Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition
Visa resultat för omröstning: Hade du gjort om din träningsresa om du visste hur den skulle sluta?
Nej, så jag har slutat/ska sluta träna 1 1.61%
Nej, men jag tränar ändå, man ska fortsätta med sånt man påbörjar 4 6.45%
Hittills har träningen varit ovärd, men i framtiden kanske den blir värd, så jag tränar på 1 1.61%
Ja. Träningen har inte gett mig vad jag ville, men jag har ändå inte haft något bättre för mig. 15 24.19%
Ja, träningen har givit mig exakt vad jag förväntade mig. 11 17.74%
Oh ja! Träningen har gett tillbaka tusenfalt vad jag har lagt in i den. 27 43.55%
Jag har aldrig tränat. 1 1.61%
Vet inte, omöjligt att svara på. 2 3.23%
Antal röster: 62. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-12, 21:59   #31
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Har ingenting med övningsval att göra.
Till viss del har det nog det ändå, vissa övningar sliter säkerligen mer än andra - men det beror förstås på teknik och vilka vikter som används hur slitsamma dessa övningar blir. Det beror även på individens genetiska svagheter, något som är svårt att förutse när man är 20 och vill lyfta mest på gymmet.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Du hade haft mer ledproblem och ont i den åldern om du inte tränat alls. För tungt och för mycket är bättre än inte alls. Ärligt talat så vilken man under kanske 30 vill "träna lagom?". Ingen. Det är för mycket eller inte alls man väljer mellan och får ta konsekvenserna av.
Jag tycker ändå jag ser och har sett rätt många hyfsat unga som tränar "lagom" - man lägger bara inte märke till dessa individer.
Huruvida de fortsätter att träna så pass länge att det iöht gör någon skillnad för deras hälsa när de kommer upp i åren är dock oklart. Likaså om de får några resultat av träningen iöht.
De något äldre personer man ser som tränar någorlunda vettigt på gym är ofta de som tränat rätt hårt som unga och dessa är sällan skadefria.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 23:32   #32
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Hmm, jag har också jobbat "med huvudet" i princip hela mitt arbetsliv och har aldrig upplevt att hård träning påverkat det negativt. Det kanske hade varit negativt om jag hade haft fysiskt krävande arbetsuppgifter. De arbetsuppgifter jag har och har haft har jag känt att jag kan utföra i princip dygnet runt oavsett om jag tränat hårt eller inte. I synnerhet kreativa arbetsuppgifter då man lätt kan tappa tidsuppfattning och jobba på långt in på småtimmarna utan att ens märka det.

Det är dessutom rätt klarlagt att fysisk aktivitet och även hård träning är bra för just kognitiv förmåga. Och detta får man väl kanske säga är en av de verkliga, om än mer dolda, fördelarna med att träna mycket.
Jag tror inte man blir smart av att träna, men jag tror det är lättare att bli smart om man tränar och utsätter sig för uppgifter som kräver mycket hjärnverksamhet.

Så jag förstår faktiskt inte hur du menar med att träning skulle påverka din arbetsinsats negativt - om du inte är riktigt extrem, antingen vad gäller träning, kost eller arbetsuppgifter. Förklara gärna mer.
Haha, det spelar ingen roll vad diverse studier säger. För mig inverkar det negativt, utan nån som helst tvekan. Jag har inget som helst anspråk att säga att det generellt är så, men för mig är det så. Tränar ej särskilt extremt, bara på ett sätt som jag måste för att gå framåt styrkemässigt. Halverar jag träningen hade det kanske kunnat ge positiva resultat på jobbet, men uteblivna resultat på gymmet.

Om jag ska beskriva fenomenet i korthet handlar det för det första om ett brutet "flow" som jag upplever att man behöver när man tar sig an svåra texter eller problem. För det andra handlar det om att tung träning piskar upp "varvtalet" på CNS, vilket också gör det svårt för mig att omfokusera. För det tredje skapar det en trötthet som ocksä inverkar negativt på fokus. Och sedan har vi det fjärde att 2 timmar på gymmet är 2 timmar som kunde investerats i arbete istället. Jag vet att många bara slänger sig på soffan och kollar Netflix efter 8 timmars jobb, men jag föredrar att vara aktiv med mer jobb, läsning och skrivande etc.
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-13, 08:56   #33
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 963
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Har ingenting med övningsval att göra.
Jo jag tror faktiskt det. De flesta av de stora övningarna sliter på CNS även om du inte kör speciellt tungt.

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag har valt att gå över till lätt maskin- och kabelträning innan jag får ont eller råkar skada mig.
Väldigt klokt.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-13, 09:25   #34
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikJ Visa inlägg
Haha, det spelar ingen roll vad diverse studier säger. För mig inverkar det negativt, utan nån som helst tvekan. Jag har inget som helst anspråk att säga att det generellt är så, men för mig är det så. Tränar ej särskilt extremt, bara på ett sätt som jag måste för att gå framåt styrkemässigt. Halverar jag träningen hade det kanske kunnat ge positiva resultat på jobbet, men uteblivna resultat på gymmet.

Om jag ska beskriva fenomenet i korthet handlar det för det första om ett brutet "flow" som jag upplever att man behöver när man tar sig an svåra texter eller problem. För det andra handlar det om att tung träning piskar upp "varvtalet" på CNS, vilket också gör det svårt för mig att omfokusera. För det tredje skapar det en trötthet som ocksä inverkar negativt på fokus. Och sedan har vi det fjärde att 2 timmar på gymmet är 2 timmar som kunde investerats i arbete istället. Jag vet att många bara slänger sig på soffan och kollar Netflix efter 8 timmars jobb, men jag föredrar att vara aktiv med mer jobb, läsning och skrivande etc.
Men vad är det för jobb du har egentligen? Om du liksom kan välja mellan att gå till gymmet eller bara fortsätta jobba hur länge som helst?
Om du har ett eget företag, visst. Men de flesta arbetsgivare tillåter inte fri övertid, eller får ens göra det. Det finns undantag. I mitt eget fall, just nu, kan jag jobba hur mycket övertid som helst, men får inte betalt för det, utan en sjätte semestervecka (oavsett hur mycket jag jobbar över eller inte) vilket gör det sjukt ovärt att jobba över mer än absolut nödvändigt. Och det är ju då inte så att jag skulle betala mer skatt ju mer jag jobbade som du var inne på.
Jag är bara nyfiken på hur du menar att träningen hindrat dig från att jobba mer och betala mer i skatt?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-13, 09:25   #35
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Har bestämt att mitt lägsta ska vara 100kg i knäböj, 80kg i bänk och 5 chins/pullups.


Hoppas att ligga över det i många år än.

Ja, det funkar än. Tror knappas medelsvensson som aldrig tränat fixar det i min ålder.

Senast redigerad av Starke75an den 2021-02-13 klockan 09:26.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-13, 10:30   #36
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Har bestämt att mitt lägsta ska vara 100kg i knäböj, 80kg i bänk och 5 chins/pullups.


Hoppas att ligga över det i många år än.

Ja, det funkar än. Tror knappas medelsvensson som aldrig tränat fixar det i min ålder.
Svar på TS utan att blinka

Vid närmare 70 år för min del så handlar det om klämma 4-5:or 180 kg i böj, vikten begränsas av att ryggen tar riktigt med stryk över den vikten, i bänk och köra smalbänk för triceps reppa på 110 -120 kg. Kan tyvärr inte i vanlig bänk då axlarna är slutkörda i den övningen...

Sätt mål som är acceptabla och inte halvmesyrer
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2021-02-13 klockan 10:32.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-13, 11:35   #37
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Jag har sett Kalle Sjölin knäböja 300kg när han passerat 60år.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-13, 12:12   #38
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Jag har sett Kalle Sjölin knäböja 300kg när han passerat 60år.
Finns många av den kalibern ta Kenneth Mattsson som exempel.

Kan vara så sant men det var inte poängen att med inlägget mer att sätta mål som är relevanta och nåbara...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-13, 13:07   #39
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag har valt att gå över till lätt maskin- och kabelträning innan jag får ont eller råkar skada mig.
Men varför inte lätt träning med fria vikter då?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-13, 13:18   #40
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Kasst. Aktiverar ju inte ens muskeln över hela rörelsen. Tråkigt dessutom.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-13, 13:27   #41
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kasst. Aktiverar ju inte ens muskeln över hela rörelsen. Tråkigt dessutom.
Vilka övningar ingår i benträningen? Tränar du knäböj eller frontböj?
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-13, 13:34   #42
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kasst. Aktiverar ju inte ens muskeln över hela rörelsen. Tråkigt dessutom.
Jo det håller jag med om. Men excentrisk träning blir ju lidande. Eller moderna / bättre maskiner kanske har löst det problemet numera?

Hissmaskiner, räknar du det som maskin?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-13, 14:28   #43
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Jo det håller jag med om. Men excentrisk träning blir ju lidande. Eller moderna / bättre maskiner kanske har löst det problemet numera?

Hissmaskiner, räknar du det som maskin?
Excentrisk hur tänkte du nu
jag kör helst maskiner själv...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-13, 14:35   #44
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Ja man får väl ingen excentrisk stimulans av maskinträning?

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-13, 14:37   #45
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Ja man får väl ingen excentrisk stimulans av maskinträning?

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
Det kan man väl? Med långsam negativ fas?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)