Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-21, 18:46   #16
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Jag jobbar på ett läkemedelsföretag, där körde vi salivtest för droger.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 18:49   #17
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Du nojar upp dig i onödan. Ingen chef har energi å intresse för sånt.

Å absolut worst case så var du ju i amsterdam som du rökte. Det är lagligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Har företaget som policy/regel att man inte ska röka/bruka droger så känns den ursäkten inte helt lyckad
Är man dessutom seriös med sina drogtester så kan man be om bokningsbekräftelse, etc för att se om berättelsen om amsterdamresan stämmer.

Då blir alla ursäkter som "behövde inte visa pass", "bodde hos en kompis", "vi bilade ner dit" snabbt ganska klena.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 18:59   #18
chadd
Registered User
 
chadds avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Har företaget som policy/regel att man inte ska röka/bruka droger så känns den ursäkten inte helt lyckad
Jag menade utifall det på något osannolikt sätt skulle komma soc eller polis till känna. För jobbets skull är det såklart kört om det visar positivt.
chadd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 19:02   #19
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Har alltid tyckt att svenska droglagar är moralistiska och konstiga. Men, men.

Så ponera att du åker dit på testet, vad bli konsekvensen på jobbet? Har svårt att se att de ska sparka någon produktiv medarbetare för att de rökt på. Kan du kompromissa och få till någon slags drogavvänjnings terapi?(det brukar vara praxis på vissa platser)

Finns det någon pålitlig chef på jobbet du kan prata med?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 19:11   #20
Alexton
Registered User
 
Alextons avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Frankrike
Inlägg: 524
Aldrig någonsin hört att de tagit test på hår för droger för anställning. Saliv eller piss brukar vara standard då det är billigt och snabbt.

Hårtest har vi inte ens i armén då det är väldigt dyrt och segt att göra, dessutom mindre säkert än de andra när det gäller till resultat.

Är du inte kronisk missbrukare så skulle jag inte oroa mig det minsta.
__________________
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 19:13   #21
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Jag skulle ta testet, inte berätta för frun ifall jag skulle befara det skulle varaen dealbreaker.
Varken jag eller min polare har nånsin rökt själva men vi blev båda höga under en konsert på Roskilde för många år sen. Vi fattade inte ens förrän dan efter vad som hänt. Vi trodde bara min telefon fått fnatt när texten i displayen stod still i luften medan jag skakade på luren... Tydligen blossades det rätt friskt runtom oss. Så isåfall, hur kan de då urskilja passiv rökning av blomster från aktiv? Om det var en engångsgrej så håll fast vid att du klarar ett oplanerat test närsomhelst ifall du ifrågasätts.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 19:51   #22
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Att du ens hamnar i kontakt med folk som använder droger när du och din familj uppenbarligen har problem med är ju huvudfelet.

Börja där istället så ska du nog även se att de blir lättare för din fru att förlåta dig.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 20:00   #23
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Lite off-topic, men jag började fundera lite... vad är det för jobb som kräver drogtest - och varför? Kan tänka mig att arbeten som chaufför, pilot eller något annat jobb där man använder tunga maskiner som riskerar att skada andra bör vara 100% nykter och inte alls bakis, vilket alltså inkluderar alkohol. Men alkohol testar man väl aldrig för? Och OK det är olämpligt att en polis, eller annan medlem i rättsväsendet brukar olagliga droger. Men utöver är det väl ganska svårt att motivera varför en arbetsgivare ska hålla på och kontrollera vad folk gör på fritiden?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 20:07   #24
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Edit, Jaha sorry, du hade redan fått jobbet och skulle göra drogtestet efteråt.... ja då var du fan bra korkad.

————-

Sen till trådstartaren... verkar som att du är övertygad om att du skulle få jobbet om det inte vore för drogtestet. Hur kan du vara så säker på det?
Jag skulle ta testet oavsett vad det är för test och sedan hoppas på det bästa. Om det visar positivt skulle jag bara säga att någon annan fick jobbet till frugan.

Fan detta får mig att tänka på nån film jag såg som handlade om någon i en liknande situation. Han lånade urin av en polare och pumpade upp detta i kuken med en slang. Det kan ju vara en lösning? Eller en peruk om det handlar om hårprov LOL.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen

Senast redigerad av Langster den 2019-07-21 klockan 20:13.
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 20:13   #25
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Lite off-topic, men jag började fundera lite... vad är det för jobb som kräver drogtest - och varför? Kan tänka mig att arbeten som chaufför, pilot eller något annat jobb där man använder tunga maskiner som riskerar att skada andra bör vara 100% nykter och inte alls bakis, vilket alltså inkluderar alkohol. Men alkohol testar man väl aldrig för? Och OK det är olämpligt att en polis, eller annan medlem i rättsväsendet brukar olagliga droger. Men utöver är det väl ganska svårt att motivera varför en arbetsgivare ska hålla på och kontrollera vad folk gör på fritiden?
Jag vet flera som kör ex truck och som har överrasknings drogprov, de har även blåsprov i trucken för att ens kunna starta, dock inte på alla. Blåsprov är väl för övrigt vanligt i lastbilar nuförtiden?

Tror också det kan vara vanligt med drogprov i branscher där mycket gamla tjackisar och annat ofta jobbar för att hålla det på en hyfsad nivå.. typ ställningsgubbar.

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Eller en peruk om det handlar om hårprov LOL.
Hahahah
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 20:14   #26
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Får man fråga om det är statligt jobb eller icke-statligt jobb?

Lär väl vara kört om det är statligt jobb pga. vad som måste följas till punkt och pricka.

Är det icke-statligt jobb så ligger makten/turen i beslutshavande chefen - är snubben cool eller spelar denne tråkig fiol?

Din familj behöver inte veta något mer än att du helt enkelt inte fick jobbet utan de hittade någon "bättre" för platsen.
EDIT: I och med ny information så antar familjen att du har fått jobbet och de är medvetna om det kommande drogtestet?

Lär dig sedan respektera ditt eget alkoholdrickande om du har dålig självkontroll på fyllan.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 20:18   #27
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Har alltid tyckt att svenska droglagar är moralistiska och konstiga. Men, men.

Så ponera att du åker dit på testet, vad bli konsekvensen på jobbet? Har svårt att se att de ska sparka någon produktiv medarbetare för att de rökt på. Kan du kompromissa och få till någon slags drogavvänjnings terapi?(det brukar vara praxis på vissa platser)

Finns det någon pålitlig chef på jobbet du kan prata med?
Jag har ännu inte fått jobbet helt. Alla papper är påskrivna osv men drogtestet är inte gjort än. Tror den praxis enbart är för redan anställda, inte när det är en nyanställning. Känner inte cheferna så bra ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Du överdriver något så kopiöst. Lugna dig. Hade det inte varit lite opassande så hade jag rekommenderat en puff.
Jag känner det. Samtidigt känner jag att det är 95% risk att jag åker dit.

Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Eftersom du inte vet om det är hårtest så är det dumt att tacka nej direkt.
Sant. Men om jag väntar tills jag får besked om att det är hårtest så kanske de fattar att det är pga det jag avbryter.

Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Jag jobbar på ett läkemedelsföretag, där körde vi salivtest för droger.
Saliv har det varit på alla ställen jag varit på. Googlade dock lite och hittade nånting som antydde att detta företag körde på hår.

Citat:
Ursprungligen postat av Alexton Visa inlägg
Aldrig någonsin hört att de tagit test på hår för droger för anställning. Saliv eller piss brukar vara standard då det är billigt och snabbt.

Hårtest har vi inte ens i armén då det är väldigt dyrt och segt att göra, dessutom mindre säkert än de andra när det gäller till resultat.

Är du inte kronisk missbrukare så skulle jag inte oroa mig det minsta.
Om man googlar lite så hittar man några företag som använder hårtest.

Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Jag skulle ta testet, inte berätta för frun ifall jag skulle befara det skulle varaen dealbreaker.
Varken jag eller min polare har nånsin rökt själva men vi blev båda höga under en konsert på Roskilde för många år sen. Vi fattade inte ens förrän dan efter vad som hänt. Vi trodde bara min telefon fått fnatt när texten i displayen stod still i luften medan jag skakade på luren... Tydligen blossades det rätt friskt runtom oss. Så isåfall, hur kan de då urskilja passiv rökning av blomster från aktiv? Om det var en engångsgrej så håll fast vid att du klarar ett oplanerat test närsomhelst ifall du ifrågasätts.
Tror jag kör på detta och försöker förklara att jag haft oplanerade tester på tidigare jobb och att det aldrig varit några problem, samt säger att de för stick-kolla mig när de vill. Tror du det är något de kan gå med på?

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Lite off-topic, men jag började fundera lite... vad är det för jobb som kräver drogtest - och varför? Kan tänka mig att arbeten som chaufför, pilot eller något annat jobb där man använder tunga maskiner som riskerar att skada andra bör vara 100% nykter och inte alls bakis, vilket alltså inkluderar alkohol. Men alkohol testar man väl aldrig för? Och OK det är olämpligt att en polis, eller annan medlem i rättsväsendet brukar olagliga droger. Men utöver är det väl ganska svårt att motivera varför en arbetsgivare ska hålla på och kontrollera vad folk gör på fritiden?
Min uppfattning är att majoriteten av alla företag har drogtest på nyanställda, som någon slags "safety first" marknadsföring.

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Sen till trådstartaren... verkar som att du är övertygad om att du skulle få jobbet om det inte vore för drogtestet. Hur kan du vara så säker på det?
Jag skulle ta testet oavsett vad det är för test och sedan hoppas på det bästa. Om det visar positivt skulle jag bara säga att någon annan fick jobbet till frugan.

Fan detta får mig att tänka på nån film jag såg som handlade om någon i en liknande situation. Han lånade urin av en polare och pumpade upp detta i kuken med en slang. Det kan ju vara en lösning? Eller en peruk om det handlar om hårprov LOL.
Jag är säker på det för att alla papper är påskrivna. Den lögnen till frugan skulle tyvärr alltså inte fungera.
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 20:20   #28
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Permaximum Visa inlägg
Min tanke där var att förhindra "ryktesspridning". Men en chef kanske inte har något intresse av att berätta sånt vidare.
Vad är det för bransch egentligen?
Men generellt är det oetiskt att sprida rykten om anställda en seriös chef bör inte hålla på med sånt. Antagligen är det helt ointressant för chefen och andra också.
Om det inte är så att du är något otroligt speciellt och alla i hela världen blir helt häpna att du failade ett drogtest.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 20:28   #29
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Snarare 95% chans att du inte åker dit. Röker du en femma i veckan så visst, läge att noja, men detta engångsbruk syns inte på något test en månad senare. Lugna dig.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-21, 20:38   #30
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Jag vet flera som kör ex truck och som har överrasknings drogprov, de har även blåsprov i trucken för att ens kunna starta, dock inte på alla. Blåsprov är väl för övrigt vanligt i lastbilar nuförtiden?

Tror också det kan vara vanligt med drogprov i branscher där mycket gamla tjackisar och annat ofta jobbar för att hålla det på en hyfsad nivå.. typ ställningsgubbar.



Hahahah

En helt vanlig vecka på raffet i Lysekil sommaren 2002 som ställnibgsbyggare.

Vid frukost går några arbetskamrater ut genom grinden till byssan som vi byter om i och röker på.

På kvällen där vi bor så rostar min rumskamrat en cigg för att kunna blandar med sitt rökheroin. Dricker en hel del sprit också, som vi har på 1,5 liters petflaskor.

Flera åker och fiskar och dricker starköl.

Ny dag. Min rumskollega knaprar en del piller och sen åker alla till jobbet.

En en kollega från Grums blir fråntagen nyckel till bilen när han stannar vid tappen. Polisen kommer och han blir hemma den dagen.

Så rullade det på fram till helg.

På måndagar kommer kollega och har allmän utdelning i byssan av allt möjligt. Även han är från Grums och fixar allt möjligt kul till varje måndag.

Så rullar allt på.

Var där 4 månader och ingen åkte fast för droger eller onykterhet vad jag minns, och inga större olyckor heller.

En kollega knarkade ihjäl sig den sommaren.

Senast redigerad av Starke75an den 2019-07-21 klockan 20:39.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)