Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-15, 08:48   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Att vara överviktig mellan 20-29 års ålder kan förkorta livet med upp till 10 år

Citat:
Background/objectives:

Adult obesity has been shown to substantially heighten the risk of adverse health outcomes but its impact on life expectancy (LE) has not been quantified in Australia. Our aim is to estimate reductions in LE and years of life lost (YLL) associated with overweight and obesity, relative to those at a healthy weight for Australian adults aged 20–69 years.

Subjects/methods:

We used a microsimulation model of obesity progression in Australia that integrates annual change in BMI based on age and sex, with Australian life-table data and published relative risk of all-cause mortality for different BMI categories. Remaining LE and YLL compared to healthy weight were estimated using 10-year cohorts, by sex. A nationally representative sample of 12,091 adults aged 20–69 from the 2014/15 Australian National Health Survey were used to represent the input population of 14.9 million.

Results:

Estimated remaining years of LE for healthy weight men and women aged 20–29 years was approximately 57.0 (95% CI 56.7–57.4) and 59.7 (95% CI 59.4–60.0) years, respectively. YLL associated with being overweight at baseline was approximately 3.3 years. For those obese and severely obese the loss in LE was predicted to be 5.6–7.6 years and 8.1–10.3 years for men and women aged 20–29 years, respectively. Across men and women, excess BMI in the adult population is responsible for approximately 36.3 million YLLs. Men stand to lose 27.7% more life years compared to women.

Conclusions:

Overweight and obesity is associated with premature mortality at all ages, for both men and women. Adults aged 20–39 years with severe obesity will experience the largest YLL, relative to healthy weight. More needs to be done in Australia to establish a coherent, sustained, cost-effective strategy to prevent overweight and obesity, particularly for men in early adulthood.
Impact of overweight, obesity and severe obesity on life expectancy
of Australian adults. International Journal of Obesity, 3 October 2018.

http://georgeinstitute.org/sites/def...re_obesity.pdf
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 18:50   #2
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Ålderdom är överskattad.
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 19:09   #3
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Ålderdom är överskattad.
Första 5-10 åren efter pension kanske är trevliga men sen lär de bli förjävla segt asså.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-15, 20:49   #4
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Första 5-10 åren efter pension kanske är trevliga men sen lär de bli förjävla segt asså.
Precis. Lika bra att leva onyttigt och dö i förtid istället. #YOLO
Xead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 09:49   #5
Mouline
Mästerbantaren
 
Moulines avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 5 983
Skulle vara intressant att veta hur mycket jag "förlorade" på att väga 100kg som 7 åring och 200 som 18 åring då mina värden alltid var "bra" och inget högt bt. eller liknande.
__________________
Mouline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 10:43   #6
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Ålderdom är överskattad.
Jag vet inte jag. Vid 65 får man ju äntligen pensionera sig och slippa jobba, då vill man ju vara pigg och leva rajtan tajtan tills man dör.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 13:22   #7
whuddafuks
Elskar pråttin asså
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 511
Har träffat allt för många gamlingar (pigga) som lever ett många gånger bättre liv än majoriteten av oss unga. Jag har börjat inse mer och mer att jag vill leva och vara frisk i äldre dar.
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)