Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Tävlingar och serien

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-07, 17:44   #346
Nanderöd
Registered User
 
Nanderöds avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 134
Citat:
Ursprungligen postat av jokem Visa inlägg
Fast då hör det till saken att VM är hela världen, där är reglerna som hårdast. Lyft ska ske enligt regelboken. Visst, att ändra domslut till underkänt i efterhand ska väl inte gå enligt mig. Notera nu att du hört att det hänt 1 gång, dessutom på VM. Domarna ser vad de ser, är de osäkra tvingas de att ge vita lampor.

Nedanför skriver du att du vill komma ikapp för att inte bli spöad av en tjej. Du ligger inte på VM-nivå och millimetermarginaler kommer inte vara något problem för dig. Är det inte trots allt tävlan mot en själv som lockar? Att hela tiden förbättra sina egna resultat på tävling/träning? Att få någonting godkänt på tävling ser jag bara som en bekräftelse på att man gör saker och ting regelrätt, sen är det ju kul att tävla om ett pris och att visa upp sin styrka.
Exakt. Det är det som känns lockande, och det som gör att jag är sugen på att tävla. Kanske ses på gymmet i Öjebyn, brukar vara i Långnäs på somrarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
jag håller med er som säger att man inte ska släppa igenom böjar bara för att. men för mig var det frustrerande när jag faktiskt får första böjen, sen gör precis samma sak och inte får dem.. en sak om jag inte hade fått någon. Då hade jag antagligen blivit mer besviken, men iaf förstått varför. Om något så tycker jag att den högra bilden är djupare. men men. På WC kommer det se annorlunda ut
Det är det här som föranledde mitt första inlägg i frågan, även om jag kanske uttryckt mig för korthugget. På Svt´s inslag såg och hörde man Robin och hans tränare säga och undra över att han inte fick 322,5 när han var lika djup eller djupare än i första. Det är det jag menar med att förkasta bedömningssporter, inkonsekvens och godtycklighet får en för stor roll, hur bra och vana domarna än är.
Nanderöd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 18:29   #347
Mapa
Herrmapa
 
Mapas avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: örebro
Inlägg: 11 200
Citat:
Ursprungligen postat av jokem Visa inlägg
Jag tänkte på det här dagen efter när jag kollade igenom sändningarna en gång till. Jag tror inte jag är ensam om att tycka att 322,5 var djupare än din ingångsböj. Kameravinkeln kanske spelar in, men 322 ser ändå djupare ut i mina ögon. Ingen idé att fortsätta analysera däremot, du är uttagen till WC och kommer förhoppningsvis göra världens maffigaste RAW-total
absolut, men eftersom det va uppe för diskussion ville jag bara ge mina two cents.. WC kommer bli väldigt trevligt
__________________
Team Elite Body Science
Bloggen
Mapa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 18:33   #348
Zacke
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 159
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
jag håller med er som säger att man inte ska släppa igenom böjar bara för att. men för mig var det frustrerande när jag faktiskt får första böjen, sen gör precis samma sak och inte får dem.. en sak om jag inte hade fått någon. Då hade jag antagligen blivit mer besviken, men iaf förstått varför. Om något så tycker jag att den högra bilden är djupare. men men. På WC kommer det se annorlunda ut

307.5 godkänt mot 322.5 underkänt
Två bilder säger mer än tusen ord.
__________________
Min träningsjournal
Zacke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 19:17   #349
Timme
Mr BodyPump.
 
Timmes avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 18 028
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
jag håller med er som säger att man inte ska släppa igenom böjar bara för att. men för mig var det frustrerande när jag faktiskt får första böjen, sen gör precis samma sak och inte får dem.. en sak om jag inte hade fått någon. Då hade jag antagligen blivit mer besviken, men iaf förstått varför. Om något så tycker jag att den högra bilden är djupare. men men. På WC kommer det se annorlunda ut

307.5 godkänt mot 322.5 underkänt
Jag tycker båda ser klart godkända ut från den vinkeln snett framifrån.
__________________
Instagram
Journal
C4L
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 21:24   #350
jokem
Registered User
 
jokems avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 1 897
Citat:
Ursprungligen postat av Zacke Visa inlägg
Två bilder säger mer än tusen ord.
Mer än två tusen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av LillaFluff
Över 1000 i RAWtotalen är man stark. Det där är inte starkt.
jokem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 21:34   #351
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Jag har alltid tänkt mig att de som dömer är människor, människor har en rad andra påverkningar och subjekt känsla när de ska snabbt göra en bedömning på djupet på en gränsfallsböjare. Det jag tänker på är hur man kan se till att få de viktiga lyften godkända genom att använda lite psykologi. Att Robin får underkänt på andra och sen även tredje är inte så konstigt, domarna fick en känsla (medvetet eller undermedvetet) av att de dömt fel på första och därmed var de extra noggranna att kontrollera så de verkligen såg att böjen var nere i djupet på andra och sen när tredjer ser likadant ut så blir den med neddömd. I det fallet skulle Robin har behövt gå på en lättare vikt på andra lyftet och sätta den betydligt djupare och säkrare för att sen på sista chansa lite mer. Då tror jag 332,5 med samma djup hade gått igenom.

Sådant är såklart jättesvårt i stridens hätta att hinna reflektera över, men det är ganska lätt när man funderar och ser bilderna i efterhand.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 00:07   #352
Petter__Jonsson
Registered User
 
Petter__Jonssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 1 330
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg

307.5 godkänt mot 322.5 underkänt
När jag såg dem live tyckte jag första såg djupare ut än de övriga. Dessa bilder ser djupet bra ut på i båda fall och jag håller med dig om att den andra ser något djupare ut.

Mot world cup, 9 godkända lyft och ett resutlat av den nivån som du har potential för Räknar med att du levererar en fin putsning av de svenska rekordet
Petter__Jonsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 08:03   #353
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Jag har alltid tänkt mig att de som dömer är människor, människor har en rad andra påverkningar och subjekt känsla när de ska snabbt göra en bedömning på djupet på en gränsfallsböjare. Det jag tänker på är hur man kan se till att få de viktiga lyften godkända genom att använda lite psykologi. Att Robin får underkänt på andra och sen även tredje är inte så konstigt, domarna fick en känsla (medvetet eller undermedvetet) av att de dömt fel på första och därmed var de extra noggranna att kontrollera så de verkligen såg att böjen var nere i djupet på andra och sen när tredjer ser likadant ut så blir den med neddömd. I det fallet skulle Robin har behövt gå på en lättare vikt på andra lyftet och sätta den betydligt djupare och säkrare för att sen på sista chansa lite mer. Då tror jag 332,5 med samma djup hade gått igenom.

Sådant är såklart jättesvårt i stridens hätta att hinna reflektera över, men det är ganska lätt när man funderar och ser bilderna i efterhand.
Men då förutsätter du att lyftaren vet att domarna fick denna känsla efter att de hade godkänt hans första lyft. Det är ju inte så lätt som lyftare att veta vad domarna tycker eller känner.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 09:06   #354
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Men då förutsätter du att lyftaren vet att domarna fick denna känsla efter att de hade godkänt hans första lyft. Det är ju inte så lätt som lyftare att veta vad domarna tycker eller känner.
Precis. Fast det ska inte vara lyftarens uppgift utan coachen.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 09:36   #355
Anett_LS
Registered User
 
Anett_LSs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Bräcke
Inlägg: 119
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Jag har alltid tänkt mig att de som dömer är människor, människor har en rad andra påverkningar och subjekt känsla när de ska snabbt göra en bedömning på djupet på en gränsfallsböjare. Det jag tänker på är hur man kan se till att få de viktiga lyften godkända genom att använda lite psykologi. Att Robin får underkänt på andra och sen även tredje är inte så konstigt, domarna fick en känsla (medvetet eller undermedvetet) av att de dömt fel på första och därmed var de extra noggranna att kontrollera så de verkligen såg att böjen var nere i djupet på andra och sen när tredjer ser likadant ut så blir den med neddömd. I det fallet skulle Robin har behövt gå på en lättare vikt på andra lyftet och sätta den betydligt djupare och säkrare för att sen på sista chansa lite mer. Då tror jag 332,5 med samma djup hade gått igenom.

Sådant är såklart jättesvårt i stridens hätta att hinna reflektera över, men det är ganska lätt när man funderar och ser bilderna i efterhand.

Jag tycker det är mycket tråkigt om en domare agerar på detta sätt som du beskriver här. En domares uppgift är att döma varje lyft för sig, vi ska inte titta på vem som står/ligger under stången och dra med något personlig tycke in i bedömningen. Vi ska döma lyftet, inte lyftaren.

Självklart gör domare också fel, vi är bara människor, men kom också ihåg att bilder och film sällan blir tagit från samma vinkel som domaren sitter. Bilder/film som till exempel blir tagit snett upp ifrån gör att lyftaren ser djupare ut i förhållande till vinkeln som domaren ser lyftet i.

Detta är inte en kommentar på Robins lyft under SM, men enbart en kommentar på bubbes inlägg.
Anett_LS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 10:14   #356
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Citat:
Ursprungligen postat av Anett_LS Visa inlägg
Jag tycker det är mycket tråkigt om en domare agerar på detta sätt som du beskriver här. En domares uppgift är att döma varje lyft för sig, vi ska inte titta på vem som står/ligger under stången och dra med något personlig tycke in i bedömningen. Vi ska döma lyftet, inte lyftaren.

Självklart gör domare också fel, vi är bara människor, men kom också ihåg att bilder och film sällan blir tagit från samma vinkel som domaren sitter. Bilder/film som till exempel blir tagit snett upp ifrån gör att lyftaren ser djupare ut i förhållande till vinkeln som domaren ser lyftet i.

Detta är inte en kommentar på Robins lyft under SM, men enbart en kommentar på bubbes inlägg.
naturligtvis är utopin att varje lyft är helt från grunden och opåverkat av yttre faktorer hos domarna. Men så kan inte en människa fungera, tom vår strävan att fungera så kommer att färga beslutet åt endera riktning. Detta är något vi måste leva med så länge bedömningar behöver göras av människor. Hade vi däremot haft en maskin som läste av när vi var nere i djupet så hade detta inte varit en faktor.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 11:30   #357
J Cash
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Men då förutsätter du att lyftaren vet att domarna fick denna känsla efter att de hade godkänt hans första lyft. Det är ju inte så lätt som lyftare att veta vad domarna tycker eller känner.
Nu var det ju så att han fick första lyftet med 2-1 (som den som såg det på SvT och Webbsändningen kunde se) då är det väl inget konstigt att nästa lyft kunde bli underkänt med 2-1 eftersom han redan började böja på gränsen i första böjen? Han har en stil där han lutar sig mycket framåt med ryggen och då kan det se konstigt ut framifrån, och grejen är att ju mer man lutar framåt dessto mer brukar häcken höja sig dvs höfterna också.
J Cash är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)