Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-02-17, 17:00   #1
arthurin
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 23
Post Nytt träningsprogram, tankar?

Hej alla,

Efter att ha tränat på gym periodiskt sedan jag var 15 (nu 28), har jag de senaste två åren börjat ta träningen mer seriöst.

Vikt: 80kg
För referens så tränar jag bänk kring 95 & benböj lite över min egen vikt.
Fokus: Hypertrofi

Mitt tidigare träningsprogram var på 5-6 dagar i veckan där jag bara tränade 1 muskelgrupp/pass -- vilket jag har läst mig till kanske inte är den mest effektiva strategin.

Nedan är mitt nya program. Ni får gärna komma med tankar när det kommer till uppdelning, samt gärna volym (set per vecka).

Jag har haft som riktmärke att ligga på ca 15 set / muskelgrupp per vecka (som ni kan se nedan). Men undantag för vissa mindre muskelgrupper som tenderar att användas i större övningar (t.ex. biceps).

Dag 1: Bröst (Hårt) + Axlar (Hårt) (Ev. dropset på bänkpress efter sista setet, á 20-25 reps)
Dag 2: Ben + Triceps + Vader
Dag 3: Rygg (width) + Traps + Mage
Dag 4: Armar (Hårt, Biceps) + (Lätt, Triceps) Ev. superset efter sista setet triceps
Dag 5: Bröst (Lätt) + Axlar (Lätt) + Traps (Fokusera på “fly-övningar” på bröst, eftersom det engagerar triceps mindre som tränats dagen innan)
Dag 6: Vila
Dag 7: Rygg (thickness) + Mage

Hårt / inte spec. = 3 övningar / muskelgrupp
Lätt = 2 övningar / muskelgrupp
Mage = 2 övningar á 4 set á 10 reps
Vader = 1 övning á 4 set á 10 reps
Traps = 2 övningar á 4 set á 8-12 reps
Ben = 4 övningar á 4 set á 8-12 reps
Varje övning = 3 set á 8-12 reps


Muskelgrupp, stimulans per 7-dagars-period
Bröst : 2
Axlar: 2 (3 inkl. traps)
Mage: 2
Armar: Tri = 2, Bic =1
Ben: 1
Rygg: 2

Antal set / muskelgrupp / vecka:
Bröst: 15
Axlar: 15 (+ traps = 16)
Mage: 16
Armar: Tri = 15, Bic = 9
Ben: 16
Rygg: 18

Alla kommentarer, tips & tankar osv är välkomna!

Här är några funderingar som jag själv har:

- När det kommer till periodisering är tanken är att jag kommer att variera antal repetitioner (mellan 8 till 12) och tempot i vilket dessa utförs var 5-6 vecka för att musklerna inte ska vänja sig för mycket vid programmet. (Är denna typ av variation tillräcklig tror ni -- eller bör jag strukturera om vilka muskelgrupper som tränas ihop också, tids nog?)

- Är volymen tillräcklig? Skiljer sig såklart från person till person baserat på hur länge man tränat osv. Men är det liksom "in the right ball park" tror ni? Reflektioner kring egna erfarenheter välkomna.

Allt gott,

Senast redigerad av arthurin den 2021-02-17 klockan 17:04.
arthurin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 17:11   #2
Zelnah
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 144
Min första spontana tanke är att du tränar triceps 4 dagar i veckan. Du gör det inte renodlat, men triceps tränas oundvikligen i pressövningar (i olika stor mängd beroende på hur man lyfter).

Jag är ingen expert men känns som det kanske kan bli lite för mycket.
__________________
Journal mot 200 i Mark och 500 i totalen
Zelnah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-17, 17:30   #3
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Traps 2ggr veckan? Biceps 3ggr (indirekt via rygg träningen) och triceps 4ggr (indirekt via bröstpassen).

Och 16 set ben på 7 dagar.

Finns kanonbra färdiga scheman tillgängliga, om man inte vet själv.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 09:37   #4
arthurin
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 23
Träningsprogrammet grundar sig på ett jag hittade här: https://www.olympicmuscle.com/6-day-...kout-schedule/

Precis som ni säger tränas visas muskelgrupp direkt & indirekt 3-4 ggr i veckan, men samtidigt är ju inte volymerna särskilt stora när de tränas enskilt. Oftast bara 2 set.

När det kommer till traps så ingår de ju i axlar, men jag har valt att specificera när de är i huvudfokus för att ha bättre koll.
arthurin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 14:07   #5
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
För mycket skräp.
För lite ben.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 14:08   #6
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
För mycket skräp.
För lite ben.

Och utifrån dina stats för du skriver att du tar lite mer än kv i benböj så är det ju uppenbart vad det är du behöver satsa på.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 15:24   #7
arthurin
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Inlägg: 23
Tack för svar, men du får gärna vara mer konstruktiv. Vad föreslår du? Att jag ska lägga till 1 benpass och ta bort något annat? Bör också tilläggas att jag tränar närmare mitt max i bänk än vad jag gör i squats -- då skaderisken är högre vid det senare om man hamnar fel.

Senast redigerad av arthurin den 2021-02-18 klockan 15:26.
arthurin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 18:56   #8
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
För mycket lullull tycker jag... Keep it simple! Vill du absolut vara ledig dag 6 i ”schemat”?
1. Bänk, Press
2. Böj, Raka marklyft
3. Marklyft, Pullups
4. Biceps (!)
5. Bänk, Press
6. Vila
7. Böj, Marklyft (Svettigt, men med lite lägre vikter går det!)

Jag skulle kört 1-3, vila och sen repeterat.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 19:39   #9
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
För mycket lullull tycker jag... Keep it simple! Vill du absolut vara ledig dag 6 i ”schemat”?
1. Bänk, Press
2. Böj, Raka marklyft
3. Marklyft, Pullups
4. Biceps (!)
5. Bänk, Press
6. Vila
7. Böj, Marklyft (Svettigt, men med lite lägre vikter går det!)

Jag skulle kört 1-3, vila och sen repeterat.
För Hypertrofi som mål är det kanske inte opti allt lajva styrkelyftare?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 19:48   #10
Arminius08
Registered User
 
Arminius08s avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 41
Hade hellre satsat på PPL vila Över/Under vila.
5 träningsdagar och 2 vilodagar, och du får alla muskelgrupper 2 ggr i veckan
Arminius08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 20:00   #11
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 737
Lyssna inte på alla losers som säger att man ska träna ben hela jävla tiden. De är bara arga för att de blev lurade till det när de började träna och nu passar inga jeans på dem och deras peepee ser liten ut pga för stora lår och så försöker de lura i andra samma sak.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 20:11   #12
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Håller med Rikard. Knäböj o dylikt är bara vettigt om man ska tävla i det. Annars gör det nästan mer skada än nytta att träna det för ofta. Ett par set knäböj i månaden är allt som behövs. Sen kan man slänga in lite burpees, löpträning, backintervaller 1-2 gånger i månaden så får du hälsosamma ben som är starka nog för allt livet kan utsätta dem för. Då blir de lagom stora nog för att de flesta normala människor ska tycka att man har sjysta ben.

Kör man knäböj en gång i veckan eller oftare så blir man snart tjock och klumpig till den grad att man undviker promenader för att benen skaver för mycket mot varandra. Alla kalsonger drar upp mot skrevet och inga jeans passar snyggt.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 20:25   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Lyssna inte på alla losers som säger att man ska träna ben hela jävla tiden. De är bara arga för att de blev lurade till det när de började träna och nu passar inga jeans på dem och deras peepee ser liten ut pga för stora lår och så försöker de lura i andra samma sak.
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Håller med Rikard. Knäböj o dylikt är bara vettigt om man ska tävla i det. Annars gör det nästan mer skada än nytta att träna det för ofta. Ett par set knäböj i månaden är allt som behövs. Sen kan man slänga in lite burpees, löpträning, backintervaller 1-2 gånger i månaden så får du hälsosamma ben som är starka nog för allt livet kan utsätta dem för. Då blir de lagom stora nog för att de flesta normala människor ska tycka att man har sjysta ben.

Kör man knäböj en gång i veckan eller oftare så blir man snart tjock och klumpig till den grad att man undviker promenader för att benen skaver för mycket mot varandra. Alla kalsonger drar upp mot skrevet och inga jeans passar snyggt.
Jag kan nog fan inte komma ihåg att jag någonsin blivit trött i underkroppen av ”vardagsjobb”. Rygg, mage, biceps, axlar och framförallt grepp, där har vi ”användbara muskler”. Kanske har blivit trött i triceps någon gång också. Så jag fattar inte heller var det kommer ifrån att benträning är ”functional strength”.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-18, 20:51   #14
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
För Hypertrofi som mål är det kanske inte opti allt lajva styrkelyftare?
Ha ha! Missade det!
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-19, 23:25   #15
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Håller med Rikard. Knäböj o dylikt är bara vettigt om man ska tävla i det. Annars gör det nästan mer skada än nytta att träna det för ofta. Ett par set knäböj i månaden är allt som behövs. Sen kan man slänga in lite burpees, löpträning, backintervaller 1-2 gånger i månaden så får du hälsosamma ben som är starka nog för allt livet kan utsätta dem för. Då blir de lagom stora nog för att de flesta normala människor ska tycka att man har sjysta ben.

Kör man knäböj en gång i veckan eller oftare så blir man snart tjock och klumpig till den grad att man undviker promenader för att benen skaver för mycket mot varandra. Alla kalsonger drar upp mot skrevet och inga jeans passar snyggt.
Han skrev ju hypertrofi, inget om funktionalitet, min erfarenhet är att benen behöver piskas om de ska växa.
Och Rikard är bara bitter för att han inte kan göra som jag och säga att hans peepee har samma omkrets som överarmen
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)