Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-07, 19:38   #1
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Så ramadan har börjat, Hälsosamt? Med tänkte på allt prat om autofagi osv med fasta

Ja så ramadan har börjat, Många tycker det är dumt och förstör kroppen.

Men man har ju läst mycket om fastan på sistone, Autofagi(minskad risk för cancer,alzheimers, bra för blodsockret?) och alla positiva egenskaper med 1-2 måltider om dagen istället för att småäta.

Skulle ni säga att ramadan är "hälsosamt"? Är det en bra grej för kroppen att göra 1 gång om året?

Enda negativa jag kan tycka är, Inte dricka något alls under fastetiden. Och att man alltid äter så sent. Annars borde det väll vara väldigt hälsosamt som sagt?


(Funderar inte på att konvertera eller göra någon liknande fasta) Mest nyfiken och intresserad bara.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 19:46   #2
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
De dricker ju inte vatten, vilket är rätt viktigt, som jag har förstått det, när man fastar...
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 21:31   #3
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Ja så ramadan har börjat, Många tycker det är dumt och förstör kroppen.

Men man har ju läst mycket om fastan på sistone, Autofagi(minskad risk för cancer,alzheimers, bra för blodsockret?) och alla positiva egenskaper med 1-2 måltider om dagen istället för att småäta.

Skulle ni säga att ramadan är "hälsosamt"? Är det en bra grej för kroppen att göra 1 gång om året?

Enda negativa jag kan tycka är, Inte dricka något alls under fastetiden. Och att man alltid äter så sent. Annars borde det väll vara väldigt hälsosamt som sagt?


(Funderar inte på att konvertera eller göra någon liknande fasta) Mest nyfiken och intresserad bara.
Är väl bara för dig att börja träna lite mer och titta på periodisk fasta så kommer du må mycket bättre troligen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 23:53   #4
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
De dricker ju inte vatten, vilket är rätt viktigt, som jag har förstått det, när man fastar...
Varför är det viktigt? Kan man inte gå 20 timmar eller så utan vatten utan problem? Illa om det är varmt kanske, men annars?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 00:57   #5
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Som jag förstått det så får dom dricka vatten och äta efter solnedgång tills solen går upp igen. Så i teorin borde dom kunna gå upp tidigt och käka en frulle och hiva vatten och sedan stå sig tills kvällskvisten. Kan nog bli jobbigt beroende på vart i världen man befinner sig när solen knappt går ner ibland..
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 06:49   #6
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
De dricker ju inte vatten, vilket är rätt viktigt, som jag har förstått det, när man fastar...
Varför? Dricker/äter de en hel del mellan 22:00-02:00 ungefär kan de ju få i sig en hel del.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 08:22   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Som jag förstått det så får dom dricka vatten och äta efter solnedgång tills solen går upp igen. Så i teorin borde dom kunna gå upp tidigt och käka en frulle och hiva vatten och sedan stå sig tills kvällskvisten. Kan nog bli jobbigt beroende på vart i världen man befinner sig när solen knappt går ner ibland..
Många muslimer fuskar och vänder på dygnet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 10:30   #8
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Det som eventuellt är negativt är väl att man äter på natten och kanske sover mindre/sämre annars ser jag inga problem, det handlar bara om en månad om året.

Eftersom Ramadan infaller ca 1 vecka tidigare varje år så blir det mindre och mindre plågsamt för varje år nu. De värsta åren då Ramadan inföll mitt under sommaren är bortgjorda.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 10:51   #9
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Det som eventuellt är negativt är väl att man äter på natten och kanske sover mindre/sämre annars ser jag inga problem, det handlar bara om en månad om året.

Eftersom Ramadan infaller ca 1 vecka tidigare varje år så blir det mindre och mindre plågsamt för varje år nu. De värsta åren då Ramadan inföll mitt under sommaren är bortgjorda.
Jo men med allt prat om fasta och dess hälsoeffekter, Bör ju detta vara "jättebra" för kroppen egentligen? Ordentlig "rensning" och uppbyggnad av celler o diverse, Eller?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 10:55   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Ja, att kroniskt begränsa "ätfönstret" till några timmar per dag kan sannolikt ha hälsofördelar. En månad och sedan återgå till normalt frossande dygnet runt kommer inte att ha det.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 13:12   #11
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Meningen med ramadan är inte bara att fasta heller ungefär som periodisk fasta sen 'ter man hur mycket man vill när man får. Det skall kännas och man skall genomgå en förändring, vara förberedd på sämre tider, veta hur det känns att inte ha någon mat, samt påminnas om hur det var att utkämpa krigen då man inte kunde äta på dagen etc. Har en muslim sagt till mig.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 12:50   #12
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ja, att kroniskt begränsa "ätfönstret" till några timmar per dag kan sannolikt ha hälsofördelar. En månad och sedan återgå till normalt frossande dygnet runt kommer inte att ha det.
Så att köra någon slags "fasta" i 16-20 timmar 1 gång i veckan t ex, och sedan äta som vanligt tror du inte skulle ha några hälsofördelar?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 17:12   #13
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Att äta nattetid har ju en hel rad negativa hälsoeffekter i sig självt (även om det knappast gör nån skillnad varken till eller från under en så kort period iofs).
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 17:44   #14
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Som sagt så ser nog muslimer lite olika på det men tanken är inte att spara sig till natten utan det skall banne mig vara en ordentlig fasta. Annars kan man titta på periodisk fasta och svulla när man känner för det med det är ingen riktig ramadan.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)