Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-09, 18:51   #16
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Knäböj har bra carry over till marklyft. Det är därför man tränar knäböj.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 19:11   #17
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Det är ungefär bara jag och utfallstjejerna som har proportionerliga ben och ass till överkropp på mitt gym. Någon gång har vi haft en gästspelare från SATS Västra Hamnen som också duger (du vet vem du är) men annars är det mycket biceps och en massa sladdriga långbyxor som inte ser ut att fyllas något vidare. Folk borde köra mer ben. Inte bara mer knäböj.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 20:10   #18
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Klagarn Visa inlägg
Nej, men det finns nybörjare som inte kör annat än knäböj i princip. I alla fall inte satsar nämnvärt på någon annan övning för det är bara "disco". Och jag vet nog nästan med säkerhet att dessa får sin inspiration härifrån. De är inte många dock. Sen finns det självklart de åt andra hållet som bara ska bänka och curla men de är nog inte medlemmar på något forum.
Dessa personer kanske är hockeyspelare som precis kommit in i gymmet. Tror du deras tränare rekommenderar dem att göra curls...

Just sayin, kommentera inte andra träningsupplägg innan du vet vilka mål dem har.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 20:15   #19
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Jag gillar knäböj, därför knäböjer jag!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 20:25   #20
anemon
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 637
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Jag gillar knäböj, därför knäböjer jag!
+1000000
Om man inte gillar att böja gör det inte gillar man det kör.
Jag tycker själv knäböj är sjukt mycket roligare en exempelvis att sitta i en stol och köra bespark eller sitta i benpressen.
anemon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 20:41   #21
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Klagarn Visa inlägg
Överskattad övning helt klart. Och precis som du säger blir det väldigt lustigt när nybörjare fokuserar hela sin träning kring knäböj. Lägg till en inte ovanlig grisbulk på det, för man måste ju äta ordentligt, så ser det inte klokt ut sen. Oproportionerligt stora ben med en fet röv och svällbuk utan några muskler alls på överkroppen. Ser många såna på gymmet där jag tränar.
Citat:
Ursprungligen postat av Klagarn Visa inlägg
Nej, men det finns nybörjare som inte kör annat än knäböj i princip. I alla fall inte satsar nämnvärt på någon annan övning för det är bara "disco". Och jag vet nog nästan med säkerhet att dessa får sin inspiration härifrån. De är inte många dock. Sen finns det självklart de åt andra hållet som bara ska bänka och curla men de är nog inte medlemmar på något forum.
Hur ska du ha det

Klart du får biceps av böj, du måste ju hänga på (och ta av) viktskivorna!
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 20:57   #22
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Lägg också till att man tränar på att träna. Man blir varken tuff eller modig av koncentrationscurls.
Enda anledning till varför jag kör böj; för att bygga pannben
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 21:01   #23
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
För att ni som inte kör knäböj ser ut som skämt
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 21:06   #24
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
För att ni som inte kör knäböj ser ut som skämt
Förlåt va sa du?

Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 21:14   #25
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Bärsärk: är det en bild på dig eller någon av de andra i tråden? Hör lite dåligt här.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 21:47   #26
oscarovegren
Registered User
 
oscarovegrens avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Enköping
Inlägg: 1 146
Fördelen med knäböj är att den tar på både framsida lår, baksida lår, röv, ländrygg, korsrygg, bålstabilitet och explosivitet i samma övning. Enkelheten att bara kunna göra 1 övning för halva kroppen, fast kanske 2-3 gånger i veckan är den stora fördelen. Självklart får man mycket tid att lägga på övriga kroppsdelar resten av veckan, vilket skapar en jämn fysik.
__________________
oscarovegren på instagram
Oscar Ovegrens träningsjournal
Född 92, 178 cm lång och styrketränat sedan 2014
OL 85kg [ 120 + 152 ] KL SL [ 220 + 140 + 270 ]
Milen: 39:20
oscarovegren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 21:53   #27
peterson
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 73
Känns inte som jag tränat om jag inte böjt. Därför böjer jag varje pass. Bicepscurls kör jag kanske tre-fyra gånger i halvåret.
peterson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 22:05   #28
sunetdanne
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 736
Alla övningar har ett syfte: Likväll som överkropp bör underkropp tränas.

Många fokuserar för mycket på knäböj för att glömma andra delar av kroppen(exvis i ol är det enorm fokus på bakböj, men det där ovan naveln verkar vara mindre viktigt för många). Man får aldrig glömma att det gäller att ha balans mellan bak och framsida/över och underkropp. Ensidig fokus på knäböj leder till obalans(oavsett om övningen är bra för rörlighet eller underkroppsstyrka). På samma sätt som ensidig träning av framsida överkropp också leder till obalans.

Se till att vara grundtränad i hela kroppen, för vissa kanske detta innebär 1 pass böj i veckan för andra 2-4 pass. Att titta på kvoter och tabeller om rek styrka i resp. övning brukar vara en god början.
sunetdanne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 22:17   #29
NautilusMetoden
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 134
Riktigt flummigt inlägg nu, det mesta har redan sagts i denna tråd men jag vill lägga till ett ytterligare perspektiv som jag tycker man kan hitta i princip överallt i samhället...

Jag tror också att det har att göra med en typiskt gruppmentalitet som ligger i undermedvetandet faktiskt. För att liksom visa att man är mer hardcore är resten.

Lite som de musikfantasterna som bara har "bra smak" och bara gillar kända klassiska band, "höhö Led Zeppelins Stairway To Heaven är klart den bästa sången i världen!". Samma sak med knäböj, man kollar på Youtube där alla är liksom "Bro you HAVE to squat if you want gains!", ser alla "DO U EVEN SQUAT"-memes och inlägg överallt , ser alla Kolozzeum profiler predika om att man liksom sväller upp med massor med muskler över heeela kroppen. Det hela skapar den där gruppmentaliteten som vi alla har i vårt undermedvetande. Man visa att man är mer hardcore än den där smala medelålderspappan som sitter på sin fjuttiga benspark och vips, ett år senare så sitter man på Kolozzeum och spammar varje tråd med om hur jäkla biff det är med knäböj och skrattar åt varje DO U EVEN SQUAT-bild på Facebook.
NautilusMetoden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-09, 22:25   #30
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Det mesta tjatet jag hör om knäböj är faktiskt från folk som inte tränar det och som skapar den här typen av trådar.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)