Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-05-31, 17:19   #31
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Inte bara choklad, men gott så det förslår

__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 17:32   #32
mmartin
En hel restaurangvärld under samma tak
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: K-na
Inlägg: 1 312
Citat:
Ursprungligen postat av Wain
Världens mest berömda (och godaste?) choklad: Valrhona


Tycker att Lindt ligger en bra bit under de riktigt goda märkena.

var hittar man det då? och kostar?
mmartin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 19:26   #33
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av mmartin
var hittar man det då? och kostar?
Överallt, exempelvis hos sin lokala ica-handlare. Priset är aningen i överkant, tror 100 g ligger kring 39 kr och 80 g kring 45 kr.

För nuvarande är jag inne i en period då jag prövar runt lite bland olika märken. Finns roliga varianter med t.ex. peppar, kaffe, apelsin, rostade mandlar etc...
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-31, 19:45   #34
Grisen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Ö
Inlägg: 4 973
Jag startade tråden för att förhoppningsvis komma fram till att chips är nyttigare än godis. Detta för att jag skulle kunna klappa mig själv på magen när jag äter chips, med vetskapen att det jag äter i alla fall inte är lika onyttigt som godis.



Men vi har inte kommit fram till någonting konkret, jag vill ha ett svar av dignitet!
Grisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-03, 09:58   #35
Grisen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Ö
Inlägg: 4 973
Bump!
Grisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-03, 13:41   #36
Zakath
Ich bin Bananatastic!
 
Zakaths avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 8 334
Jag vill också höra ett konkret svar, men jag ska dela med mig av mina hypoteser:

Godis: Bidrar till glykogeninlagringen (+), minskar insulinkänsligheten(-), minskar fettförbränningen(-), stort insulinpåslag(-), högt GI(-), ingen näring (-)

Chips: minskar insulinkänsligheten(-), Lågt-medel GI(+), minskar fettförbränningen(-), mindre insulinpåslag än godis (+-), minskar fettförbränning (-), minimalt med näring (-)

Det här är dock bara hypoteser, finns ju vissa fördelar med båda. Fast dem har båda många fler nackdelar! Själv föredrar jag godis då jag inbillar mig att det ger ett bättre tryck nästa pass på grund av glykogeninlagringen
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-03, 14:03   #37
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Godis kan du ju äta efter träningen och få lite nytta utav det iaf, chips är ju riktigt svårt att passa in på ett bra sätt.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-03, 14:15   #38
aliquis
Banned User
 
aliquiss avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Örebro
Inlägg: 17 591
Tycker chips är sämre, inget fel på potatis, och palmoljan skall ju inte vara jättesämst, men energiintaget är ju massivt och näringsnivån rätt låg. Godiset är ju istället helt näringsfritt men energiintaget blir ju något mindre.
Dock lär ju chips ge en bättre tillfredsställelse, godis suger.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-03, 15:23   #39
Highlander
Registered User
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 70
har precis smällt i mig 5 st snickers/bounty-bars med någon minuts mellanrum.. känns som att man fyllt kvoten för sitt totala godisbehov i 3 månader


onyttigt, knappast.. då får man ju ångest
Highlander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-06-04, 14:29   #40
Grisen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Ö
Inlägg: 4 973
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath
Jag vill också höra ett konkret svar, men jag ska dela med mig av mina hypoteser:

Godis: Bidrar till glykogeninlagringen (+), minskar insulinkänsligheten(-), minskar fettförbränningen(-), stort insulinpåslag(-), högt GI(-), ingen näring (-)

Chips: minskar insulinkänsligheten(-), Lågt-medel GI(+), minskar fettförbränningen(-), mindre insulinpåslag än godis (+-), minskar fettförbränning (-), minimalt med näring (-)

Det här är dock bara hypoteser, finns ju vissa fördelar med båda. Fast dem har båda många fler nackdelar! Själv föredrar jag godis då jag inbillar mig att det ger ett bättre tryck nästa pass på grund av glykogeninlagringen
Bra Zakath! Men angående chipsens näringsfrihet, jag har för mig att det mesta av potatisens vitaminer och mineraler är kvar även i chips-form.
Grisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-01, 10:16   #41
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
En avdammad tråd: Om man nu ska välja, även om inget alternativ är "hälsosamt", så borde väl chips i måttliga mängder vara bättre som fredagsmys än lösgodis, som bara är rent socker och en massa e-nr? Våra svenska Chipsproducenter använder bättre oljor i dag och ny forskning verkar göra gällande att salt inte är så farligt som tidigare förkunnats. Chips är gott till fredagsölen, och jag inbillar mig att några öl och chips inte är så farligt om man inte överkonsumerar, eller hur tänker ni.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-01, 10:23   #42
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Ingen av dem. Estrellas linsbågar är det som gäller
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-01, 10:29   #43
DonFlex
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 153
I min värld så borde chips vara det bättre alternativet.
DonFlex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-01, 15:00   #44
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Mörk choklad är inte onyttigt alls; förbättrar insulinkänsligheten och ger rikligt med antioxidanter, samt att den mättade fettsyran sterinsyra som choklad är rik på är en mättad fettsyra som agerar likt en omättat i kroppen och inte påverkar t ex kolesterolnivåerna negativt.
Stämmer detta även 2019? Finns det fler produkter där detta råder?

Vore guld om jag kunde frossa lite mörk choklad varje dag utan att det påverkar min mättade fett budget
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-01, 15:05   #45
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Decepticon Visa inlägg
En avdammad tråd: Om man nu ska välja, även om inget alternativ är "hälsosamt", så borde väl chips i måttliga mängder vara bättre som fredagsmys än lösgodis, som bara är rent socker och en massa e-nr? Våra svenska Chipsproducenter använder bättre oljor i dag och ny forskning verkar göra gällande att salt inte är så farligt som tidigare förkunnats. Chips är gott till fredagsölen, och jag inbillar mig att några öl och chips inte är så farligt om man inte överkonsumerar, eller hur tänker ni.
Som jag har förstått det är det inte bra när oljor hettas upp. Hur illa oljor i sig är verkar det även råda delade meningar om.

Svårt ämne, men med den begränsade kunskap jag har hade jag för hälsans skull hellre ätit geléråttor än chips.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)