Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-29, 15:31   #1
cammen
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 149
Irritation i AC-leden

Hej.

Haft samma problem i axeln i ungefär sex månader.
Gick för någon månad sen till en sjukgymnast och blev behandlad tre gånger med akupunktur i syfte att få bort min irritation från AC-leden.
Var redan skeptisk mot behandlingen i början men de insisterade på att det skulle göras och att det i 80% av fallen blev löst med akupunktur.
Efter att jag lättat rejält på plånboken slutade jag gå dit eftersom ingen märkbar skillnad hade skett.
Vad kan jag göra för att få bort irritationen från AC-leden och kunna börja träna normalt igen?

Som det är nu kan jag inte träna när jag vill då smärtan är för mycket ibland. Jag märker smärtan vid olika pressar. Får dock mer ont när jag gör simpla saker, t.ex. kör bil(växlar), lyfter saker ovanför axelhöjd och andra vardagliga ting.

Ålder: 20
Tränar: Tre dagar i veckan, en muskelgrupp i veckan just nu. Lätta vikter, ~12 reps. Tränat detta två veckor nu, efter att jag inte varit på gym på två månader pga skadan. Tränat styrketräning ganska regelbundet i tre år.

Har sökt på forumet och google men inte hittat så mycket om vad man kan göra.
Alla tips på rehabövningar eller vad man kan göra tas gärna emot!

Mvh
cammen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-29, 16:00   #2
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
På vilken indikation satte sjukgymnasten upprepade akupunkter i ac-leden?

Mvh
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-29, 18:28   #3
cammen
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 149
Han gjorde en undersökning på kroppen när jag var där första gången. Först la han märke till att jag var lite svullen vid nyckelbensfästet, på samma ställe jag hade ont.
Han kollade om jag var sned eller ojämn någonstans i kroppen vilket jag inte var, det tyckte han var ovanligt. Han tryckte sedan tillbaka några fästen vid tre av mina ryggkotor som hade förflyttats lite.

Sedan gjorde han någon typ av styrkemätning där han höll tag om mina armar och ben i olika moment och sedan fick jag trycka emot så mycket jag kunde. Vid några moment fick jag väldigt ont i axeln. Han tryckte även hårt och kände på samma ställen på respektive axel och jag fick då väldigt ont i den ena axeln, där jag har problem. Annars tyckte han att min styrka var jämn och bra överallt.

Efter det hade han konstaterat att det antagligen var en iflammation eller irritation i ac-leden och då fick jag akupunkturbehandling direkt och sedan två gånger till utan någon som helst framgång.
Fyra nålar sattes runt nyckelbensområdet, en nål vid triceps, en vid överarmen och slutligen en mellan tummen och pekfingret.

Mvh
cammen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-29, 18:52   #4
Trapper Buzz
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 1 904
Finns det några belägg för att akupunkter fungerar på såna här slags skador?
Trapper Buzz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-29, 19:33   #5
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av Trapper Buzz Visa inlägg
Finns det några belägg för att akupunkter fungerar på såna här slags skador?
Finns mycket, minimal evidens för akupunktur whatsoever.

"Han kollade om jag var sned eller ojämn någonstans i kroppen vilket jag inte var, det tyckte han var ovanligt. Han tryckte sedan tillbaka några fästen vid tre av mina ryggkotor som hade förflyttats lite"

Förövrigt är texten ovan (om det var exakt detta Sjukgymnast sa vilket jag har svårt att tro) som rent kvacksalveri.

Senast redigerad av Martin Löwgren den 2010-01-29 klockan 19:35.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-29, 22:32   #6
Trapper Buzz
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 1 904
Vet inte varför jag skrev akupunkter
..men man får höra mycket om och ens näsa förbi går många hemsnickrade
hästkurer om hur man botar slikt när man ränner runt i åratal med axelproblematik;
därför undrade jag om beläggen.
Trapper Buzz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 03:14   #7
cammen
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Martin Löwgren Visa inlägg
Finns mycket, minimal evidens för akupunktur whatsoever.

"Han kollade om jag var sned eller ojämn någonstans i kroppen vilket jag inte var, det tyckte han var ovanligt. Han tryckte sedan tillbaka några fästen vid tre av mina ryggkotor som hade förflyttats lite"

Förövrigt är texten ovan (om det var exakt detta Sjukgymnast sa vilket jag har svårt att tro) som rent kvacksalveri.
Jag är inte anatomikunnig och kan inte alla benämningar. Men han skulle kolla om jag var ''sned/ojämn'' eller något sånt i kroppen. Han stod bakom och tittade och tryckte och kände lite.

Han bad mig sedan ligga ner på mage och så tryckte han lite vid mina ryggkotor, var exakt vet jag inte. Han började uppe och frågade om jag var öm. Hade dock ingen aning hur det skulle kännas om det var ömt så efter att han jämfört några gånger kände jag definitivt att jag var mycket mer på vissa ställen. Då bad han mig andas in och sedan långsamt ut och sen tryckte han till hårt på något sätt i ryggen så det knaka rätt rejält. Efter det var det plötsligt inte alls lika ömt vilket kändes bra. Det gjorde han på tre ställen.

Och självklart var det inte exakt så han sa, men jag minns iallafall att han berättade att det var något som hade flyttats/hamnat lite fel. Vad det sen var har jag ingen aning om. Men det var det som ömmade till iallafall.

Men tillbaka till problemet istället..

Är det någon som vet något som kan göra axeln bra eller bättre?
cammen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 10:46   #8
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av cammen Visa inlägg
Jag är inte anatomikunnig och kan inte alla benämningar. Men han skulle kolla om jag var ''sned/ojämn'' eller något sånt i kroppen. Han stod bakom och tittade och tryckte och kände lite.

Han bad mig sedan ligga ner på mage och så tryckte han lite vid mina ryggkotor, var exakt vet jag inte. Han började uppe och frågade om jag var öm. Hade dock ingen aning hur det skulle kännas om det var ömt så efter att han jämfört några gånger kände jag definitivt att jag var mycket mer på vissa ställen. Då bad han mig andas in och sedan långsamt ut och sen tryckte han till hårt på något sätt i ryggen så det knaka rätt rejält. Efter det var det plötsligt inte alls lika ömt vilket kändes bra. Det gjorde han på tre ställen.

Och självklart var det inte exakt så han sa, men jag minns iallafall att han berättade att det var något som hade flyttats/hamnat lite fel. Vad det sen var har jag ingen aning om. Men det var det som ömmade till iallafall.

Men tillbaka till problemet istället..

Är det någon som vet något som kan göra axeln bra eller bättre?
Var väl det jag misstänkte. Du fick en vanlig manipulation av facettlederna i bröstryggraden - ett så kallat antrogrepp.

Mvh
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 11:13   #9
Bite
Endast Bite på kolo
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Parts Unknown
Inlägg: 1 334
Kan man egentligen göra någon sorts aktiv rehab om man har problem med AC-leden? Jag är inte kunnig på anatomi men är det inte så att den inte har någon muskel som direkt stabiliserar leden, och antingen är brosket skadat och läker efter ett tag, eller så har man någon sorts artros som inte går att göra mycket åt? Jag har också ont vid främst bänkpressar och kämpar på med rotatorcuffträning och protraktion/retraktion av skulderbladet men det är svårt att märka någon förbättring.
Bite är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 15:24   #10
cammen
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 149
Citat:
Ursprungligen postat av Bite Visa inlägg
Kan man egentligen göra någon sorts aktiv rehab om man har problem med AC-leden? Jag är inte kunnig på anatomi men är det inte så att den inte har någon muskel som direkt stabiliserar leden, och antingen är brosket skadat och läker efter ett tag, eller så har man någon sorts artros som inte går att göra mycket åt? Jag har också ont vid främst bänkpressar och kämpar på med rotatorcuffträning och protraktion/retraktion av skulderbladet men det är svårt att märka någon förbättring.
Jag undrar samma. Vad ska man göra för att bli bättre? Kortisonspruta? Massage?
Hjälp!

Bör man vända sig till en sjukgymnast, eller finns det bättre alternativ?
cammen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 15:27   #11
Martin Löwgren
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 7 423
Citat:
Ursprungligen postat av Bite Visa inlägg
Kan man egentligen göra någon sorts aktiv rehab om man har problem med AC-leden? Jag är inte kunnig på anatomi men är det inte så att den inte har någon muskel som direkt stabiliserar leden, och antingen är brosket skadat och läker efter ett tag, eller så har man någon sorts artros som inte går att göra mycket åt? Jag har också ont vid främst bänkpressar och kämpar på med rotatorcuffträning och protraktion/retraktion av skulderbladet men det är svårt att märka någon förbättring.
Har du artros är det inte mycket att göra. 50% av alla 40åringar och uppåt har artros i just denna led (hälften har symptom).

Artros kan inträffa även hos yngre personer till exempel bänkpressare.

De enda man kan göra är att förbättra rotatorcuff/skuldermuskulatur och försöka minska inflamationen i leden genom kortison/nsaids.

Men är det inte artros du har gäller det att utreda för problem du har.
Martin Löwgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-08, 15:34   #12
Gädda
Registered User
 
Gäddas avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 372
Jag hade en väldigt öm AC-led för några år sedan. Gick till två sjukgymnaster, den ena sa åt mig att vila helt vilket inte hjälpte. Den andre så att mig att träna de vanliga övningarna jag körde men bara 1*30. Efter att jag började köra så släppte det faktistk sakta men säkert.
Gädda är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)