Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-08-31, 12:57   #676
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Du har en massa oväsentlig massa som magsäck, lever,tarmar hjärta, lungor, hjärna och hud som sänker din wilks poäng mer ju lägre din viktklass är. Därför borde du tävla i så hög viktklass du kan hålla dig lean i. För om du äter upp dig så kommer inte dessa organ öka lika mycket i vikt som du, relativt sett.

Sen känns det som att du inte har så lätt för att bygga muskler. Då hade du nog varit större vare sig du ville det eller ej.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 15:54   #677
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler Visa inlägg
Du har en massa oväsentlig massa som magsäck, lever,tarmar hjärta, lungor, hjärna och hud som sänker din wilks poäng mer ju lägre din viktklass är. Därför borde du tävla i så hög viktklass du kan hålla dig lean i. För om du äter upp dig så kommer inte dessa organ öka lika mycket i vikt som du, relativt sett.

Sen känns det som att du inte har så lätt för att bygga muskler. Då hade du nog varit större vare sig du ville det eller ej.
Nja, egentligen så behöver man inte vara i bra form. Vill man vara så konkurrenskraftig som möjligt ska man välja den viktklass där ens Wilks är bäst, oavsett hur bra form man kommer vara. För kortare lyftare brukar det betyda att de kan hålla sig i god form med relativt låg fettprocent. Det är inte lika vanligt bland längre lyftare, eftersom mängden muskelmassa människor kan bygga inte ökar linjärt med längden.

I -93 kg kan jag hålla mig i bra form. Senaste tävlingen vägde jag in på 92 och var nog på ~11% kroppsfett. Jag skulle nog kunna väga runt 100 kg på ca.15% kroppsfett (när jag vägde 93-95 hade jag nog runt 14-16%). Jag är helt enkelt inte sugen på att bli så mycket större. Lite mer massa på armar och överkropp vore trevligt, men inte mycket mer på låren. Kanske ändrar mig i framtiden.

Jag har ganska lätt för att lägga på mig muskler på benen. Böjer jag ofta och med hög volym så växer låren. Inte lika lätt för överkroppen, men jag bryggar också mycket i bänkpress vilket till viss del kopplar ut bröstet och därmed ger mindre stimulans för pressmusklerna. Min underkropp arbetar genom större ROM än överkroppen, och det tror jag påverkar. Slutligen kanske mitt träningssätt inte är det mest optimala för snabb muskeltillväxt (även om jag växte bra under hurrils upplägg).

Sen tycker jag inte videor alltid ger en bra uppfattning, så för att ge mina nuvarande stats:
Runt axlar: 128 cm
Bröst: 110 cm
Midja: 80 cm
Runt höft: 100 cm
Lår: 60 cm

Detta på kroppsvikt 87 kg, 10-11% kroppsfett, 192 cm.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2016-08-31 klockan 15:57.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 20:13   #678
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
du såg ju smal ut på din senaste video men då är det säkert för att du är rätt rippad istället med dom statsen.

oavsett ska det bli kul och se hur du blir starkare oavsett KV
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 21:43   #679
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
du såg ju smal ut på din senaste video men då är det säkert för att du är rätt rippad istället med dom statsen.

oavsett ska det bli kul och se hur du blir starkare oavsett KV
Smal är jag, för så är jag helt enkelt byggd, och det var jag även när jag vägde mer. Menade mest att jag har en del muskler ändå
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 21:59   #680
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
31/8

Tid 2 timmar

Uppvärmning och dynamisk stretch 10 min
Utrullning med maghjul 15 kg x 3 x 5, kroppsvikt x 2 x 8
Y-front raise med rep i kabel 2 x 12
Enbens good morning, skivstång 2 x 10

Knäböj, olympisk, stopp
60 kg x 3
80 kg x 3
90 kg x 3
100 kg x 3
100 kg x 3 @7.5

Marklyft, sumo, från 10cm
100 kg x 3
120 kg x 3
140 kg x 3
155 kg x 3
170 kg x 3
170 kg x 3
170 kg x 3 @8

Bänkpress, medelbrett grepp, fötterna uppe, stopp
62.5 kg x 6
70 kg x 6
77.5 kg x 5
77.5 kg x 5
77.5 kg x 5
77.5 kg x 5
77.5 kg x 5
77.5 kg x 5 @7

Lårcurl, ett ben 2 x 12
Armhävning, upphöjda 20 kg x 3 x 8
Liggande tricepsextension, kettlebell 14 kg x 2 x 12
Biceps 20 kg x 6, 18 kg x 6

Kommentar
Hyfsat fräsch idag igen. Kände för tunga mark men ville inte belasta ländryggen så hårt så det blev korta sumo.
Pausböj: Mer framåtlutat på film än vad det kändes. Får fram höften och knäna ganska bra på vägen upp, dock för sent.
Korta sumo: Mycket bättre tekniskt än de senaste sumomarklyften jag gjort från golvet. Enklare att få in höften med kortare ned till stången. Även bra och tydliga utlåsningar där knäna låses ut strax före ryggen. Ingen krumning av ländrygg men svag böj i övre rygg, vilket är ok. Överlag starkare än väntat. Kunde nog gjort en singel på 200 eller en 5:a på denna vikt. Kändes dock som jag fick en mindre sträckning i höger övre fäste av hamstring, men det verkar nästan borta nu.
FU-bänk: Mycket svagare utan ben och brygga; första setet var ganska tungt. Sista lättare. Borde pressat mer i en båge tillbaka mot huvudet. Blev mest rakt uppåt.
Sjönk ned med ryggen för mycket i armhävningarna. Korrigerade på efterföljande set.

__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2016-08-31 klockan 22:01.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-01, 09:23   #681
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
såg verkligen lätt ut dina sumo, killen i bakgrunden mirar ju xD

är även lite imponerad hur du lyckas få dig i startsituation med vikten på ryggen i armhävningarna. lite cirkuskonster de där. haha
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-01, 09:44   #682
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Inte för att påpeka att du gör något fel men jag vill minnas att du har haft problem med ländryggen och kom att notera en sak under utförandet av dina armhövningar. Du extenderar din ländrygg i bottenpositionen. Fångade detta på bild för att demonstrera vad jag menar men förstod inte hur man laddade upp bilden:S

Ville bara ge dig lite feedback som jag tänkte kan vara bra ut ett skadepreventativt syfte.
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-01, 09:54   #683
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Tror jag nu fattade hur man gjorde
Bifogade bilder
Filtyp: jpg qwerthj.jpg (43.0 KB, 57 visningar)
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-01, 11:13   #684
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
såg verkligen lätt ut dina sumo, killen i bakgrunden mirar ju xD

är även lite imponerad hur du lyckas få dig i startsituation med vikten på ryggen i armhävningarna. lite cirkuskonster de där. haha
Korta sumo är ett riktigt ego-lyft. Kan alltid dra på med ganska mycket vikt där.

Det är inte så svårt att få vikten i position faktiskt (bortsett från när man kör tunga plankor med 2 st 25:or). Oftast svårare att hålla den på plats. Tenderar att glida ned på ryggen eller åt sidan om man inte är helt rak.

Citat:
Ursprungligen postat av Hyperion1 Visa inlägg
Inte för att påpeka att du gör något fel men jag vill minnas att du har haft problem med ländryggen och kom att notera en sak under utförandet av dina armhövningar. Du extenderar din ländrygg i bottenpositionen. Fångade detta på bild för att demonstrera vad jag menar men förstod inte hur man laddade upp bilden:S

Ville bara ge dig lite feedback som jag tänkte kan vara bra ut ett skadepreventativt syfte.
Jag noterade det men tack för kommentaren. Kan även känna lite i ländryggen när jag kör bänkpress om jag tar ut bryggan där istället för i bröstryggen. Får helt enkelt vara försiktig.

Annars mår ryggen och knäna mycket bättre nu än i våras. Vänster knä har jag inte haft värk i på länge. Misstänker dock att det kan komma tillbaka om jag ökar träningsvolymen lite till, så försöker hålla tillbaka på det.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-01, 12:21   #685
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Jag noterade det men tack för kommentaren. Kan även känna lite i ländryggen när jag kör bänkpress om jag tar ut bryggan där istället för i bröstryggen. Får helt enkelt vara försiktig.
Lugnt, bara kul att kunna vara till hjälp
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-01, 13:25   #686
Hyperion1
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 327
Citat:
Sjönk ned med ryggen för mycket i armhävningarna. Korrigerade på efterföljande set.
Nu såg jag att du kommenterat det i samma post. Ursäktar mig för att ha läst så slarvigt:/
Hyperion1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-01, 21:37   #687
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
1/9

Tid 2 timmar 1 kvart

Uppvärmning och dynamisk stretch 15 min
Face pulls 2 x 15
Klokovs ryggplanka 10 kg fram och bak x 2 x 30s, 15 kg bak + 20 kg fram x 2 x 30s

Frontböj
60 kg x 5
70 kg x 3
80 kg x 3
90 kg x 3
100 kg x 2
100 kg x 2
100 kg x 2 @8.5

Frontböj, stopp
90 kg x 3
90 kg x 3 @8

Marklyft
110 kg x 3
125 kg x 3
140 kg x 3
140 kg x 3
140 kg x 3
140 kg x 3
140 kg x 3 @9

Bänkpress, 2s paus
60 kg x 3
70 kg x 3
80 kg x 3
90 kg x 3
97.5 kg x 3 @9
92.5 kg x 3
92.5 kg x 3
92.5 kg x 3
92.5 kg x 3
92.5 kg x 3 @8.5

Stående hantelpress, en arm, alternerande 14 kg x 3 x 7
Chins 3 x 7
Ryggresning 3 x 20

Kommentar
Frontböj: Mer van vid övningen nu så bättre styrka. Tror inte jag gjort 100 tidigare (eftersom jag inte har kört tunga frontböj). Inga problem förutom att det inte var skönt. Bra tryck med låren fram halvvägs upp.
Marklyft: Blev fler set än planerat. Känner nu hur övre sätesmuskeln är ansträngd. Tekniskt bra. Lättare när jag vinklar ut fötterna lite (med betoning på lite) än helt rakt fram samt ställer mig med smalbenen nästan mot stången.
Pausbänk: Bänken går på räls. Tekniken sitter. Kände lite i ländryggen vid setupen av bryggan på sista setet, så tog inte ut den fullt.
I övrigt har jag nog ökat min ämnesomsättning. Håller mig i denna formen på drygt 3200 kcal. Stående skrivbord och många långa helkroppspass per vecka har nog varit avgörande.

__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-01, 22:13   #688
Guckenn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Lund
Inlägg: 755
Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Väger 86-88 kg, så typ normalvikt för min längd 192 cm, fast i bra form. Visst, jag vet om att jag inte är stor. Har inte velat bli det.

Skulle kunna köra i -93, men känns ganska ovärt att tävla om jag inte går hela vägen, dvs inte endast tränar rätt utan också är villig att väga "rätt" för min längd. Det skulle vara minst -105 kg. För tillfället är jag nöjd med att bli så stark jag kan på ungefär denna kroppsvikten.
-93 är väl inte så orimligt om du endast tävlar i bänk? Senast du tävlade i -93 hade du mer massa på benen än nu(antar jag pga viktnedgången). Du har en bra bänkpress med tanke på din massa i överkroppen(inget illa ment men...), med 4-5 kg extra massa på bröst/axlar/triceps skulle du säkert kunna få upp bänken en bit över 130 om ditt max är runt 120 nu.
Guckenn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-01, 22:32   #689
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Guckenn Visa inlägg
-93 är väl inte så orimligt om du endast tävlar i bänk? Senast du tävlade i -93 hade du mer massa på benen än nu(antar jag pga viktnedgången). Du har en bra bänkpress med tanke på din massa i överkroppen(inget illa ment men...), med 4-5 kg extra massa på bröst/axlar/triceps skulle du säkert kunna få upp bänken en bit över 130 om ditt max är runt 120 nu.
Det är sant. En ökning av 4-5 kg muskelmassa på endast pressmusklerna är dock väldigt mycket.

Tänk dig hur mycket ett kilo nötkött är, och lägg därtill faktumet att en större andel procentuellt av den massa man får vid viktuppgång oftast lägger sig runt buk, höft/rumpa, lår än bröst, axlar, och triceps. Så för en ökning av 4-5 kg muskelmassa på pressmusklerna behöver nog min kroppsvikt som helhet öka runt 10 kg. Det är jag inte är sugen på. Jag kan inte bestämma mig för var muskelmassan ska hamna, så långe jag inte nästan uteslutande tränar överkroppen.

Säger inte att det är omöjligt, och jag är öppen för att tävla igen. I så fall blir det något som får ta tid.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2016-09-01 klockan 22:34.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-01, 23:11   #690
Guckenn
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Lund
Inlägg: 755
Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Det är sant. En ökning av 4-5 kg muskelmassa på endast pressmusklerna är dock väldigt mycket.

Tänk dig hur mycket ett kilo nötkött är, och lägg därtill faktumet att en större andel procentuellt av den massa man får vid viktuppgång oftast lägger sig runt buk, höft/rumpa, lår än bröst, axlar, och triceps. Så för en ökning av 4-5 kg muskelmassa på pressmusklerna behöver nog min kroppsvikt som helhet öka runt 10 kg. Det är jag inte är sugen på. Jag kan inte bestämma mig för var muskelmassan ska hamna, så långe jag inte nästan uteslutande tränar överkroppen.
Hmm sant, om du fortsätter träna de andra lyften hårt så får du "stå ut" med att bygga muskler på underkroppen också. Jag upplever dock att det är lättare att komma ikapp med släpande muskelgrupper än att bygga mer massa på bra muskelgrupper(mina framsida lår t.ex. har alltid varit små men de har växt synbart under sommaren när jag började fokusera mer på knäböj).

Citat:
Säger inte att det är omöjligt, och jag är öppen för att tävla igen. I så fall blir det något som får ta tid.
Absolut, att lägga på sig en massa fett i onödan är aldrig en bra idé. Bättre att skynda långsamt.
Guckenn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)