Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition
Visa resultat för omröstning: Hade du gjort om din träningsresa om du visste hur den skulle sluta?
Nej, så jag har slutat/ska sluta träna 1 1.61%
Nej, men jag tränar ändå, man ska fortsätta med sånt man påbörjar 4 6.45%
Hittills har träningen varit ovärd, men i framtiden kanske den blir värd, så jag tränar på 1 1.61%
Ja. Träningen har inte gett mig vad jag ville, men jag har ändå inte haft något bättre för mig. 15 24.19%
Ja, träningen har givit mig exakt vad jag förväntade mig. 11 17.74%
Oh ja! Träningen har gett tillbaka tusenfalt vad jag har lagt in i den. 27 43.55%
Jag har aldrig tränat. 1 1.61%
Vet inte, omöjligt att svara på. 2 3.23%
Antal röster: 62. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-13, 15:35   #46
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Varför skulle man inte få det av maskinträning? Förstår inte.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-13, 15:49   #47
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Jag tycker iaf att negativa reps känns lättare att utföra på maskiner än fria vikter.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-13, 17:52   #48
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Varför skulle man inte få det av maskinträning? Förstår inte.
Kanske den typen av maskin som är press upp, men drag tillbaks? Då blir det ju dubbla positiva faser i två olika övningar utan negativ. Annars förstår inte jag heller.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-13, 23:24   #49
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Men vad är det för jobb du har egentligen? Om du liksom kan välja mellan att gå till gymmet eller bara fortsätta jobba hur länge som helst?
Om du har ett eget företag, visst. Men de flesta arbetsgivare tillåter inte fri övertid, eller får ens göra det. Det finns undantag. I mitt eget fall, just nu, kan jag jobba hur mycket övertid som helst, men får inte betalt för det, utan en sjätte semestervecka (oavsett hur mycket jag jobbar över eller inte) vilket gör det sjukt ovärt att jobba över mer än absolut nödvändigt. Och det är ju då inte så att jag skulle betala mer skatt ju mer jag jobbade som du var inne på.
Jag är bara nyfiken på hur du menar att träningen hindrat dig från att jobba mer och betala mer i skatt?
Jag är ingenjör och disputerad forskare. Finns precis hur mycket jobb som helst att göra där min expertis efterfrågas och som genererar stålar och förbättrade produkter som alla får del av i slutändan. Får mycket mer gjort på den fronten när jag tränar mindre. Sedan är det en sak att det inte ska krävas mer än heltid av någon, men sett rent ur ett BNP-perspektiv så är det helt klart negativt att jag tränar hårt. Men som sagt ser jag fler värden i livet än att tjäna mammon och det allmännas goda, så jag fortsätter.
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-14, 09:02   #50
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Mycket möjligt att mina erfarenheter kring maskiner är väldigt osynk med verkligheten. Ska kanske ge dessa en chans när jag får börja grymma igen.

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-14, 09:34   #51
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ Visa inlägg
Jag är ingenjör och disputerad forskare. Finns precis hur mycket jobb som helst att göra där min expertis efterfrågas och som genererar stålar och förbättrade produkter som alla får del av i slutändan. Får mycket mer gjort på den fronten när jag tränar mindre. Sedan är det en sak att det inte ska krävas mer än heltid av någon, men sett rent ur ett BNP-perspektiv så är det helt klart negativt att jag tränar hårt. Men som sagt ser jag fler värden i livet än att tjäna mammon och det allmännas goda, så jag fortsätter.
En god samhällsmedborgares plikt för landet.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-14, 09:37   #52
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Mycket möjligt att mina erfarenheter kring maskiner är väldigt osynk med verkligheten. Ska kanske ge dessa en chans när jag får börja grymma igen.

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
Tror att maskiner ger bättre möjlighet till excentrisk träning överlag dvs jämfört med fri vikt på grund av flera orsaker tex vinklar i lyftet då maskinen kan ge samma belastning på muskeln genom hela rörelsen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-14, 09:45   #53
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
. Aktiverar ju inte ens muskeln över hela rörelsen.
Vilka rörelser menar du?
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-14, 10:45   #54
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Tror att maskiner ger bättre möjlighet till excentrisk träning överlag dvs jämfört med fri vikt på grund av flera orsaker tex vinklar i lyftet då maskinen kan ge samma belastning på muskeln genom hela rörelsen.
Okay. Värt att prova. Jag tänker mig att fria vikter är bäst när det kommer till basövningar men resten går /kanske man bör variera med maskiner och fria vikter.

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-14, 10:55   #55
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ Visa inlägg
Jag är ingenjör och disputerad forskare. Finns precis hur mycket jobb som helst att göra där min expertis efterfrågas och som genererar stålar och förbättrade produkter som alla får del av i slutändan. Får mycket mer gjort på den fronten när jag tränar mindre. Sedan är det en sak att det inte ska krävas mer än heltid av någon, men sett rent ur ett BNP-perspektiv så är det helt klart negativt att jag tränar hårt. Men som sagt ser jag fler värden i livet än att tjäna mammon och det allmännas goda, så jag fortsätter.
Å andra sidan kanske träningens positiva effekter på hjärnan gör att du ändå jobbar mer effektivt - även om du känner dig seg? Det är förstås omöjligt att veta.
Likaså, du kanske hade varit ännu mindre motiverad att jobba mer än du gör nu om du inte hade din fritid med de aktiviteter du föredrar.

Jag känner bara inte igen mig i att träning skulle minska mental arbetskapacitet, det är nog första gången jag hör talas om något liknande. Att det tar tid att träna är en sak, men något som verkligen drar ned mental prestationsförmåga är ju att inte ta pauser från aktiviteten.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-15, 07:36   #56
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
oavsett resultat tycker jag träning > inte träning

så ja
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-15, 08:48   #57
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Resultaten har ju inte varit i nivå med målen, extremt mycket skador och på senare år förslitningsskador. Konstant värk i axlar, rygg. Försakat mycket socialt, vänner, jobb etc. under mina yngre år pga optimera allt runt träningen. Trots det skulle jag få chansen att gå tillbaka 30 år i tiden och vara 17 på nytt hade jag tveklöst börjat träna direkt, dock skulle jag försöka ha en mer avslappnad inställning till både kost och träning mer likt det jag har nu på äldre dar.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-15, 11:43   #58
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Ja, och jag hade trots att jag inte har fått några optimala resultat(men okej jmf med gemene man) lagt upp träningen på ungefär samma sätt. Det jag hade ändrat hade varit på detaljnivå. Detta kan låta som en efterhandskonstruktion för att legitimera hur jag har tränat då det finns mycket som jag hade kunnat göra bättre. Jag har dock insett med tiden att jag har gjort det som jag har pallat med. Under mina seriösa styrketräningsår kunde jag t.ex. störa mig på att jag var alldeles för okonsekvent med assistansövningar för underkroppen, typ att jag sällan körde goodmornings eller raka mark för baksidan. Ännu mer störde jag mig på att jag hade så dåligt tålamod vad gäller tekniknötandet och aldrig t.ex. lyckades få till en jättesnygg markform. Idag har jag dock insett att jag aldrig hade den typen av träning och dedikation inom mig och att jag nog gjorde det som jag mäktade med. Således kan jag inte vara missnöjd. Jag hade dessutom kul på vägen.

Hade jag tyckt annorlunda om mitt otåliga och lätt slarviga tränande hade lett till skador? 100 %. Men nu är inte det fallet.

Vad jag hade gjort annorlunda:
- Börjat löpa lite tidigare, typ ett år eller så.
- Inte varit så jävla bekväm av mig och sett till att jag var i någorlunda estetiskt skick till sommaren istället för att störa mig på att jag inte var det.
- Brytt mig lite mindre om vad andra tycker. Understryker lite då det även har gjort mig gott. Den här fix-idén om att man var satan själv om man inte tränade benen lika seriöst som överkroppen gjorde ändå att jag tränade ben på ett dugligt sätt. Behövde den sparken i röven.

Trådens frågeställning: Att inte träna är inte ett alternativ för mig, jag behöver träningen. Nu råkar jag gilla det men det hade oavsett varit väldigt svårt att motivera att inte träna med hänsyn till att jag annars skulle vara stillasittande under den absoluta merparten av dagen då jag har kontorsjobb.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-15, 11:58   #59
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Jag är förvånad över att ingen annan hade valt någon annan typ av "idrott" eller hobby, ja man behöver röra på sig, men just för att röra på sig och den allmänna hälsan så är ju styrketräning ganska dåligt.

Fan vet om inte simning i kombination med en eller två lyftardagar hade varit bättre än att börja lyfta skrot 6 dagar i veckan ala bodybuilding style som jag gjorde när jag började träna för 10 år sedan.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2021-02-15 klockan 12:00.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-15, 13:17   #60
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Jag är förvånad över att ingen annan hade valt någon annan typ av "idrott" eller hobby, ja man behöver röra på sig, men just för att röra på sig och den allmänna hälsan så är ju styrketräning ganska dåligt.

Fan vet om inte simning i kombination med en eller två lyftardagar hade varit bättre än att börja lyfta skrot 6 dagar i veckan ala bodybuilding style som jag gjorde när jag började träna för 10 år sedan.
Det är ju lätt att säga att man skulle göra det men svårare i praktiken. Under mina första styrketräningsår var jag enbart intresserad av att bli större och starkare. Att på den tiden göra något enkom för att det är nyttigt funkade inte. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag gjort likadant då jag skulle vara medveten om att jag kommer att fastna totalt för löpning i framtiden och då få de hälsofördelarna.

För egen del så skulle jag säga att det skulle vara väldigt svårt att överyga 22-åriga jag att tänka i de där hälsobanorna. 30-åriga jag har en helt annan inställning. Således bättre att låta den yngre versionen av mig själv leka av sig på gymmet och sedan ta tag i det andra.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)