitt)

Lite ”där satt den”-känsla. Börjar känna att tröskelintervallerna verkligen ger resultat. Läste en artikel häromdagen på marathon.se om löpteknik och höftposition, och ungefär halvvägs in på intervall nr 2 fick jag för mig att testa att luta fram överkroppen en aning. Resulterade i en nästan ”fallande” känsla och att jag fick mycket bättre driv i steget och högre frekvens. Kändes som jag fick lättare att jobba in foten under höften. Tror sista 5 km gick i 4:10-fart utan högre ansträngning. Klart bästa passet hittills.
__________________
Journal

10 km: 39:32

Senast redigerad av thompaboy den 2020-02-14 klockan 16:48.
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-15, 19:19   #82
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
15/2

Sträcka: 9,26 km
Tid: 44:28
Tempo: 4:48 min/km

Nya skor för distanspassen, Hoka clifton 6 wide. Riktigt bra dämpning. Blev ett pass lite på känsla med varierande kilometertider pga kuperad runda. Försökte fortsatt luta fram överkroppen vilket som sagt ger bättre driv men gjorde att jag blev trött i låren efter några kilometer. Är förhoppningsvis bara en tillvänjningsprocess pga justerad löpteknik och/eller spår av gårdagens pass. Totalvolym denna vecka blev 53,1 km. Det börjar ta sig.
__________________
Journal

10 km: 39:32

Senast redigerad av thompaboy den 2020-02-15 klockan 19:22.
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-17, 17:27   #83
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
17/2

Sträcka: 23,25 km
Tid: 1:55:59
Tempo: 4:59 min/km

Blåste halv storm så passet varvades med vidrig motvind där man i princip stod still, till medvindslöpning där några kilometrar gick i runt 4:40 utan ansträngning. Är medveten om att passet som helhet gick alldeles för fort. Kände dock att så länge jag inte aktivt behövde trycka på, så ville jag ändå ”hänga med” så länge det kändes bra och jag kunde hålla nåt slags bekvämlighetstempo. Höll runt 5-tempo utan större ansträngning upp till 18-19 km nånstans och då kunde jag lika gärna gå för att passet skulle gå under 5-tempo i snitt. Passerade halvmaran på strax under 1:45 så jag bör nog spänna bågen lite högre än sub 1:40 på Göteborgsvarvet, givet att jag får träna på utan störningar fram till dess.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 10:55   #84
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
19/2

Sträcka: 7,32 km
Tid: 36:16
Tempo: 4:57 min/km

Inga duschmöjligheter hemma pga vattenavstängning så fick bli löpband på gymmet. Tänkte köra 4x4 men avskrev det ganska snabbt. Fick bli vanlig distans och i vanlig ordning kändes det inte direkt tiptop på bandet (sprang dessutom innan frukost) men fick iaf ihop >7 km.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 11:07   #85
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Ska du springa en Varvetmil innan loppet? Den kan ju ge en hint om en rimlig målsättning. Såg att Göteborgsvaret är den 16:e maj, ett datum som egentligen passar mig ganska bra. Det har tidigare varit ett big no-no eftersom att jag har sett fram emot att löpa mycket och lugnt efter milmaxningen men det är fan rätt kul att springa snabbt och egentligen borde en halvmara passa mig rätt perfekt eftersom att det är ett raskt men inte omänskligt tempo under en längre tidsperiod. Ska ha det i bakhuvudet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 13:02   #86
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ska du springa en Varvetmil innan loppet? Den kan ju ge en hint om en rimlig målsättning. Såg att Göteborgsvaret är den 16:e maj, ett datum som egentligen passar mig ganska bra. Det har tidigare varit ett big no-no eftersom att jag har sett fram emot att löpa mycket och lugnt efter milmaxningen men det är fan rätt kul att springa snabbt och egentligen borde en halvmara passa mig rätt perfekt eftersom att det är ett raskt men inte omänskligt tempo under en längre tidsperiod. Ska ha det i bakhuvudet.
Går en varvetmil i Danderyd 22/4 och den har jag i bakhuvudet. Beror lite på hur jag jobbar då eftersom jag inte vet än om jag vill vara så ambitiös att jag tar ledigt om det behövs. Sen vet jag ju att jag skulle höja mig ännu mer om det är tävling kontra en egen milmaxning.

Vore kul om springer varvet också! Du lär väl ha en hyfsad seedningstid? Tycker också att en halvmara är rätt lagom sett till tempo och längd. Är dock osäker vilket tempo man ska gå ut i, 4:30 eller 4:45? Lutar ändå åt att jag går ut hyfsat offensivt sen får man se hur det känns. Vädret kan ju också påverka ifall det blir >20 grader. En mil på 45 min fixar man ju alla dagar i veckan sen är frågan vart man står efter 15 km.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 13:53   #87
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av thompaboy Visa inlägg
Går en varvetmil i Danderyd 22/4 och den har jag i bakhuvudet. Beror lite på hur jag jobbar då eftersom jag inte vet än om jag vill vara så ambitiös att jag tar ledigt om det behövs. Sen vet jag ju att jag skulle höja mig ännu mer om det är tävling kontra en egen milmaxning.

Vore kul om springer varvet också! Du lär väl ha en hyfsad seedningstid? Tycker också att en halvmara är rätt lagom sett till tempo och längd. Är dock osäker vilket tempo man ska gå ut i, 4:30 eller 4:45? Lutar ändå åt att jag går ut hyfsat offensivt sen får man se hur det känns. Vädret kan ju också påverka ifall det blir >20 grader. En mil på 45 min fixar man ju alla dagar i veckan sen är frågan vart man står efter 15 km.
Okej. Hoppas du kan köra den då för det är ju verkligen en bra indikator.

Jag lär få en hyfsad seedningstid om inte annat, är man bara under 41:30 så hamnar man i en riktigt bra startgrupp.

Ja, 4:30-tempo är nog knappast fel att gå ut i för dig, det är liksom inte vansinne i alla fall. Jag är i en helt annan situation än 2018 när jag sprang senast. Då löpte jag milen på 41:32 och var tvungen att försöka uppskatta hur pass mycket relativt sämre jag var på halvmaran eftersom att jag med min löpvolym var bättre tränad för milen än för halvmaran. Nu ser jag inte riktigt varför min relativa prestation skulle vara markant bättre på milen än på halvmaran. 40:30 på milen motsvarar sub 1:30 på halvmaran. Säger inte att jag har det i en ask men jag ser inte varför jag skulle vara så långt ifrån. 4:30-tempo som jag har haft i åtanke förut känns på tok för ödmjukt.

Men jag gillar inte att värmen kan vara en faktor, som du skriver. Jämför en helt platt Varvetmil i mars och fem grader plus med en halvmara i maj med lite höjdmeter och 20 grader plus och det blir helt plötsligt toksvårt att matcha milprestationen med halvmaraprestationen... Det talar för att springa en halvmara i höst istället
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-19, 23:04   #88
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Okej. Hoppas du kan köra den då för det är ju verkligen en bra indikator.

Jag lär få en hyfsad seedningstid om inte annat, är man bara under 41:30 så hamnar man i en riktigt bra startgrupp.

Ja, 4:30-tempo är nog knappast fel att gå ut i för dig, det är liksom inte vansinne i alla fall. Jag är i en helt annan situation än 2018 när jag sprang senast. Då löpte jag milen på 41:32 och var tvungen att försöka uppskatta hur pass mycket relativt sämre jag var på halvmaran eftersom att jag med min löpvolym var bättre tränad för milen än för halvmaran. Nu ser jag inte riktigt varför min relativa prestation skulle vara markant bättre på milen än på halvmaran. 40:30 på milen motsvarar sub 1:30 på halvmaran. Säger inte att jag har det i en ask men jag ser inte varför jag skulle vara så långt ifrån. 4:30-tempo som jag har haft i åtanke förut känns på tok för ödmjukt.

Men jag gillar inte att värmen kan vara en faktor, som du skriver. Jämför en helt platt Varvetmil i mars och fem grader plus med en halvmara i maj med lite höjdmeter och 20 grader plus och det blir helt plötsligt toksvårt att matcha milprestationen med halvmaraprestationen... Det talar för att springa en halvmara i höst istället
Håller med angående tempot. Kan jag få upp långintervallerna till säg 6x2 km i 4:10-4:15-tempo så är ju en utgångsfart på 4:30 absolut rimlig. Vore iaf trevligt att komma närmare 1:35 än 1:40 även om det som sagt är svårt att sia om vart man står.

Du lär väl ha en annan seghet i kroppen nu med dina monsterlångpass och med mer löperfarenhet, samtidigt känna kroppen och tempot bättre så sub 1:30 känns spontant inte som nån hybris från din sida efter vad du presterat

Lutar också åt en halvmara i höst för min del. Iofs är Sthlm halvmaraton rätt tidigt så det kan mycket väl vara varmt då också, samtidigt som man lär få med sig en del insikter från Varvet dit om vad som som tåls att skruvas på.

Läste även vad du skrev om Manne Forssberg (asbra pod för övrigt) och veckovolym och jag tänkte exakt samma sak, bättre att skynda långsamt
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-21, 12:09   #89
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
21/2

Sträcka: 10,31 km
Tid: 50:52
Tempo: 4:56 min/km

Sket i klockan och körde bara på känsla eftersom jag visste att det ändå skulle kännas segt innan frukost. Kändes som ~5:10-tempo men visade sig ha gått fortare än så. Lyckats få ned kroppsvikten till 76,1 och målsättningen är väl att så småningom nå låga 70.
__________________
Journal

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-22, 14:51   #90
thompaboy
Registered User
 
thompaboys avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 026
22/2

Sträcka: 4x2 km (~100s vila) samt 3,16 km upp- och nedjogg, totalt 11,16 km.
Tempo: 4:07 min/km (snitt).

Gick ut lite väl ambitiöst (4:01 och 4:05 var kilometertiderna på första 2 km) och fick betala lite för det, men höll ändå stilen skapligt. Begär inte så mycket mer när snittfarten trots det var klart snabbare (med lite kortare vila) än på förra veckans tröskelintervaller. 4 veckor nu med 4 pass/vecka och det känns som jag börjar få bra utväxling på volymökningen.
__________________
Journal

10 km: 39:32

Senast redigerad av thompaboy den 2020-02-22 klockan 14:55.
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)