Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-07-03, 10:06   #31
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Det är faktiskt ganska coolt

Ska aldrig mer använda mig av det uttrycket. Får hitta på något annat.
Valrossar svettas.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-25, 20:47   #32
GlowInTheDark
Registered User
 
Reg.datum: May 2022
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av Vickan96 Visa inlägg
Vet inte om de är svalare än typ tröjor i polyester, men inte jätte mycket varmare. Ull är ju känt för att kunna hålla mycket vätska, så det upplevs svalare än bomull i alla fall. Sen är det väl inte själva avdunstningen som kyler?
Stora fördelen är att lukten inte sätter sig, jag hänger tröjan efter löpning på vädring och använder den ett par gånger i alla fall innan tvätt.
Jo det är faktiskt avdunstningen som kyler, för att vatten skall förvandlas till vattenånga så behövs ganska mycket energi och eftersom värme är just energi så..
Man kan säga att värmen används för att förvandla vattnet till vattenånga som sedan försvinner och du blir sval.

Ett sommarhack när det är väldigt varmt i sovrumet är att lägga sig under en fuktig handuk, kyler ganska bra tills handuken torkat. Historiskt har man kylt mat genom att ställa en upp och nedvänd blöt keramikkruka över dom. osv.

Just att hålla mycket vätska är ju inte fel, då kan man ju slippa att det rinner, men det viktiga är ju att det sitter tätt på kroppen och har bra "avdunstningsförmåga"
GlowInTheDark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-25, 20:57   #33
GlowInTheDark
Registered User
 
Reg.datum: May 2022
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Tränar du så långa ammoniaksvettpass inne på ett gym?
Vad är syftet med sådana pass?

Jag trodde du tränade för Ironman eller liknande och då springer och cyklar man ju gärna ute.
Syftet var att släppa vikt och bygga kondition, har tappat 1-2kg per månad sedan före sommaren och då har det tillkommit en del muskelmassa. Även konditionen har blivit nästan löjligt bra, kan springa i för mig högt tempo och hålla en diskussion samtidigt.
Nu är det explosivitet och styrka jag behöver för att förbättra mina tider.

Sedan jag springer förvisso en del ute, men lägger jag mig på 94-96% av min maxpuls klarar jag 1.5h, men går jag över det i över 1-2minuter så är passet över och det tar ett par timmar innan jag kan gå på igen. Så behöver ha koll på pulsmätaren och kunna finlira med belastningen så att inte pulsen sticker och det fungerar bäst på löpbandet med lutning.
GlowInTheDark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-25, 22:01   #34
GlowInTheDark
Registered User
 
Reg.datum: May 2022
Inlägg: 10
Citat:
Ursprungligen postat av clavain Visa inlägg
Man stöter ju på en och annan som har en luktaura på ett par tre meter på gymmet. Har aldrig riktigt fattat hur man lyckas få till det så att träningskläderna stinker så pass.

Efter att ha läst tråden så trillar poletten ner. Folk går alltså och tränar i samma kläder flera pass utan att tvätta emellan?

Så, ett tips från coachen. Vill ni undvika att lukta bäver så använd en uppsättning kläder en gång. Inte två, inte tre. Tvätta. 40 eller 60 spelar ingen roll. Anledningen till att stanken sätter sig är att ni återanvänder kläderna.
Är det någon i tråden som skrivit att dom inte tvättar kläderna efter varje träning?
Mina pass är förvisso långa, men kläderna åker i tvätt direkt efter och det verkar gälla alla andra med.
GlowInTheDark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-25, 22:10   #35
GlowInTheDark
Registered User
 
Reg.datum: May 2022
Inlägg: 10
Har faktiskt hittat något som verkar hjälpa så tänkte dela med mig.
Det är främst min tröja som luktar, och mest dom delar som har "super dry" tyg d.v.s. där massor av svett avdunstar.
Lösningen är lika enkel så irriterande, problemet är helt enkelt att en modern tvättmaskinen använder för lite vatten för att tvätta ur svetten, även om man kör "extra sköljning".
Så lösningen är helt enkelt att blöta ner kläderna med kallt vatten och sedan krama ur den 2-3gånger i handfatet innan man slänger det i tvätten. Det funkar i dom flesta fall och det gäller bara att komma ihåg det.
GlowInTheDark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-26, 07:30   #36
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 067
Citat:
Ursprungligen postat av GlowInTheDark Visa inlägg
r.

Sedan jag springer förvisso en del ute, men lägger jag mig på 94-96% av min maxpuls klarar jag 1.5h, men går jag över det i över 1-2minuter så är passet över och det tar ett par timmar innan jag kan gå på igen. Så behöver ha koll på pulsmätaren och kunna finlira med belastningen så att inte pulsen sticker och det fungerar bäst på löpbandet med lutning.
Inte trådens syfte men det där är inte korrekt.
En elitlöpares mjölksyratröskel ligger på 85–90% av den maximala hjärtfrekvensen och en motionär på nånstans 70–80%

Egentligen skitsamma då du verkar ha hittat din tröskelpuls men procenten stämmer inte, Troligtvis är din maxpuls högre



on topic
Testa smellwell tvättkapslar
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-10-26, 07:39   #37
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av GlowInTheDark Visa inlägg
Har faktiskt hittat något som verkar hjälpa så tänkte dela med mig.
Det är främst min tröja som luktar, och mest dom delar som har "super dry" tyg d.v.s. där massor av svett avdunstar.
Lösningen är lika enkel så irriterande, problemet är helt enkelt att en modern tvättmaskinen använder för lite vatten för att tvätta ur svetten, även om man kör "extra sköljning".
Så lösningen är helt enkelt att blöta ner kläderna med kallt vatten och sedan krama ur den 2-3gånger i handfatet innan man slänger det i tvätten. Det funkar i dom flesta fall och det gäller bara att komma ihåg det.
Allergiprogram 60°C+Hårt smutsat+Förtvätt+Lidls Formil Ultra Plus(750g pulver-förpackningen alltså, 4 kg är scam & inte ultra plus=keffa ingredienser)+ättiksprit i flytande tvättmedels-facket+ej sköljmedel val om det går(supermycket mögel i alla sköljmedelfack på vår tvättstuga, nej tack att spola det som sista skölj), annars lite ättiksprit där med utifall du ej lyckas hinna manuellt hoppa över sista Sköljningen & välja centrifug i tid.

+ Torktumla hög/normal temp 30-60 min = T-Shirts & underkläder blir rena även om du brukar fasta. Undantaget mögliga kläder(uppstår när man inte torktumlat/för kort tid & glömmer packa upp tvätten) -> släng.
Samt 90° för sängkläder istället för 60°C givetvis.

Btw, frottéhanddukar rekommenderas ju "vanligen" att tvättas separat för de "sliter" på övriga textiler annars. Detta betyder alltså att man alltid skall ha en liten frottéhandduk i varje maskin för extra rengöring!!1

/r3mpuh
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.

Senast redigerad av r3mpuh den 2022-10-26 klockan 07:46.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)