Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-29, 16:37   #1
guest
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 70
Smärta i baken och nedre rygg.

har tidigare haft lite problem med ländryggen, slutade då med marklyft och det känns bättre nu. Men nu på senare tiden har jag ont i övre delen av rumpan i stället, nästan säkert gluteus medius. Tycker även det gör ont lite ovanför, alltså på övre delen av sidan på höfterna.
När jag hade mina problem med ländryggen fick jag för mig att det var för att jag körde mark med mkt svank och även svankade mer än vanligt även utanför gymmets dörrar.
Kan de problem jag har nu vara resultatet av en längre period med mkt svank, eller något helt annat med annan orsak? Vet inte om jag kan förklara bättre men fråga om det inte är klart nog. Börjar bli jobbigt att sitta hela dagen genom skolan och det påverkar både koncentration och humör.
Tack.

EDIT. Ska tilläaggas att jag fortfarande har lite ont i ryggen, frågan är ju om det har gjort att gluteus fått jobba mer och därför blivit trött... etc.

Senast redigerad av guest den 2005-04-29 klockan 16:41.
guest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-29, 19:53   #2
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Jag sitter med dessa smärtor as we speak. Blir alltid så efter knäböj. Hade precis som du tidigare problem högre upp mot korsryggen till, särskilt om jag satt länge med kutad rygg. Detta korrigerades med mer systematiserad magträning. Angående smärtorna i övre delen av rumpar/nedre delen av korsryggen ser jag det som träningsvärk vilken som. Det brukar ju släppa efter någon dag, precis som träningsvärk i andra muskler.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-29, 21:45   #3
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Har hört att det också kan vara problem med att hamstringsen är för korta, och "drar ner" ryggen.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-29, 21:52   #4
guest
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 70
Sheogorath, låter precis som mitt. Det känns precis som träningsvärk, men det går inte över. Knäböj har jag inte kört på ungefär på en månad. Tog bort böjen och mark för att avlasta ryggen tills det kändes bättre igen.
Har börjat köra mer mage än förut då det inte blev så ofta, får se om detta hjälper
guest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-29, 23:30   #5
Lizard
Registered User
 
Lizards avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 643
Citat:
Ursprungligen postat av guest
har tidigare haft lite problem med ländryggen, slutade då med marklyft och det känns bättre nu. Men nu på senare tiden har jag ont i övre delen av rumpan i stället, nästan säkert gluteus medius. Tycker även det gör ont lite ovanför, alltså på övre delen av sidan på höfterna.

Svarar med ett citat från en annan tråd:
Citat:
Ursprungligen postat av obesogen
Piriformis!!!!! Det finns en muskel som heter piriformis som urspringer på laterala sacrum och fäster på trochanter major. Den har dubbla funktioner, fungerar som utåtrotator över ca 80 grader och som innåtrotator under 80. Ischiasnerven går igenom piriformis och är den stram är det mycket vanligt att den klämmer ischiasnerven och man får ont. Det första man på en patient med dina symptom är att stretcha den och kolla om det går över. För att stretcha den som utåtrotator (vanligaste problemet) lägger du dig på rygg och för upp ena benet lite över 90 grader och lägger andra benets fot på första benets knä och trycker ner andra benets knä rakt framåt.

Prova detta innan du kontaktar naprapat så kanske du slipper besöket.
Lycka till!

Lizard
__________________
Facts are meaningless - they can be used to prove anything!
Homer Simpson
Lizard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-30, 12:02   #6
guest
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 70
Det där var skönt
Ska stretcha ett tag framöver och se hur det går. Nån som vet hur ofta och länge? Samt hur det kommer sig att det blivit såhär. Är det pga av stillasittande, eller för svårt att gissa?
Tack Lizard, och obesogen
guest är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)