Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-11, 05:56   #76
oscarovegren
Registered User
 
oscarovegrens avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Enköping
Inlägg: 1 146
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är ju negativt att man blir så trött i benen av knäböj.

Inte roligt med löpträning dagen efter ett böjpass.

I övrigt ser jag bara fördelar.
Kör man massor av bencurl, benspark och benpress så tror jag inte löpträning är så kul dagen efter heller
__________________
oscarovegren på instagram
Oscar Ovegrens träningsjournal
Född 92, 178 cm lång och styrketränat sedan 2014
OL 85kg [ 120 + 152 ] KL SL [ 220 + 140 + 270 ]
Milen: 39:20
oscarovegren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-11, 06:59   #77
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354


Skämt och sido.

Jag rekommenderar definitivt knäböj till nybörjare som avancerade då det är en ypperlig övning.
Lär kroppskontroll, att hantera stora vikter, bra överföring till marklyft, skapar pannben och frisätter en hel del goa hormoner.

Jag skulle då aldrig byta ut denna övningen.

Upplever att de flesta som klagar över denna övningen är just personen som antingen är klena i böjen, eller knappt kan komma ned i en godkänd hockeyböj.

Ser alldeles för mycket av det senare på mitt lokala gym, killar som lastar på 150 kg och går långt ifrån ens till parallellt. Är som att stanna halvvägs i bänken, eller curla halvvägs från midjan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-11, 07:20   #78
Old Nick
Registered User
 
Old Nicks avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme Visa inlägg
Ex varför är det inte bänkpress eller rodd tre gånger i veckan vilket jag tror många nybörjare skulle klara minst lika bra?
Hela frågeställningen är märklig tycker jag. Programmets utformning är ju inte någon filosofisk fråga där skaparen suttit och grubblat över någon slags övergripande rättviseaspekt där alla övningar skall vara "lika värda" och få lika mycket tid. Det ser ut som det gör för att Rippetoe och övriga sett att detta är vad som gett bäst resultat. Svårare än så är det ju inte.

Och att beskriva det frekventa inkluderandet av en av de mest grundläggande helkroppsövningarna som en "hysteri" känns ännu mer konstigt. Tycker du det råder en hysteri kring intervaller eller långpass inom löpningen? Eller en form av hysteri att skidskyttar så frekvent tränar prickskytte? Jag menar, sånt rekommenderas ju hela tiden inom dessa områden. Av alla. Hysteri?

Att tunga helkroppsövningar finns med i flertalet program är bara självklart. Jag förstår inte hur man kan tänka på annat sätt.
Old Nick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-11, 07:53   #79
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av Old Nick Visa inlägg
Hela frågeställningen är märklig tycker jag. Programmets utformning är ju inte någon filosofisk fråga där skaparen suttit och grubblat över någon slags övergripande rättviseaspekt där alla övningar skall vara "lika värda" och få lika mycket tid. Det ser ut som det gör för att Rippetoe och övriga sett att detta är vad som gett bäst resultat. Svårare än så är det ju inte.

Och att beskriva det frekventa inkluderandet av en av de mest grundläggande helkroppsövningarna som en "hysteri" känns ännu mer konstigt. Tycker du det råder en hysteri kring intervaller eller långpass inom löpningen? Eller en form av hysteri att skidskyttar så frekvent tränar prickskytte? Jag menar, sånt rekommenderas ju hela tiden inom dessa områden. Av alla. Hysteri?

Att tunga helkroppsövningar finns med i flertalet program är bara självklart. Jag förstår inte hur man kan tänka på annat sätt.
Folk som inte är vana att träna hårt undviker dessa övningar, helt enkelt för att det smakar skit. Man vill inte att de ska vara det de är; bland de bättre massa/styrke övningarna, så därför förkastar man dem som old school skit.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-11, 13:59   #80
Henchman
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 149
Bland alla de gymövningar man ser så kräver nog knäböj i utförande också mest, ja fokus.
Att sitta fastspänd i en maskin och pumpa biceps framför en spegel ger å andra sidan en stor mängd fokus på den självkärlek man känner.

Ja man kan också träna sissy squats, utfall, marklyft eller liknande istället för knäböj men det är nog inte de alternativa övningarna du har i åtanke. Självklart så suckar folk över de som absolut inte vill träna knäböj av personlig anledning när man redan vet att det i flera fall handlar om lättja. Varför skulle man exempelvis vilja utesluta roddar från ryggträningen?

Senast redigerad av Henchman den 2015-09-11 klockan 14:00.
Henchman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-11, 17:25   #81
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av peterson Visa inlägg
Känns inte som jag tränat om jag inte böjt. Därför böjer jag varje pass. Bicepscurls kör jag kanske tre-fyra gånger i halvåret.
Varför blir det ofta en indirekt tävling här på kolo vem som böjer flest & mest samt den som curlar mest sällan? Måste vara fler än jag som känner det? Känns löjligt. (OBS ingen peak mot dig peterson utan till alla i allmänhet).
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-11, 17:38   #82
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
(OBS ingen peak mot dig peterson utan till alla i allmänhet).
Pik. Som i: "att pika någon". http://www.synonymer.se/?query=pika
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2015-09-11 klockan 17:47.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-11, 17:43   #83
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 611
Peak: https://trainelite.com/wp-content/up...iceps-peak.jpg
Köttis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-11, 18:01   #84
Ado2000
You dont make friends with sallad
 
Ado2000s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 199
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Deep gluteal syndrome?
Tror inte det men har haft en del smärta i baksida lår rätt konstant på ena benet innan sommaren.
__________________
Min träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175869

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade en vilodag 2005.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Gillar midgets (and goats)
Ado2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-11, 18:03   #85
Ado2000
You dont make friends with sallad
 
Ado2000s avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 199
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
Varför blir det ofta en indirekt tävling här på kolo vem som böjer flest & mest samt den som curlar mest sällan? Måste vara fler än jag som känner det? Känns löjligt. (OBS ingen peak mot dig peterson utan till alla i allmänhet).
Jag hoppas att det är jag som curlar mest här men det tvivlar jag på. Jag hoppas iaf vara i top 5
__________________
Min träningsjournal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175869

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade en vilodag 2005.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Gillar midgets (and goats)
Ado2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-11, 18:17   #86
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Jag måste påstå att jag håller med TS litegrann. Vad är dealen med knäböj? Jag förstår att det är en big deal för tjejer då övningen har en väldigt stark koppling till en attraktiv, hälsosam och stark kvinnlig fysik. Men för män? Vad skall vi med välsvarvad röv och lår till ur estetisk synpunkt? Vi borde fokusera mer på överkropp då vår manlighet och skönhet sitter mer i just överkroppen.

Bänkpress, pullups, dips, axelpress, bicepscurls - det är riktiga mansövningar. Knäböj är en riktig tjejövning. Marklyft kan klassificeras som unisex och viktig för båda könen.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-11, 18:29   #87
Okau
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Jag måste påstå att jag håller med TS litegrann. Vad är dealen med knäböj? Jag förstår att det är en big deal för tjejer då övningen har en väldigt stark koppling till en attraktiv, hälsosam och stark kvinnlig fysik. Men för män? Vad skall vi med välsvarvad röv och lår till ur estetisk synpunkt? Vi borde fokusera mer på överkropp då vår manlighet och skönhet sitter mer i just överkroppen.

Bänkpress, pullups, dips, axelpress, bicepscurls - det är riktiga mansövningar. Knäböj är en riktig tjejövning. Marklyft kan klassificeras som unisex och viktig för båda könen.
lol
__________________
Okau är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-11, 18:29   #88
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Jag måste påstå att jag håller med TS litegrann. Vad är dealen med knäböj? Jag förstår att det är en big deal för tjejer då övningen har en väldigt stark koppling till en attraktiv, hälsosam och stark kvinnlig fysik. Men för män? Vad skall vi med välsvarvad röv och lår till ur estetisk synpunkt? Vi borde fokusera mer på överkropp då vår manlighet och skönhet sitter mer i just överkroppen.

Bänkpress, pullups, dips, axelpress, bicepscurls - det är riktiga mansövningar. Knäböj är en riktig tjejövning. Marklyft kan klassificeras som unisex och viktig för båda könen.
Tycker den känns extremt manlig. Jag känner själv att man inte kan kalla sig stark om man inte är rejält stark i benen. Det är dessutom få övningar som är mer mentalt jobbiga att maxa i, tycker jag i alla fall själv.

Den känns mest hardcore tätt följd av marklyft
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-11, 18:58   #89
Saatan
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 118
Jag sågade av ett finger på gymmet igår, riktigt jävla MENTALT jobbigt men nu är det GJORT fyfan vad jag är macho fan vilka mesar ni alla andra är!! För alla vet att träning ska göra ONT och det ska vara JOBBIGT desto mer hardcore desto bättre,


Jag föredrar hellre att lägga krut på enkla överkroppsövningar som knappt är jobbiga men ger mig vad jag vill ha.

Senast redigerad av Saatan den 2015-09-11 klockan 19:00.
Saatan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-11, 19:20   #90
Okau
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 91
Citat:
Ursprungligen postat av Saatan Visa inlägg
Jag sågade av ett finger på gymmet igår, riktigt jävla MENTALT jobbigt men nu är det GJORT fyfan vad jag är macho fan vilka mesar ni alla andra är!! För alla vet att träning ska göra ONT och det ska vara JOBBIGT desto mer hardcore desto bättre,


Jag föredrar hellre att lägga krut på enkla överkroppsövningar som knappt är jobbiga men ger mig vad jag vill ha.
med en skivstång? i så fall är det riktigt manligt
__________________
Okau är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)