Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-31, 16:24   #16
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Tyckte inte det såg så illa ut. Du behöver faktiskt inte äta någonting, du överlever ett par månader på vatten. Men du skulle förslagsvis kunna äta fett kött och fisk med nån grönsak till ett tag. Typ entrecote, högrev, blandfärs, bacon, ägg och sånt.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-31, 22:15   #17
F Ultra
Registered User
 
F Ultras avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Kållered
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik Visa inlägg
Sjuksköterskan på telefonen sade dom inte tog emot personer med BMI över 40 på vanliga dietist-avdelningen, dom med "extrem fetma" får åka till stora staden och skämmas. Gissar dietistavdelningen på NÄL är på 3:e våningen utan hiss eller något...
Tänkte bara lite snabbt kommentera just den här biten. Jag har nämligen själv varit på just Sahlgrenskas fetmaavdelning (för invägning då vågen på Itrim i Mölndal där jag började min viktresa nedåt 2013 maxade på 200kg) och även om jag bara var där enbart för invägning så kan jag iaf ge dig besked om att de inte har en attityd om att du måste skämmas och inte heller är det på 3:e våningen utan hiss.
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-01, 06:05   #18
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag har vägt 144 kg som mest och jag kan säga dig att du är på rätt väg och du behöver inte dietist. Jag har sprungit runt där hela livet och diverse fetmaavdelningar. Lösningen för mig blev träningen och en bra personlig tränare samt hälsocoach. En dietist kommer inte göra något unikt för dig i det här läget.

Finns det något gym i närheten av dig där det finns grupper man kan gå med i? Som viktväktarna fast lite mer modernt med fokus på träning.
Edit: Itrim som någon skrev ovan, där gick jag, det var suveränt tyckte jag. Jag gick ned till 85 kg och via dem.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?

Senast redigerad av shut teh face den 2019-04-01 klockan 06:06.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-01, 12:15   #19
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Har tänkt lite vad jag ska göra, och hur. Har bestämt mig för att skita i att åka till Göteborg. Min tinnitus mår inte bra av att sitta två timmar i en bil, gå runt i Göteborg med öronproppar och sedan köra två timmar hem igen i bullriga bilen. Kommer göra mig sängliggande i 3-4 dagar med lite till ingen sömn, ingen träning och en stor risk för tröstätande.

Så jag åker till vårdcentralen nästa vecka så dom får ta blodprov och blodtryck för att kolla så inget är tokfel.
Skulle träffa en läkare veckan därpå och ska fråga då hur mycket jag behöver gå ned i vikt för att få träffa den lokala dietisten. Kan ju ha det som del-mål i min träning. Att gå ned till 25% kroppsfett så jag kan få träffa dietisten.

Senast redigerad av Nikenik den 2019-04-01 klockan 12:17.
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-01, 16:05   #20
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 506
Här hittar du allt du behöver;

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181504

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199699

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-01, 16:12   #21
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik Visa inlägg
Har tänkt lite vad jag ska göra, och hur. Har bestämt mig för att skita i att åka till Göteborg. Min tinnitus mår inte bra av att sitta två timmar i en bil, gå runt i Göteborg med öronproppar och sedan köra två timmar hem igen i bullriga bilen. Kommer göra mig sängliggande i 3-4 dagar med lite till ingen sömn, ingen träning och en stor risk för tröstätande.

Så jag åker till vårdcentralen nästa vecka så dom får ta blodprov och blodtryck för att kolla så inget är tokfel.
Skulle träffa en läkare veckan därpå och ska fråga då hur mycket jag behöver gå ned i vikt för att få träffa den lokala dietisten. Kan ju ha det som del-mål i min träning. Att gå ned till 25% kroppsfett så jag kan få träffa dietisten.
Om BMI-gränsen är 40 för lokal behandling så behöver du väga under 120kg ungefär. Låter smart avseende blodprover och blodtryckskoll. Du kan helt klart fixa detta på egen hand, även om hjälp kan hjälpa på fler sätt än bara direkt viktnedgång (bl.a. att bibehålla nedgången).
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-03, 20:41   #22
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Liten uppdatering:
Var och tog blodprov och blodtryck idag och pratade lite med sköterskan om "för fet att få träffa dietisten".
Hon sade att deras dietist och dem på NÄL inte jobbade med överviktiga personer alls. Dom jobbade nästan enbart med anorexi/ätstörningar. Ungdomar som svälter sig och spyr upp maten efter dom ätit... Dom behöver visst mycket mera hjälp och dör mycket fortare och oftare..
Så enligt sköterskan är det därför som alla överviktiga blir skickade till Sahlgrenska.

Ska träffa lokala läkaren nästa vecka och få provresultaten och sedan skriva eventuell remiss, får se vad hon säger.

Gått ned 2kg, vågen på vårdcentralen sade 142kg. Kan nudda knapphålet med jeansknappen på mina w40-jeans, men ännu inte knäppa byxorna.
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 22:26   #23
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Uppdatering nr.2
Fick tillbaka blodproverna och alla mina värden var "perfekta", slutcitat. Kolesterol, blodtryck, blodsocker, blodfetter, hjärtrytm etc.

Har gått ned 2kg och minskat cirka 5cm i midjan, är på 32,1% kroppsfett och militärpressade för första gången min 48kg kettlebell idag.

Har fortfarande inte fått kallelse till dietisten, läkaren sade hon skulle skriva en remiss...

Planen är att inte försöka gå ned för snabbt i vikt, sikta på 1kg i veckan och ha mer koll på midjemåttet än vågen.
Om mina blodvärden varit katastrofala hade jag provat något annat. Nu fortsätter jag på kokt potatis, skinka, keso, grönsaker, linser, fullkornsris och proteindrinkar.

Även om man blir lite svartsjuk när man hör om någon bekant som gått ned 15kg på en månad med LCHF.

Senast redigerad av Nikenik den 2019-05-09 klockan 22:29.
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 07:06   #24
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
15kg på en månad.....ett underskott på över 3400kcal om dagen då?
Om det låter för bra för att vara sant......
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 07:57   #25
lowdice
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 71
Låter skitbra!
lowdice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 08:36   #26
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Du är på rätt väg. Acceptera att det kommer ta tid och kör på. Frestelser att korta ner tiden till max som slutar med extrema diet-beslut brukar leda till att man käkar upp det mesta man förlorat.

Du har redan förlorat många storlekar och ökat i styrka. Fortsätt kötta på. Tag dina promenader som jag tror förbränner en hel del på din vikt, fortsätt med din träning och fortsätt med din kost som du verksr bekväm med. Om det fortsätter i samma takt bör du kunna nå 100 kg till nyår. Tänk vilken jädra resa!

Kötta på nu och använd måttbandet och inte spegeln som referens. Du är grym!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 09:43   #27
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 506
Citat:
Ursprungligen postat av armed dingo Visa inlägg
du är på rätt väg. Acceptera att det kommer ta tid och kör på. Frestelser att korta ner tiden till max som slutar med extrema diet-beslut brukar leda till att man käkar upp det mesta man förlorat.

Du har redan förlorat många storlekar och ökat i styrka. Fortsätt kötta på. Tag dina promenader som jag tror förbränner en hel del på din vikt, fortsätt med din träning och fortsätt med din kost som du verksr bekväm med. Om det fortsätter i samma takt bör du kunna nå 100 kg till nyår. Tänk vilken jädra resa!

Kötta på nu och använd måttbandet och inte spegeln som referens. Du är grym!
+1
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 13:01   #28
Nikenik
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Bohuslän
Inlägg: 74
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
15kg på en månad.....ett underskott på över 3400kcal om dagen då?
Om det låter för bra för att vara sant......
Ja, exakt. Det var en bekant som berättade om hennes bekant som börjat med LCHF och gått ned 40kg på några månader varav 15kg på en månad, så därför borde jag ju också prova göra det. Gått om överdrifter, hörsägen och missuppfattningar. Smått irriterande att höra det bara. Jag förklarade att går man ned mer än 1kg i veckan förlorar man minst lika mycket muskler som fett. "Funkade ju för honom iaf..." vart svaret.

Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Du är på rätt väg. Acceptera att det kommer ta tid och kör på. Frestelser att korta ner tiden till max som slutar med extrema diet-beslut brukar leda till att man käkar upp det mesta man förlorat.

Du har redan förlorat många storlekar och ökat i styrka. Fortsätt kötta på. Tag dina promenader som jag tror förbränner en hel del på din vikt, fortsätt med din träning och fortsätt med din kost som du verksr bekväm med. Om det fortsätter i samma takt bör du kunna nå 100 kg till nyår. Tänk vilken jädra resa!
Tack, ja, håller på att vänja mig vid tanken att jag kommer behöva äta såhär resten av livet. Vilket känns okej. Fast i framtiden när jag hittat en vikt som jag trivs med kanske jag äter lite mera ägg, bönor och fetaost och skippar att dricka whey80 2-3 gånger per dag.
100kg till nyår? Hehe, har just nu fettfri massa på 95kg enligt kalkylatorn på styrkelabbets hemsida, kan bli svårt ta sig ned till 100kg. Har siktet på 120kg just nu utan förlorad muskelmassa. Får se vad jag gör om/när jag kommer dit.
Nikenik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 13:07   #29
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik Visa inlägg
Uppdatering nr.2
Fick tillbaka blodproverna och alla mina värden var "perfekta", slutcitat. Kolesterol, blodtryck, blodsocker, blodfetter, hjärtrytm etc.

Har gått ned 2kg och minskat cirka 5cm i midjan, är på 32,1% kroppsfett och militärpressade för första gången min 48kg kettlebell idag.

Har fortfarande inte fått kallelse till dietisten, läkaren sade hon skulle skriva en remiss...

Planen är att inte försöka gå ned för snabbt i vikt, sikta på 1kg i veckan och ha mer koll på midjemåttet än vågen.
Om mina blodvärden varit katastrofala hade jag provat något annat. Nu fortsätter jag på kokt potatis, skinka, keso, grönsaker, linser, fullkornsris och proteindrinkar.

Även om man blir lite svartsjuk när man hör om någon bekant som gått ned 15kg på en månad med LCHF.

Låter jättebra och grattis till minskat midjemått och vikt!
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 16:53   #30
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik Visa inlägg

...
Tar morgonpromenad varje dag och tränar med mina kettlebells varannan dag.
Gör 100 kettlebell swings och 10 "turkish get-ups" med 32kg varje träningspass plus "lite annat", och pressar också min 40kg i set om 2, 3-4 gånger per dag (per arm), varje gång jag går förbi den ute på gårdsplanen.
...
Jag har själv inga erfarenheter av att behöva gå ned i vikt men det där gillar jag att läsa, både vanan där och prestationen. Det fanns en användare här förut som gjorde en stor viktnedgång och det som "blev kvar" var en av de bättre fysikerna på kolo utan att ens träna på gym. Verkar som du har en liknande potential.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)