Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-02-02, 17:53   #3856
azeriath
Registered User
 
azeriaths avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Nacka
Inlägg: 2 097
Citat:
Ursprungligen postat av nitz Visa inlägg
Hang in there! Det kommer bli skitbra det här
Tack mannen!!
__________________
Vägen till min drömvikt och mitt nya liv - Min träningsjournal

Länk till bloggen: Ge aldrig upp!
Instagram: Gauthomas
Följ mig på Facebook Ge aldrig upp!
azeriath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 18:28   #3857
Timme
Mr BodyPump.
 
Timmes avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 18 028
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
En vecka funkar också väldigt bra. Det är ytterst sällan jag känner att jag inte kan lita på en medianförändring över en vecka (dietstart undantaget förstås). Någon enstaka gång mitt i en dietperiod kan jag få en känsla av att vikten helt plötsligt tagit en oväntad vändning trots fast kaloriintag men det är "undantag som bekräftar regeln". Oftast är det helt enkelt ett klockrent sätt att jämföra nuvarande vecka med föregående vecka.

Tjejer har det lite knivigare än killar. Dom måste hålla koll på sin månadscykel så att de inte misstolkar extra vätska som att de ligger för högt i kalorier.
Ah det har du rätt i. Medianvikt is the shit alltså. Hela detta tänket öppnade ögonen för mig kan man säga

Min deff går bättre än någonsin och det är helt underbart må jag säga. Är oerhört pepp på allt just nu Hade dock ganska starka cravings idag för mängder med choklad + salta nötter men har lyckats stå emot Dessa cravings lär komma av att jag tappade 900g vätska igår och kroppen vill väl återställa balansen med hjälp av mycket kalorier antar jag
__________________
Instagram
Journal
C4L
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 19:16   #3858
Erik_Hellström
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
Ah det har du rätt i. Medianvikt is the shit alltså. Hela detta tänket öppnade ögonen för mig kan man säga

Min deff går bättre än någonsin och det är helt underbart må jag säga. Är oerhört pepp på allt just nu Hade dock ganska starka cravings idag för mängder med choklad + salta nötter men har lyckats stå emot Dessa cravings lär komma av att jag tappade 900g vätska igår och kroppen vill väl återställa balansen med hjälp av mycket kalorier antar jag
Ett tips angående choklad och nötter som jag själv använder mig av är att kalkylera in en viss mängd av detta på tex vilodagar.

Själv har jag berett utrymme för 10g choklad (85% lindt) och 30g jordnötter på vilodagar.
Lite drygt 200Kcal som man visserligen skulle kunna lagt på "bättre" livsmedel, men helt förkastligt är ju varken choklad eller nötter och det ger den lilla belöning som kan behövas under diet (särskilt på vilodagar i mitt tycke då man inte ens får något endorfinpåslag från träning).
__________________
Det vi gör i livet ger eko ända in i oändligheten, för våra liv kan omöjligt stanna vid den punkt då våra kära hjärtan slutar pumpa.
Erik_Hellström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 21:43   #3859
Prez
Registered User
 
Prezs avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 194
Har tappat ca 5 kg sen starten på året, känner mig lättare och smalare, men knappt något skillnad runt midjan..

Har även slutat med kreatin nu, får se hur mycket vätska som rinner av.
__________________
» Stronglifts 5x5 träningsschema för utskrift - Finns i PDF & Excel
Prez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 22:28   #3860
Erik_Hellström
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Prez Visa inlägg
Har även slutat med kreatin nu, får se hur mycket vätska som rinner av.
En kort fråga angående detta, finns det någon anledning att du väljer att sluta med kreatin inför/under deff?
Märker att det är många som agerar likadant. Personligen ser jag bara fördelar med att inta (gärna starta en kreatinkur efter en tids uppehåll) i inledningsfasen alt en bit in i dieten för att få en liten boost när energiintaget stryps.
__________________
Det vi gör i livet ger eko ända in i oändligheten, för våra liv kan omöjligt stanna vid den punkt då våra kära hjärtan slutar pumpa.
Erik_Hellström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 22:31   #3861
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_Hellström Visa inlägg
En kort fråga angående detta, finns det någon anledning att du väljer att sluta med kreatin inför/under deff?
Märker att det är många som agerar likadant. Personligen ser jag bara fördelar med att inta (gärna starta en kreatinkur efter en tids uppehåll) i inledningsfasen alt en bit in i dieten för att få en liten boost när energiintaget stryps.
Det är det bästa. Sen håller man givetvis kvar kreatinet dieten ut. Att sluta mitt i och tappa vikt på stången när man som bäst behöver det är galenskap.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 22:39   #3862
Erik_Hellström
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Det är det bästa. Sen håller man givetvis kvar kreatinet dieten ut. Att sluta mitt i och tappa vikt på stången när man som bäst behöver det är galenskap.
Precis min tanke. Kreatinuppehåll känns mest logiskt att planera in då man väl justerar upp energiintaget (och kanske främst kolhydraterna) när man ändå lär ha energi/tryck/vätska i musklerna så det räcker.
__________________
Det vi gör i livet ger eko ända in i oändligheten, för våra liv kan omöjligt stanna vid den punkt då våra kära hjärtan slutar pumpa.
Erik_Hellström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 22:42   #3863
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_Hellström Visa inlägg
Precis min tanke. Kreatinuppehåll känns mest logiskt att planera in då man väl justerar upp energiintaget (och kanske främst kolhydraterna) när man ändå lär ha energi/tryck/vätska i musklerna så det räcker.
Precis. Vätskeförlusten efter att man gått av kreatinet vid dietstopp är ett bra sätt att inte lägga på sig 2-3 kg bara för att man slutar äta som en tiggare. Om man nu bryr sig om en viss målvikt eller så. Hur som helst är det som du säger ett bra tillfälle att avsluta.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2013-02-02 klockan 22:43.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 23:15   #3864
Provrörsbarn
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 315
Är äntligen klar med deffandet, har gått riktigt bra och är nöjd med resultatet, ska bli roligt att börja bygga. Men har lite svårt med att räkna ut min aktivitetsfaktor. Vad skulle ni ta mellan 1,2 - 2,0 Om en dag exempelvis ser ut följande:

> Uppvärmning på cross 10 minuter (lugnt, crossen säger 100kcal förbrända)
> 60 - 70 minuters styrketräning (mycket basövningar, ganska så tunga pass)
> Vardagssysslor ca 1-2 timmar om dan (tvätta kläder, städa, laga mat och liknande)
> Senare på kvällen 30-50 minuters löpning (ganska hårt "flåsigt", ibland intervaller)
> resten av dagen är stillasittandes i form av plugg, framför tv/datorn.

Målet är att sakta men säkert gå upp i vikt och bli starkare så kcalöverskott/balans.
Vad skulle ni ta på ett ungefär?
Provrörsbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 00:40   #3865
Reaper123
Registered User
 
Reaper123s avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 7 688
Citat:
Ursprungligen postat av Provrörsbarn Visa inlägg
Är äntligen klar med deffandet, har gått riktigt bra och är nöjd med resultatet, ska bli roligt att börja bygga. Men har lite svårt med att räkna ut min aktivitetsfaktor. Vad skulle ni ta mellan 1,2 - 2,0 Om en dag exempelvis ser ut följande:

> Uppvärmning på cross 10 minuter (lugnt, crossen säger 100kcal förbrända)
> 60 - 70 minuters styrketräning (mycket basövningar, ganska så tunga pass)
> Vardagssysslor ca 1-2 timmar om dan (tvätta kläder, städa, laga mat och liknande)
> Senare på kvällen 30-50 minuters löpning (ganska hårt "flåsigt", ibland intervaller)
> resten av dagen är stillasittandes i form av plugg, framför tv/datorn.

Målet är att sakta men säkert gå upp i vikt och bli starkare så kcalöverskott/balans.
Vad skulle ni ta på ett ungefär?
Jag gymmar 60-90min 3ggr/vecka (tung styrketräning med "enbart" basövningar dock inte 90min effektiv träning) och sitter mestadels still 40 timmar på ett kontor eller ligger i soffan och landar omkring 1,5 (överäter sedan med cirka 200kcal/dag i snitt). Så frågan är inte hur EN dag ser ut för dig... utan en hel vecka?

Men tränar du fler 3ggr/vecka så här är du med lätthet 1,7-1,8. Så börja nånstans (tex 1,8+önskat kcalöverskott), kör ett par veckor och utvärdera sen öka/minska om det krävs
__________________
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!

Senast redigerad av Reaper123 den 2013-02-03 klockan 00:41.
Reaper123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 01:31   #3866
Prez
Registered User
 
Prezs avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 194
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_Hellström Visa inlägg
En kort fråga angående detta, finns det någon anledning att du väljer att sluta med kreatin inför/under deff?
Märker att det är många som agerar likadant. Personligen ser jag bara fördelar med att inta (gärna starta en kreatinkur efter en tids uppehåll) i inledningsfasen alt en bit in i dieten för att få en liten boost när energiintaget stryps.
Enda anledningen är att jag har använt kreatin i två månader, så nu blir det en månads paus. Kommer att börja igen i början på mars. Min deff ska vara fram till sommaren ungefär då jag försöker gå ner 20 kg, ~1 kg/vecka.
__________________
» Stronglifts 5x5 träningsschema för utskrift - Finns i PDF & Excel
Prez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 05:29   #3867
Erik_Hellström
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Prez Visa inlägg
Enda anledningen är att jag har använt kreatin i två månader, så nu blir det en månads paus. Kommer att börja igen i början på mars. Min deff ska vara fram till sommaren ungefär då jag försöker gå ner 20 kg, ~1 kg/vecka.
Okej. Om jag vore i din sits hade jag dock fortsatt med kreatin till sommaren (när deffen är klar) och sedan ta uppehållet. Känns ovärt att riskera styrkeförluster under en månads tid om det går att undvika. Men vill du av princip ta uppehåll efter en viss tid så kör på, och hoppas det går bra oavsett.
__________________
Det vi gör i livet ger eko ända in i oändligheten, för våra liv kan omöjligt stanna vid den punkt då våra kära hjärtan slutar pumpa.
Erik_Hellström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 10:16   #3868
Woody R
Registered User
 
Woody Rs avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Ort: Norrland
Inlägg: 952
78kg idag, började på 81 för 2 veckor sedan, får hoppas det går lite långsammare nu
Woody R är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 10:19   #3869
Provrörsbarn
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 315
Citat:
Ursprungligen postat av Reaper123 Visa inlägg
Jag gymmar 60-90min 3ggr/vecka (tung styrketräning med "enbart" basövningar dock inte 90min effektiv träning) och sitter mestadels still 40 timmar på ett kontor eller ligger i soffan och landar omkring 1,5 (överäter sedan med cirka 200kcal/dag i snitt). Så frågan är inte hur EN dag ser ut för dig... utan en hel vecka?

Men tränar du fler 3ggr/vecka så här är du med lätthet 1,7-1,8. Så börja nånstans (tex 1,8+önskat kcalöverskott), kör ett par veckor och utvärdera sen öka/minska om det krävs
2-4 dagar ser ut såhär i veckan, det är dem mest aktiva dagarna. Jag tänkte ju gå efter hur en sådan dag ser ut när det kommer till energibehov för att sedan bara minska med kanske 400 kcal dem dagarna där jag till exempel inte kör konditionsträning. Så om jag skulle giss så skulle 4 dagar se ut som jag beskrev, 2 dagar med edbart styrketräning och 1 dag är vilodag i vecka. Jag räknar utifrån 1,8 dem mest aktiva dagarna och så kanske 1,65 vid enbart styrketräning och vilodagarna ca 1,45 kanske? Men ja...jag ska köra på några veckor o kolla! Ville bara ha ett hum!
Provrörsbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 10:26   #3870
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
Citat:
Ursprungligen postat av Provrörsbarn Visa inlägg
Är äntligen klar med deffandet, har gått riktigt bra och är nöjd med resultatet, ska bli roligt att börja bygga. Men har lite svårt med att räkna ut min aktivitetsfaktor. Vad skulle ni ta mellan 1,2 - 2,0 Om en dag exempelvis ser ut följande:

> Uppvärmning på cross 10 minuter (lugnt, crossen säger 100kcal förbrända)
> 60 - 70 minuters styrketräning (mycket basövningar, ganska så tunga pass)
> Vardagssysslor ca 1-2 timmar om dan (tvätta kläder, städa, laga mat och liknande)
> Senare på kvällen 30-50 minuters löpning (ganska hårt "flåsigt", ibland intervaller)
> resten av dagen är stillasittandes i form av plugg, framför tv/datorn.

Målet är att sakta men säkert gå upp i vikt och bli starkare så kcalöverskott/balans.
Vad skulle ni ta på ett ungefär?
skulle inte lägga så stor vikt på att räkna med formeln.. testa ett intag som känns bra och se vad som händer

mellan 1,5-1,7 gissar jag att din aktivitetsfaktor är.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)