Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Tävlingar och serien

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-24, 06:45   #751
AndréL
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Luleå
Inlägg: 2
Jag undrar också som jag sett någon till göra, kommer lördagens och söndagens webb sändning att läggas upp? Fredagens finns ute redan...

Mvh
AndréL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 06:53   #752
Vunnis
Tunnis
 
Vunniss avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 386
Citat:
Ursprungligen postat av AndréL Visa inlägg
Jag undrar också som jag sett någon till göra, kommer lördagens och söndagens webb sändning att läggas upp? Fredagens finns ute redan...

Mvh
De ska komma upp, ja. Var visst uppe först men hackade så dom gör om och gör rätt.
Vunnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 08:07   #753
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Klassisk serie, kanske ingen frågat just här men i andra sammanhang. Ser inte hur vi ska kunna låta bli? Har sen länge ifrågasatt att vi har en klassisk topp-verksamhet men helt saknar breddtävlingar? Hur ska man kunna kristallisera ut en elit om man saknar en bred massa att välja från.. I mina ögon, 4 st klassiska serier (herr o dam, BP o SL), om antalet intresserade lag är större än databasen tillåter (15 eller 16 är max) så delar man i geografiska serier dvs 17-30 lag ger en sydlig o en nordlig serie, över 30 lag ger nord, mellan o syd etc. Jag anar att intresset vore enormt.. Gjorde inte Steve en inofficiell klassisk serie förresten? Skulle ge en uppfattning om hur stort intresset kan antas vara, och ge ett fint underlag i diskussionerna på planeringskonferensen i september, om det kommer fram i god tid till berörda parter (tävlingskommitte och styrelse).

Godnatt med er.
Varför ska man dela geografiskt och inte efter resultat som vi gör nu?
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 08:10   #754
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av O.W. Visa inlägg
Varför ska man dela geografiskt och inte efter resultat som vi gör nu?
Skulle inte det ge fler divisioner?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 08:18   #755
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Citat:
Ursprungligen postat av O.W. Visa inlägg
Varför ska man dela geografiskt och inte efter resultat som vi gör nu?
Mja, alltså, om det är första året man kör serien, hur ska man då dela efter resultat? Problemet är alltså rent praktiskt, databasen ballar ur om man lägger in för många lag i samma serie. Alternativet kan ju vara att ha en urballad serie första 1-2 omgångarna och sen dela den efter bäst först, fast det vore präktjobbigt rent praktiskt, har gjort det förr... Eller som jag föreslog en geografisk indelning första året, för att sen dela i Elitserie, allsvenska, div 1etc till året efter. Då har man ju resultat att dela lagen efter men man kan fortfarande ha en riktig kamp i de olika delserierna...
Ber om ursäkt om jag var medvetslös igår kväll vid inlägget, men jag menade alltså bara som ett sätt att dela serien det första året ifall intresset är större än databasen kan hantera.

Gute, jag antar att det är det som är syftet, och kan inte se någon anledning till varför inte.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 09:35   #756
A.Pahkamaa
Registered User
 
A.Pahkamaas avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 4 927
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
SM-veckan i Östersund, ansökan är inskickad, klubben/distriktet med på noterna och planen är att ha SM i klassisk styrkelyft då (ej bänkpress). Mig veterligen har vi inte fått något bekräftat svar att vi är intagna, men jag ser inte heller varför det inte skulle bli så? Håll tummarna för snabba besked.
Varför vinter-veckan, jo kvalmöjlighet till Raw-VM, som redan påpekats. .
Kul!

Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Planen för klassisk bänkpress då, jo planen i dagsläget är att förlägga det i samband med vanliga bänk-SM... Jag kan se både fördelar och nackdelar, den mest uppenbara att det är svårt att motivera att man ställer upp i båda klasserna, om man är mån om sina placeringsmöjligheter.. Men förslag/idéer/kritik är välkommet, planeringskonferensen ligger i slutet på september och då spikas nästa års tävlingskalender.
Låter för mig som den absolut sämsta lösningen, då kommer sporten verkligen delas i två läger! Hål isär klassiska bänk-SM och vanliga bänk-SM, jag tror inte många kommer tävla två gånger samma helg. Ligger tävlingarna med några månaders mellanrum kan nog många tänka sig att ställa upp på båda tävlingarna.
A.Pahkamaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 10:23   #757
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av A.Pahkamaa Visa inlägg
Låter för mig som den absolut sämsta lösningen, då kommer sporten verkligen delas i två läger! Hål isär klassiska bänk-SM och vanliga bänk-SM, jag tror inte många kommer tävla två gånger samma helg. Ligger tävlingarna med några månaders mellanrum kan nog många tänka sig att ställa upp på båda tävlingarna.
Men om man lägger dem samma dag? Först en viktklass med tröja och sen samma viktklass utan tröja. Efter det nästa viktklass med tröja och samma viktklass utan tröja. Kan det vara ett förslag?
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 10:29   #758
Arf Pingvin
Hårdrockare
 
Arf Pingvins avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Luleå
Inlägg: 3 014
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Men om man lägger dem samma dag? Först en viktklass med tröja och sen samma viktklass utan tröja. Efter det nästa viktklass med tröja och samma viktklass utan tröja. Kan det vara ett förslag?
Du menar att en tävlande skulle göra 3 tävlingslyft med tröja, för att sedan dra av den och tävla mot de som värmt upp och är utvilade. Jag tror det är mindre sannolikt än att man tävlar två gånger på en helg (olika dagar) om man är ute efter placeringar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av thezet
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 10:45   #759
Zacke
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 159
Utan att ha något slags facit så är ändå min erfarenhet att tröjbänk och råbänk är helt olika saker som kräver olika lyftstil och styrka i olika delar av lyftet.

Det tar relativt lång tid att ställa om från den ena typen av lyftning till den andra.

Jag har sett flera exempel på lyftare som ökat sin råbänk under en period av råträning, och när de testar tröja igen så har de tappat där.

Och det omvända. Råbänkare som börjar träna med tröja och får ökningar med tröja men nästan omgående tappar sin 1RM rå.

Så att lägga råbänk och tröjbänk samma dag, samma helg, eller ens kalendermässigt nära varandra, det är att effektivt förhindra att båda disciplinerna maximeras.

Rimligen läggs råbänken någon gång under sommaren när många ändå tränar utan utrustning.
__________________
Min träningsjournal
Zacke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 10:46   #760
A.Pahkamaa
Registered User
 
A.Pahkamaas avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 4 927
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Men om man lägger dem samma dag? Först en viktklass med tröja och sen samma viktklass utan tröja. Efter det nästa viktklass med tröja och samma viktklass utan tröja. Kan det vara ett förslag?
Som Arf säger är det ett ännu sämre alternativ.

Det finns dom som vill tävla både med och utan tröja. Om de olika tävlingarna då går samma helg, eller ännu värre samma dag, så kommer folk att välja bort den ena tävlingen. Detta kommer ju enbart leda till att det bli färre deltagare i varje klass.

Vad skulle du föredra? Förutsatt att hälften föredrar tröja och att samtliga skulle ställa upp på båda tävlingarna om det gick ett par månader emellan.

Ditt förslag med 7 klassiska bänkare och 7 tröjbänkare samma helg vs. 14 tröjbänkare på vanliga SM och 14 klassiska bänkare på klassiska SM?
A.Pahkamaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 10:52   #761
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av A.Pahkamaa Visa inlägg
Som Arf säger är det ett ännu sämre alternativ.
Klart att det bästa är att separera dem. Iaf i dagsläget.

Tänkte mest på att kalendern snart blir full.

Med DM, SM, EM och VM i SL och bänk med och utan utrustning.

Folk kommer att tvingas välja.

Och då kanske det inte är så dumt att ha dem samma helg ändå?
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 10:53   #762
Stefan J
Human forklift.
 
Stefan Js avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 3 796
Citat:
Ursprungligen postat av A.Pahkamaa Visa inlägg
Kul!



Låter för mig som den absolut sämsta lösningen, då kommer sporten verkligen delas i två läger! Hål isär klassiska bänk-SM och vanliga bänk-SM, jag tror inte många kommer tävla två gånger samma helg. Ligger tävlingarna med några månaders mellanrum kan nog många tänka sig att ställa upp på båda tävlingarna.
Jag instämmer. Mycket dålig lösning, ett toppningsprogram i tröja och utan tröja ser helt annorlunda ut, och det kommer oundvikligen bli så att man måste prioritera det ena och se det andra som en lek. Dessutom kan i alla fall inte jag prestera bra om jag maxar bänk i tröja och ska ge mig på ett tungt raw-lyft dagen efter, då exploderar nog både bröst och axlar.

Skilda tävlingar så att man kan få möjligheten att satsa på och prestera bra i båda.

Senast redigerad av Stefan J den 2011-08-24 klockan 11:03.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 11:03   #763
tano
Registered User
 
tanos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Ombytligt
Inlägg: 2 674
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvis Visa inlägg
Jag tänker att man tex skulle kunna ha SM i klassisk bänkpress under den SM-vecka som ligger på sommaren?
Sist var den SM-veckan i Halmstad under vecka 26. Det skulle inte heller krocka med någon annan tävling.
Låter ju som den absolut bästa iden. Då får även sporten styrkelyft en till stor chans att synas. (förutom den uppenbara fördelen att det är på sommaren och skilt från bänk sm med tröja).

Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Samtidigt får vi inte glömma att välfyllda viktklasser på ett SM är sååå mycket intressantare att följa. Och även sååå mycket trevligare för de tävlande.

Att slåss om en 5:e plats i en klass med 15 deltagare känns betydligt mer lockande än att t ex kriga om en bronspeng med 5 deltagare.

Dock kan jag hålla med om att kvalgränserna bör höjas. Att klara en kvalgräns ska vara en stor bedrift i sig.
Håller med till 100%. Målet bör vara att hålla viktklasserna på ungefär samma bredd som i år och då måste såklart kvalgränserna justeras därefter. Tror man att trycket blir högre till nästa år så titta först på hur många som klarade kvalgränserna i år och justera därefter dessa utifrån detta.
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 11:07   #764
tano
Registered User
 
tanos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Ombytligt
Inlägg: 2 674
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Klart att det bästa är att separera dem. Iaf i dagsläget.

Tänkte mest på att kalendern snart blir full.

Med DM, SM, EM och VM i SL och bänk med och utan utrustning.

Folk kommer att tvingas välja.

Och då kanske det inte är så dumt att ha dem samma helg ändå?
Fast även utifrån den åsikten kan det vara bra att separera dem. Då får varje aktiv själv välja vilka tävlingar denne ska köra. Om man lägger två mästerskap samma helg tar man i princip bort möjligheten för den aktive att köra båda dessa.
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 11:20   #765
Karlos
Registered User
 
Karloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 1 767
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Folk kommer att tvingas välja.
Så är det väl inom de flesta idrotter som kräver formtoppning? Skidor och friidrott för att nämna några.

Att lägga BP-SM och KLBP-SM på samma helg måste väl andå vara det sämsta alternativet? Om de två grenarna ska få samexistera och inte utesluta varandra skjuter man sig i foten med en bazooka, man förutsätter ju isf att folk "väljer sida" och splittrar styrkelyftet. Även om kalendern blir full tycker jag inte att dessa så närliggande grenar ska hållas tätt ihop. Då har man iaf chansen att välja bådadera.
__________________
Göteborg Kraftsportklubb www.gkk-styrkelyft.se
Instagram @kraftkarlos
Karlos är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)