Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition
Visa resultat för omröstning: Hade du gjort om din träningsresa om du visste hur den skulle sluta?
Nej, så jag har slutat/ska sluta träna 1 1.61%
Nej, men jag tränar ändå, man ska fortsätta med sånt man påbörjar 4 6.45%
Hittills har träningen varit ovärd, men i framtiden kanske den blir värd, så jag tränar på 1 1.61%
Ja. Träningen har inte gett mig vad jag ville, men jag har ändå inte haft något bättre för mig. 15 24.19%
Ja, träningen har givit mig exakt vad jag förväntade mig. 11 17.74%
Oh ja! Träningen har gett tillbaka tusenfalt vad jag har lagt in i den. 27 43.55%
Jag har aldrig tränat. 1 1.61%
Vet inte, omöjligt att svara på. 2 3.23%
Antal röster: 62. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-02-12, 05:57   #1
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Hade du börjat träna den där gången för längesen om du visste hur det skulle gå?

En omformulering av min fråga, som är lättare att förstå, men som jag inte tror hade fått plats i en rubrik, är: Om du visste vad träningen skulle ha givit dig i slutändan, hade du ändå börjat träna den där gången för längesedan? Tråden är främst riktat till folk som har tränat i åratal, men man är välkommen att svara även om ”den där gången för längesedan” var förra veckan.

Frågan ”är du nöjd med dina träningsresultat?” är väl lika gammal som forumet självt, men jag tror aldrig den har formulerats precis på det här viset.

För att själv svara på den måste jag fundera över målen med min träning, och i vilken grad de uppnåtts. Mina mål har alltid varit ragg och hälsa.

Har träningen hjälpt med ragg? Jag vet inte. Min uppfattning är att bland de två promille av den kvinnliga befolkningen som gillar mig så gör hälften det för att de tilhör den promille av befolkningen som tycker att jag har ett snyggt ansikte, medan den andra hälften gör det för de tillhör den promille av befolkningen som tycker att jag är rolig.

Det är ytterst oklart huruvida mitt utseende under haknivå har påverkat mitt kärlelsliv överhuvudtaget. Förutom, förstås, på det där stället som träning inte kan påverka. Mina legendariska dick pics har varit mycket hjälpsamma. Men det är ett ämne för en annan tråd. Eller, ja, om vi ska vara petiga så är det väl ett ämne för uppemot tjugo trådar vid det här laget. Men inte den här.

Så har träningen hjälpt mig med hälsan då? Också oklart.

Märk väl, jag är frisk som en bergsget. Lika illa som det är ställt inne i huvudet, lika gott är det ställt inne i kroppen. Jag vet, för när de kollar varför det är fel i knoppen så kollar de även kroppen. Blocktryck, puls, insulinkänslighet... You name it, mina värden är textboksexemplar.

Men har träningen ordnat det? Oklart. Världen är full av kärnfriska människor som aldrig tränar. Tittar man på folk som blivit över hundra år gamla så är inte ”träningsiver” den gemensamma nämnaren.

Och dessutom har ju träningen bidragit med sina egna hälsoproblem också. Främst ledvärk.

Så kontentan är att jag inte själv vet. Jag har missat många avsnitt av Antikrundan för jag gick till gymmet istället. Kanske var det inte värt det.

Det är förresten tänkt att det ska komma en poll till den här tråden. Om jag misslyckas med att skapa en så vill jag att ni ska veta i era hjärtan att jag åtminstone försökte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2021-02-12 klockan 06:05.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 06:31   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 105
Yea, det hade jag.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 08:02   #3
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Utan tvekan. Träffat så många fantastiska människor och haft enormt mycket kul med många av dom.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 08:08   #4
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Tycker inte att något av alternativen passar mig. Men ja, jag hade absolut börjat träna. I dagsläget ser jag det som att borsta tänderna; det är något alla borde göra regelbundet, hela sina liv. Spelar ingen roll om man får feta gains eller ej, det är en folkhälsofråga.

Röstade ändå för att få in ett ja.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 09:28   #5
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Är du nöjd med dina träningsresultat? Nä.
Är jag glad för att jag började träna? Ja. Blivit starkare både fysiskt och mentalt. Med träning kom även kosten och mycket kunskap som man har nytta av resten av livet.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 09:34   #6
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Nej, det hade jag inte, priset har varit på tok för högt, men nu är jag för fast i det för att kunna sluta.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 09:55   #7
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
O ja. Kanske inte tusenfalt tillbaka, men alla timmar på gymmet och i kampsportslokalen varje vecka är i stor utsträckning mitt liv... Hela familjen tränar kampsport så ca 50 % av vår gemensamma tid spenderas med det. Jag har flera bekanta i samma ålder som jag som inte tränar. De är (ofta) feta, trötta, har ont, mår dåligt, är lågbetalda och missnöjda. Jag är övertygad om att mycket av min ambition, strävan och disciplin kommit från eller tack vare träningen... Liksom min fysiska och mentala hälsa.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 09:59   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Absolut. Jag var en osäker tjockis innan jag började träna. Träningen gav mig självförtroende, en högpresterande kropp som idag dessutom inte ser ut som mina jämnåriga (på ett positivt sätt), många kamrater varav några blivit livslånga riktiga vänner, och det bästa jobb jag kan tänka mig.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 10:54   #9
nukz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 270
Ja, men jag hade inte gjort misstaget att börja karriären med att äta mig fet och därmed ställa till det för mig själv permanent och om jag hade kört styrkelyftsinriktad träning igen hade jag gjort det på ett vis som förhoppningsvis inte lett till kroniska ryggsmärtor.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 11:34   #10
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Ja, men jag hade inte gjort misstaget att börja karriären med att äta mig fet och därmed ställa till det för mig själv permanent och om jag hade kört styrkelyftsinriktad träning igen hade jag gjort det på ett vis som förhoppningsvis inte lett till kroniska ryggsmärtor.
Det hade ju varit drömmen, att kunna backa tiden och göra om det med nuvarande kunskaper och erfarenheter!
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 12:04   #11
oren
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 43
Min själ mår otroligt bra av träning, det hade jag ingen aning om innan jag provade och lärde mig vad baslyft är.
oren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 13:18   #12
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 733
Ja utan tvekan. Dels förbättrade det självförtroendet i och med att man faktist gjorde någonting positivt mot ett mål som man var intresserad av. Sen så tycker jag se att vänner som man har haft sen barnsben som inte tränar redan nu har börjat förfalla rätt ordentligt och tror den skillnaden kommer nog bara bli större med åldern.

Någonting jag saknar är dock vännerna man tränade med, men får ta tag i det och skaffa nya träningsvänner!
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 13:54   #13
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Det är ju svårt att ångra något som man lagt så många timmar helt frivilligt på.
Fast å andra sidan skulle man ju kunna ångra om man hade blivit alkoholist, och det är väl lite på den nivån - ett beroende, nästan. Men det har fört med sig mycket positivt, dock inte så mycket positivt att jag tror att mitt liv hade varit mycket sämre om jag hängett mig lika mycket till en annan hobby.

Jag definierar inte mig själv som en styrketränande/bodybuilder. Det är bara en hobby, kunde lätt ha blivit något annat jag pysslat med på fritiden.

Många tar upp självförtroendet, och det kan ha haft en inverkan, men hur ska jag kunna jämföra hur jag känner mig nu, jämfört med om jag inte hade styrketränat i 20 år?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 16:21   #14
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Jag ångrar inte att jag började men det blev inte som jag tänkte mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-02-12, 16:40   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Många tar upp självförtroendet, och det kan ha haft en inverkan, men hur ska jag kunna jämföra hur jag känner mig nu, jämfört med om jag inte hade styrketränat i 20 år?
Träning och självförtroende är intressant.

Ett argument jag har läst på lite olika ställen, bland annat i Arnolds encyklopedi, är att träning ökar självförtroendet eftersom det ger skänker en känsla av you get out what you put in. Alltså, anstränger man sig lite under bicepsträningen så får man lite större biceps, anstränger man sig medelmycket så får man en smula större, och anstränger man sig jättemycket så får man jättemycket större biceps. Men hur blir det då om man inte får bra resultat av träningen? Om man gör en jättesatsning och ser ut som Do You Even Lift? Får man sämre självförtroende då, eller?

Jag tycker mig till viss del ha hamnat i den sitsen. När jag funderar över mina träningsresultat kan jag få en känsla av att ”det är ingen idé att anstränga sig för något, det blir ändå aldrig som man vill”.

Då kan det hjälpa att påminna mig själv om hur ofantligt klen jag var innan jag började träna, och nu åtminstone har tränat upp mig till ”svag som en normal otränad person”.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)